طراحی وب سایت به چه مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارد؟

 

یک وب سایت واحد اطلاعات مستقلی است که دامنۀ فعالیتش اینترنت است و به صورت آنلاین این اطلاعات را در اختیار کاربران می‌گذارد. ساختن وب سایت علاوه بر مهارت طراحی سایت نیاز به چیزهایی مانند دامنه، وب سرور، آدرس و یک سیستم مدیریت محتوا دارد. هر وب سایت محتوایی دارد که می‌تواند شامل تصویر، متن، ویدئو و فایل‌های صوتی و داده‌های دیگر باشد.

طراحی وب سایت

وب سایت طراحی کردن یا Web-Design به مراحلی مانند ایجاد پایگاه داده، طراحی کردن صفحات، معرفی شرکت و کسب و کار و تبلیغ کردن کسب و کار می‌گویند. خود مرحلۀ طراحی کردن سایت نیز خود به مراحلی دیگری تقسیم می‌شود. این مراحل عبارتند از طراحی گرفیکی صفحات سایت، لایه سازی صفحات، تولید کردن محتوا و رعایت اصول سئو برای سایت. همانطور که می‌دانید امروزه هر کسب و کاری برای پیشرفت کردن نیاز دارد که در فضای اینترنت حضور داشته باشد و اولین اقدامی که برای این کار باید انجام شود طراحی کردن یک سایت است.

خود طراحی کردن سایت نیز بسیار اهمیت دارد و اگر مراحلی که برای آن بیان شد به درستی انجام نشود، بی فایده خواهد بود. برعکس اگر این امر به درستی اجرا شود، باعث می‌شود که صفحات سایت جزء رتبه‌های اول در موتورهای جستجو باشند که این خود کسب و کار را رونق می‌دهد. معرفی کردن محصولات و انجام تبلیغات در وب سایت نیز اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

طراحی وب سایت به چه مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارد؟

وظایف طراح وب سایت

طراحان وب سایت به جز مهارت طراحی سایت به طور کلی دو وظیفۀ اصلی دارند. طراحی کردن بک اند Back-end و طراحی کردن فرانت اند Front-end برای صفحات وب سایت. بک اند کدبخش کدنویسی‌های صفحات است که کاربران و بازدیدکنندگان آن را نمی‌بینند و پنهان است. کدهای بک اند ساختار اصلی سایت را تشکیل می‌دهند. فرانت اند نیز همانطور که از نامش پیداست به تمام بخش‌هایی از سایت گفته می‌شود که در معرض دید کاربران است. کدهای فرانت اند ظاهر صفحات سایت را می‌سازند. برای طراحی کردن بخش بک اند نیاز به یک برنامه نویس تحت وب است و برای طراحی کردن بخش فرانت اند همکاری کردن با یک فرد گرافیست، می‌تواند باعث گرفتن نتیجه‌های بسیار بهتری شود.

برخی افراد هستند که به جای اینکه به طور تخصصی به طراحی بخش بک اند سایت بپردازند، از خدماتی استفاده می‌کنن که شرکت‌های سایت ساز به طور آنلاین ارائه داده‌اند. شما می‌توانید هم برای طراحی بک اند و هم طراحی فرانت اند صفحات وب سایت خود از متخصصان در مجموعۀ دیبا ارتباط کمک بگیرید. این مجموعۀ یک تیم با تجربه است که هر فردی در یک مهارت مانند برنامه نویسی، طراحی گرافیکی، سئو، تبلیغات و … تخصص دارد و در نهایت یک کار بی نقص و تمیز به شما تحویل می‌دهند.

سایت داینامیک و سایت استاتیک

به سایتی استاتیک یا ایستا می‌گویند که به طور مداوم اطلاعات را تغییر نمی‌کند. این وب سایت برای معرفی محصول و خدماتی که انجام شده و می‌شود کاربرد دارد که مکرراً نیاز به ایجاد تغییر در آن‌ها نیست. به همین امکان اینکه در این وب سایت‌ها خدمات آنلاین ارائه شود، وجود ند ارد. در واقع برای ایجاد تغییر در وب سایت‌های استاتیک باید حتماً طراح وب سایت این کار را انجام دهد و سایت را بروزرسانی کند؛ زیرا در این سایت‌ها پنل مدیریت وجود ندارد. امروزه از سایت‌های استاتیک به ندرت استفاده می‌شود.

سایت‌های داینامیک یا پویا به وب سایت‌هایی گفته می‌شود که دارای پنل مدیریت هستند و به همین دلیل به امکان بروزرسانی آن‌ها به راحتی وجود دارد و می‌توان به طور مداوم این کار را انجام داد. بروزرسانی‌هایی که در این نوع سایت‌ها انجام می‌شود عملیاتی مانند اضافه کردن یا حذف کردن صفحات سایت و محتوای آن‌ها، ایجاد کردن فرم‌ در صفحات و به طور کلی هر نوع تغییری که لازم باشد به راحتی و توسط مدیر سایت انجام می‌شود. در سایت‌های داینامیک خود صفحات همیشه ثابت هستند اما محتوای آن‌ها را می‌توان تغییر داد.

چه چیزهایی برای طراحی وب سایت نیاز است؟

برای طراحی کردن یک وب سایت نیاز به یک محیطی است که بتوان کدها را داخل آن نوشت. همچنین یک مرورگر اینترنت که بتوان کدها را از طریق آن اجرا کرد. محیطی که برای نوشتن کدها استفاده می‌کنید، می‌تواند نوت پد خود ویندوز یا یک محیط حرفه‌ای دیگر مانند phpStorm باشد. طراحی وب سایت ملزومات دیگری نیز دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

یک زبان برنامه نویسی

مسلم است که برای طراحی کردن یک وب سایت نیز به یک زبان برنامه نویسی تحت وب است. برخی از مهم ترین این زبان‌ها عبارتند از: php، Asp.net و … که در کنار آن‌ها از زبان‌هایی مانند CSS و HTML و جاوا اسکریپت نیز استفاده می‌شود. بنابراین طراح وب سایت باید به این زبان‌ها تسلط کامل داشته باشد.

دامنه

بعد از اینکه دانش برنامه نویسی برای طراحی سایت را داشتید، اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین یک دامنه با نام اختصاصی برای خود است که شما را از دیگر وب سایت‌ها متمایز می‌کند و از طریق آن می‌توانید به سایت خود دسترسی داشته باشید. هر دامنه به طور معمول دارای چهار بخش است با دات یا نقطه از هم جدا می‌شوند. قسمت اول آن WWW است ماهیت آدرس می‌باشد، قسمت دوم آن نام دامنه است که شما باید با توجه به کاربری وب سایت خود یک نام مناسب انتخاب کنید، قسمت سوم پسوند موضوعی وب سایت شما است و قسمت چهارم نیز پسوند کشوری یا محلی آن است.

معروف ترین دامنه‌های جهانی دامنه‌های net، com و org هستند. دامنه com از کلمۀ Commerical به معنای تجاری است، می‌آید، دامنه net از کلمۀ Network که به معنای شبکه است می‌آید و دامنۀ org از کلمۀ Organization که به معنای سازمان یافته است، می‌آید. دامنه‌های متعدد دیگری نیز هستند که هر کدام زمینۀ مخصوص به خود را دارند و بهتر است برای هر وب سایت همان زمینۀ مخصوص به خودش نیز استفاده شود.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   برای خرید شیشه آلات آزمایشگاهی مورد نیاز به چه نکاتی باید دقت کرد؟

وب سرور

وب سرورها جایی هستند که داده‌های سایت‌ها در آن‌ها ذخیره و نگهداری می‌شوند. وب سرورها می‌توانند به کوچکی یک رایانۀ خانگی یا به بزرگی یک ابررایانه باشند. اما عموماً ابررایانه‌هایی هستند که فضای بسیار زیادی برای ذخیره سازی دارند و قدرت پردازش آن‌ها نیز بسیار بالاست. وب سرورها دائما روشن هستند و مشغول پردازش می‌باشند. به عبارت بهتر شما یک فضایی را برای خود تهیه می‌کنید که اطلاعات و داده‌های سایت خود را در آن نگهداری کنید که به آن وب سرور می‌گویند. این اطلاعات به طور آنلاین در هر زمان و هر دستگاهی در دسترس هستند.

طرز کارشان نیز به این صورت است که در دفعه که کاربر وارد سایت می‌شود و یک صفحه را درخواست می‌کند، درخواست او به وب سرور رفته و از آنجا اطلاعات صفحه موردنظر بارگذاری می‌شود. هر چقدر که قدرت پردازش یک وب سرور بیشتر باشد، سرعت بارگذاری صفحات آن سایت نیز بیشتر می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار که همانطور که از نامش نیز پیداست، با آن می‌توان محتوای سایت را مدیریت کرد. به این سیستم، نرم افزار سایت ساز نیز می‌گویند. با کمک سیستم‌های مدیریت محتوا چارچوب و ساختار اصلی سایت‌ها ساخته می‌شود و سپس به راحتی می‌توان در آن‌ها محتوای مربوطه را قرار داد و آن را مدیریت کرد.
یکی از محبوب ترین سیستم‌های مدیریت محتوا که امروزه بسیار رایج است، وردپرس است که با کمک آن قادر خواهید بود در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به حتی که یک خط کدنویسی یک سایت داینامیک طراحی کنید. کارهایی که یک سیستم مدیریت محتوا انجام می‌دهد، مربوط به بخش بک اند طراحی سایت است.

مشاغلی که با طراحی وب سایت ارتباط دارند

پس از اینکه یک وب سایت را طراحی کردید، آیا کار تمام شده است؟ پاسخ سوال خیر است زیرا این کار تازه اولین قدم بوده است و نگهداری کردن از وب سایت نیز به اندازۀ طراحی آن و حتی بیشتر اهمیت دارد. سئو کردن مهم ترین کاری است که برای نگهداری کردن از وب سایت باید انجام شود که برای این کار نیاز به یک متخصص سئو است. تنها در صورتی که سئوی خوبی داشته باشید، می‌توانید اطلاعات کسب و کار و برند خود را به خوبی به مخاطبان معرفی کنید. برخی از کارهایی که با طراحی وب سایت ارتباط دارند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

گرافیست وب

گرافیست وب به کسی می‌گویند که کار طراحی Layoutها، دکمه‌ها و لوگوی مناسب با کسب و کار شما را انجام می‌دهد. همچنین گرافیست‌ها در زمینه‌های دیگری مثل طراحی بنر، طراحی قالب، طراحی اسلایدر، ایجاد کردن تصویر و همخوانی رنگ‌ها مهارت دارند. در نهایت، نتیجۀ کار یک گرافیست وب تناسب در قالب‌ها، رنگ‌ها و تصاویر در فضای وب سایت خواهد بود. این عوامل باعث می‌شود که یک محیط بصری دلخواه و دلنشین برای مخاطبان به وجود بیاید.

متخصص تولید محتوا

از مهم ترین عواملی که باعث می‌شود ترافیک سایت بیشتر شود، محتوای سایت است که باید مناسب باشد و کلمات دقیقی در آن به کار رفته باشد. متخصصان تولید محتوا، دانش دیگری به سئوی محتوایی نیز دارند که سئو کردن محتوای سایت از اصول کلی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به تمرکز روی کلمات کلیدی و دقت کردن به کمیت‌ها و کیفیت‌ها از نظر موتورهای جستجو، سئوی محتوایی است. حاصل این عملیات نیز این است که مطالب و مقالات وب سایت در صفحۀ اول موتورهای جستجو دیده می‌شوند و در نهایت بازدید بیشتری دارند.

طراح رابط کاربری

به کسی که مشخص می‌کند هر المان در کجای صفحه قرار بگیرد تا کاربر راحت تر بتواند با وب سایت کار کند، طراح رابط کاربری می‌گویند. رابط کاربری همانطور که از اسمش پیداست، رابطی است بین خدماتی که وب سایت ارائه می‌کند و کاربر که هر چه بهتر باشد و کاربر با آن احساس راحتی بیشتری بکند، احتمال اینکه به مشتری دائمی تبدیل شود، بیشتر است. در واقع هر چه رابط کاربری بهتر باشد، کاربر چیزی که می‌خواهد را در صفحه زودتر پیدا کرده و مسلماً این امر جذابیت زیادی دارد.

در شرکت دیبا ارتباط برای تمامی این مشاغلی که بیان شد، افرادی متخصصی هستند که دارای مهارت طراحی سایت هستند و کار مربوطه را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت طراحی، سئو و نگهداری وب سایت خود را از صفر تا صد به این مجموعۀ بسپارید.

جمع بندی

با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی و اینترنت روز به روز گسترش می‌یابد، داشتن یک وب سایت مربوط به کسب و کار خود، می‌تواند به شما برای پیشرفت در کارتان کمک زیادی بکند و می‌توان گفت امروزه این کار ضروری است. طراحی وب سایت در کنار داشتن مهارت طراحی سایت بهترین راه برای بازاریابی آنلاین، تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات است.
اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید و تمایل دارید یک وب سایت برای کار خود طراحی کنید، می‌توانید این کار به شرکت دیبا ارتباط بسپارید. در هر جای ایران که باشید و هر کسب و کاری که داشته باشید، تیم دیبا ارتباط به شما کمک خواهند که در کمترین زمان ممکن به روز شوید و وارد فضای اینترنت شوید. این شرکت در 89 در ارومیه تاسیس شده است و تاکنون خدمات ممتازی به افراد و کارهای زیادی ارائه کرده است

 

 

Author: مازیار