چگونه جلوی چرب شدن موهایمان را بگیریم؟

در بهار سال ۲۰۱۳ بود که موهای چرب مد شد و نمونه های اون هنوزم در این سایت میشه دید. و یا چند سال پیش، موهای شخصیت اصلی فیلم “چرب” (Grease) یعنی دنی زوکو (Danny Zuko) چرب بود و خیلی هم در اون دوران طرفدار داشت. اما دیگه اون ایام به پایان رسیده و موی چرب هم از مد افتاده.

در فصل تابستون پوست شروع به تولید چربی بیشتر می کنه، بله این چربی به جمجمه هم میره. حتی به کار گیری شامپوها و نرم کننده های خشک کننده هم باعث می شه، حجم موها که حالا چربی بیشتری هم داره، با وزن بیشتری نسبت به قبل موها رو به سمت کاسه سر نزدیک تر نگه داره و در نتیجه فرد کمی ناراحت تر از بقیه حالت هاش به چشم میاد. اینجا به بررسی چند راه حل که تا حدی می تونه اندازه این چربی رو کم کنه می پردازیم.

تصویری از پشت صحنه دو مدل برند (Moncler Gamme Rouge show) در سال ۲۰۱۶

اول دلیل چرب شدن مو

به گفته دکتر جنت گراف ( Dr. Jeannette Graf)، متخصص پوست و رئیس مرکز زیبایی اُمنی (Omni Aesthetics) در شهر نیویورک آمریکا، یکی از این دلایل رو مستعد بودن ژنتیکی بعضی از افراد واسه چرب شدن موهایشانه. ایشون تغییرات هورمونی رو هم از دیگر دلیلای چرب شدن مو می دونه. بیشتر این چربی مو با آکنه هایی روی پوست همراه هستن. با همه اینا بعضی عوامل محیطی هم می تونن بر اینجور عوامل ژنتیکی دامن بزنن. وقتی که به تمرینای ورزشی خود مشغول هستین بیشتر عرق می کنین و پوست «سبوم» (یه جور از ترشحات پوستی) بیشتری تولید می کنه.
در هوای گرم بیشتر عرق میکنیم و به طبع پوست سبوم بیشتری می سازه. دکتر گراف یکی دیگه از عوامل چرب شدن مو در فصل تابستون رو همین اندازه بالاتر بودن تعرق پوست می دونه.

آگاه هستین یکی دیگه از عوامل چرب شدن مو در فصل تابستون چیه؟ دست هاتون. یکی از آرایشگران معروف به نام خوب اروخو (Nick Arrojo) میگه: “کمتر با موهای خود ور برید. هروقت که شما این کار رو می کنین، انگشتان دستان اندازه چربی بیشتری رو وارد موهاتان می کنه و اگه دایم این کار رو انجام می دید، ظاهر چرب تری به موهای خود می دید.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   تخت سلیمان؛ چهارمین اثر جهانی ایران در میراث یونسکو

اگه نمی تونین از دستکاری با موهاتون دست وردارین دست کم از یه بروس مخصوص موی سر کمک بگیرین تا با این کار از منتشر کردن چربی جلوگیری کرده باشین. “ایشون اضافه می کنه: “شونِه کردن مو از قدیمی ترین روش هاییه که در کتابا و واسه تر و تازه نگه داشتن مو به اون اشاره شده.
با این کار سلولای مرده پوستی رو از جمجمه تفکیک می کنین و چربی کف سر رو به بقیه نقاط مو با درخشندگی که بوجود میاره می فرستید و هم جریان گردش خون در کف سرتون رو تحریک و فعال می کنین.”  اون پیشنهاد می کنه که هر روز به مدت ۵ دقیقه کامل موهاتون رو به سمت جلو و عقب سرتون شونِه کنین.

یکی از کارایی که حتما هم شنیدین که از چربی مو کم می کنه شامپو کردن موه. شاید تازگیا بارها شنیده باشین که بعضی می گن اگه موهاتون رو هر روز یا همیشگی بشورید اندازه چربی اون زیاد میشه. این تصور به طور کامل اشتباهه چون که دکتر گراف دراین باره میگه: “شامپو کردن مو مقدار اضافی چربی رو از سر خارج می کنه و اصلا تولید چربی اضافه نمی کنه.”

و اما نابود کردن این چربی

اولین چیز آشکاری که دکتر گراف بر اون تاکید داره به کار گیری شامپوهای ضد شوره س. هم اینکه بعضی از ماسکای مو هم در جذب چربی اضافه خوب عمل میکنن. دکتر گراف شامپوهای خشک کننده رو هم که مخصوص موهای چرب ساخته می شن در کم شدن اندازه چربی مو موثر می دونه. گراف میگه: “من خودم یکی از طرفداران این نوع از شامپوها هستم.” البته اون در موارد زیاد مراجعه به متخصص پوست رو پیشنهاد می کنه.

ایشون میگه که خودش واسه مریضایی که به اون مراجعه می کنن، یا همین شامپوهای مخصوص موهای چرب یا کورتیزون (cortisone) که یه جور هورمونه رو تجویز می کنه.

در وقتی هم از شامپوهای درمانی استفاده می کنه.

Author: مازیار