گشتی در بازار موسیقی ایران؛ از «فندک تب دار» محسن چاوشی تا «دنیای بعد تو» گروه سون

دنیای استیج و منتشر کردن آلبومای موسیقی کشور مثل بازار گپ و گفتای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، داغ داغه و هر هفته، از خوانندگان و گروه های موسیقی مطرح و جوون کشورمون، خبرهای تازه ای به گوش می رسه. با در نظر گرفتن نزدیک بودن ماه رمضان (نیمه خرداد ۹۶)،‌ دومین فصل بهار هزار رنگ ایران زمین، تماشاگر تازگی خاصی در فضای ریتم و ضربه.

واسه باخبر شدن از آخرین فعالیت بازار موسیقی کشور در اردیبهشت ماه، نگاهی داریم به برنامه های تولیدی و اجرای گروه های موسیقی در سراسر کشور.

با موسیقی گردی ما همراه باشین. خبر اول رو به منتشر کردن نهمین قطعه از آوازهای سریال شهرزاد اختصاص دادیم.

فندک تب دار با صدای محسن چاوشی بزودی

این قطعه، نهمین قطعه از سریال شهرزاده که در سری دوم اون، به عنوان اولین اثر موسیقیایی در اختیار هواداران اون قرار میگیره. محسن چاوشی که سال گذشته در جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تونست با آلبوم «امیر بی گزند»، عنوان بهترین خواننده پاپ رو از اون خود کنه، امسال هم می خواد از بهار ۹۶، حضور فعال و موثر خود در بازار ضرب و ریتم کشور رو طوفانی شروع کنه.

محسن در این قطعه، آهنگسازی و تنظیم و میکس و مسترینگ رو رو دوش داشته و سینا سرلک هم که در سری قبلی، همخوانی داشته، در این قطعه به کمک اون اومده. عادل روح نواز و توحید نوری، کار نوازندگی گیتار الکتریک و پیانو رو رو دوش داشتن.

همونطور که حتما فهمیدین، سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی، بزرگ ترین پروژه خصوصی سریال سازی در ایرانه که پخش هفتگی بخش دوم اونم از آخرین روزای خرداد ماه امسال شروع می شه.
جزییات بیشتر بخش دوم سریال رو بزودی در قسمت هنری ما بررسی می کنیم.

اضافه می شه که اینستاگرام سریال شهرزاد، بیشتر از ۷۲۹ هزار دنبال کننده در اینستاگرام داره.

باید اینم بگیم که که موزیک ویدئوی این اثر هم بر مبنای همین نسخه جدید قطعه به نگاهم بنگره. در تنظیم جدید این قطعه مسیح مردیها (نوازنده ویولنسل)، داوود اسلفی (نوازنده پیانو)، احمد محمدیان (نوازنده کلارینت)، پویان جمشیدی (نوازنده پرکاشن) و امیرمهدی مقدم (نوازنده برگشت) هنرنمایی کرده‌ان. محمد معتمدی در حالی این ویدیو رو منتشر کرده که کمتر از یه هفته دیگه یعنی ده اردیبهشت، تمدید کنسرت «کویر» رو در تالار وحدت تهران روی صحنه میبره.

اجرایی که اولین برگزاری اون در زمستون سال گذشته بود و تا الان به دلیل استقبال مخاطبان واسه دو مرتبه تمدید شده و بیستم اردیبهشت هم دوبارهً با این برنامه میزبان دوستدارانش میشه.

محمد معتمدی در سال ۹۵ هم هم همزمان با اکران فیلم‌سینمایی «سیانور»، موزیک ویدئوی تیتراژ این فیلم رو منتشر کرد که درخشش‌های زیادی داشت و در اون ویدیو جمعی بازیگران مطرح هم حضور داشتن.

اون سال ۹۵ با منتشر کردن قطعاتی مثل «کویر»، «سیانور»، «پرواز»، «یلدا» و «برف» رو منتشر کرد و باید دید روند انتشار آثار اون در سال جدید پس از ویدئوی «به نگاهم بنگر» چیجوری میشه. ضبط در استودیو «صبا» انجام و ناشر این ویدیو هم موسسه فرهنگی هنری «آوای آبی رود» است.

گروه دارکوب، ۱۰ ساله شد

به مناسبت دهمین سال تاسیس گروه موسیقی پر طرفدار دارکوب و بعد از دو سال دوری از دنیای استیج، سالن همایش‌های برج میلاد تهران، اندازه دارکوب میشه.

گروه «دارکوب» که در روزای انتهایی سال گذشته یدونه آهنگ «منِ دیوونه» رو با حضور افتخاری احسان خواجه‌امیری و ترانه «روزبه بمونی» در فضای مجازی منتشر کرد و با استقبال خیلی مهم مخاطبان موسیقی هم رو به رو شد، در تاریخ ۵ خرداد در دو سانس کنسرت «ده سالگی گروه دارکوب» رو روی صحنه می‌برد که واسه این اجرا برنامه ریزی و آمادگی خاصی از طرف اعضای این گروه تدارک دیده شده.

کنسرت‌های گروه «دارکوب» بیشتر در فضایی پر از انرژی و هیجان برگزار می‌شه و با در نظر گرفتن قدرت بالای اعضای گروه در نوازندگی و ساز زدن، حاضرین در سالن در لحظه لحظه این اجرا تماشاگر اتفاقات و غافلگیری‌های مهیج و باحال هستن.

باید اینم بگیم که که گروه «دارکوب» در سال ۸۶ تشکیل شده از همایون نصیری، دارا دارایی، امید حاجیلی، بابک بروجردی و حبیب مفتاح بوشهر کار خود رو در میدون موسیقی شروع کرد.
اولین آلبوم گروه به نام «دارکوب» در مرداد ۱۳۸۹ روونه بازار موسیقی کشور شد و با استقبال فوق العاده‌ای رو به رو شد.

حضور محمدرضا گلزار به عنوان نوازنده پرکاشن در اول فعالیتای دارکوب شدیدا مورد توجه رسانه ها و مخاطبان قرار گرفت و لغو اولین کنسرت گروه تو تهران به دلایل جور واجور، حواشی زیادی رو در اول راه واسه این گروه باعث شد.
به مرور حضور مهران مدیری و حامد بهداد به عنوان خواننده در این گروه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و کنسرتا و آثار «دارکوب» با استقبال شدیدی از طرف مخاطبان همراه شد.

 

 

درباره این کنسرت در آینده بیشتر  میگیم.

گپ کوک اومد

از برنامه های تلویزیونی کشور در میدون موسیقی هم خبر رسید که خاص برنامه موسیقایی «گپ کوک»، با اجرای «باربد بابایی» از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به شبکه نسیم میاد.

برنامه تلویزیونی «گپ کوک»، با در نظر گرفتن روند تولیدی که قبل از ایام عید و این روزا گذرونده، از اردیبهشت ماه سال جاری روی آنتن می‌رود. این مجموعه تلویزیونی با نگاهی موسیقایی و تکیه بر ظرفیت‌های موجود در میدون موسیقی کشور و به شکل گفتگو با خوانندگان مورد علاقه مردم و اجرا در شاخه ها و سبکای جور واجور موسیقی مثل سنتی، پاپ و محلی، با کارگردانی و مجری گری «باربد بابایی» به خونهای مردم میاد.

سروسامون جلیلی با “چه حال خوبیه” اومد

سروسامون جلیلی، خواننده جوون پاپ کشورمون که قبلا با آلبوم پرتگاه به جمع فعالان موسیقی ایران اومده بود، دومین آلبوم خود رو روونه بازار موسیقی اردیبهشت ایران کرد.
در این آلبوم، چهره های مطرح موسیقی پاپ هم با سروسامون همکاری دارن.

این آلبوم از ۹ قطعه تشکیل شده که و تموم ملودیا هم به وسیله ایشون تنظیم شده.
کوشان حداد، مشخص راهبر، هومن آزما، میثم اکبری و جربزه شفایی هم از جمله تنظیم کنندگان آلبوم دوم سروسامون جلیلی هستن. امید علیجانی و شهرام جلیلی هم آوازهای اثر سروسامون رو سروده ان که ماه آینده در فروشگاه های عرضه موسیقی ایرونی در سراسر کشور منتشر می شه.

جالبه بدونین، تولید این اثر ۳ سال زمان برده و به جفت و جور کنندگی محمد قیامتی عرضه می شه و پس از ماه رمضان هم، تماشاگر برگزاری کنسرتای سروسامون در نقاط جور واجور کشور هستیم.

ابتکار گروه سون

خبر بعدی اینگه گروه سون که سال گذشته با حضور غیر اعلام شده، در جشن عروسی یه زوج تهرانی در موسسه خیریه کهریزک شرکت کرده بود و با استقبال برنامه سه ستاره احسان علیخانی در شبکه ۳ سیما هم مواجه شد، امسال هم در ابتکاری، به هوادارانش جایزه داد.

این گروه موسیقی فعال کشورمون واسه تشویق هوادارانش به دانلود قانونی آثار موسیقی ایران، به ۳ نفر از آدمایی که سومین اثر این گروه که با عنوان «دنیای بعد تو» راهی بازار موسیقی کشور شد رو قانونی از راه سایت بیپ تونز بخرن به قید قرعه، سه بلیت دو نفره‌ی کنسرت هدیه داد. قبلا هم محسن چاوشی از این روش، واسه جمع آوری کمک واسه آزاد سازی کودکی که به اعدام محکوم شده بود استفاده کرد.

این آلبوم شامل یازده آهنگ به اسمای «دیره»، «دنیای بعد تو»، «می خوام ببینمت»، «من عاشقت می شم»، «مثل یه مرد»، «دیوونه»، «تنهاترین»، «اولین عشق»، «حواسم به توئه»، «دوست داشتنی» و «ادعا»می‌باشه که چهار قطعه اون به اسمای «دیره»، «دنیای بعد تو»، «اولین عشق» و «ادعا» قبلا به صورت یدونه‌آهنگ یا ویدیو کلیپ پخش شده بود.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   نگرانی و اضطراب خود را با چند راهکار ساده از بین ببرید

اعضای گروه «سون» رو «آرش قنادی»، «کیارش پوزشی» و «امیر قنادی» تشکیل میدن که حدود ۱۲ سال از تاسیس گروه اونا می‌گذره، در این مدت با پخش دو آلبوم و اجراهای زنده زیاد، تجربه‌های موسیقایی در اعضای گروه اندوخته گشته که همه اونو در آلبوم سوم اون‌ها میشه دید.

جالبه بدونین، بخش بزرگ تولید «دنیای بعد تو» در بیرون مرز کشور انجام شده، روند جفت و جور تولید هم نزدیک به چهار سال زمان برده و هزینه و انرژی زیادی واسه اون صرف شده تا بالاترین کیفیت ممکن در این آلبوم به مخاطب ارائه شه.

گروه آلتون از هفته سوم اردیبهشت تو تهران

یکی از استیجای اردیبهشت ماهی تهران رو باید به گروه موسقی معروف آلتون آذربایجان اختصاص داد که به سرپرستی «محمد مطلق» و خوانندگی «آبگول میرزا علی اف»، هفته سوم از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در «تالار وحدت» تهران برگزار می‌شه.

این گروه با هدف حفظ اصالت و گسترش موسیقی اصیل آذری و با حضور هنرمندان توانا موسیقی کشور آذربایجان، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری، رپرتواری غنی از این موسیقی رو تقدیم مخاطبان و موسیقی دوستان می کنه.

در این گروه، «محمد مطلق» که علاوه بر سرپرستی، نوازندگی ساز ناقارا در این گروه رو رو دوش داره، جمعی از موزیسینای توانای کشور آذربایجان از جمله: «صاحب پاشازاده» نوازنده تار، «طغرل اسدلایف» نوازنده کمانچه، «آبگول میرزا علی اف» خواننده، «فرید ممداف» نوازنده گارمون، «رامیل ولی اف» نوازنده کیبورد و «امین موسی اف» نوازنده قوشا ناغارا هستن و مجموعه قطعاتی ناب و اصیل از موسیقی آذری رو به خوانندگی «آبگول میرزا علی اف»، به اجرا در میارن.

این رپرتوار متمرکز بر اجرای آثاری برجسته و قوی از جمله «سماء شمس»، اجراهای «کازوز و لزگینکا» است که واسه اولین بار در ایران ارائه می شه و تموم تلاش این مجموعه موسیقایی، معرفی آثاری با رگ و ریشه هایی بنیانی و اصالتمند از موسیقی آذریه.

جالبه بدونین، گروه موسیقی «آلتون» در سال ۱۳۹۵ با هدف برگردوندن غنا و قدرت موسیقی آذربایجانی به ایران تشکیل شده و تصمیم داره بجز ایران، این مجموعه فاخر رو در کشورای دیگری هچون آمریکا، کانادا، یونان، لیتوانی، لتونی، اوکراین، ترکیه و هلند ارائه کرده و به بهترین شکل به مخاطبان معرفی کنه.

هم اینکه «طغر اسدلایف» نوازنده کمانچه، از نوازندگان فعال کشور آذربایجان حساب می شه که بجز حضور در چندین فستیوال بین المللی، موفق به دریافت مدرک دکترای نوازندگی کمانچه از آکادمی «موغام آذربایجان» شده، «آبگول میرزعلی اف» از خوانندگان مشهور و قوی موسیقی موغامی آذربایجانه و «فرید ممداف» نوازنده معتبر در بخش ساز گارمونه که افتخارات زیادی طی مدت فعالیتش کسب کرده.

اگه مخاطب موسیقی آذربایجان هستین، هفته سوم اردیبهشت ماه رو از دست ندین.

ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر: ۱۹ اردیبهشت تو تهران

تالار وحدت تهران، ۱۹ اردیبهشت ماه هم میزبان اجرای ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر با حضور دو خواننده مطرح اپرا به اسمای شهرام توکلی و علی اکبر قربونی میشه.

در این اجرا، رشید وطن دوست و ماریو تقدسی هم که خواننده اپرای وین  و از شاگردان پاواروتی،‌ خواننده اسطوره ای اپرا هستش، این دو تن رو همراهی می کنن.

اجراى آثار موسیقى سنتی از روسینى، بیزه و فرانز لاهر، اجراى قطعاتى از موسیقى آذربایجان از اوزبر حاجى بیکف، توفیق قلى اف، واصف آدى گوزلف و على سلیمى، اجراى قطعات موسیقى ایرانى از حبیب الله بدیعى، عباس شاپورى، شهرام توکلى و على اکبر قربونی، رپرتوار اجرایی ارکستر در این برنامه میشه.

جالبه بدونین، ارکستر فرهنگ و هنر به همت سوسن تقی پور ریاست دانشگاه واحد ۴۶ تهران و رهبران ارکستر على اکبر قربانى و شهرام توکلى به همراه جمعى از دانشجویان دانشگاه موسیقى در سال ١٣٩٣ تاسیس و در تالار وحدت در حضور وزیر ارشاد رونمایى شد و تا کنون برنامه هاى موفقى رو در تالار رودکى، تالار وحدت و کنسرواتوار چایکوفسکى داشته.

ارکستر فرهنگ و هنر با دقیق شدن و فوکوس کردن بر روى دانشجویان رشته موسیقى سعى داره تا بستر مناسبى براى نوازندگان و دانشجویان این رشته جفت و جور آورد.

گروه دال

کنسرت گروه «دال»، در هفته دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با گلچینی از قطعات آلبوم «گذر اردیبهشت»، در «تالار وحدت» تهران به روی صحنه میره.

این در حالیه که این گروه واسه اجرای پیش روی خود با میهمانی خاص، هواداران خود رو غافلگیر می کنه.
کنسرت گروه موسیقی «دال»، طی دو تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت به اجرای کنسرت می پردازه و در این دو شب «میلاد درخشانی»، به عنوان خواننده و نوازنده مهمون، این گروه رو همراهی می‌کنه. این گروه، همزمان با یکسالگی آلبوم «گذر اردیبهشت»، کنسرتهای خود رو اجرا می کنه و ضمن ارائه قطعاتی از این آلبوم و چند یدونه آهنگ از آثار قبلی و بیادماندنیشان، قطعه ای جدید رو هم تقدیم مخاطبان می کنن.

کنسرت «کوارتت کاسته»

خبر بعدی از کنسرتای اردیبهشتی اینکه از هفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری، طی دو شب در «فرهنگسرای نیاوران»، کنسرت کوارتت کاسته بروی استیج میره.

این گروه که غالب اجراهای اخیرش، در دومین ماه بهاری، تو تهران به اجرا در میاد، این بار هم طی دو تاریخ ۱۴ و ۱۵ این ماه، با رپرتواری از ساختهایی جدیدش به دیدار مخاطبان خود در «فرهنگسرای نیاوران» میره. «کوارتت کاسته»، به زودی آلبوم دوم خود رو راهی بازار موسیقی می کنه و قطعات انتخاب شده واسه کنسرت اردیبهشت ماهش، گلچینی از این آلبوم و اولین آلبومشان میشه.

«کوارتت کاسته» پس از منتشر کردن آلبوم «ایستگاه ۱»، این بار آلبوم دومشان رو با عنوان «ایستگاه ۲» منتشر می کنن. این گروه اردیبهشت گذشته تو تهران به اجرای کنسرت پرداخته و هم اینکه بعد از اون در هلند و پاریس به روی صحنه رفتن. در کنسرت پیش روی این گروه، «پیتر سلیمانی‌پور» نیستش و «سهیل پیغمبری» جانشین اون شده که با این تغییر، احسان صدیق (گیتار الکتریک)، مازیار یونسی (پیانو و آوا)، سهیل پیغمبری (کلارینت، کلارینت باس، ساکسیفون سوپرانو) و روزبه فدوی (درامز) چیدمان تازه این مجموعه رو تشکیل میدن.

کوارتت کاسته که بانی اون احسان صدیقه، در اواخر سال ۹۱ تشکیل شد.
موسیقی اونا براساس خلاقیت گروهی و تکیِ اعضایشه و قالب اون از ریتم محلی تا ساختهایی آزاد رو شامل می شه.
اونا تمایل به خلق آثاری دارن که بازتابنده نگاه امروزی شون به موسیقی جهان باشه.

کوارتت کاسته گذر خود از بین موسیقیِ دهه ۱۹۷۰ میلادی تا رقصای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر رو با چاشنی بداهه نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می کنه.
کاسته کنسرتای موفق در وین، براتیسلاوا و بوداپست و تفلیس روی صحنه برده.

کنسرت صبا محمدی

۲۴ اردیبهشت ماه ، بانوان تهرانی می تونن در کنسرتی که صبا محمدی ترتیب داده شرکت کنن. این اجرا در فرهنگسرای نیاوران میشه و ساعت ۲۱ اجرا می شه.

قیمت بلیط هم ۵۰ هزار تومن در دسترسه.

Author: مازیار