راهکارهای طبیعی برای کاهش فشار خون

در سال گذشته در حدود یه میلیارد نفر در جهان با فشار خون بالا دست و پنجه نرم کردن. این مشکل که از اون به عنوان «کشنده خاموش» یاد می شه، در خیلی از افراد وقتی درک و دونسته می شه که بسیار دیر شده باشه.

فشارخون بالا در افراد ممکنه بعضی وقتا بدون هیچ نشونه ای باشه پس بهتره از راه های طبیعی واسه کاهش اون کمک گرفته شه.

براساس پژوهشای گذشته که یافته های اون در «لَنست» به چاپ رسید، در افراد سالم، در طول روز فشار خون می تونه افزایش و کاهش پیدا کنه.

براساس یافته های بدست اومده از این تحقیق که همونجوریکه گفته شد، تازگیا هم انجام پذیرفته، در کشورهایی با درآمدهای پایین تر مثل کشورای آفریقایی و جنوب آسیا، افراد بیشتر به فشار خون بالا گرفتار هستن. این در حالیه که این اندازه در میان کشورهایی با درآمد بیشتر کمتر بوده.

براساس آمار بدست اومده از این پژوهشا، مردان در مقایسه با زنان فشار خون بالاتری رو دارن.

پروفسور مجید عزتی این رو وابسته به وضعیت فقر می دونه. ایشون که به بررسیای محیطی می پردازه و گروه محققان در دانشگاه امپریال رو هدایت می کنه در مصاحبه ای با «سی ان ان» میگه: “در جاهایی از جهان با درآمدهای بالاتر، اندازه فشار خون علی الرغم افزایش سن و جمعیت در حال کاهشه اما در میان آسیاییا، با بالاتر رفتن سن، فشارخون در برابر بالاتر رفتن قرار میگیره.

از اونجایی که تحتِ کنترل داشتن اندازه فشار خون مهمه، در این نوشته به بررسی سه راه حل طبیعی مقابله با اون پرداخته شده که اونا رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

فعالیت جسمی

خیلی از آدمایی که به فشار خون گرفتار هستن، از دارو استفاده می کنن. اما واسه برطرف کردن اون راه های بهتری چون رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی هست.

تمرین و ورزش همیشگی باعث تقویت قلب شده و خون رو بهتر پمپ می کنه و فشار کمتری رو واسه انجام این کارا به این عضو مهم بدن وارد می کنه.
وقتی که قلب کمتر کار کنه، فشار وارد بر رگا هم کاهش پیدا کرده و به دنبال اون فشار خون هم کمتر می شه.

با موندگاری تمرینای ورزشی به مدت چند ماه، میشه اندازه فشار خون رو به حالت تعادل و سلامت اون رسونید. باید بدونیم که اگه تمرینای خود رو چند بار در طول هفته ادامه ندیم، اون وقت، فشار خون دوباره به وضعیت قبلی خود برمی گرده.

راه دیگه هم خلاص شدن از شر اضافه وزنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، اینکه در حال انجام تمرینا و فعالیتای ورزشی هستین بدون معنا نیس که هرآنچه دوست داشته باشین رو بخورین و عواقبی رو هم واسه این کار خود تصور نکنین.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید [بخش دوم]

داشتن یه رژیم غذایی متعادل می تونه در حفظ فشار خون متعادل بسیار نقش داشته باشه.

نمک رو کم یا اونو کنار بذارین

یکی دیگه از راهکارهایی که واسه کاهش فشار خون میشه به کار گرفت، کم شدن اندازه سدیم دریافتیه. براساس یافته های «مایو کلینیک» مردم آمریکا به صورت میانگین، روزانه ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم دریافت می کنن.

اما یافته های «دایتری گایدلاین فُر امریکن» نشون داده که این اندازه باید تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش پیدا کنه و واسه افراد بالای ۵۰ سال که به فشار خون بالا یا دیابت گرفتار هستن، باید به ۱۵۰۰ میلی گرم رسونده شه.

خیلی از غذاهای فرآوری شده و طعم دهنده ها هم مقادیر بالایی سدیم دارن. بهتره موقع خرید اینجور موادی برچسبای روی اونا رو بخونین و تا آنجایی که می تونین از مواد غذایی بدون نمک استفاده کنین. اگه هم می خواین از طعم دهنده ها استفاده کنین اونا به صورت طبیعی و گیاهی اون استفاده کنین.

اگه کابینت آشپزخانه خود رو از طعم دهنده های دیگری پر کنین، باعث می شه از نمک کمتری استفاده کنین و یا اونو به طور کامل کنار بذارین. پودر سیر، پیاز، کاری، چیلی و فلفل از عادی ترین طعم دهنده هایی هستن که باعث افزایش فشار خون نمی شن.

اگه هم نمکدان رو از روی میز غذا وردارین، به مصرف کمتر اون کمک می کنین خصوصا اگه عادت دارین که در طول خوردن وعده غذایی ازش استفاده بیشتر از اندازه کنین. نمکدانای روی میز رو هم از طعم دهنده های نامبرده پر کنین.

اگه هم این نمکدانای مخصوص طعم دهنده های خود رو به رستوران بردین و احساس کردین که گارسونا شما رو مورد تمسخر قرار میدن به اونا در مورد فشار خون بالا بگید.

رژیم غذایی رو پیدا کنین که واسه تون اثر داشته باشه

رژیم غذایی که در اون میوه های تازه، سبزیجات و مقادیر کافی از غلات وجود داشته باشه که چربی کمی هم دارن می تونه باعث پایین نگه داشتن اندازه فشار خون شه.

رژیمی که به وسیله دکتر «کامل مور» و همکاران محقق اون از دانشگاه پزشکی هاروارد، استفاده شده و به «دَش» معروفه، واسه تنظیم اندازه فشار خون می تونه اثر داشته باشه.

این رژیم یکی از بهترین رژیم هاییه که تازگیا استفاده شده که حتی در تراز بالاتری از رژیمای مدیترانه ای قرار گرفته.

در برنامه غذایی دیگری با نام «پریتیکین پروگرم» رژیمی پیشنهاد شده که با کنترل فشار خون از حملات قلبی و چاقی جلوگیری به عمل می آورد. این رژیم به مصرف هرچه بیشتر سبزیجات، میوه، غلات، حبوبات و لوبیا، سبزیجات نشاسته ای و کمی لبنیات کم چرب، سویا و ماهی تاکید داره.

Author: مازیار