۳۰ نکته برای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۷

انتخاب رشته کنکور سراسری فاز دوم در مرحله ورود به دانشگاهه. فاز اول، هفته اول تیرماه ۹۷ تموم شد و ۱ میلیون و ۱۱ هزار داوطلب در ۵ گروه آزمایشی در ۳۱ استان کشور به رقابت پرداختن. در آزمون امسال، ۱۰۰ درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی به دلیل مازاد ظرفیت پذیرفته می شن و پر رقابت ترین گروه آزمایشی، واسه گروه علوم تجربیه که بیشتر اونو دختران تشکیل میدن.
شمار داوطلبان آزمون امسال نسبت به سال قبل، ۲ درصد زیاد شده و طبق گفته های رییس سازمان امتحان، ۷۵ درصد کل داوطلبان آزمون سراسری ۹۷، در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته می شن.

انتخاب رشته کنکور سراسری با وجود اینکه نسبت به سالای قبلی آسون شده و شانس قبولی زیاد شده، اما واسه ورود به دانشگاه های مطرح و رشته های پر درخواست در ۵ گروه آزمایشی، نیاز به دقت و توجه و به کار گیری مشاوران حرفه ای و با تجربه س. براساس کارنامه داوطلبان که اواسط مرداد ماه اعلام می شه، رتبه و تراز منطقه ای و استانی مشخص شده و با در نظر گرفتن سهمیها، میشه نسبت به انتخاب رشته دست به کار شد.

پس از برگزاری کنکور، انتخاب رشته اهمیت زیادی داشته و از هفته اول تیر ماه تا اواخر مرداد ماه، ذهن میلیونا داوطلب و خونواده اونا رو درگیر می کنه.
انتخاب رشته هر چند تاثیر عجیب و عمیقی در آینده تحصیلی و کاری داوطلب در روزگار الان نداره، اما به هر حال، انتخاب بد، شما رو با ۴ سال درگیر دروس و رشته و دانشگاه و آزمایشگاهی میکنه که به اون علاقه ندارین و وقت و پول خود و کشور رو هدر می می ده.

پس در انتخاب رشته دقت کنین که اول چیزای مورد علاقه خود نسبت به رشته مورد توجه باشه. اگه از حیوانات ترس دارین و این ترس بازم بر شما پیروز شده و واسه خلاص شدن از اونم هیچ برنامه ای ندارین!، پیشنهاد میشه که به خاطر ورود به دانشگاه تهران، کارشناسی جونور شناسی رو در دستور کار قرار ندین! یا اگه به علوم آزمایشگاهی و کار کردن در فضای بسته و میکروسکپ علاقه ندارین، این رشته رو حتی بخاطر آینده شغلی و دانشگاه خوب از دستور کار خود خارج کنین. اگه حس خوبی با جوشکاری و فلز و این چیزها ندارین، سمت متالوژی نرید. خلاصه، رشته ای انتخاب کنین که اگه ۴ سال بعد به شما گفتن در دور افتاده ترین نقاط ایران در این مورد مشغول به کار شید، حس بدی به شما نده!

زمان انتخاب رشته کنکور ۹۷ و زمان اعلام یافته های کنکور ۹۷

چیزی که مسلمه، رقابت واسه ورود به رشته ها و دانشگاه های خوب در هر ۵ گروه شدید و سخته. مخصوصا که سهمیها هم موثر بوده و این قضیه واسه ورود به رشته های پزشکی و دندون پزشکی قابل توجه تر میشه. همونطور که می دونین، ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد با هم ترکیب شده، اما انتخاب رشته دانشگاه آزاد و انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت اینترنتی و به صورت جداگونه در روز مقرر انجام می شه و باید به این قضیه توجه کنین تا با توجه گروه آزمایشی که امتحان دادین، در صورت مجاز شدن واسه انتخاب رشته، کد رشته ها رو درست انتخاب کنین.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور طبق روال سالای گذشته معمولا پس از اعلام یافته های اولیه کنکور و آگاهی داوطلبان از تراز و رتبه و وضعیت ایشون در سهمیه استانی مشخص می شه و شما میتونین نسبت به انتخاب رشته اینترنتی دست به کار شین. البته همونطور که می دونین، در بهمن ماه هم واسه تکمیل ظرفیت، دوباره فرصت انتخاب رشته به مجاز شده های انتخاب رشته در مرداد ماه ۹۷ اعطا می شه.

چگونگی درست انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷

چگونگی درست انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ واسه ورود به دانشگاه ها از ترم مهر ماه امسال خیلی با اهمیته. شاید شما رتبه استانی خیلی خوبی کسب کرده باشین. اما به دلیل نبود توجه به سهمیها و شرایط انتخاب فلان رشته در فلان شهر و در فلان دانشگاه، از انتخاب گزینه های عالی که حق شما بود، بازمانده و به گزینه های درجه دوم و درجه سوم اکتفا کنین.

  • در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷ توجه کنین که کلیه خواهندگان در گروه های آزمایشی ۵ گانه میتونن ۱۵۰ کد رشته محل رو انتخاب و در فرم اینترنتی وارد کنن.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷ توجه کنین که رشته های مورد نظر شما از دفتر راهنمای انتخاب رشته مربوطه به  هر گروه آزمایشی انتخاب شه و اشتباهی، کد رشته محلای علوم تجربی رو در علوم ریاضی یا هنر وارد نکنین که امکان اصلاح به وسیله سازمان امتحان به داوطلب داده نمیشه. مگه در موارد زیادی خاص!
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷ به این موضوع توجه کنین که قبل از ورود کد رشته محلا در فرم اینترنتی، حتما در خونه روی کاغذ، انا رو به دقت وارد کنین تا اشتباهی انجام نشه و موقع انتقال به رایانه، خیلی راحت این کار انجام شه.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ دقت کنین که کار رو به روز اخر نندازین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ تا امکان داره از کافی نتا استفاده نکنین تا تمرکز شما حفظ شه.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری  سال ۹۷ دقت کنین که ورود اطلاعات باید به سامانه سازمان امتحان باشه.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ دقت کنیدکه اولین انتخاب رشته شما نشون از علاقه شما به اون رشته داره.
    پس انتخاب رشته رو براساس اولویتای علمی و چیزای مورد علاقه خود مشخص کنین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷، چیزای مورد علاقه شما به هر چیز ارجحه.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ از چشم و هم چشمی با دوست و آشنا و فامیل در انتخاب رشته دوری کنین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷  اگه پس از ثبت نام به تغییر رشته و یا اولویت نیاز داشتین، تا آخر مهلت ثبت نام بیشترین حد ۵ رشته انتخابی رو می تونین جانشین یا جابجا کنین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ توجه کنین که اگه در آزمون غیبت داشتین یا از اول در کنکور ثبت نام نکرده باشین، تا آخر مهلت انتخاب رشته می تونین در رشته های بدون آزمون که فقط براساس بررسی سوابق تحصیلی انجام می شه، انتخاب رشته کنین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷، مطمئن ترین و معتبر ترین و مستند ترین مشاور، سازمان امتحان آموزش  کشوره.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری در گروه زبانای خارجی، فقط بخاطر اینکه در فلان دانشگاه تحصیل کنین، زبون روسی یا ایتالیایی که هیچ علاقه ای به اون ندارین رو انتخاب نکنین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری در گروه هنر، فقط بخاطر اینکه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رو انتخاب کنین، ۴ سال رنج تحصیل در رشته تئاتر که به اون علاقه ندارین رو قبول نکنین.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۷ از مشاوران مجازی نامعلوم الهویه و نامعلوم المکان دوری کنین.
یکی دیگر از نوشته های سایت :   تخت سلیمان؛ چهارمین اثر جهانی ایران در میراث یونسکو

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تا یه مدت که واسه این کار فرصت دارین به موارد زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

    • حتما یه سر به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان محل سکونت بزنین
    • حتما با دانشجویان رشته مورد نظر خود مشورت کنین
    • حتما با علم آموختگان رشته های مورد نظر خود مشورت کنین تا درک شما نسبت به رشته زیاد شه.
    • چارت درسی رشته های مورد نظر رو از سایت وزارت علوم دریافت و بخونین.
    • اطلاعات علم آموختگان رشته های جور واجور رو می تونین در لینکدین بدست بیارین.
    • تنها درسی که نباید تا اوایل مهر ماه، از خوندن و تکرار اون طفره برید، درس زبون انگلیسیه.
    • بهترین مشاور واسه انتخابای خوب، شناخت چیزای مورد علاقه و قابلیتا و بررسی آینده بازاره.

 

  • انتخاب خوب، نیاز به صبوری و مطالعه خوب داره.

 

Author: مازیار