موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید [بخش دوم]

در بخش اول این نوشته به گسترش تقریبا قابل توجه سرطان سینه در بین زنان اشاره کردیم و ۶ مورد از ۱۲ موردی که می تونه مورد توجه بیماران قرار گیرد رو شمردیم. در این بخش هم شش مورد بعدی رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

 

تصور نکنین که سرطان یه تابوه

 

دکتر پاملا مانستر، از «مرکز سرطان شناسی کالیفرنیا» که خود به این مریضی مبتلاست و مراحل درمان رو می گذرونه عقیده داره که هیچ چیزی به اندازه رابطه با بقیه، در پیشبرد موثر درمان اون تاثیر نداشته. ایشون میگه: “اینطوری نیس که بقیه شما رو دوست نداشته باشن، بلکه اونا در مورد این مریضی آگاهی و اطلاعات لازم رو ندارن.” هم اینکه باور داره که هیچ چیزی بیشتر از وقتی که کسایی که بیشتر از همه دوست شون دارین، از شما می پرسیدن که حالتون چطوره و اگه دوست دارین می تونه در مورد احساس اون لحظه خود، واسه اونا توضیحاتی بدین.

گذشته خانوادگی تنها نشون دهنده بخشی از داستانه

اگه مادر یا مادربزرگ تون، به سرطان سینه گرفتار بودن، به طور خودکار این تصور اشتباه رو نداشته باشین که شمام حتما باید به این نوع سرطان گرفتار شید. دکتر لیک میگه: “بعضی وقتا بعضی از بیماران من، از شروع مراحل درمان دوری می کنن و دلیل این رو هم، تجربیات بد اعضای خونواده شون در زمان درمان می دادن. مسلمه که مراحل درمان در طول زمان با پیشرفتایی همراه س و خیلی با اهمیته که بیماران این رو در نظر داشته باشن که در مورد هر فرد با دیگری تفاوتایی در روند درمان و پاسخگویی بدن هست.”

هرچه سئوال بیشتری سوال کنین، بهتره

دکتر لیک در این باره میگه: “در روند درمان، چیزی که میان شما و دکتر تون هست مانند یه شراکته. می تونین هر چی قدر که می خواین در مورد مریضی تون از اون سئوال سوال کنین. حتی می تونین بعضی از پرسشا رو به صورت کتبی از اون سوال کنین و اگه هم واسه این کار بیشتر از اندازه اضطراب دارین، یه نفر رو با خودتون در این جلسات همراه کنین. البته این چالشا به همه جلسات مربوط نمی شه و فقط در جلساتی اتفاق میفته که جزئیات پزشکی بیشتری داره و نیازمند کمی تحصیلاته.”

یکی دیگر از نوشته های سایت :   ۳۰ نکته برای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۷

خدماتی که از دور و بریا تون دریافت می کنین باید فرای گرفتن دستان تون باشه

اینکه اعضای خونواده و دوستان تون در طول روند درمان در کنارتون باشن و با شما همراهی کنن اهمیت زیادی داره.
هرجا که احتیاج دارین بهتره از اونا کمک بگیرین و لازم نیس که خودتون فقط از پس تموم مسائل مربوط به این مریضی برآیید. فردی که شما رو در این مراحل همراهی می کنه، باید بتونه نقش موثری در درمان شما داشته باشه. دکتر لیک میگه: “اینا بدون معنا هستن که اون فرد در جریان اثرات جانبی داروهای که شما مصرف می کنین قرار می گیره و هرجا که لازم باشه، خدمات لازم رو به شما ارائه میده.

اثرات جانبی داروها رو هم می تونین برطرف کنین

این روزا واسه درمان هم درمانی هست.

دکتر لیک میگه: “چند سال پیش تنها بیماران سرطانی مجبور بودن شیمی درمانی کنن و با تموم اثرات جانبی این داروها بسازن.” اما امروزه حتی واسه حالت تهوعای پس از شیمی درمانی هم داروهای ضدتهوع مخصوص این نوع داروها، هست که دکتر معالج تون می تونه واسه تون تجویز کنه.
در بقیه موارد هم با پیشرفتای پزشکی، بیماران وضعیت بهتری رو نسبت به گذشته تجربه می کنن.

شمام باید مانند یه دکتر فکر کنین

پس از اینکه سرطان سینه درمان شد، شما باید تا اونجا که می تونین به آموخته هاتون اضافه کنین. دکتر لیک در این باره میگه: “واسه بیماران این ضرورت هست که مطالعاتی در مورد مریضی خود داشته باشن و با بیولوژی بدن، آشنا باشن. اونا باید بدونن که بدن شون در چه وضعی هست.” اگه از نوع توموری که در بدن وجود داشته آگاهی داشته باشین می تونین تصمیمای بهتری رو در درمان اون بگیرین.

Author: مازیار