اوج هیجان در غرب وحشی؛ با ۱۵ فیلم وسترن متفاوت و دیدنی قرن ۲۱ آشنا شوید [قسمت اول]

از زمانای قدیم، ژانر وسترن یکی از جذاب ترین و بهترین ژانرهای فیلمسازی در هالیوود بوده.
این فیلما که داستانشان در اواخر قرن نوزدهم روایت می شه، به افسانه های غرب وحشی، قهرمانان محلی و داستانای اخلاقی می پردازه و به خاطر همین ژانر وسترن رو میشه یه اختراع به طور کاملً آمریکایی دونست. در دوران طلایی هالیوود، فیلم وسترن بسیار پرطرفدار بوده و هر ساله تعداد خیلی از فیلما به این ژانر تعلق داشت. کارگردانانی مانند جون فورد و هاوارد هاکس تعدادی از مسحور کننده ترین اپراهای سینمایی رو با به کار گیری اسبای غرب وحشی به تصویر کشیدن و ستاره هایی مانند جین آوتری، کامل میکس و جون وین رو به نماد این ژانر مهیج تبدیل کردن.

اخطار اسپویل: به دلیل وجود مطلب شاید در بعضی از موارد ناچاراً بخشی از داستان فیلمای اسپویل شه که از قبل واسه این موضوع از شما خواننده محترم معذرت خواهی می کنیم.

۱۵- متخاصمان (۲۰۱۷)

داستان فیلم وسترن «متخاصمان» (Hostiles) در سال ۱۸۹۲ در نیومکزیکو اتفاق می افته، جایی که یه افسر کهنه کار و سواره نظام ارتش آمریکا به نام جوزف بلاکر (کریستین بیل)، که یه قهرمون آمریکایی جنگ با سرخپوستان هم هست ماموریت داره رییس در حال مرگ قبیله شاین (وس استودی) و خونواده اش رو با سرزمین مادری شون در مونتانا بازگرداند. اسکات کوپر به عنوان کارگردان فیلم با به کار گیری بازیای استادانه بیل، استودی، رزاموند پایک و تیموتی شالامه و فیلمبرداری خیره کننده ماسانوبو تاکایاناگی، یه داستان وسترن با عناصر تکراری رو به فیلمی جذاب و دیدنی تبدیل کنه.

صحنه های فراوون مهیج فیلم با وضوح فوق العاده ای فیلمبرداری شدن و فیلمبرداری بی اشکال تاکایاناگی هم این فیلم رو به یه تجربه چشمی فراموش نشدنی تبدیل کرده. نباید از این فیلم انتظار «جستجوگران» (The Searchers) رو داشت اما «متخاصمان» اونقدر شجاعانه ساخته شده که شما رو به یاد این فیلم میندازه و لیاقت توجهی بسیار بیشتر از اون چه که به اون شد رو داره.

۱۴- چرآگاه آزاد (۲۰۰۳)

کوین کاستنر با ساخت فیلمای وسترن «با گرگا می رقصه» (Dances with Wolves) در سال ۱۹۹۰ و «وایت ایرپ» (Wyatt Earp) در سال ۱۹۹۴ رنسانسی در ژانر وسترن درست کرد از این رو برگشت اون به این ژانر در سال ۲۰۰۳ با فیلم «چرآگاه آزاد» یا «دشت باز» (Open Range) بسیاری رو به ساخت فیلم موفق دیگری در این ژانر به وسیله کاستنر امیدوار کرد.
این فیلم که داستان اون در سال ۱۸۲۲ در مونتانا اتفاق می افته در مورد یه گاوچران به نام باس اسپیرمن (رابرت دووال) و سه کارگر استخدام شده اش چارلی (کوین کاستنر که جفت و جور کنندگی و کارگردانی فیلم رو هم رو دوش داشت)، ماوس (آبراهام بنروبی) و باتن (دیگو لونا) است که در حال انتقال یه گله بزرگ گاو در مراتع منطقه هستن.

بعد از اینکه ماوس با دشمنی خشونت بار یه زمیندار به نام دانتون بکستر روبرو می شه، دو نفر دیگه نگران شده و تلاش می کنن اونو که به شهر رفته برگردونن حتی اگه شده با درگیری مسلحانه. این فیلم که براساس رمان «مردان چرآگاه آزاد» (The Open Range Men) نوشته لورن پین ساخته شده یه فیلم وسترن باشکوهه که نه فقط داستانی بزرگ و خشن داره بلکه پیامی تیز در خود مخفی کرده. صحنه درگیری پایان فیلم بسیار هنرمندانه و هیجان انگیز ساخته شده و نباید اونو از دست داد.

۱۳- غرب آهسته (۲۰۱۵)

جون مک لین از گروه موسیقی فولکلور بتا باند، سبکی خلاقانه و هنرمندانه رو واسه اولین تجربه کارگردانی خود در فیلم «غرب آهسته» یا «غرب آروم» (Slow West) انتخاب کرده. این فیلم از اون دسته فیلمای وسترنیه که داستان اون یواش یواش تماشاگر رو می سوزونه هر چند نمیشه اونو با شاهکارهایی مانند «ال توپو» (El Topo) ساخته آلخاندرو خودوروفسکی و «مرد مرده» (Dead Man) جیم جارموش مقایسه کرد.
با این وجود، «غرب آهسته» هنوزم غرب وحشی رو از دریچه شخصیتایی عجیب و غریب، دیالوگای شاعرانه و خشونتای فراوون به تصویر میکشه.

در این فیلم کودی اسمیت مک فی نقش جی کاوندیش بی تجربه رو بازی می کنه، مردی عاشق پیشه که در جستجوی معشوق خود از اسکاتلند به غرب آمریکا سفر کرده. مایکل فاسبندر، کارن پیستوریوس، بن مندلسون و روری مک کان هم دیگه بازیگرانی هستن که در این فیلم وسترن شبه افسانه ای اما جذاب و هیجان انگیز اجرای نقش می کنن، فیلمی خشن که در اون عشق همه رو کور می کنه و باید حتماً اونو تماشا کرد.

۱۲- در دره خشونت (۲۰۱۶)

فیلم وسترن «در دره خشونت» (In a Valley of Violence) مانند خیلی از دیگر فیلمای وسترنی که قبلاً دیده ایم شروع شده و همون شخصیتای تکراری ژانر وسترن رو میشه در اون یافت. در این فیلم، ایتون هاک نقش پال رو بازی می کنه، آواره ای بسیار آروم که بیشتر به یه مرد صلح طلب مثل س تا یه مرد خطرناک که از ارتش فرار کرده و در اول اونو شخصیت منفی داستان تصور می کنیم.
قاتلی خطرناک به نام گیلی و دختری ساده به نام ماری اون و البته کلانتر بداخلاق کلاید مارتین هم در داستان هستن. وقتی که داستان تای وست (نویسنده و کارگردان فیلم) سرعت میگیره این شخصیتای تکراری شروع به تاثیر قبول کردن از اتفاقات به شکلی تازه، ترسناک و غیرقابل پیش بینی می کنن.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   گشتی در بازار موسیقی ایران؛ از «فندک تب دار» محسن چاوشی تا «دنیای بعد تو» گروه سون

در این فیلم وسترن، برخلاف فیلمای وسترن دیگه شوخ طبعی طعنه آمیز پرمایه ای هست که از راه بازیای قوی بازیگران ستاره فیلم خوب به تصویر کشیده می شه.
هم اینکه سبک خاص و بی همتا فیلم اونو به یه اثر سینمایی جذاب و هیجان انگیز تبدیل می کنه که از تماشای اون لذت میبرین. شاید بهترین بخش فیلم تای وست به همراه وفادار و دوست داشتنی شخصیت پال مربوط باشه، یه سگ باهوش و دوست داشتنی به نام اَبی که بازی اون با نگاه های پرمعنایش دستکمی از همبازیای انسانی اش نداره.

۱۱- پیشنهاد (۲۰۰۵)

این فیلم وسترن استرالیایی که در فضایی تاریک و بسیار واقعی ساخته شده و از موسیقی متنی موثر، فیلمبرداری خیره کننده، کارگردانی استادانه و بازیای بی اشکال ستارگانی مانند گای پیرس، ری وینستون و امیلی واتسون استفاده میکرد. داستان فیلم «پیشنهاد» (The Proposition) که در دهه ۱۸۸۰ اتفاق می افته در مورد افسری به نا موریس استنلیه پیشنهادی به چارلی برنز (گای پیرس) میده که داداش کوچکتر سردسته یه گروه یاغی خانوادگی و خشنه. این فیلم یه وسترن خشن، طعنه آمیز و رقابت برانگیز  و چیزی بالاتر از تمثیلی درباره انتقامه. در این فیلم استعمار طلبی، نژاد پرستی، حاکمیت، تعصب وطن پرستانه و خودنمایی به پاکی به باد انتقاد گرفته می شه.

۱۰- ۳:۱۰ به یوما (۲۰۰۷)

در اول باید بگیم که نسخه اورجینال فیلم وسترن «۳:۱۰ به یوما» (۳:۱۰ to Yuma) ساخت دلمر دیوز با بازی گلن فورد و ون هفلین یه سنتی واقعی در ژانر وسترنه که حدود ۶۰ سال پس از ساخت هنوزم به خاطر صحنه های مهیج و تعلیق جذابش شما رو از روی صندلی هاتون نیم خیر می کنه.
بازسازی این فیلم به وسیله جیمز منگولد با ستارگانی طراز اول مانند راسل کرو و کریستین بیل نه فقط ادای دینیه به این وسترن سنتی بلکه خود هم یه شاهکار هنری موثر تلقی می شه.

داستان فیلم در بیابانای داغ و بایر آریزونا در دوران خشکسالی روایت می شه که در اون جنگ خونین ارادها بین یه قاتل خونسرد به نام بن وید (راسل کرو) و یه گله دار بدشانس به نام دن ایوانز (کریستین بیل) در میگیره. این فیلم که براساس داستانی کوتاه از المور لئونارد ساخته شده، با الهام از بعضی کلیشه های ژانر وسترن تفسیر تازه ای از جربزه، بزدلی و تاوان ارائه میده. شاید اگه اینگمار برگمان فیلمی در ژانر وسترن می ساخت مطمئنا اون فیلم مثل «۳:۱۰ به یوما» بود که صحنه های مهیج اون لحظه ای آروم و قرار رو از شما میگیره.

۹- کشور شیرین (۲۰۱۷)

وارویک تورنتون یه فیلمساز بومی استرالیاییه که به تجربه سینمایی بی همتا خود که سینمای استرالیا بسیار به اون نیاز داره ادامه میده و اون ساخت فیلمایی نادر از دیدگاه مردم بومی این کشوره. اینجا می خوایم در مورد فیلم وسترن متفاوت و تشویق شده اون با نام «کشور شیرین» (Sweet Country) صحبت کنیم.
این فیلم که جایزه بهترین فیلم از دیدگاه هیئت داوران جشنواره ونیز رو دریافت کرده یه درام دیدنی و پراحساسه که از اتفاقات واقعی الهام گرفته شده که در دهه ۱۹۲۰ در مناطق شمالی استرالیا اتفاق افتاده.

همیلون موریس در این فیلم نقش خاص سم کلی رو بازی می کنه، یه کشاورز بومی میانسال که قتل یه مرد سفید پوست در دفاع از خود به وسیله اون باعث می شه که ادامه داستان ترکیبی از خشم، درد و غم باشه. فیلمبرداری تشویق برانگیز و بی اشکال وارویک تورنتون ما رو به یاد دیگه شاهکارهای سینمای استرالیا میندازه که همین موضوع تماشای این فیلم رو به یه تجربه جذاب واسه تماشاگر تبدیل می کنه.

۸- دوشیزه (۲۰۱۸)

دیوید و ناتان زلینر بعد از فیلم تشویق شده خود در سال ۲۰۱۴ با عنوان «کومیکو، شکارچی گنج» (Kumiko, the Treasure Hunter) به سراغ ژانر وسترن و فیلم متفاوت «دوشیزه» (Damsel) رفتن. ساموئل آلباستر (رابرت پتینسون) با یه اسب کوچیک به نام باتر اسکوچ وارد سرزمینی نامعلوم می شه و از قصد خود واسه نجات معشوقش پنه لوپه (مایا واسیکووسکا) از دست ربایندگان بیرحمی که اونو از ساموئل جدا کردن سخن میگه یا این همون چیزیه که ساموئل در صحبت با پارسون هنری (دیوید زلنر)، یه مرد هوسران که واسه رسمیت دادن به عقد ساموئل و نامزدش استخدام شده ادعای اونو داره.
همه اینا شروطیه که فقط در صورت واقعی بودن ماجرای دزدیده شدن پنه لوپه و آزادی و بدست ساموئل صدق پیدا می کنه.

برادران زلنر به زیبایی مرز کوچیک بین قهرمون، شرور و شکارچی رو در این سفر اودیسه ای که ما رو به یاد «زینای شعله ور» (Blazing Saddles ) مل بروکس، «غرب آهسته» جون مک لین یا «جانی گیتار» (Johnny Guitar) نیکلاس رَی میندازه دچار ابهام می کنن. این فیلم رو میشه چیزی بین یه کمدی خنده دار و تراژدی ناخوشایند با سیر روایتی کنه نامید. شاید فیلم وسترن «دوشیزه» از اون دسته فیلمایی باشه که به دلیل عجیب و غریب بودنش به کام همه طرفداران ژانر وسترن خوش نیاد اما مطمئناً اگه مخاطب مناسبی باشین از تماشای اون لذت میبرین.

Author: مازیار