نگرانی و اضطراب خود را با چند راهکار ساده از بین ببرید

یه سفر کاری واسه شما پیش اومده و مجبورین چندین روز از خونه، همسر و فرزندان خود دور بمونین. همه مراحل این سفر براتون ناراحت کننده س از رفتن به فرودگاه و پرواز دراز مدت به شهر مقصد گرفته تا فشردگی کار و جلسات زیادی که قراره پشت‌سر هم داشته باشین.

در اینجور شرایطی، به احتمال زیاد نگرانی و سراسیمگی همه وجودتون رو میگیره. از یه طرف نمی‌تونید از نگرانی‌های خود چشم‌پوشی کنین و از طرف دیگه بها دادن به اون می‌تونه همه رفتارها و احساساتتون رو تحت‌تاثیر بذاره.

چاره چیه؟ مواردی که در ادامه نوشته شده رو بخونین و در زندگی خود به کار بگیرین.

۱- برنامه‌ریزی

برنامه ریزی دقیق واسه همه کارای روزانه خود با جزئیات کامل و دقیق یکی از راهکارهای موثر واسه رفع نگرانی و اضطرابه. هر روز صبح فعالیتای خود که باید انجام بدین رو یادداشت کنین. به طور مثال، امروز باید دوش بگیرم، با مطب دندونپزشکی تماس بگیرم، ۶ ایمیل بفرستم، ۱۵ دقیقه استراحت کنم و …. وقتی واسه کارای خود زمان مشخص می‌کنین، خیالتون راحته که چیزی از قلم نمیفته.

۲- کار گروهی

اگه مدیر یا سرپرست هستین و کارایی مثل برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، ایجاد هماهنگی و … بیشتر زمانتان رو می‌گیرند، پیشنهاد می کنیم یه مشاور استخدام کنین. با چشم‌پوشی کردن از بخشی از درآمد خود و استخدام نیرویی که بتونه مسئول دفتر باشه و همه برنامه‌ریزیا، قرارها و رویدادها رو به جای شما انجام داده و در موعد مشخص یادآوری کنه، می تونین وقت آزاد بیشتری واسه دقیق شدن و فوکوس کردن روی مسئولیت اصلی خود داشته باشین.

اگه یه کارمند معمولی هستین هم بهتره با همکاری بقیه و تقسیم وظایف، پروژه های کاری رو پیش ببرین. وقتی میدونید که دست تنها نیستین، با اضطراب کمتری به امور خود می رسین.

حتی یه همفکری ساده یا مشاوره دوستانه هم می‌تونه بعضی وقتا از فشار نگرانی و مشغله های فکری افراد کم کنه.

۳- محیط کار و زندگی

اگه محیط کاری خارج از کنترل شما باشه، پیش خود تصور می کنین که رشته کارا از دستتون خارج شده.
این تصور دلیل بروز نگرانی و اضطراب می شه.
شما می تونین به نوبه خود در کنترل شرایط نقش داشته باشین. مثلا با تمیز نگه داشتن خونه یا میز کار و کنار گذاشتن موبایل و تبلت در ساعات کاری تا حد زیادی می تونین به افزایش کارایی خود کمک کنین.

به طور مثال، می تونین هر روز صبح نیم ساعت رو به تمیزکاری و مرتب کردن خونه یا اتاق کار اختصاص بدین. اگه به دلیل مشغله کاری نمی‌تونید این کار رو انجام بدین، هر هفته یه روز به تمیزکاری اساسی یکی از اتاقای خونه بپردازید.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید [بخش دوم]

۴- حفظ سلامتی

دادن چندین ساعت در هفته به ورزش، ماساژ یا رسیدگی به ظاهر، خود خواهی نیس.
اتفاقا یکی از اساسی ترین کارهاییه که می تونین واسه اضطراب خود به کار بگیرین. حتی بین انجام کارا می تونین ۱۰ دقیقه به خود استراحت داده و با همکارهایتان یه چای یا قهوه بخورین و کمی حرف بزنین تا ذهنتون از فشار کار جدا شه.

 

 

۵- تلقین مثبت

هر زمان که احساس می کنین از شدت فشار کاری دچار اضطراب، نگرانی و تپش قلب شده‌اید با فردی که خوب با روحیه شما و شغلتون آشناست حرف بزنین تا جمله های مثبت و امیدهای واقعی واسه ساخت آینده بهتر رو براتون یادآوری کنه.
یا حتی خودتون هم می تونین با تلقینای مثبت انرژی از دست رفته رو به خود برگردونین.

مثلا وقتی کارا و مسئولیت هاتون زیاده و نگران این هستین که از عهده انجام اونا بر نمی آیید، یا دوست دارین همه چیز رو به حال خود رها کنین، به این موضوع فکر کنین که کار کردن، تفریح نیس بلکه وظیفه ایه که اونو قبول کردین و واسه ساخت یه زندگی راحت لازمه اونا رو درست و دقیق انجام بدین.

امید به آینده و آسایش در زندگی، نگرانیای مقطعی رو از بین می برن.

 

۶- نوشتن نگرانیا

 

بعضی وقتا لازمه هرآنچه موجب نگرانی و اضطراب شما شده رو روی کاغذ بنویسین. با این کار به مرور میفهمید که بعضی از این ترسا بسیار معمولی هستن و دیگه مردم هم اونو احساس می کنن. پس کم کم می آموزید که بهای چندانی به اونا نداده و راحت تر از کنارشون عبور کنین.

۷- خبر بگیرین

وقتی نگران مسایل جور واجور هستین، نمی تونین روی کاری که در دست انجام دارین تمرکز کافی داشته باشین. پس، به جای اضطراب و خودخوری با فردی که نگران اون هستین تماس بگیرین، یا مثلا از پرستار کودک بخواین براتون عکس بفرستد. یا از همکارتون بخواین تا ایمیلی که نگرانش هستین رو فوروارد کنه.

با کسب خبر، خیالتون راحت و اضطرابتون برطرف می شه.

Author: مازیار