خبرهای داغ از دانشگاه های ایران

اتفاقات دانشگاهی مهمی که در هفته دوم مرداد ماه در ایران اتفاق افتاده رو با هم مروز می کنیم:

(پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، تازگیا خبر از همکاری با استادان ایرونی بیرون مرز کشور داد)

دکترای سیاست گذاری فرهنگی به دانشگاه علم و فرهنگ رسید

در سالگرد سی و ششمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی در ایران، رییس دانشگاه علم و فرهنگ از راه اندازی دوره دکترای تخصصی سیاست گذاری فرهنگی در این دانشگاه خبر داد. علاقمندان واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت دانشگاه به نشانی usc.ac.ir مراجعه کنن.

جهاد دانشگاهی، ۳۶ ساله شد

یکی از بهترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور امروز ۳۶ ساله شد و مراسمی در تجلیل از بزرگان و فعالان این مجموعه در میدونای جور واجور علمی و فرهنگی و رسانه ای با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

جهاددانشگاهی نهادیه عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت جداگونه و از دید اداری، استخدامی و مالی پیرو مقرراتیه که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی می ر‌سد. جهاد دانشگاهی ظرف ۳ دهه گذشته نتیجه های علمی بسیار خیره کننده ای داشته که بعضی از اونا با حیرت زدگی محققان در علوم زیستی و زیست فناوری رو به رو شد.
نتیجه های علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ایران در میدون سلولای بنیادی، ایران رو در فهرست کشورای دارنده فناوری این سلولای راهبردی در جهان قرار داد. تولید حیوانات مثل سازی شده، از جمله دیگه نتیجه های این مجموعه علمی معتبر ایرونی در سالای گذشته بوده.

(جهاد دانشگاهی از ۱۸ پژوهشکده در زمینه های جور واجور علمی و فرهنگی تشکیل شده که پژوهشگاه رویان، اعتبار بین المللی داره)

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر  به نشانی اینترنتی به نشانی http://www.acecr.ac.ir مراجعه کنین.

 

خبر خاص از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکی از مراکز مهم آموزش پزشکی تو تهران و ایران هستش، تازگیا واسه دانشجویان غیر ایرونی خود اداره کنسولی راه اندازی کرد.
با خبر شدیم که واسه اولین بار در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اداره امور کنسولی دانشگاه علوم پزشکی تهران گشایش شد.

با راه اندازی این اداره همه امور دانشجویان ایرونی و غیر ایرونی که در گذشته در معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها انجام می‌شد حالا در سازمان امور دانشجویان به‌طور جداگونه انجام می‌شه. در دانشگاه‌های که اداره کنسولی راه اندازی شه همه امور دانشجویان غیر ایرونی در همه مقاطع از بدو ورود به دانشگاه ازجمله درخواست تحصیل در ایران به‌صورت بورس و غیر بورس، مسائل فرهنگی، اسکان در خوابگاه‌ها و هم اردوهای دانشجویی در این سازمان انجام می‌گیرد.

حالا خوبیش اینه با راه اندازی اداره امور کنسولی دانشگاه علوم پزشکی تهران رسیدگی به مجوز ورود، مراجعت دوباره و هم خروج قطعی دانشجویان آسون تر می شه.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشانی iums.ac.ir دردسترسه.

 

خبر خاص از دانشگاه اصفهان

 

دانشگاه اصفهان هفته پیش اعلام کرد واسه رابطه با محققان ایرونی غیر ساکن، پرتال اینترنتی اختصاصی راه اندازی کرده. با خبر شدیم هم جهت با رسیدن به اهداف دراز مدت چشم انداز علمی کشور و به کار گیری ذخائر علمی محققان و کارشناسان ایرونی غیر ساکن، دانشگاه اصفهان با همکاری بنیاد ملی نخبگان و دفتر امور بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادرت به تأسیس پایگاه تخصصی همکاری با کارشناسان و محققان ایرونی غیرمقیم کرده.

این طرح به خاطر انتقال علم، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان‌ و مراکز علمی برگزیده کشور (پایگاه‌های تخصصی همکار) در بخش‌های منتخب اجرا می‌شه تا به شکل پشتیبانی از انجام دوره‌های علمی و تحقیقاتی مثل پسادکتری، فرصت مطالعاتی، تعریف پروژه‌های فناوری کوتاه مدت و دراز مدت و برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های تخصصی به رابطه موثر محققان و کارشناسان ایرونی غیرمقیم و مراکز پژوهشی برگزیده کشور کمک کنه.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت http://international.bmn.ir مراجعه کنین.

راه اندازی پرتالای اینترنتی واسه تعامل بیشتر دانشگاه ها کشور با ایرانیان متخصص در اون طرف آبا، یکی از نیازای مهم جامعه علمی و فناوری کشوره که با امید به اینکه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس تحقق یابد.

 

 

از مرکز پیشرفت فناوری انرژی چه خبر؟

گذشته باخبر شدیم که مرکز پیشرفت فناوری برق و انرژی کشور  وابسته به پژوهشگاه نیرو، به خاطر تکمیل بخشی از ظرفیت سال ١٣٩۵ خود، سومین دوره فراخوان پذیرش شرکت‌های فناور رو منتشر کرد.

اولویت­های پذیرش در این دوره شامل انرژی‌های تجدیدپذیر (Renewable energy)، کاهش تلفات، افزایش بازده و بهبود کارکرد هوشمندسازی، سیستم­‌های اندازه‌گیری، حفاظت پیشرفته و کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرفه.

مهلت ثبت طرح تا آخر مرداد ماهه و علاقه‌مندان می‌تونن واسه اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت مرکز پیشرفت فناوری صنعت برق و انرژی به نشانی اینترنتی www.eptp.ir مراجعه کنن

دانشگاه تهران، از ربات آدم نمای خود در آلمان رونمایی کرد

نماد آموزش عالی کشور (دانشگاه تهران) در دومین هفته از مرداد ۹۵ هم اونقدر خبر سازه.

ربات آدم‌نما سورنا ۳، از نتیجه های دانشکده مکانیک، پردیس فنی دانشگاه تهران، در نمایشگاه اتوماتیکای ۲۰۱۶ مونیخ آلمان به نمایش گذاشته شد.
به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه ‌تهران، نمایشگاه بین‌المللی اتوماسیون و رباتیک (۲۰۱۶ Atomatica) در شهر مونیخ، آلمان برگزار شد، و ربات آدم‌نما سورنا ۳، با پشتیبانی‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در این نمایشگاه شرکت و درخشش بسیار گسترده‌ای در بین بازدیدکنندگان، دانشگاهیان، و شرکت‌های فعال در بخش رباتیک و اتوماسیون داشت.

دکتر عقیل یوسفی کما، عضو هیأت علمی دانشکدۀ مهندسی مکانیک دانشکاه تهران و مجری طرح ربات آدم‌نمای سورنا، ضمن اعلام این خبر، دست‌آوردهای شرکت در این نمایشگاه رو چشم گیر توصیف کرد و معرفی بین‌المللی ربات آدم‌نما سورنا۳، معرفی جمهوری اسلامی ایران در بخش علم و تکنولوژی در میدون بین‌المللی، جفت و جور شدن فضای مناسب واسه ایجاد رابطه با شرکت‌های بین‌المللی و دانشگاه‌های آلمان و بهره‌مندی از ظرفیت بازار مشترک با اروپا در بخش رباتیک و اتوماسیون صنعتی رو از جملۀ این نتیجه های کار دونست.

خبر دیگه از دانشگاه تهران این که مهلت ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد پردیس بین المللی کیش تا آخر مرداد سال جاری تمدید شد.
علاقمندانی که دوست دارن در جزیره مرجانی کیش تحصیل کرده و از دانشگاه تهران مدرک بگیرن به این سامانه مراجعه کنن. خبر خوش بعدی از دانشگاه تهران این که، در هفتمین نمایشگاه بین المللی آلمان، تازگیا ربات آدم نمای طراحی شده به وسیله محققان این دانشگاه، با استقبال رو به رو شد.
در هفته پیش، با خبر شدیم که آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در دانشگاه تهران گشایش شد.
خبر بعدی این که دانشگاه تهران با بنیاد تحقیقات پیشرفته آلمان (DFG) وارد همکاری می شه.

از دانشگاه صنعتی شریف چه خبر؟

خبر اول این که دانشگاه صنعتی شریف، نهمین همایش تخصصی معرفی رشته های فنی، مهندسی علوم پایه رو در نیمه دوم مرداد ماه سال جاری برگزار می کنه.
این دانشگاه به موسساتی که از نام و نشون این دانشگاه سو استفاده می کنن، اخطار داد. درخشش تیم دانشگاه شریف در مسابقات بین المللی ریاضی در بلغارستان هم از خبرهای خوش این دانشگاه در هفته گذشته بود. پنجمین کار و کاسبی تریگر دانشگاه شریف که هفته گذشته شروع به کار کرد، با معرفی برندگان به کار خود پایان داد.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   نگرانی و اضطراب خود را با چند راهکار ساده از بین ببرید

(برگزاری رویدادای استارت آپ، تاثیر زیادی در تجاری سازی نتیجه های دانشگاهی و پیشرفت شرکتای علم بنیان دانشگاهی (University Spin-off Companies) داره)

پنجمین کار و کاسبی تریگر دانشگاه صنعتی شریف با موضوع تکنولوژی مالی (FinTech) از ۱۰ تا ۱۵ مرداد ماه با حضور ۷۰ دانشجو از دانشگاه های پایتخت به شکل ۱۶ تیم به مدت شش روز در این دانشگاه برگزار شد و سه تیم bite/coin در مورد اپلیکیشن کیف پول مجازی، شاخص در مورد طراحی روشای هدف دار معاملاتی و تبدیل اونا به کد و هم اینکه تیم zulutu در مورد فروش کارت هدیه مجازی مقام اول تا سوم رو به دست آوردن.

درباره قطب علمی ایران به نشانی sharif.ir مراجعه کنین.

امروز، زمان برگزاری المپیاد علمی بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

المپیاد بین‌المللی علمی دانشجویی از امروز ۱۷ مرداد با رقابت ۶۵ دانشجو از ۱۰ کشور در دانشگاه شهید بهشتی کار خود رو شروع می‌کنه. هفدهمین المپیاد بین‌المللی ریاضی، نهمین المپیاد بین‌المللی شیمی و سومین المپیاد بین‌المللی آمار از روز یکشنبه ۱۷ مرداد در دانشکده ادبیات دانشکده شهید بهشتی شروع می‌شه.

این المپیاد تا پنجشنبه ۲۱ مردادماه ادامه داره و دانشجویانی از ۹ کشور روسیه، تاتارستان، اوکراین، ترکمنستان، الجزایر، هند، عراق، لهستان و اسلوونی همراه با دانشجویان ایران در این المپیاد شرکت می‌کنن. ۵۰ دانشجوی خارجی به همراه ۱۲ استاد خارجی و ۱۵ دانشجوی ایرونی در این مسابقات هستن.

خبر بعدی از دانشگاه شهید بهشتی این که دومین کنفرانس بین المللی سیمای ایران با پشتیبانی این دانشگاه در آبان ماه برگزار می شه و مهلت ارسال آثار به کنفرانس تا هفته دیگه اعلام شده.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت sbu.ac.ir مراجعه کنین.

از دانشگاه علوم پزشکی ایران چه خبر؟

تازگیا خبر دار شدیم که دانشگاه علوم پزشکی ایران جزو بهترین دانشگاه های کشور و یکی از ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و موسسه تحقیقاتی برتر کشور در رتبه بندی تامسون رویترز معرفی گردید.

دکتر گزنی معاون تحقیق و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد، بررسی پایگاه شاخصای اساسی علم (ESI) موسسه تامسون رویترز ISI نشون میده که ۳۵ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور به جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یه درصد برتر دنیا راه پیدا کردن که دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در این گروه قرار داره.

دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، بقیه الله و موسسه پاستور ایران هم در جمع موثرترینا قرار گرفتن. در این رتبه بندی تموم موسسات برحسب تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی شده و در آخر تنها یه درصد از اونا انتخاب می شن.

از دانشگاه شیراز چه خبر؟

از دانشگاه شیراز که به عنوان دار العلم در دار العلم یاد می شه خبر رسید که همایش زنگ تفریح در دانشگاه شیراز با حضور ۳۰۰ دانش آموز برگزار شد.
تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شیراز و سازمان آب منطقه ای استان فارس به امضا رسید. جالبه بدونین، دوره باحال گفت و شنود دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با استادان به زبون انگلیسی، ماه آینده برگزار می شه.
دیروز خبر دار شدیم که دانشگاه شیراز واسه رتبه های برتر آزمون سراسری که در این دانشگاه ثبت نام کنن، تسهیلات خاص ارائه می کنه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به shirazu.ac.ir مراجعه کنین.

از دانشگاه آزادچه خبر؟

 

 

از دانشگاه آزاد خبر رسید که ۳۰ نفر از کاروان ورزشی ایران در رقابتای المپیک تابستونی ریودوژانیروی برزیل که تازگیا گشایش شد، دانشجویان این دانشگاه هستن. دانشگاه آزاد تازگیا اعلام کرد که کلیه مدال آوران ایرونی در این رقابتا می تونن به رایگان در دانشگاه آزاد تحصیل کنن و به مدال آوران خود، جایزه رویایی پرداخت می کنه.
این دانشگاه از استخدام قطعی مدال آوران المپیک در این دانشگاه خبر داد. از این دانشگاه خبر رسید که ثبت نام دانشجویان قبول شده در این دانشگاه بدون سند پذیرش مرکز کامل آزمون این دانشگاه ممنوع اعلام شد.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر از این دانشگاه پر طرفدار ایران، به سایت iau.ac.ir مراجعه کنین.

خبر خوش بعدی از این دانشگاه این که معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما واحد اهواز گفت: «از طرف مدرس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما واحد اهواز طراحی و تولید دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی انجام شد.»

با در نظر گرفتن سیاستای کلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما درباره بومی‌سازی علم، گسترش تولیدات داخلی، پشتیبانی از طرح‌های کارآفرین و درآمدهای غیر شهریه‌ای، مهندس محسن جودزاده استاد گروه برق و الکترونیک آموزشکده سما اهواز با پشتیبانی‌های بخش تحقیق آموزشکده موفق به ساخت و تولید دستگاه «میکروفیوژ آزمایشگاهی» شد.

امروزه خالص‌سازی فیزیکی یکی از راه ‌های بسیار پرکاربرد در صنعته که واسه این کار با به کار گیری راه فیزیکی واسه رسیدن به این دستگاهی با عنوان سانتریفیوژ در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از شکلای جور واجور این دستگاه‌ها «میکروفیوژ» است که در اندازه کوچکتر و با تعداد دوره های تا آخر ۳۰۰۰ دور در مرکز سما طراحی شده و آماده ارائه به سازمان‌های نیازمند این دستگاهه

 

از دانشگاه فردوسی مشهد چه خبر؟

 

از سومین دانشگاه بزرگ ایران خبر رسید که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر علوم به استفاده رسید. مراسم تجلیل از افتخار آفرینان دانشگاه فردوسی مشهد در سیزدهمین المپیاد فرهنگی دانشجویان برگزار شد.
گسترش  همکاریای دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه های لبنان در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت. هفته گذشته هم، نمایشگاه خراسان شناسی، سوغات و هدایا با همت این دانشگاه برگزار شد.

از دانشگاه بوعلی سینا همدان چه خبر؟

از این دانشگاه خبر رسید که یکی از کارکنان اون، مربی تیم ملی بوکس نوجوانان ایران شد.
اسامی اولین مرحله پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد ۹۵-۹۶ این دانشگاه اعلام شد.
خبرهای جدید آموزشی از دانشگاه بوعلی سینا همدان رو در نشانی basu.ac.ir دنبال کنین.

از پردیس بین المللی کیش چه خبر؟

پردیس بین المللی  کیش دانشگاه تهران در مرداد خبر ساز بود. ثبت نام پذیرش دانشجوی در رشته های جور واجور کارشناسی ارشد این دانشگاه تمدید شد.
این دانشگاه واسه پذیرفته شدگن مشروط آزمون دکترای سال ۹۵خود تسهیلاتی نشون داد. با خبر شدیم که دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه پلی فوت وفن میلان تفاهم اسمای همکاری با دانشگاه پردیس کیش بستن کردن. واسه کسب اطلاعات بیش  تر به kish.ut.ac.ir مراجعه کنین.

Author: مازیار