دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

۱۸ سال تعیین شود. با وجود تلاش‌ها و قوانین حمایتی، طبق آمار‌های سازمان جهانی کار در حال حاضر حدود ۲۱۵ میلیون کودک مجبور به کار شده اند. سازمان جهانی کار با شعار “آموزش و تحصیل پاسخ مناسب کار کودکان”، امکان به مدرسه رفتن، تحصیل و بالا بردن سطح آگاهی‌ را برای مبارزه با کار کودکان و ریشه کنی استثمار آن‌ها مهم و اساسی‌ می‌‌داند.

ج. حقوق فرهنگی‌
مشارکت فعال افراد دارای معلولیت در امور و فعالیت‌های فرهنگی‌ جامعه از دغدغه‌های فعالان بین المللی و قانونگذارن و حامیان آن‌ها بوده است. امروزه با گسترش درک جدید از جامعه معلولان و توجه به آن‌ها به عنوان نیروی خلاق و موثر انسانی‌ به جای افراد ناکارآمد باعث پیدایش این تفکر شده است که استفاده از خلاقیت و ظرفیت‌های هنری و ذهنی‌ افراد دارای معلولیت نه تنها به سود شخصی‌ خودشان بلکه برای غنی ساختن جامعه بسیار حایز اهمیت است. لذا دسترسی‌ و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای آن‌ها در حوزه‌های گوناگون علمی‌، فرهنگی‌، هنری باید در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد. ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت برای دستیابی به این هدف و توانمند سازی افراد معلول در فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی‌ اقداماتی را مطرح می‌‌کند. دسترسی‌ به مکان‌های اجرا یا خدمات فرهنگی‌ مانند موزه‌ها، تئاتر‌ها، کتابخانه‌ها، دسترسی‌ به برنامه‌ها و خدمات ارتباط جمعی، به صورت قابل فهم، همچون تلوزیون، خدمات اینترنتی، روزنامه و غیره، شناسایی و صیانت از هویت فرهنگی‌ و زبانی خاص افراد دارای معلولیت، از جمله زبان اشاره و فرهنگ ناشنوایان، و امکان سازمان دهی‌، توسعه و تشریک مساعی در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی ویژه افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که می‌‌تواند مفید واقع شود. یکی‌ از برنامه‌های اصولی جهت تضمین دسترسی‌ افراد و کودکان دارای معلولیت و ایجاد فرصت‌های برابر، ارایه اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی‌ و اطلاعاتی‌ قابل فهم برای همگان است. با توجه به اهمیت و نقش گسترده رسانه‌های جمعی در تبادل اطلاعات و ارتقا آگاهی‌، کنوانسیون حقوق کودک (ماده ۱۷) بیان می‌‌کند که کودک باید به همه منابع گوناگون ملی‌ و بین المللی اطلاع رسانی، به ویژه آن‌هایی‌ که برای سلامت جسمی‌ و روانی‌ مفیدند، دسترسی‌ داشته باشند. اسناد معلولیت نیز به نقش وسایل ارتباط جمعی توجه نموده اند. بند ۹ قانون ۵ برابر سازی فرصت‌ها از دولت‌ها می‌‌خواهد رسانه‌ها به ویژه رادیو، تلوزیون و روزنامه‌ها را به ارایه خدمات قابل دسترس ترغیب کنند. این دسترسی‌ برای کودکان دارای معلولیت باید به گونه‌ای متناسب با معلولیت آن‌ها فراهم باشد. استفاده از خط بریل، پذیرش و تسهیل استفاده از زبان اشاره و تامین انواع راهنما‌ها و ابزار‌های کمکی‌ می‌‌تواند به درک بهتر آن‌ها کمک کند.
علاوه بر در نظر داشتن شیوه‌های قابل فهم، دسترسی‌ باید به ساده‌ترین و ارزان‌ترین صورت فراهم باشد. از این رو ماده ۹ کنوانسیون افراد دارای معلولیت از دولت‌ها می‌‌خواهد امکاناتی برای طراحی، توسعه، تولید و توزیع سیستم‌ها و فناوری‌های قابل دسترس اطلاعاتی‌ و ارتباطاتی در ساده‌ترین سطح و با حداقل قیمت فراهم کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات‌ با گسترش دامنه فعالیت‌های در دسترس افراد دارای معلولیت، پیشرفت قابل توجهی‌ به خصوص در ارتقا مشارکت اقتصادی و اجتماعی آن‌ها ایجاد می کند. از این رو در کنار ارایه سرویس‌های در دسترس و مناسب سازی آنها، باید افراد دارای معلولیت را نیز به استفاده از این خدمات و امکانات جدید تشویق نمود. سازمان ملل متحد ضمن نام گذاری روز جهانی‌ افراد معلول در سال ۲۰۰۶، “دسترسی‌ به رسانه‌های الکترونیک”، به این موضوع توجه کرده است. دسترسی‌ به فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصت‌هایی‌ را برای همه افراد فراهم ساخته است. البته شاید این فرصت‌ها برای همه به اندازه افراد دارای معلولیت نباشد.(پیام دبیرکل به مناسبت روز جهانی ناتوانی ۲۰۰۶) از سوی دیگر با گسترش استفاده از این فناوری‌ها در همه ی عرصه‌های زندگی‌ عدم استفاده افراد دارای معلولیت، به هر دلیلی‌ اعم از عدم تمایل یا دسترسی‌ و یا ناآگاهی، فرصت‌های بیشتری را از آن‌ها سلب می‌‌کند. برای مثال، نقش فناوری‌های اطلاعاتی‌ از جمله اینترنت روز به روز در سیستم‌های آموزشی پر رنگ تر می شود. دور ماندن کودکان دارای معلولیت از این امکانات قابلیت‌های یادگیری آن‌ها را محدود خواهد کرد.
حق آموزش و پرورش کودکان، در معاهدات و اسناد ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. هرچند برخورداری از تربیت، آموزش و افزایش آگاهی‌ از مسائل اساسی‌ و حقوق بنیادی کودکان و معلولین در نظر گرفته شده ، ولی‌ به آن فقط به عنوان هدف نگاه نمی شود بلکه آن‌ها لازمه ی بهره مندی از سایر حقوق اند. “تربیت کودکان باید به گونه‌ای باشد که شخصیت، استعداد و توانایی‌های روانی‌ و جسمی‌ او را تقویت و شکوفا سازد.” کنوانسیون حقوق معلولین یادگیری و آموزش را امری مادام العمر می‌‌داند که علاوه بر توسعه استعداد‌های بشری، خلاقیت و توانایی فرد دارای معلولیت تا بالاترین حد ممکن، در نهایت باید او را برای مشارکت ثمر بخش در یک جامعه آزاد آماده سازد. مواد مفصلی در اعلامیه ها و کنوانسیون‌های حقوق کودک و افراد دارای معلولیت به بحث آموزش اختصاص داده شده است. اما در حقیقت همه ی این مواد بیانگر مفهوم اصلی‌ هستند که در ابتدا ماده ۱۳ میثاق حقوق اقتصادی‌اجتماعی‌فرهنگی‌ مطرح نمود. و آن لزوم اجباری و رایگان بودن آموزش ابتدایی و دسترسی‌ بدون تبعیض همه ی‌ افراد به تحصیلات متوسطه است.
آموزش فراگیر، به معنای فرصت یادگیری برابر برای همه افراد در محیط آموزشی عادی، همواره با موانعی روبرو بوده است. عدم توجه به کودکان دارای معلولیت به خصوص معلولیت های ذهنی و شدید، مناسب نبودن ساختمان‌ها ومحیط‌های آموزشی و برنامه‌های درسی‌، آموزش نامناسب معلمان از جمله این موانع است. در اسناد سعی‌ شده برای موانع موجود راه حل‌هایی‌ پیشنهاد شود. قوانین استاندارد ضمن تکلیف دولت‌ها به تنظیم و سازماندهی و تحصیلات افراد دارای معلولیت و وضع قوانین واضح در این خصوص از آن‌ها می‌‌خواهد ترتیباتی اتخاذ کنند که برنامه‌ها و محیط‌های تحصیلی‌، انطباق و انعطاف پذیری لازم را داشته باشند. دخالت گروه‌های متشکل از والدین و سازمان‌های افراد دارای معلولیت در روند تحصیلات در تمامی‌ سطوح و مشارکت آن‌ها به همراه معلولین در برنامه‌های آموزشی می‌‌تواند به برنامه ریزان و قانونگذارن کمک کند تا هماهنگ با شرایط و نیاز‌های موجود پیش روند. به علاوه آموزش مداوم معلمان به عنوان یکی‌ از عناصر اساسی‌ در آموزش، و افزایش آگاهی‌ آن‌ها در دوره‌های آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد. استخدام معلمان دارای معلولیت که آموزش زبان اشاره و بریل دیده باشند و آموزش کارکنان و پرسنلی که در تمام سطوح آموزشی به کار مشغول هستند راه کاری است که کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت ارایه داده است. لذا باید آموزش افراد به خصوص کودکان نابینا و ناشنوا با مناسب‌ترین زبان و شیوه و ابزار‌های ارتباطی‌ در محیط‌هایی‌ که کاملا برای آن‌ها قابل دسترس باشد فراهم باشد. دولت‌ها باید تضمین کنند مناسب سازی معقول برای افراد کم توان فراهم خواهد گردید.
دسترسی‌ فیزیکی‌ به مدارس و انطباق مناسب آن‌ها با ویژگی‌‌های حرکتی‌ و رفتاری کودکان امروزه بیش از پیش مطرح است. در گذشته مدارس استثنایی نقش اساسی‌ در آموزش کودکان دارای معلولیت ایفا می‌‌کردند. اکنون سعی‌ می‌‌شود از جدا کردن کودکان از جامعه جلوگیری شود و تا حد امکان کودکان دارای معلولیت در کنار سایرین در مدارس عادی شرکت کنند. این حرکت در دهه ۱۹۷۰، توسط ایتالیا آغاز شد. “بررسی‌‌ها در بسیاری از کشور‌ها نشان می‌‌دهد که کودکانی که در گذشته به لحاظ سیستم موجود اجباراً به مدارس استثنایی فرستاده می‌‌شدند می توانند به طور رضایت‌بخش از آموزش مدارس عادی بهره ببرند.” این امر می‌‌تواند به نفع کودکان و جامعه باشد و به رفع چالش‌های موجود در خصوص برخورد‌های نامناسب با معلولین، عدم  توجه و ندیده گرفتن آنها و ذهنیت‌های غلط و انطباق افراد دارای معلولیت با جامعه کمک کند. البته ممکن است در برخی‌ موارد تحصیلات استثنایی برای گروهی از دانش آموزان دارای معلولیت به عنوان بهترین روش تحصیل شناخته شود. در این صورت کیفیت این گونه تحصیلات باید منعکس کننده استاندارد‌ها و اهدافی هماهنگ با تحصیلات عمومی‌ باشد. تا زمانی که سیستم مدرسه عمومی‌ هنوز پاسخگو نیاز‌های افراد دارای معلولیت نیست تحصیلات استثنایی در نظر گرفته می‌‌شود و باید هدف این تحصیلات آماده کردن دانش آموزان  برای استفاده از مدارس عادی باشد. لذا با وجود مزیت شرکت معلولین در مدارس عادی همگام با سایر کودکان، در جایی‌ که این مدارس مهیا برای کودکان استثنایی نباشد استفاده از مدارس ویژه بهترین راه حل برای آموزش آن هاست. در هر صورت در حداقل شرایط، دانش آموزان دارای معلولیت باید از منابع مالی سهم مساوی و مشابه افراد غیر معلول داشته باشند.
مبحث دوم: زنان دارای معلولیت
زنان و دختران دارای معلولیت به عنوان بزرگترین گروه در جمعیت جهان معلولیت شناخته شده و در طول تاریخ با مشکلات متعددی روبرو بوده اند. هر چند مردان و زنان دارای معلولیت در معرض تبعیض قرار دارند، شرایط برای زنان سخت تر است. آنان نسبت به مردان دارای معلولیت و سایر زنان از تبعیضی دوگانه رنج می برند. این تبعیض شامل اجرای قوانین، نبود فرصت‌های مساوی در آموزش و پرورش، اشتغال، سلامت و بهداشت، محرومیت زنان دارای معلولیت از حقوق باروری، فعالیت‌های سیاسی و تمامی‌ عرصه‌های زندگی آن‌ها می‌‌شود.
اگر چه دستیابی به آمار دقیق و مشخص در این خصوص دشوار است؛ سازمان بهداشت جهانی‌ تخمین می‌‌زند حدود ۱۰درصد زنان و دختران جهان(۳۲۵ میلیون) ، دارای نوعی معلولیت هستند. که اکثر آن‌ها در مناطق روستایی کشور‌های در حال توسعه و یا با امکانات و منابع فقیر زندگی‌ می‌‌کنند. در بیشتر کشور‌های در حال توسعه زنان دارای معلولیت  بیشتر از مردان اند. و زن بودن نیز احتمال معلولیت را بالا می‌‌برد.
 زنان دارای معلولیت بیشتر هدف خشونت ها، فقر و انزوای اجتماعی قرار می‌‌گیرند. مطالعاتی در هند نشان می‌‌دهد که تقریبا همه زنان دارای معلولیت در خانواده‌های خود مورد آزار قرار می‌‌گیرند، ۲۵ درصد معلولین ذهنی‌ مورد تجاوز قرار گرفته و ۶ درصد آن‌ها بدون تمایل خودشان عقیم شده اند. در شرایطی که مردان دارای معلولیت اغلب توسط همسرانشان تحت مراقبت قرار می‌‌گیرند، زنان دارای معلولیت بیشتر مورد سوء استفاده و بی‌ توجهی‌ شوهرانشان هستند. آمار‌ها نشان دهنده بی‌ توجهی‌ شدید به این قشر و مطرود بودن آن هاست.
یونسکو و سایر سازمان‌ها تخمین می زنند که در یک آمار کلی ‌تنها حدود ۱ درصد زنان دارای معلولیت سواد خواندن و نوشتن دارند. درحالی که آمار در افراد دارای معلولیت به طور کلی‌ ۳% است. همچنین آمار‌ها بیان گر آن است که زنان دارای معلولیت کمتر آموزشهای حرفه‌‌ای را سپری می‌‌کنند. تحقیقاتی‌ در سوییس نشان می دهد بیشتر سرمایه گذاری ها بر توانبخشی حرفه‌‌ای مردان صورت گرفته است تا زنان. در کشور‌های مختلف مانند اردن، هند و روسیه گزارش شده است که اگر زنان دارای معلولیت آموزش حرفه‌ای را سپری کنند و آموزش‌های شغلی‌ لازم را نیز کاملا بگذرانند به شغلی‌ می رسند که در شرایط مساوی با مردان حقوق کمتری دریافت خواهند کرد. با این وجود کمتر از ۲۵% زنان دارای معلولیت در سرتاسر جهان در نیروی کار هستند. در کشور‌های در حال توسعه بسیاری از زنان دارای معلولیت هیچ درآمدی ندارند و برای گذران زندگی‌شان کاملا به سایر افراد وابسته اند. غفلت و بی‌ توجهی‌، نبود مراقبت‌ها

مطلب مشابه :  فایل پایان نامه :موکل،
دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید