از تبلیغ تور «شراب» ایتالیا تا رونمایی از شیشلیک ۲۰۰ متری

مجله هفتگی گردشگری ما هم چون روال هفته های قبل، نگاهی داره به جدید ترین رویدادها از دنیای میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشورمون تا علاقمندان این بخشا در جریان اتفاقات این میدون در چند وقت گذشته قرار بگیرن.

 

 

در گزارش این هفته با ما همراه باشین.

تور «شراب» ایتالیا خبر ساز شد

خبر اول این که در چند روز گذشته، تبلیغ یکی از آژانسای رسمی گردشگری پایتخت درباره تور گردشگری در کشور ایتالیا، بازتابای رسانه ای زیادی رو به دنبال داشت که با عکس العمل سازمان میراث فرهنگی تهران مواجه شد.

براساس بررسیا، کارگزار ایرونی تور که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی کشورمونه، تبلیغی با مضمون: تور شراب در تپه های کبانتی، همراه با تجربه چشیدن مزه شرابای کهنه و بازدید از قدیمی ترین کارخانه شراب سازی ایتالیا رو در فضای مجازی منتشر کرد که واکنشای زیادی رو به همراه داشت.

مجری این تور تازگیا به یکی از رسانه ها گفته بود که هنوز جزییات این تور مشخص نشده و به محض تعیین زمان اجرای تور، هتل و تایید اولین ویزا از طرف کارگزار ایتالیایی و پس از قیمت گذاری، اطلاع رسانی کامل انجام می شه.
این در حالیه که معاون گردشگری استان تهران، اجرا و تبلیغ اینجور توری رو غیر قانونی اعلام کرده.

انتظار میره ساز و کارای ضربتی و تاثیر واسه مقابله با تبلیغای خلاف عرف و قانون مراکز رسمی گردشگری در فضای مجازی در دستور کار نهادهای مربوطه قرار بگیره تا اینجور تبلیغاتی، فضای گردشگری رسمی کشور رو با رقابت مواجه نکنه.

پرونده ۱۲۰ اثر تاریخی واسه ثبت موقت جهانی آماده شد

خبر دوم این که معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمون تازگیا از آماده شدن پرونده ۱۲۰ اثر تاریخی در کشور واسه ثبت موقت در فهرست جهانی گفت که از بین ۳۲ هزار اثر ملی تاریخی کشور انتخاب شدن. تا کنون ۱۰۵۲ اثر در سراسر جهان به عنوان میراث یونسکو ثبت شده.

در همین رابطه، معاون میراث فرهنگی کشور تازگیا از استان کرمانشاه به عنوان دروازه فرهنگ و تمدن ایران یاد کرد و گفت: به غیر از بیستون که در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته، آثار دیگری از این استان مثل معبد آناهیتا در کنگاور و طاق بستان در کرمانشاه پتانسیل جهانی شدن رو دارن و پرونده اونا در فهرست موقت یونسکو قرار داره.

واسه آشنایی با ۲۱ اثر ثبت شده جهانی ایران در میراث یونسکو به صفحه ایران مراجه کنین. فهرست آثار ثبت شده ایران در انتهای همین بسته خبری ارائه شده.

بزرگ ترین مرکز صنایع دستی ایران در اروپا گشایش یافت

خبر خوشحال کننده دیگه واسه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمون این که تازگیا، اولین و منحصر به فردترین مجتمع دائمی نمایشگاهی از جنسای صنایع دستی ایران در شهر لایندروپ هلند گشایش شد.
این واسه اولین بار در تاریخ صنایع دستی کشوره که مرکزی حرفه ای و دائمی در شمال قاره سبز واسه معرفی صنایع گران بهای میراث ایرانیان در نظر گرفته می شه.

هلند، قطب اقتصادی و گل اروپا و از مقصدهای گردشگری این قاره هستش که قرار گرفتن صنایع دستی ایران در این کشور پر گردشگر‌، بستری واسه معرفی گسترده آثار صنایع دستی ایران رو در اروپا داره.

جالبه بدونین،‌ این مجتمع بزرگ صنایع دستی به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع در دو طبقه شامل فضای فروشگاهی،‌ دفاتر تجاری و اداری و نمایشگاه دائمی از جنسای صنایع دستی ایرانه که سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه مبلمان ایران با دریافت مشاوره از تجار هلندی، اونو راه اندازی کردن.

در آخر هم اشاره کنیم که راه اندازی مرکز صنایع دستی ایران در هلند در پرتالای خیلی از جمله سفارت این کشور تو تهران درخشش یافت.

آثار ۹ هزار ساله در اسفندقه جیرفت کشف شد

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی تازگیا اعلام کرد، براساس کاوشای انجام شده در تپه گاوکشی دشت اسفندقه جیرفت، قدمت این منطقه به هزاره هفتم قبل از میلاد تعلق داره که زندگی در اون تا سده اول هزاره ششم قبل از میلاد ادامه داشته.

به دنبال کاوشای انجام شده، سفالایی کشف شدن که می گن تولید محل بودن.

کشف ظروف سالم سفالی از گورستان عصر آهن تپه قبرستان

خبر بعدی این که پروژه تعیین میدون و پیشنهاد حریم تپه قبرستان در دشت قزوین، به ظاهر شدن گوری هم دوره با گورستان عصر آهن در این محوطه منجر گشت که آثار جالبی از جمله ظروف سالم سفالی در اون کشف شده.

به گفته یکی از باستان شناسا فعال در این پروژه، تحقیقات مقدماتی انجام شده روی آثار یافت شده در این گور و بقیه آثار به دست اومده از گمانه زنیای دیگه، تایید کننده این نکته س که این گورستان هم همزمان با گورستان عصر آهن قبلی و در واقع بخشی از اون بوده که تا کنون نامعلوم باقی مونده.

اطلاعیه صندوق احیا، اماکن تاریخی به نگرانی هنرمندان

به دنبال نگرانی علاقمندان به میراث فرهنگی کشورمون درباره نگهداری عمارت مسعودیه در بهارستان تهران، صندوق احیا، و به کار گیری اماکن و بناای تاریخی و فرهنگی، تازگیا اطلاعیه ای صادر کرد.
در اطلاعیه این صندوق اومده که به خاطر تنویر فکرا عمومی و شفاف سازی اذهان آحاد ملت ایران و جامعه هنری درباره عمارت مسعودیه، از هنرمندان دعوت به عمل میاد تا از مجموعه بازدید کنن.

در بخشایی از این اطلاعیه اومده:

پیرو انتشار خبر نامه منتسب به تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در مورد عمارت مسعودیه به استحضار کلیه هنرمندان، فرهیختگان، رسانه ها و عموم علاقمندان به بخش میراث فرهنگی میرسونه صندوق احیاء و به کار گیری بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی فارغ از اینکه این نامه به امضاء هنرمندان نامبرده رسیده یا نرسیده باشه، هر گونه نگرانی و حساسیت در مورد یه میراث فرهنگی با ارزش و عالی مانند عمارت مسعودیه رو ارج نهاده و اونو به فال خوب میگیره.

این اطلاعیه اضافه می کنه: به دلیل بهره‌ورداری ‌های غیرمجاز و همراه با ظلم و کوتاهی از این بنای مهم و میراث ملی طی ۶ سال گذشته، براساس اعلام نظر کارشناسان رسمی و خبره میراثی، لطمات و آسیبای جدی به عمارت وارد اومده که در بخشایی از اون، هر لحظه امکان فرو ریزش هست.
به خاطر همین امکان اجرای بعضی مراسم در بخش‌هایی از بنا بدلایل فنی و کارشناسی وجود نداره.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   ۳۰ نکته برای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۷

جالبه بدونین، یه چند وقت پیش بعضی از هنرمندان در نامه ای، خواهان بررسی وضعیت عمارت مسعودیه شده بودن.

انتظار میره این صندوق واسه تنویر فکرا عمومی از راه پرتال خود، تصاویر و فایلای ویدئویی از تعمیر آثار باستانی رو در صورت قابل انتشار بودن،‌ به اشتراک بزاره.

شیشلیک ۲۰۰ متری ایران، در راه جهانی شدن

تازگیا باخبر شدیم که مسئول میراث فرهنگی شهرستان طرقبه و شاندیز از ثبت ملی مهارت پخت شیشلیک شاندیز با حضور مسئولان میراث فرهنگی  کشورمون خبر داد. هفته گذشته در مراسمی،  از شیشلیک ۲۰۰ متری پخته شده رونمایی شد.

مسئولان مشهدی توقع دارن مهارت پخت کباب شیشلیک  شاندیز به فهرست جهانی یونسکو اضافه شه تا به خاطر این از ثبت این مهارت ملی به وسیله کشورای دیگه جلوگیری شه.
جالبه بدونین، در مراسم جشن ملی شاندیز، همزمان با برگزاری سومین جشنواره ملی گردشگری در خراسان رضوی، همه محصول طبخ شده در این مراسم از راه سازمان بهزیستی و کمیته امدام امام خمینی به کمک جویان ارائه شد.

(طبخ شیشلیک ۲۰۰ متری در حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمون در مشهد)

رونمایی از حکم ثبتی کباب شیشلیک شاندیز و رونمایی از تمبر یادبود از جمله مراسمی بود که در حاشیه این طبخ بزرگ و دیدنی انجام شه.

اقدام زیبای مسئولان گردشگری مشهد در برگزاری ظاهری این اتفاق فرهنگی غذایی و دادن محصول پایانی به امور خیریه، بهتر بودبه طور بزرگی در فضای گردشگری مجازی داخلی و بین المللی اطلاع رسانی شه.
با امید به اینکه غذاهای ایرونی هم در فهرست آثار یونسکو هم چون جوزه غند نراق قرار بگیره.

برگزاری اینجور مراسم ظاهری در بیرون مرز کشور هم می تونه در معرفی ذائقه ایرونی و غذاها و نوشیدنی اصیل ایران زمین به عاشقان فرهنگ ایران در سراسر دنیا اثر داشته باشه که دلیلی واسه جذب و تشویق گردشگر واسه سفر به کشورمون میشه.

همکاری ایران با یونسکو واسه پیشرفت گردشگری پایدار

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که تازگیا روی اجرای ۳ پروژه بین المللی  مشترک با همکاری یونسکو جهت پیشرفت پایدار گردشگری در سایتای میراث جهانی کشور به توافق رسیدیم.

جالبه بدونین، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحقق اهداف پیشرفت پایدار ملل متحدد و به خاطر پیشرفت پایدار صنعت گردشگری مصمم به گسترش و زیاد شدن تعاملات کاری خود با سازمان یونسکو به عنوان یکی از نه هادها و کارگزاریای سازمان ملل متحد در بخش آموزش، علوم وفرهنگ شده.

سه پروژه ای که ایران با یونسکو در مورد sustainable tourism همکاری می کنه عبارتند از: پیشرفت گردشگری پایدار واسه مدیران سایتای ثبت شده میراث جهانی»، «تدوین راهبردهای پیشرفت گردشگری پایدار در ایران» و «پیشرفت گردشگری جاده ابریشم از راه آموزش راهنمایان گردشگری».

با امید به اینکه سازمان میراث فرهنگی واسه ارتقای حرفه ای صنعت گردشگری کشور، پرتال و مرکزی رو واسه پیشرفت گردشگری مجازی و گردشگری پایدار اختصاص بده تا این دو بحث راهبردی،‌ زمینه فرصت آفرینیای زیادی رو در صنعت گردشگری ایران دلیل شه.

از کاخ-موزه ها چه خبر؟

پایان بخش بسته خبری هر هفته مجله گردشگری ما، نگاهی به مهم ترین خبرها از کاخا و موزه های کشوره. همونجوریکه میدونید، تنها کاخ ایرونی که در میراث جهانی یونسکو، ‌ثبت شده، نگین کاخای ایران، کاخ گلستانه که تازگیا یه برنامه موسیقی سنتی ایران به خاطر مشکل سرویس بهداشتی در اون لغو شد.

  • کاخ نیاوران اعلام کرد، در ایام حج، قطعه پرده خونه کعبه در این کاخ رونمایی شد.
    این قطعه که در قاب شیشه ای نفیسی قرار گرفته، از مخزن کاخ اختصاصی نیاوران خارج و در سرسرای این کاخ به نمایش عموم گذاشته شد.
    این پرده که در ابعاد ۶۵ در ۶۵ سانتی متره، در زمان محمد رضا پهلوی به وسیله ملک عبدالعزیز، در سال ۱۳۴۶ به کشورمون هدیه شد.
  • کاخ سعد آباد اعلام کرد، کارگاه آموزشی تکنیکای قرار گرفتن و کمپ زنی در طبیعت در این کاخ برگزار می شه.
  • موزه علوم و فناوری ایران، از برگزاری  نمایشگاه آخرین نتیجه کارای هدستای واقعیت مجازی با همکاری آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد. آخرین مثل سازای تولیدی این آزمایش با عنوان هدست مجازی آکیولس ریفت در برابر بازدید عموم در این موزه قرار گرفت. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به  این سایت‌ مراجعه کنین.
  • موزه ایران باستان اعلام کرد، رییس مجلس ملی فرانسه و رییس اتحادیه موزه های آلمان از موزه ایران باستان دیدن کردن. چهارمین کارگاه تابستانه دفتر کودک و نوجوون موزه ملی ایران تازگیا برگزار شد.
  • موزه میراث دهاتی گیلان که بزرگ ترین موزه فضای باز کشور هستش، فازای هشتم و نهم خود رو کامل کرده و عاشقان میراث فرهنگی و طبیعی گیلان می تونن از راه پرتال این مجموعه، روند پیشرفت فازای ۹ گانه رو ببینن.
  • موزه مقدم دانشگاه تهران از راه اندازی تالار نقاشی در عمارت زمستونی با هدف رونمایی از آثار تابلوهای نقاشی رنگ و روغن زنده یاد محسن مقدم خبر داد.

فهرست آثار جهانی ایران در میراث یونسکو

 

 

 

(سال ثبت اثر در پرانیز ارائه شده)

 

 

  • Armenian Monastic Ensembles of Iran (2008)

 

 

 

  • Bam and its Cultural Landscape (2004)

  • Bisotun (2006)
  • Cultural Landscape of Maymand (2015)

  • Golestan Palace (2013)

  • Gonbad-e Qābus (2012)

 

  • Masjed-e Jāmé of Isfahan  (۲۰۱۲)

 

  • Meidan Emam, Esfahan (1979)

  • Pasargadae (2004)

  • Persepolis (1979)
  • Shahr-i Sokhta (2014)

  • Sheikh Safi al-din Khānegāh and Shrine Ensemble in Ardabil (2010)
  • Shushtar Historical Hydraulic System (2009)

  • Soltaniyeh (2005)

  • Susa (2015)
  • Tabriz Historic Bazaar Complex (2010)

 

    • Takht-e Soleyman (2003)

 

  • Tchogha Zanbil (1979)
  • The Persian Garden (2011)

  • The Persian Qanat (2016)

کانالامون در شبکه های اجتماعی اماده دریافت تصاویر و گزارشات شما از جای جای ایران پهناوره.

[ منبع: مهر نیوز، بخش گردشگری ایرنا، بخش گردشگری ایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشگده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صندوق احیا ]

Author: مازیار