درمان اختلال های هورمونی با ۱۰ روش خانگی

تولید منظم و طبیعی هورمون‌ها اثرات حیرت‌انگیزی در سلامت عمومی بدن داره.
اما امان از وقتی که تعادل هورمون‌ها به هم بخوره و اختلالاتی در روند تولید طبیعی اونا مشاهده شه.
اون وقته که فرد شکلای جور واجور و اقسام مشکلات رو تجربه می کنه، از پوست خشک و خارش پوست گرفته تا خستگی، تغییرات یهویی حالت‌های روحی، پی‌ام‌اس، زیاد شدن وزن، درست کار نکردن مغز و میگرن.

اما خبر خوب اینه که مشکل‌های هورمونی رو می‌توان بدون مصرف داروهای شیمیایی و به روشی به طور کامل طبیعی درمان کرد.

در زیر ۱۰ راه حل موثر رو براتون نام برده‌ایم.

 

۱۰- تقویت جریان خون در لگن خاصره

 

وقتی جریان خون در  لگن خاصره به درستی صورت بگیره، تعادل هورمونی بدن هم حفظ می شه.
پس اگه در اول یا انتهای پریود ماهانه تماشاگر خون‌های تیره و قهوه‌ای رنگ هستین (به جای قرمز) یا اگه بخش پایین شکمتون سرده، به احتمال زیاد لگن شما به کمک نیاز داره.

واسه تقویت جریان خون در لگن خاصره می‌تونید کارای زیر رو انجام بدین:

 

 

  • خودتون این بخش از بدنتون رو ماساژ بدین.

  • کمپرس چای گرم با زنجبیل تازه روی لگن خاصره بذارین.
۹- افزایش مصرف تخم‌مرغ

واسه بهبود سلامت هورمون‌های بدن پیشنهاد می‌شودر در هر وعده غذایی دست‌کم ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین استفاده کنین. در میان همه غذاهایی که شامل پروتئین هستن، تخم‌مرغ بیشترین ارزش غذایی رو داره.
با مصرف روزانه یه عدد تخم مرغ می‌تونید تولید هورمون‌های گرلین و انسولین که مسئول احساس گرسنگی هستن رو کم کنین.

تخم‌مرغ هم اینکه به تقویت متابولیسم بدن و بدنبال اون کاهش وزن هم کمک می‌کنه.

 

۸- تمرین تنفس از دیافراگم

 

براساس طب سنتی چینی، احساسات و هورمون‌های آدم رابطه بسیار نزدیکی با هم دارن. واسه درک این موضوع موارد زیر رو بخونین:

  • ترس: بر اندازه تولید کورتیزول اثر می‌گذارد و واسه اندام‌های تناسلی، کلیه و غدد فوق کلیوی مشکلاتی ایجاد می‌کنه.
  • شکست، ناامیدی و نبخشیدن: هم با نبود تعادل هورمون استروژن رابطه مستقیم دارن و می‌تونن سرچشمه‌ی مریضی‌های کبدی باشن.
  • نگرانی و اضطراب: بر اندازه تولید انسولین در بدن اثر مستقیم دارن و مریضی‌هایی مثل دیابت رو بوجود می‌بیارن.

اگه در بیشتر مواقع عصبانی یا مضطرب هستین و استرس زیاد دارین پیشنهاد می‌کنیم هر روز دو مرتبه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تمرین تنفس کنین. این کار باعث کاهش استرس می‌شه و حالت‌روحی عمومی شما رو بهبود می‌بخشه.

 

 

۷- مصرف مواد غذایی ارگانیک

 

 

خیلی از کودها، هورمون‌های رشد و ضدآفت‌هایی که واسه گیاهان اضافه می‌شه واسه بدن آدم ضرر دارن. مصرف این مواد غذایی دلیل آسیب دیدن غدد درون‌ریز بدن می‌شه. به طور مثال، آفت‌کش‌ها بیشتر شامل یه جور هورمون موسوم به  xenoestrogen هستن که باعث پریشونی و گیجی بخش‌های داخلی بدن می‌شه به این خاطر که شخصیت و عملکردی مشابه هورمون زنونه استروژن داره.

بخاطر این یکی از بهترین روش‌ها واسه حفظ تعادل هورمونی بدن، تغییر عادت‌های غذاییه. تلاش کنین سبزیجات، میوه و غذاهایی بخرین که به روش ارگانیک تولید و عرضه شده‌ان.

هم اینکه پیشنهاد می‌کنیم از مصرف غذاهایی که در نتیجه دستکاری ژنتیکی تولید شده‌ان دوری کنین. این غذاها می‌تونن مشکلاتی مثل از دست دادن قدرت باروری، سرطان یا افسردگی رو بدنبال داشته باشن.

۶- رو آوردن به چرخه مصرف دانه‌های خوراکی

چرخه‌ی مصرف دانه‌های خوراکی به حفظ تعادل هورمونای بدن کمک زیادی می‌کنه. با مصرف این دانه‌ها می‌تونید اندازه تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون رو در دوران قاعدگی ماهانه متعادل کنین.

  • در فاز فولیکولر (روزای ۱ تا ۱۴): ۱ قاشق غذاخوری دانه کتون تازه و خام، ۱ قاشق غذاخوری تخم کدو حلوایی و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم روغن ماهی در هر روز استفاده کنین.
  • در فاز تخمک گذاری (روزای ۱۵ تا ۲۸): ۱ قاشق غذاخوری تخمه گل آفتابگردان تازه و ۱ قاشق غذاخوری کنجد و  ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم روغن ماهی در هر روز استفاده کنین.

اگه این چرخه رو به مدت ۳ ماه ادامه بدین، متوجه میشین که دردها و مشکلات به وجود اومده به وسیله پی‌ام‌اس تا حد زیادی برطرف شده‌ان.

۵- بهره گرفتن از حموم سم‌زدا

خوابیدن در حموم نمک Epsom (منیزیم سولفات) (نمک حموم) می‌تونه تا حد زیادی اندازه منیزیوم بدن رو زیاد کنه و به طور همزمان موجب کاهش هورمون‌های استرس بشه. واسه این منظور کافیه وان رو با آب گرم پر کنین. ۱ تا ۳ پیمانه نمک اپسوم در اون بریزین. هم اینکه می‌توایند نصف پیمانه جوش شیرین و چند قطره روغن اسانس هم اضافه کنین. بعد به مدت حدود ۱۲ دقیقه در این وان بخوابین.

 

در آخر با آب تمیز دوش بگیرین.

 

یکی دیگر از نوشته های سایت :   چگونه جلوی چرب شدن موهایمان را بگیریم؟

 

۴- مصرف نمک صورتی

 

با اینکه مصرف زیاد نمک معمولی واسه بدن ضرر داره اما از بعضی نمک‌های طبیعی می‌توان واسه بهبود کارکرد سیستم‌های داخلی بدن کمک گرفت. یکی از بهترین جانشین‌های نمک تصفیه شده، Soleه که از ترکیب نمک صورتی و آب بدست میاد.

با مصرف روزانه سول می‌تونید اندازه تولید هورمون‌ های استرس مثل کورتیزول و آدرنالین رو کم کنین. اینطوری هم خواب شبونه شما تنظیم می‌شه هم انرژی بیشتری واسه انجام فعالیت‌های روزانه خود دارین.

واسه جفت و جور نوشیدنی سول کافیه ۱/۴ یه لیوان بزرگ رو با نمک صورتی هیمالیا پر کنین. روی اون آب تصفیه‌شده بریزین و هم بزنین. این محلول آب نمک رو یه شب تا صبح در یخچال بذارین تا نمک صورتی به طور کامل در اون حل شه.
۱ قاشق غذاخوری Sole رو به یه لیوان آب معمولی اضافه کنین و هر روز صبح ناشتا بخورین.

۳- افزایش مصرف گیاهان دارویی

بعضی از گیاهان دارویی به ایجاد تعادل هورمونای بدن کمک زیادی می‌کنن و بدن رو از خیلی از مریضی‌ها محفوظ نگه می‌دارن. در زیر بهترین گیاهان دارویی واسه درمان مشکل‌های هورمونی رو معرفی کرده‌ایم:

  • Vitex: (درخت پنج انگشت) این گیاه دوران تخمک‌گذاری زنان رو افزایش می‌دهد و دلیل افزایش هورمون پروژسترون هم می‌شه. هم اینکه به تغذیه غده هیپوفیز می‌پردازه؛ غده‌ای که کنترل دیگه غدد هورمونی بدن بردوش اونه.
  • تمشک قرمز: شامل تنینه که دلیل ریلکس شدن ماهیچه‌های بدن، کاهش درد معده و کاهش استرس می‌شه. این گیاه دارویی دلیل کاهش نشونه‌های PMS و کج‌خلقی‌های قبل از قاعدگی می‌شه.
  • ریحان مقدس: این گیاه باعث از بین رفتن اضطراب و استرس‌های احساسی می‌شه و به تعادل هورمون کورتیزول کمک می‌کنه.
  • گیاه Shatavari: به درمان گر گرفتگی به وجود اومده به وسیله یائسگی کمک می‌کنه. هم اینکه نشونه‌های سندرم قبل از قاعدگی رو هم کاهش می‌دهد. با به کار گیری این گیاه می‌توان تغییرات یهویی احساسات و خلق و خو رو متعادل کرد.
  • گیاه Ashwagandha : با نابود کردن مشکلات هورمونای آدرنالین، کورتیزول و پروژسترون می‌توان کارکرد تیروئید رو بهتر کرد و باعث از بین رفتن استرس مغزی، احساسی و فیزیکی شد.

۲- به کار گیری روغن‌های اسانس

روغن مریم‌گلی: شامل فیتواستروژن طبیعیه که به تنظیم چرغه قاعدگی در زنان کمک می‌کنه و در پیشگیری از اضطراب و افسردگی هم نقش مهمی داره.
واسه نابود کردن استرس، ۳ تا ۵ قطره از این روغن رو ر اتاق خواب خود بچکانید. اگه معده‌درد دارین یا دچار گرفتگی عضلانی پاها شده‌اید، کافیه ۵ قطره از روغن اسانس مریم‌گلی رو با ۵ قطره روغن نارگیل مخلوط کنین و اونو روی محل آسیب‌دیده بذارین تا درمان شه.

روغن رازیانه: به ریلکس شدن بدن کمک می‌کنه، گوارش و متابولیسم بدن رو بهبود می‌بخشه و دلیل کاهش التهاب‌های به وجود اومده به وسیله مشکل‌های تیروئیدی می‌شه. چند قطره از این روغن رو روی معده خود بمالید  ۱ تا ۲ قطره از اونو هم به چای اضافه کنین و بخورین.

روغن اسطوخدوس: ۵ قطره از روغن استوقدوس رو در فضای اتاق پخش کنین تا به درمان بی خوابی شبونه، اضطراب، استرس، افسردگی و احساسات منفی بپردازه. می‌تونید این روغن رو روی گردن، مچ یا شقیقه‌ها بمالید تا از اثرات معجزه‌آسایش بهره‌مند شید.

روغن آویشن: واسه بهبود نشونه‌های یائسگی و رفع مشکلات باروری، افسردگی، ریزش موها و بی خوابی می‌تونید از روغن آویش بهره بگیرین. این اسانس روغنی دلیل تقویت تولید هورمون پروژسترون می‌شه. فقط کافیه ۲ قطره از این اسانس رو در وان حموم بریزین یا ۲ تا ۳ قطره از اونو با همین اندازه روغن نارگیل مخلوط کرده و روی شکم بمالید.

روغن چوب صندل: این اسانس روغن دلیل کاهش استرس، افزایش میل جنسی، افزایش شفافیت ذهنی می‌شه و حس آرامش به فرد القا می‌کنه. راه‌های زیادی واسه به کار گیری این روغن هست.
می‌تونید اسانس روغن چوب صندل رو مستقیما از شیشه اون بو بکشین یا اونو کف پاها یا روی مچ دست‌ها بمالید.

۱- راه رفتن بدون کفش و جوراب

راه رفتن با پاهای برهنه و بدون کفش و جوراب دلیل افزایش اندازه هورمون کورتیزول در بدن می‌شه، هورمونی که مسئول استرس، التهاب و مشکلات خوابه. باید بدونین که کف پاهای آدم دارای ۱۳۰۰ عصب در هر اینچ مکعب هستن. پس، راه رفتن روی چمن، ساحل شنی یا حتی خیابون باعث جذب انرژی‌های زمین می‌شه که واسه سلامت عمومی بدن خیلی با اهمیته.

Author: مازیار