آشنایی با سهیل عیاری راننده موفق ایرانی فرانسوی

آشنایی با سهیل عیاری راننده موفق ایرانی فرانسوی

از بابایی ایرونی و مادری فرانسوی در فرانسه به دنیا اومد. دوران کودکی خود رو در ایران و بقیه عمرش رو در فرانسه گذرونده. فارسی صحبت کردن براش خیلی سخته، اما استعداد و مهارتش در چیز دیگه ایه قهرمانی.

سهیل عیاری متولد ۵ آوریل ۱۹۷۰ در اکس له بن (Aix-les-Bains) است. اون راننده اتومبیلرانی فرانسه مخصوصاً در مسابقات ایستادگی و مسابقات بزرگ گردشگریه. ایشون از قهرمانان پر افتخار ایرونی در بخش اتومبیلرانیه. در سرتاسر دنیا نامی شناخته شده. در فرانسه که دیگه شهره عام و خاصه. لیست قهرمانیا و موفقیت هاش از شماره خارجه. از کودکی به اتومبیلرانی علاقه زیادی داشته. نقطه عطف زندگی اون وقتی بود که به رقابتای فرمول فورد در سال ١٩٩٣ راه یافت. در اون زمان ورود به این مسابقه نیازمند پرداخت پول زیادی بود با این حال اسپانسرها مسابقه ای ترتیب داده بودن که یه نفر از بین چند صد راننده آماتور و بدون سابقه انتخاب می شد و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به مسابقات فورمول فورد می رسید. مانند یه آزمون ورودی! از جمع ٢۵٠٠ نفر که واسه این پروژه استعداد یابی ثبت نام کردن سهیل عیاری تونست به قهرمانی برسه و از این راه وارد مسابقات سطح بالا شد. در سال ١٩٩۴ در ۵ مسابقه از ١٠ مسابقه فرمول فورد شرکت کرد و تموم مسابقات رو روی سکو به پایان رسونید و به عنوان قهرمانی رسید. این قهرمانی پلی واسه حضور ایشون در رقابتای فرمول٣ شد.در سال ١٩٩۶ در فرمول٣ کولاک کرد. در ١١ مسابقه از ١۴ مسابقه اول شد و در آخر و قهرمون شد. سال ٩٧ هم در مسابقه لمان با ماشین دوج وایپر شرکت کرد و در تعیین خط اول شد. اما واسه دومین بار که در مسابقه فرمول٣ ماکائو شرکت کرد هم پل پوزیشن رو به دست آورد و هم قهرمون شد. قبل از ایشون راننده های بزرگی مانند آیرتون سنا، مایکل و رالف شوماخر و دیوید کولتارد در ماکائو برنده شده بودن.

سهیل عیاری تجربه رانندگی با خودروهای فرمول یه رو هم داره. اون در تست درایو تیم فرمول یه ویلیامز شرکت کرد و از خیلیای دیگه بهتر بود، اما اون موقع اگه میخواس راننده فرمول یه باشه باید سال اول مبلغ ۵ میلیون دلار رو پرداخت می کرد و چون توانایی پرداختن این مبلغ رو نداشت خوان پابلو مونتویا به فرمول یه راه یافت.اونم اینکه در مسابقات سوپر توریسم فرانسه شرکت کرده و با خودروهای پژو ۴۰۶ و ۴۰۷ کوپه در سالای ۲۰۰۲، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ قهرمون این مسابقات شد.

از سال ۲۰۰۶، اون در مسابقات فرانس جی تی شرکت کرد و با سالین در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ قهرمون فرانسه شد. از سال ۲۰۰۳، با تیم Pescarolo – Judd در مسابقات Le Mans Series شرکت کرد و بر خلاف کسب مقام چهارم در سال ۲۰۰۴ و مقام پنجمی در سال ۲۰۰۹ نتونست از سکوی مسابقات ۲۴ heures du Mans بالا بره. از سال ۲۰۰۶ اون در کنار استفان اورته یی (Stéphane Ortelli)در تیم اورسا (Team Oreca) عضویت داره.

اون درباره جذابترین مسابقه خود میگه:"ماکائو واسه من بیشترین لذت رو داشت. من سرعت واقعی رو اونجا لمس کردم. بیشترین سرعت در بهترین پیست خیابانی دنیا…"هم اینکه در مورد راننده محبوب خود اعلام کرده:"راننده محبوب من سنا بود. دیوونه وار هوادارش بودم. سباستین لوب هم دوست خوب منه. پسر خیلی خوبیه و راننده ای فوق العاده. با هم هم تیمی هم بوده ایم."

اون درباره مکس ورشتپن راننده جوون و با استعداد تیم ردبول نظر جالبی داره:"از رانندگی ورشتپن تعجب می کنم. رفتارش مساوی نیس. همیشه راننده پشت سرش رو تحت فشار روانی میذاره و چپ و راست میره. این رانندگی شجاعانه ای نیس. بچه گانه رفتار می کنه. در حالی که به اندازه کافی استعداد داره نباید این کارا رو بکنه. در مسابقه ابوظبی نزدیک بود هم تیمی خود ریکاردو رو به کشتن دهد."

سهیل عیاری در خونواده ای فارسی زبون با غذاهای سنتی ایرونی و فرهنگ پارسی رشد کرده و کمی نگران رانندگی در تهرانه. عیاری میگه پدرش بارها به اون گفته رانندگی تو تهران از فرمول یه هم سخت تره.

اون واسه یه مدت به عنوان مربی کارتینگ در ایران به فعالیت پرداخت و الان شاگردان اون از رانندگان خوب بخش سرعت هستن.

Share