فردا عصر انتظار میره که مایکروسافت دو تلفن هوشمند بسیار قوی رو رونمایی کنه؛ کالاهایی که میخوان راه و روش این شرکت رو اینجور در برابر تغییر کنن: باز-تعریف موفقیت.

همونجوری که به شکل کامل در نوشته ای جداگونه در مورد «انتظارات از کنفرانس مایکروسافت در روز سه شنبه» براتون نوشتیم، این مراسم در شهر نیویورک برگزار می شه و می گن دو تلفن هوشمندی که معرفی می شن، از نسخه ویندوز ۱۰ موبایل استفاده میکردن که اینجور اقدامی، تلاش دیگری میشه در کارنامه شرکت مورد بحث واسه موفقیت در صنعت تلفنای هوشمند.

پس از پنج سال تلاش، حالا دیگه مایکروسافت با موبایل هاش، فقط تلاشی دوبرابر داره تا توجه سازمانا رو به خود جلب کنه، جایی که آقای نادلا تصور می کنه می تونه موفقیتی بزرگ به دست آورد.

محور اینجور برنامه ای، ویندوز ۱۰ه و حالا نسخه موبایل این سیستم عامل آماده شده تا کامپیوترای شخصی به همراه تلفنای همراه پیشرفته از طرف شرکت مورد بحث، همه از یه سیستم عامل استفاده کنن و یکپارچگیای بسیاری میانشون به وجود بیاد. با سایت ما همراه باشین.

حالا عاشقان برگه های اکسل یا آدمایی که واسه ارتباطات خود در کامپیوترای شخصی شون از اسکایپ استفاده می کنن، می تونن به بهترین شکل از همه این قابلیتا در موبایلای جدید براساس ویندوز ۱۰ استفاده کنن و تجربه ای به طور کامل مشابه رو به دست بیارن.

اهالی ردموند واسه چندین دهه تلاش کردن تا با به کار گیری کامپیوترای شخصی، افزایش و پیشرفت امکانات اونا، بر بازار تکنولوژی مسلط باشن اما بعد تلفنای هوشمند از راه رسیدن و این شرکت نتونست به سرعت خود رو با تغییر تغییر برانگیز بازار هماهنگ سازه.

همونجوری که قبلا گفتیم، حالا مایکروسافت تمرکزش رو روی فروش موبایلا به عده کمی قرار داده و که همین موضوع، نشون دهنده حقایقی مهمه: تلفنای هوشمند ویندوزی فروش مناسبی نداشتن و باعث زیانای بسیاری واسه مایکروسافت شدن.

حدود دو سال پیش، وقتی که مایکروسافت تحت مدیریت «استیو بالمر» دست به خرید بزرگ خود زد و نوکیا رو واسه خود کرد، اینجور گزارش کرد که تصمیم داره تا سال ۲۰۱۸، پونزده درصد از سهم جهانی فروش موبایل رو به خود اختصاص بده. این رویا، خیلی وقته که به دست فراموشی سپرده شده. در سال جاری، در میان هر ۱۰۰ موبایلی که در جهان فروش رفته ان، تنها ۳ عدد از اونا واسه مایکروسافت بوده و سیستم عامل ویندوز رو اجرا کرده و این در حالیه که شرکتای سازنده موبایلای اندرویدی و اپل تونسته ان ۹۷ درصد بازار فروش جهانی تلفنای هوشمند رو در دست گیرند.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵، براساس گزارش مالی ارائه شده از طرف خود مایکروسافت، این شرکت به ازای هر موبایلی که به فروش رسونده، ۱۲ سنت زیان کرده. در ماه جولای هم این شرکت هزینه ای بالغ بر ۷ میلیارد دلار از مبلغی که واسه خرید نوکیا صرف کرده بود رو زیان اعلام کرد و تصمیم به اخراج هشت هزار نفر از کارمندان این شرکت گرفت.

مایک واکلی (Mike Walkley) یکی از تحلیل کنندگان ارشد موسسه Canaccord Genuity باور داره: «راه حل جدید مایکروسافت در مورد تلفنای هوشمند یه انتخاب واسه ردموند نبوده، اونا مجبور شدن تمرکز خود رو روی قشر کمی از کاربران بذارن.»

این در حالیه که بعضی از تحلیل کنندگان آینده رو واسه این شرکت روشن می بینن، J.P. Gownder از موسسه Forrester Research میگه: «مردم نمی فهمن ولی الان مایکروسافت موقعیتای بسیاری واسه موفقیت داره.»

مایکروسافت فردا دست به آخرین قمار خود در مورد تلفنای همراه میزنه و عقیده داره می تونه با سخت افزارهای جدید و ویندوز ۱۰، توجه کاربران و دولوپرها رو به خود جلب کنه. این شرکت حتی واسه آسون سازی کار پیشرفت دهندگان، در آخرین کنفرانس بیلد خود خبر داد که ابزارهایی رو در اختیار پیشرفت دهندگان قرار میده که به وسیله اونا، بتونن اپلیکیشنایی که قبلا واسه اندروید و iOS پیشرفت دادن رو به ویندوز ۱۰ موبایل بیارن.

افراد نزدیک به مایکروسافت هم خبر میدن که این شرکت تصمیم داره از محبوبیت ویندوز ۱۰ استفاده کرده و همینطوری، تلفنای همراه مبتی بر اونو به فروش برسونه. مایکروسافت خود قبل از این خبر داده بود که تا سال ۲۰۱۸، ویندوز ۱۰ در بیشتر از یه میلیارد گجت قرار می گیره.

حالا مدیران ارشد مایکروسافت امیدوار هستن که سرنوشت موبایلای هوشمند این شرکت هم به سرنوشت خط تولید سرفس منتهی  می شه؛ محصولی که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و در اول کار، فروش نمی رفت. گزارش شده که در سال ۲۰۱۲، ارزش سرفسایی که مایکروسافت تولید کرد و نتونست اونا رو بفروشه، به ۹۰۰ میلیون دلار می رسید اما حالا مایکروسافت سرفس پرو رو داره که هم منتقدان رو راضی کرده، هم کاربران و هم حسابداران ارشد مایکروسافت رو.

در مراسم فردای مایکروسافت، نسل جدید سرفس پرو هم معرفی می شه؛ محصولی که حالا فروش هرساله اش درآمد کلی ۳.۶ میلیارد دلار رو واسه مایکروسافت به ارمغان آورده و اصلا با بخش تلفنای هوشمند این شرکت قابل قیاس نیس.

مایکروسافت حالا در بحث تلفنای هوشمند، دو راه حل اصلی رو پیش روی خود قرار داده. راه حل اول، جلب توجه مشتریان [سازمانی] به موبایلای تازه و ارائه اونا با سخت افزاری قوی و جدید، برابر با میل اکثریت کاربرانه و اگه این برنامه ریزی طبق نقشه پیش نره، به سراغ راه حل دوم خود رفته و اونو ادامه میده. نقشه دوم آقای نادلا واسه حضور در بازار تلفنای هوشمند، رخنه پیدا کردن در پلتفرمای حریف و پیشرفت اپلیکیشن و سرویسای مایکروسافت واسه اوناس؛ از آفیس گرفته تا کورتانا و اسکایپ.

فردا مایکروسافت آخرین برگ برنده اش رو روی میز خواهد کوبید و در صورت نتیجه نگرفتن، همون ایجاد حال و هوایی مایکروسافتی در اندروید و iOS رو ادامه میده.