سفر به «روستا ترسه»: بهشت پاراگلایدر در نگارستان ایران

داهات ترسه در مینودشت استان گلستان، بهشت پاراگلایدر ایرانه. جایی که با طبیعت دیدنی و سایتای پرواز  عالی، هرساله هزاران نفر رو از سراسر کشور به سمت خود می‌کشد و بعضی اونو بهترین سایت پاراگلایدر خاورمیانه می دونن.

پرواز با پاراگلایدر نیازمند به آموزش و مهارت خاص و اخذ جواز و گواهینامه پروازه و بخاطر این، این منطقه از استان نگارستان ایران، واسه پاراگلایدر بازه ها، منطقه خوش نام و شناخته شده هستش.

پرواز با پاراگلایدر، بسیار هیجان انگیزه و مخاطبان بسیاری داره.
مخصوصا اگه پرواز شما بر فراز جنگلا و کوه های سرسبز باشه و شما با تصاویری چشم نواز و باورنکردنی روبرو شید.

استان گلستان، نگارستان دیدنی ایران، جشنوازه اقوام و سبک زندگی و فرهنگ ایرانه و اگه شما می خواید بخشی از واقعیتای باحال ایران زمین رو تماشاگر باشین، به استان کمتر شناخته شده استان گلستان برید. بهشت پرواز ایران در این استان قرار داره و داهات ترسه یکی از مناطق پروازی هستش.

ورزش پاراگلایدر یا همون پرواز هواپیمای بدون موتور از جمله همین رشته هاست که علاوه بر نشاط و هیجان، اثرات مثبت و خوبی رو واسه فعالان و دوست داران این رشته داره.پرواز با پاراگلایدر جدیدترین، زیباترین و آسونترین روش پروازه و این وسیله با به کار گیری جریان هوا و وزن به پرواز درمی آید.

پاراگلایدر بال چتر مانندیه که به وسیله فشار باد شکل میگیره و با دویدن از فراز تپه ها به طرف پایین به پرواز در میاد. جالبه بدونین که پرواز با پاراگلایدر نیاز به قدرت بدنی خاصی نداره و تنها داشتن آمادگی جسمی و جربزه لازم واسه اون کفایت می  کنه.

استان گلستان تنها نقطه کشوره که فعالان این رشته می تونن در همه فصول سال، در مناطق جور واجور اون پرواز داشته باشن و این مهم، یه استثناء هستش. سایت هزارپیچ استان گلستان، دارای همه نوع شرایط پرواز بوده و به این تپه رو امن ترین و فنی ترین تپه آموزش پرواز در گلستان میدونن. مدت وقتیه که این رشته از انحصار نیروهای نظامی خارج شده و به صورت انجمن در اومده و به نام فدراسیون ورزشای هوایی در دوره های متفاوت از جمله پاراگلایدر و پاراموتور و کایت گلایدر فعالیت داره.

معمولا افراد دوره های آموزشی ۳ تا ۶ ماهه (دوره های سه ماهه در تپه های کم ارتفاع و سه ماه دوم در ارتفاعات بلند) مراحل مقدماتی، متوسطه و پیشرفته رو می‌گذرونن. این رشته ورزشی علاوه بر هیجان و نشاط، یه جور اشتغال زایی و منبع کسب درآمد هم حساب می شه و از اون واسه دوره های جور واجور عکاسی، فیلمبرداری، تبلیغات و حتی حمل مسافر و گردشگر با تورهای توانایی دو نفره در حمل و نقل هوایی می‌توان بهره برد که ظرفیت خوبی واسه گردشگری استان گلستان به  شمار میاد.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   مامورانی برای نگه داشتن مسافران در متروی ژاپن

 

 

گشتی در داهات ترسه

روستای ترسه از توابع بخش کوهسارات به مرکزیت دوزین شهرستان مینودشت و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت اون ۵۹۰نفر (۱۴۹خانوار) است. این داهات تا مرکز شهرستان مینودشت ۳۰ کیلومتر فاصله داره، روستای ترسه از سمت جنوب شرقی با روستاهای استان سمنان همجوار بوده و اونو زیباترین  سایت پروازی خاورمیانه می دونن.

واسه رفتن به این مکان بایداز مینودشت، جاده تنگه چهل چای رو ادامه داد و از روستای قلعه قافه هم گذشت تا به این منطقه سر سبز و مرتفع رسید. داری آب و هوای معتدل کوهستانی با بادهای فصلی که بیشتر در فصول پاییز و زمستون می وزد و بهار و تابستون بسیار قشنگتر و خوش آب و هوایی داره.
روستای ترسه با ۸۴۵ نفر جمعیت با گویش فارسی محلی سخن می گن.

سایت بین المللی پاراگرایدر از جاذبه های مهم این داهات هستش که هرساله چندین مسابقه در غالب فستیوالای بهاره و تابستانه، مسابقات کشوری، انتخابی تیم ملی و هدف زنی و ارتفاع در ایتن سایت برگزار می شه.
علاوه بر پاراگلایدر که سالنه توریستای زیادی رو به خود جذب می کنه، منابع طبیعی بکر و دست نخورده این داهات هم در جذب گردشگر و توریست کمک زیادی کرده. از این منابع میشه به چشمه و رودخانه گرو، کوه خواجه قنبر، کوه باقاتو و مقعۀ سلمان و چشمه میزو و رود اون که به همراه رود گرو هر دو از سرچشمه های رودخانۀ چهل جای و گرگانرود اشاره کرد.

روستای ترسه در بخش کشاورزی و باغداری هم مثال زدنیه؛ چون که در این داهات اجناس باغی مثل گلابی، سیب وگردو به شکل کلی تولید می شه و باغات کالاهایی مانند فندق، هلو، گیلاس، آلبالو، انگور و انار و … هم در حال پیشرفت  است.

اگه عاشق پاراگلایدر هستین و مسافر این روستای سرسبز و قشنگتر شدید، تصاویر خود رو از راه کانالای ما در تلگرام و اینستاگرام بفرستین. اگه شمام  تجربه پاراگلایدر سواری دارین، تجربیات خود رو از راه کامنت در اختیار ما بذارین.

Author: مازیار