از تفلیس تا بیشکک با مقصدهای گردشگری ارزان ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ میلادی شروع شده و خیلیا پس از ژانویه گردیای هیجانی در مقصدهای گردشگری دریایی و جنگلی شرق و غرب جهان در اولین هفته های سال جدید، به فکر برنامه ریزی واسه گردشای بهاری و تابستونی هستن. هر سال که یاد گرفتن فناوری اطلاعات زیاد می شه و شبکه های اجتماعی، کاربران بیشتری رو به نسبت سال قبل در کانالا و گروه های جور واجور، تشویق می کنن، نقش گردشگری مجازی در پیشرفت صنعت توریسم، رونق بیشتری رو تجربه می کنه.

حالا میلیونا گردشگر در سراسر دنیا، مقصدهای گردشگری خود رو براساس کامنتا و نقدای ارائه شده در بهترین درگاهای گردشگری از تریپ ادوایزر تا لونلی پلنت و بوکینگ شناسایی و انتخاب کرده و همه کارای سفر رو قبل از عزیمت، به طور اینترنتی انجام میدن که در گفتاری به این موضوع پرداختیم.

پس، چه واسه گردش در داخل کشور و چه بیرون مرز کشور، همیشه بهترین درگاهای گردشگری جهان رو بوک مارک کرده تا در انتخاب مقصد گردشگری، همیشه هیجانی ترین برنامه ها رو در دستور کار داشته باشین. نشریه فوربس در یکی از مقالات تازه اش به مقصدای گردشگری مهم تر و پر طرفدارتر در سال ۲۰۱۷ پرداخته و ما هم در این مطلب می خوایم مروری بر همین مقصدا داشته باشیم.

با ما در گزارش امروز ما همراه باشین.

به چه دلیل گردشگری کم هزینه؟

خیلی از مقصدهای گردشگری که هر ساله با استقبال گردشگران از سراسر جهان مواجه می شن، مقصدهای گردشگری لوکس نیستن. اما، به واسطه حمله مخاطبان و سرمایه گذاریای بزرگ انجام شده واسه رفاه مسافران، هزینه هایی که واسه یه شب اقامت در فلان مقصد گردشگری معروف آسیا و اروپا باید پرداخت، معمولا از سطح متوسط بیشتر می شه.

مثلا در بعضی از کشورای همسایه ایران، بعضی  شهرها، با بیشترین سطح توجه و علاقمندی گردشگران منطقه ای همراه می شن که آنتالیا و دوبی از اون جمله س. وقتی شما، لوکس سفر کردن رو در برنامه خود بذارین، سفری که میشه با ۱ میلیون تومن انجام داد رو با چند برابر قیمت انجام می دید، در واقع فرصت گردش در دیگه مناطق کشور مقصد از کفتون میره.

شاید از نظر خیلیا، در ترکیه و امارات، دوبی و آنتالیا و آخر آنکارا، بهترین مقصدهای ممکن باشه. اما بعضیا که به دیگر شهرهای همین دو مقصد گردشگری معروف ایرانیان رفته ان و با کم ترین هزینه، چند شهر رو دیدن کردن، نظر متفاوتی دارن.

در واقع، مدیریت هزینه های سفر  و برنامه ریزی دراز مدت واسه گردش در مقصدهای گردشگری هیجانی، از جمله کارهاییه که گردشگران بهتره در نظر داشته باشن تا از بودجه خود، استفاده موثر رو در دستور کار بذارن. الان تورهایی واسه اروپا گردی هست که با ۲۰ میلیون تومن، ۵ کشور رو به گردشگران نشون میدن.

در حالی که با ۲۰ میلیون تومن، میشه ۱۵ شهر اروپا رو دیدن کرد.
نه با دوچرخه یا پای پیاده، بلکه با هواپیما و حتی اقامت در هتل. آری، سفر، مثل کارای دیگه، نیاز به مطالعه و هنر داره.

پس، گردشگری مقرون به صرفه، بیشتر از اینکه یه نیاز باحال باشه، یه هنره و واسه مشاهده بخشای خیلی از دنیا با پول کم، باید این هنر رو فرا گرفت. آدمایی که نصف دنیا رو با دوچرخه و موتورسیکلت طی میکنن و پس از سفر، کتابها و مقالات و فیلمای مستند پول سازی از گردش خود منتشر میکنن، همین گردشگران فرصت آفرین مقرون به صرفه هستن.

پس تعجبی نداره که در سال ۲۰۱۷، مثل سالای قبل، فرهنگ گردشگری مقرون به صرفه و معرفی مقصدهای گردشگری ارزون و هیجانی، با استقبال گردشگران مواجه شه، اونم در عصر اینترنت و اینستاگرام.

مقصدای گردشگری مقرون به صرفه همسایه

قبل از ادامه بحث، باید اضافه کنیم که مقصدهای گردشگری مقرون به صرفه در دور و بر ایران واسه عاشقان جهانگردی بسیاره. بعضی از نقاط پر مخاطب و گران گردشگری منطقه رو میشه در فصولی که مسافر کمه، با قیمتای خیلی بهتری دیدن کرد.

حتی در فصل high season، خیلی از مقصدهای گردشگری گران رو میشه با به کار گیری جادوی airbnb و کوچ سرفینگ و بوکینگ و اکسپدیا، با کمترین هزینه ممکن، دید و همون لذتی رو برد که مسافران چند میلیونی در همون ماه بردن.

هزینه های اقامت و خوراک، بخشی خیلی از هزینه های مسافران بیرون مرز کشور رو تشکیل میدن که واسه مدیریت اونا، باید به مدیریت این شکلای جور واجور در سبد سفر پرداخت. به جای اقامت در هتلای لوکس ۵ ستاره UALL، میشه، این پول رو واسه مشاهده ۲ کشور اختصاص داد.

به جای هر وعده غذای لوکس در رستورانای بین المللی، میشه فرصت پخت غذاهای محلی کشور مقصد رو در هاستل و هتل آپارتمانا، تجربه کرد و طعم غذاهای ملل رو چشید اونم با کم ترین هزینه ممکن.

در این باره، در روزای آینده بیشتر صحبت میکنم. اما واسه آشنایی با مقصدهای گردشگری کم هزینه دور و بر، میشه به بعضی نقاط اشاره کرد.

ایروان ارمنستان، از ماه های آینده در فهرست مقصدهای گردشگری ایرانیان قرار میگیره. حالا از مشهد تا نخجوان رو میشه با قطار طی کرد و راه ۱۸۰۰ کیلومتری قشنگتر رو به تماشا نشست. حتی سفر به ترکیه و آذربایجان و گرجستان رو میشه با قطار و اتوبوس انجام داد و لذت بیشتری از راه برد.

وقتی استانبول و آنکارا در ترکیه، در اهداف حملات تروریستی قرار داره، میشه از ظرفیتای گردشگری و داهات گردی هیجانی این کشور در بقیه شهرها که هزینه های کمتری به شما تحمیل می کنه، بهره برد.

تفلیس و باتومی و اقامت در خونهای محلی، از دیگر فرصتای گردشگری مقرون به صرفه سال ۲۰۱۶ بود که ارمغان خوبی واسه گردشگران کم هزینه در سال جدید میلادیه. اگه دوست دارین، واسه یه بار هم که شده سفر به دوبی (شهر آرزوهای خیلیا!) رو با سفر دریایی تجربه کنین، به آبادان رفته و کشتیای مسافرتی استفاده کنین.

هزینه ای به مراتب کم تر از هواپیما داشته و لحظات خاطره انگیزی رو بر فراز موجای خلیج همیشه فارس و دریای نیلگون اون، تجربه می کنین.

حالا چه با خودرو شخصی و چه با اتوبوس و قطار، تا بلغارستان میشه با هزینه کم رفت و برگشت و چندین شهر رو دیدن کرد.
این قضیه واسه گردش در شهرهای آذربایجان و گرجستان و تاجیکستان هم، صادقه.

۱۵ مقصد گردشگری کم هزینه ۲۰۱۷

فوریس در اولین روزای سال ۲۰۱۷ میلادی، به معرفی ارزون ترین مقصدهای گردشگری جهان پرداخته. گر چه شاید از نگاه ما ایرانیا، سفر به نقاطی در پرتغال، کم هزینه نباشه، اما در مقایسه با خیلی از مقصدهای گردشگری دنیا، این انتخاب بیست گانه، هزینه کمی رو به گردشگران تحمیل می کنه.

به هر حال، دنیای رایگان سوارا و کوله پشتی بازا و کوچ سرفینگا، دنیای گردشگران مقرون به صرفه س که ، همه تمایلی ندارن به این سبک، سفر کنن. اما واسه کسایی که مشتاقند با پول کم، جاهای کم خرج رو تماشا کنن، موارد زیر، انتخاب خوبی هستن.

از فیلیپین تا گرجستان، نام مقصدهای گردشگری هیجانی و مقرون به صرفه ایه که فوربس واسه مخاطبان ارائه می کنین. یکی از دلایل انتخاب این مقصدها، کاهش ارزش پول ملی کشورها و هم اینکه فرصتای اقامتی و خوراک کم هزینه س که در دسترس طیف بزرگی از گردشگران قرار داره.

۱- شمال ویتنام

اولین مقصد گردشگری ارزانی که فوربس معرفی میکنه، مناطق شمالی ویتنامه. کشوری کوچیک در شرق آسیا که گر چه فاصله اش با ایران زیاده‌، اما فرصتای گردشگری بکر و کم هزینه ای واسه علاقمندان داره.
چشم اندازه های طبیعی ویتنام به خصوص در پایتخت و مناطق شمالی کم تر دیده شده اون، با جاده ها و کوهستانای وسوسه انگیز با کمپ زدن، از جمله ظرفیتای گردشگری کم هزینه در قاره کهنه.

محلای اقامتی محلی در این منطقه، بین ۱ تا ۵ دلار در روز قیمت داره و هر وعده غذایی هم، با احتمال خیلی کم از ۲ دلار تجاوز می کنه.
واسه گردش در شهرهای جور واجور ویتنام، با چند دلار میشه سفر خاطره انگیز رو تجربه کرد.

بعضی از گردشگران، از موتورسیکلت واسه گردش در مناطق جنگلی ویتنام استفاده می کنن.

۲- بیشکک قرقیزستان

دومین مقصد گردشگری کم هزینه که خیلی هم از ایران دور نیس، بیشکک، پایتخت قرقیزستان از کشورای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی گذشته. ۹۳ درصد اقلیم قرقیزستان رو کوه های سر به فلک کشیده تشکیل میده و تاریخ فنی و فرهنگ اون به هزاران سال قبل برمیگرده. قرقیزستان رو یکی از مقصدهای گردشگری نوظهور جهان واسه سالای آینده می دونن.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   خبرهای داغ از دانشگاه های ایران

محلای اقامت کم هزینه محلی با امکانات خوب در کنار وعده های غذایی که با احتمال خیلی کم از ۲ دلار تجاوز میکنه، همه و همه فرصتای گردشگری هیجانی کم هزینه رو واسه عاشقان جهانگردی جفت و جور میکنه.

اگه در نوروز ۹۶ به دنبال مقصد کم تر دیده شده هستین، پایتخت این کشور رو در نظر داشته باشین.

اگه روشای مدیریت هزینه در سفر رو می خواید بدونین، به این لینک مراجعه کنین و از تجربه های آقای Matt kepnes که بلاگر سفرهای کم هزینه است، استفاده کنین.

۳- لیسبون

پایتخت پرتغال و شهر مورد علاقه کریس رونالدو، ستاره رئال مادرید، یکی از کم هزینه ترین مقصدهای گردشگری اروپا هستش.
به طور کل، زندگی و گردش در کشور قشنگتر و جذاب پرتغال، به نسبت مناطق شمالی این قاره، هزینه زیادی نیاز نداره. هتلا، هاستلا و هم اینکه موزه های پرتغال، همه و همه مقصدهای گردشگری ارزانی رو واسه مسافران به ارمغان می آورد.

نزدیکی پرتغال به اسپانیا دلیل می شه که شما بتونین با اتوبوس یا پروازهای داخلی ارزون اروپا (ریان ایر)، یکی از ۱۰ مقصد گردشگری مهم دنیا رو بازدید کنین.

۴- سئول

فوربس، پایتخت گران کره جنوبی رو در فهرست مقصدهای گردشگری ارزون ارائه کرده که شهری مدرن هستش اما بازم، این مقصد مدرن شرق قاره قدیمی رو میشه، ارزون قیمت سفر کرد.
دریافت روادید سئول واسه ایرانیان مثل رواید شنگن، کمی سخته.

۵- بخارست

پایتخت رومانی، هم چون براتیسلاوا، مرکز اسلواکی، یکی از مقصدهای ارزون قیمت اروپا هستش.
صحبتایی مبنی بر ورود این کشور به فهرست کشورای پیمان شنگن شده اما هنوز قطعیتی پیدا نکرده و میشه به این کشور خیلی راحت سفر کرد.
معماری چند صد ساله بخارست، یکی از ظرفیتای گردشگری فوق العاده این شهر ارزانه که با موزه ها و گالریا و رستورانای جور واجور، همراه شده.

واسه دریافت روادید سفر به رومانی از سفارت رومانی تو تهران، اطلاعات لازم رو به دست بیارین.

۶- آفریقای جنوبی

منطقه ای بسیار دور از ایران، اما به نسبت ظرفیتا و قابلیتایی که داره،‌مقصد ارزانی در قاره مشکی هستش.
پارک ملی Cape Point این کشور رو باید فرصتی واسه تماشای نزدیک حیات وحش آفریقا دونست که لحظات خاطره انگیزی رو واسه گردشگران به ارمغان می آورد. با ۳۵ دلار، میشه یه روز در تورهای گردشگری فراموش نشدنی این کشور که با موسیقی محلی و غذاهای آفریقایی و گشت در پارک ملی زیبای کیپ پوینت همراه می شه، شرکت کرد.

فوربس، سفر به این منطقه آفریقا رو به عنوان یه باید در فهرست اولویت سفرهای کم هزینه جهانگردان می دونه.

۷- یونان

بحران اقتصادی، یکی از عوامل کم هزینه شدن سفر  به یکی از پایتختای تمدن دنیاس. یونان، جایی که حالا میشه یکی از مقصدهای ارزون قیمت و رویایی جهان در سال ۲۰۱۷ به حساب آورد، ظرفیتای گردشگری کم هزینه بسیار داره.

بزرگ ترین جزیره اون یعنی Crete واسه کسایی که دنبال گردشگری ارزون هستن، انتخاب ایده آل میشه. رستورانا و خونهای محلی جنگلی و هم اینکه ساحلی جزیره کرت، میتونه سفر خوبی رو واسه ماه عسل زوجای جوون تدارک ببینه.

وقتی به هزینه های سفر به دیگر شهرای یونان مثل آتن و سانتورینی نگاه کنیم، سفر به این مقصد، بسیار مقرون به صرفه س.

۸- پالاوان

نامی نامعلوم واسه خیلیا، اما مقصدی معروف واسه عاشقان گردشگری ارزون در کشور جزیره های قشنگتر: فیلیپین. جایی که طبیعت قشنگتر و مردمون خونگرم و مسلط به زبون انگلیسی اش، شهره خاص و بیشتر و یکی ازمقصدهای گردشگری خیلی کم هزینه در قاره قدیمی هستش.

یکی از جور واجور ترین چشم اندازه ها در فیلیپین رو میشه در Palawan جستجو کرد که فرصت ورزشهای دریایی و جنگل نوردی و صرف غذاهای ملل رو با کم ترین هزینه ای که فکرش رو بکنین، براتون به ارمغان می آورد.

درباره فیلیپین، در روزای آینده در ما بیشتر میگیم.

۹- کوینزلند

نام شهری در استرالیا. قاره ای که فاصله زیادی با ایران داره و یکی از مقصدهای مهاجرت و تحصیل ایرانیان در چند دهه گذشته هستش.
منطقه Burleigh Heads در شهر کوینزلند،‌ یکی از مقصدهای گردشگری معروف کم هزینه دنیا در چند سال اخیره. استرالیا، معمولا در فهرست مقصدهای گردشگری کم هزینه قرار نمی گیره،‌ اما افزایش هزینه ها در مقصدهای معروف گردشگری دلیل شده تا آدمایی که تحمل رنج سفر طولانی رو بر خود صاف می کنن، بتونن به نسبت پولی که میدن، فرصتای گردشگری هیجانی جذابی رو در کشور کانگوروها، تجربه کنن.

شهر ساحلی بورلیگ استرالیا، جاییه که فوربس واسه مشتاقان سفر کم هزینه به این قاره پهناور خشک، پیشنهاد میکنه.

۱۰-پورتو

یکی از شهرهای دیدنی جنوب اروپا، دهمین مقصد ارزون معرفی شده به وسیله فوریسه. جایی که دانشگاهش، چند سالیه که با استقبال گسترده دانشجویان بین المللی همراه شده و به نظر می رسه، هزینه های کم واسه زندگی و اقامت و تحصیل و فرصتای گردشگری خوب،‌ دلیل معروفیت این شهر پرتغال شده باشه.

گر چه دومین شهر بزرگ این کشوره، اما هنوز، به قول تراول بلاگ، مقصد گردشگری کم هزینه قاره سبزه. اگه به پرتغال رفتید، شهری با قدمت ۳ هزار سال رو یادتون نره که اهالی، حاضرن خونهای خود رو به قیمت کم اجاره بدن.

۱۱- ترینیداد و توباگو

ترینیداد و توباگو، جایی که زیاد از اون چیزی نشنیده ایم اما یکی از مقصدهای گردشگری هیجانی، قشنگتر و کم هزینه در سال ۲۰۱۷ میلادی میشه. جزیره ای کوچیک و ارزون که خیلی توریستی نیس و در منطقه کارائیب، بعضی عاشقان گردشگری در دریا با کروزهای لوکس، فرصت خوبی میشه. رویای عاشقان گردشگری در دریا، میتونه این کشور کوچیک باشه.

۱۲- اسلواکی

همونطور که قبلا گفتیم، پایتخت قشنگتر و تاریخی این کشور اروپایی، یکی از مقصدهای گردشگری کم هزینه در قاره سبزه. جایی که یه وعده غذا و اقامت در هاستل و خونهای محلی، با احتمال خیلی کم بیشتر از ۴۰ دلار در روز میشه. اونم در مرکز اروپا که میشه با قطار، به وین اتریش رفت و از اونجا با قطارای ۳۰ یورویی، به پراگ قشنگتر در جمهوری چک سفر کرد.

شهر Trencin اسلواکی، یکی از مقصدهای گردشگری کم هزینه در مرکز اروپا بوده که به واسطه نزدیکی با شهرهای دیگه اروپا، مقصد خوبی میشه.

۱۳- لائوس

فرهنگ قشنگتر، جذاب و طبیعت رویایی این کشور کوچیک آسیایی دلیل شده تا در لیست خیلی از موسسات گردشگران فعال در میدون سفرهای ارزون، قرار بگیره.

منطقه Luang Prabang لائوس رو در نظر داشته باشین.

۱۴- مصر

شهر قاهره، از زمانای قدیم، یکی ازمقصدهای گردشگری اروپاییا و آمریکاییا در قاره آفریقا بوده.
مصر، با وجود تنشای سیاسی و اقتصادی و نظامی چند سال گذشته،‌ یه مقصد گردشگری ارزانه و ظرفیتای توریستی خاص خود رو داره.
اگه سفر به این کشور واسه ایرانیان آسون کردن شه، از مقصدهای گردشگری ارزون در شمال آفریقا میشه.

۱۵- بولیوی

کشوری در آمریکای لاتین که یکی از زیباترین چشم اندازه های جهان رو در خود جای داده. فوربس از منطقه Salar de Uyuni به عنوان یکی از بهترین مناطق دنیا واسه عکسبرداری یاد می کنه.
پرتال معروف سفر با بندر، بولیوی گردی رو واسه عاشقان سفرهای کم هزینه پیشنهاد می کنه.

گواتمالا، بلیز و هندوراس، از جمله شهرهای ارزون قیمت دنیاس که در فهرست فوربس واسه سفرهای ارزون قیمت سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی شد.
جالبه که بدونین، شهر رنگارنگ تفلیس، پایتخت گرجستان، به عنوان یکی از پیشنهادهای ارزون گردی فوربس در سال جاری میلادی مطرح شده و به نظر می رسه، طبیعت قشنگتر و فرصتای گردشگری مقرون به صرفه گرجا، نه فقط واسه ایرانیا بلکه واسه خیلی از گردشگران جهان، وسوسه انگیز باشه.

* تصویر ابتدایی گفتار مربوط به میدونی قشنگتر در شهر براتیسلاوا اسلواکیه که یکی از مقصدهای  ارزون گردی در اروپا هستش.

Author: مازیار