۱۰ حقیقت روانشناختی جالب درباره ذهن و روان انسان که احتمالا چیزی از آن ها نمی دانید

ذهن آدم مثل اعماق اقیانوسا مملوء از حیرت زدگی و رازهای مخفی. محققان پیوسته در حال تحقیق روی مغز آدم هستن و به الگوهای رفتاری جدیدی دست پیدا می کنن. اونا هر روز به کشفی جدید و عجیب درباره کارکرد ذهن آدم می رسن. مثلا، محققان فهمیدن که آدما هر چی هوش بیشتری داشته باشن، دوستان کمتری دارن. پس تشخیص هوش دوستان تون دیگه کار خیلی سختی نیس.
در ادامه به ۱۰ حقیقت روانشناختی باحال درباره ذهن و روان آدم می پردازیم.

۱- کسایی که هوش خیلی بالایی دارن، دوستان زیادی ندارن

در روزگاران قدیم، در زمونه ای که اجداد ما به شکار می رفتن و دور هم جمع می شدن، ایجاد رابطه دوستانه با همدیگه واسه باقی موندن قبیله چیزی لازم بود چون شکار یه ماموت با همکاری همدیگه کار ساده تری بود. امروزه هم آدما با همدیگه دوست می شن، اما نه واسه نفع بردن.

با این حال، تحقیقات جدید نشون میده کسایی که ضریب هوشی بالایی دارن، به دوستان زیادی احتیاج ندارن. چون ذهن این افراد درگیر حل و فصل مسائلیه که واقعا مهم و جدی هستن و اونا ایجاد رابطه رو وقت تلف کردن می دونن. با این حال، طبق تحقیقات، رابطه دوستی نه فقط روی وضعیت روانی، بلکه روی سلامت جسمی ما هم اثر مثبت داره.
واسه همینه که بهتره بعضی وقتا دست از کتاب خوندن بکشین و با آدمای باحال گپ بزنین.

۲- افسردگی روی توانایی تشخیص رنگا اثر میذاره

کسایی که به افسردگی گرفتار هستن بیشتر می گن که زندگی دیگه براشون رنگی نداره. این جمله فقطً یه توصیف احساسی نیس و واقعا از نظر علمی حقیقت داره.
در دوران افسردگی، از حساسیت شبکیه چشما نسبت به اختلاف بین رنگا کم میشه و فرد گرفتار رنگا رو از هم درست تشخیص نمی ده. عکس این مسأله هم صدق می کنه، یعنی اگه همیشه با رنگای خاکستری و کمرنگ سر و کار داشته باشین، بیشتر مستعد دچار شدن به افسردگی و مالیخولیا هستین.

۳- در مورد برنامه های زندگی تون حرفی نزنین، وگرنه به هیچ نتیجه ای نمی رسین

اگه عزمتونو جزم کردین تغییری در زندگی تون بسازین (مثلا دیروقت شام نخورین، هر روز پیاده روی کنین یا یه زبون خارجی یاد بگیرین)، هیچوقت درباره اون با کسی صحبت نکنین. وگرنه، تصمیم هاتون هیچوقت عملی نمی شن. وقتی در مورد برنامه های زندگی تون با بقیه صحبت می کنین، ذهن شما اون کار رو انجام شده تلقی می کنه و قبولوندن مغز به عکس این مسأله کار بسیار سختیه. شاید خرافات به نظر بیاد اما روانشناسان به کمک تحقیقات زیاد وجود این رابطه رو اثبات کردن.

۴- دونستن یه زبون خارجی در اراده کردن به شما کمک می کنه

واسه اینکه بتونین تصمیمای بهتری در زندگی تون بگیرین، لازم نیس احساسات رو کنار بذارین و فقط پیرو عقل تون باشین. بلکه باید یه زبون خارجی یاد بگیرین. به باور محققان، در بیشتر موارد، مردم وقتی که میخوان تصمیم مهمی بگیرن، برخوردی احساسی دارن. با این حال، اگه بتونین اون موقعیت رو با یه زبون خارجی واسه خودتون تحلیل کنین، بخش منطقی مغزتون فعال می شه، پس دید متعادل تری به موقعیت دارین و دست به ریسکای بزرگ نمیزنین.

۵- جوون ترها بیشتر به افسردگی گرفتار می شن

تحقیقات نشون میده غمگین ترین مردمون دنیا، افراد زیر ۳۰ سال هستن. زنان و مردان ۱۸ تا ۳۰ ساله بیشتر مستعد تجربه استرس و اضطراب هستن.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   آقای کارگردان درخانه ابدی آرام گرفت + بازتاب اینستاگرامی

 

۶- خستگی می تونه خلاقیت رو زیاد کنه

 

اگه می خواین به ایده خلاقانه ای برسین، بهتره خسته شید. فکرا خلاقانه بیشتر سراغ افراد خسته میان چون مغز اونا کمتر کارکرد مؤثری داره.
در اینجور شرایطی، ذهن ایده های عجیب و غریبی که معمولا به اونا نه میگه رو رد نمی کنه.

این ایده های عجیب و غریب می تونن شروع یه پروژه بزرگ باشن. واسه همینه که ایده های خوب، زیر دوش در حموم، بعد از یه روز سخت و طولانی کاری به ذهن ما خطور می کنن. اگه سحرخیز هستین، این روند خلاقانه می تونه اوایل شب در شما شروع شه و اگه اهل شب بیداری هستین، این الهامات در زمان صبح به سراغ شما میان.

۷- هشتاد درصد هر صحبت ای رو غیبت تشکیل میده

بخش بیشتر هر صحبت ای صرف غیبت کردن می شه و این عامل ارتباطی به جنسیت صحبت کنندگان نداره. تمایل به غیبت کردن در مردان به همون اندازه زنونه. محققان به آمار باورنکردنی ای دست پیدا کردن. ۸۰ درصد از مکالمات ما فقط به غیبت و رد و بدل کردن اطلاعات درباره دوستان و همکاران مون اختصاص داره.
با این حال، غیبت کردن اونقدرا هم بد نیس و شکل مهمی از ایجاد رابطه حساب می شه.
این کار به مردم کمک می کنه ارتباطات اجتماعی خود رو حفظ کنن. باحال اینکه، شامپانزها هم دوست دارن درباره آشنایان شون با همدیگه غیبت کنن.

۸- می تونین شادی رو بخرین

همیشه می گن که شادی رو نمی شه با پول خرید. با این حال، محققان این مسأله رو رد کردن. شما می تونین احساس شادی رو بخرین اما اون پول رو نه صرف خودتون بلکه باید واسه آشنایان، دوستان یا فعالیتای خیریه خرج کنین. وقتی بقیه رو خوشحال می کنیم، عزت نفس خود رو بالا می بریم، خودمون رو شخص مهم تری تلقی می کنیم و در زندگی خود احساس شادی و رضایت بیشتری می کنیم.

۹- بیست ثانیه کافیه تا بتونین اعتماد کسی رو به خودتون جلب کنین

واسه اینکه اعتماد کسی رو به خودتون جلب کنین، باید اونو حدود ۲۰ ثانیه در آغوش بگیرین. البته بعد از اینکه اجازه این کار رو از اون شخص گرفتید. دلیل این مسأله به هورمون اکسی توسین برمیگرده. این هورمون وقتی در بدن تولید می شه که احساس امنیت می کنیم (از جمله وقتی که در کنار عزیزان مون هستیم) و این مسأله به ما آرامش میده.

۱۰- هشتاد درصد فکرا ما منفی هستن

هر روز، به صورت میانگین ۱۲ هزار تا ۶۰ هزار فکر به ذهن ما خطور می کنه.
مغز ما از هر کامپیوتری قدرتمندتره. اما ۸۰ درصد فکرا ما منفی هستن و بیشتر اینجور افکاری هر روز تکرار می شن.
پس همه اون فکرا بی معنی ای که هر روز به ذهن ما حمله میارن به طور کامل طبیعی هستن و این مسأله واسه همه مردم اتفاق میفته.

Author: مازیار