نسل قبلی پورشه پانامرا که در کشورمون هم به تعداد تقریبا زیادی حضور داره، اولین سدان تولیدی پورشه و به نظر کارشناسان یکی از بیریخت ترین اجناس تاریخ این شرکت به حساب می اومد.

طراحی ظاهری ترکیبی از یه سدان لوکس و یه کوپه به سبک اجناس پورشه، باعث بوجود اومدن بدنه ای تقریبا بی قانون و کشیده با صندوق عقب کوتاه و نا متوازن نسبت به طول درب موتور شده بود که نتیجه خیلی باحالی رو در مورد زیبایی شناختی بوجود نمی آورد.

با این حال پانامرا یکی از قدرتمندترین و پیشرفته ترین سدانای بازار بود و به لطف مشخصات فنی فوق العاده و کیفیت مهندسی مثال زدنی اش، به خودرویی پر فروش و مورد احترام مبدل شد.

پورشه آخرسر نسل دوم از این محصول جنجالی رو در مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرده که تحولی نه خیلی انقلابی ولی بسیار هوشمندانه نسبت به نسل اول رو پشت سر گذاشته.

از نظر ظاهری شاید در نگاه اول همه چیز مثل مدل قبلی به نظر برسه اما واقعیت اینه که طراحان پورشه در ظریف کاری استادن، چون که مدل ۹۱۱ رو بیشتر از ۵۰ سال با طراحی نزدیک اما در حال تغییر روونه بازار کردن.

واسه پانامرا جدید هم تماشاگر اینجور تغییرات کوچیکی هستیم که در بهبود تموم طرح هم موثر بودن.

در نمای جلو طراحی و گرافیک داخلی چراغا به کلی از این رو به اون رو شده و طبیعتا سپر و گلگیرهای هم دوباره طراحی شدن، هم اینکه در نمای بغل تماشاگر اضافه شدن چند خط تیز و محکم روی بدنه هستیم، جایی که در نسل قبلی به دلیل سادگی و تحدب زیادتر از اندازه مورد انتقاد بود.

در آخر به نمای عقب می رسیم و در اولین نگاه تماشاگر اتصال دو چراغ باریک به همدیگه هستیم. این رشته باریک LED می تونه به مهمترین نکته واسه تفکیک نسل جدید از مدل قدیمی تبدیل شه.

هم اینکه خطوط کلی و حجم پردازی صندوق عقب هم به شکل تغییر کردن تا از حجم انتقاداتی که متوجه نسل قبلی بود کم بشه.

در فضای داخلی هم تماشاگر تکنولوژیک شدن تموم اجزا هستیم. یه عالمه از دکمه های کنترلی مدل قبلی که کنسول میانی رو مثل کابین هواپیماهای مسافربری کرده بودن، حالا پشت صفحه های نمایشگر لمسی و اندروید اوتو مخفی شدن.

البته پورشه سنت گرا بودن خود رو در این مورد هم نشون داده و تلاش کرده طراحی کلی و سنتی مجموعه پشت آمپر آنالوگ خود رو حفظ کنه.

از نظر مشخصات فنی همه چیز یه قدم بهتر و سریعتر شده و شاید تنها مورد کم شده، حجم پیشرانها باشه، مدل شش سیلندر ۴S حالا تنها ۲٫۹ لیتر حجم داره و به کمک ۴۴۰ اسب بخار قدرت خالص می تونه صفر تا صد باورنکردنی ۴٫۴ ثانیه رو ثبت کنه.

باورنکردنی بودن شتاب ۴٫۴ ثانیه ای از این نظره که اینجور مشخصاتی در نسخه پایه هیچ کدوم از خودروهای حریف دیده نمی شه.

واسه مدل توربو تماشاگر تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت از یه موتور ۴٫۰ لیتری هشت سیلندر هستیم که صفر تا صد ۳٫۸ ثانیه ای رو شدنی می کنه.

این درحالیست که در صورت انتخاب بسته عملکردی کورنو پکیج، شتاب هر کدوم از این مدلا ۰٫۲ ثانیه دیگه هم بهبود پیدا میکنه و شاید در دراز مدت پس از معرفی مدل TURBO S تماشاگر نزدیک تر شدن ارقام به مرز ۳ ثانیه هستیم.

جعبه دنده دوبل کلاچ هشت سرعته و سیستم انتقال نیرو به هر چهارچرخ از دیگر ویژگیای استاندارد مدل توربو هستن که با قیمت پایه ۱۴۷ هزار دلار راهی بازار می شه.

نمونه ۴S هم دست کم ۱۰۱ هزار دلار قیمت داره و با این حساب اصلا خودرو ارزون قیمتی به حساب نمیاد.

برخلاف مدل قبلی، نسل جدید پانامرا به دلیل قانون منع واردات خودروهای لوکس، شانسی واسه حضور در بازار ایران نداره، مگه اینکه انگار این قانون عوض شه یا تماشاگر افزایش حجم موتور مجاز از ۲٫۵ لیتر فعلی به ۳٫۰ لیتر باشیم، بلکه دست کم پای مدل ۴S به خیابونای شمال شهر باز شه.