۱۶۰ هزار کیلومتر با تسلا S تاکسی؛ تجربه ای متفاوت از تکنولوژی آینده

۱۶۰ هزار کیلومتر با تسلا S تاکسی؛ تجربه ای متفاوت از تکنولوژی آینده

تسلا مدل S یکی از پربحث ترین خودروهای امروزیه که اخبار و جنجالای مربوط به اون بعضی وقتا در بالاترین جایگاه نشریات و سایتای خودرویی قرار گرفته. در یکی از آخرین موارد، گزارشی در سایت jalopnik منتشر شده که در اون یه راننده کانادایی از مدل S به مدت ۲٫۵ سال به عنوان تاکسی استفاده کرده و تجربه ۱۰۰,۰۰۰ مایل جابجایی مسافر در محیطای بیشتر شهری رو با این اتومبیل لوکس کسب کرده.

از اونجایی که اندازه کارکرد خودرو بسیار زیاد بوده و شاید بشه هیچ مدل S دیگری رو با اندازه کارکرد مشابه پیدا کرد، تجارب این راننده در مورد مشکلات شایع و هزینه های نگهداری بسیار دست اول و ارزشمنده.

از طرف دیگه بیشتر از ۹۰ درصد فاصله طی شده به وسیله این خودرو در داخل شهر بوده که به دلیل توقف و شروع مجددهای بسیار زیاد فشار مضاعفی به خودرو وارد شده.

بنابرین چگونگی کارکرد تسلا به عنوان یه تاکسی شهری می تونه آزمایش خوبی واسه آزمایش کیفیت و کارایی دراز مدت اون باشه، به خصوص که پیشرانه این خودرو الکتریکی بوده و به دلیل تازه وارد بودن در آزمونای عملی بلندمدت تحت فشار نیستش.

کریستسن روی (Christian Roy) راننده تسلا مدل S 85  که خودروی لوکس خود رو به تاکسی تبدیل کرده میگه اصلی ترین مشکل این اتومبیل به پیشرانه الکتریکی اون مربوط می شه.

به خاطر همین پس از ۲۵ هزار مایل کارکرد (تقریبا ۴۰ هزار کیلومتر) شرکت تسلا پیشرانه رو با نمونه جدید تعویض کرده، اما بعد از ۲٫۵ سال و پیمایش فاصله تقریبا ۷۵ هزار مایلی (حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر) فقط قطعات مصرفی مثل تایرها، لنت ترمز، سیبک فرمون و بلبرینگا عوض شدن که اتفاقی به طور کامل عادی حساب می شه.

اما در این اواخر پیشرانه بازم با مشکل روبرو شده که کریستین دلیل این ایراد رو به تکنولوژی قدیمی موتورهای سری اول تسلا مربوط می دونه.

 در مدل Sای ۲۰۱۵ به بعد تسلا از نمونه های بهسازی شده پیشرانه استفاده کرده که ایرادات شایع در اون برطرف شده. کریستین درباره تعویض پیشرانه میگه که شرکت تسلا برخلاف بقیه خودروسازان، این کار رو درعرض ۲۴ ساعت و به شکل به طور کامل رایگان انجام داده.

این راننده اضافه می کنه هر چند هزینه لوازم یدکی و قطعاتی مثل لنت ترمز و بلبرینگای تسلا مدل S بیشتر از خودروی قبلی ایشون که یه سوبارو لگاسی بود، بیشتره اما اون عقیده داره در بلندمدت و پس از عبور از کارکرد ۲۰۰ هزار مایل تسلا با صرفه تر می شه، چون موتور سوبارو لگاسی دو سه بار در طول کارکرد ۳۳۰ هزار مایلی تحت تعمیر اساسی قرار گرفته بود.

هر چند کریستین قبول داره فشار زیادی به سوباروی خود می آورد، اما هر ماه هزینه ای در حدود هزار دلار صرف نگهداری از اون می کرد. با هر بار هزینه واسه تعمیر خودرو اون مجبور بوده که به مدت طولانی تری خودروی خود رو تحمل کنه!

در این چرخه و در طول هشت سال مالکیت لگاسی، کریستین حدود ۲۰ هزار دلار واسه اون هزینه کرده بوده که همین امر باعث شده اون به فکر جایگزینی خودرو خود بیفته.

برخلاف وارانتیای عادی، خودروهای تسلا وارانتی بدون محدودیت فاصله پیموده شده دارن که واسه کریستین نعمت بسیار بزرگیه، چون اون هر ساله مسافتی در حدود ۵۰ هزار مایل با خودروی خود طی می کنه.

وارانتی تسلا به این معنیه که کریستین فقط هزینه های مربوط به لوازم مصرفی مثل لنت، سیبک، بلبرینگ و قطعاتی مثل این رو  باید پرداخت کنه و از واسه پیشرانه خیالش به طور کامل راحته.

در ۱۵ سال گذشته که کریستین مالک خودروهایی با موتورهای درون سوز بوده، اون هزینه های زیادی رو به خاطر تعمیرات موتور متحمل شده. البته نگفته نمونه وارانتی تسلا دارای محدودیت وقتی بوده و واسه کریستین در سال ۲۰۲۲ پایان پیدا میکنه.

اگه نگاهی به قیمت تقریبا ۷۰ هزار دلاری تسلا مدل S داشته باشیم، به کار گیری اون به عنوان تاکسی رو اصلا منطقی نخوایم دونست.

اما در طرف دیگه ماجرا اگه هزینه های نگهداری به مراتب کمتر این خودرو در مقایسه با خودروهای بنزینی و هم اینکه اندازه فرق در قیمت برق و بنزین رو در نظر بگیریم، موضوع به طور کامل فرق می کنه.

کریستین در طول مدت ۲٫۵ ساله مالکیت تسلا مدل S واسه جابجایی فاصله ۱۰۰ هزار مایلی (حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر) حدود ۳۷۰۰ دلار  (حدود ۱۱ میلیون تومن) هزینه کرده، در حالی که با خودروهای بنزینی اون هر ساله تقریبا ۵۰۰۰ دلار (حدود ۱۷٫۵ میلیون تومن) فقط صرف تامین سوخت می شد.

البته فرسوده شدن باتریای گرون لیتیوم یون و نیاز به جایگزینی اونا می تونه این اختلاف فاحش رو تا حدی کم کنه اما حتی با در نظر گرفتن این مسئله هم میشه این جوری نتیجه گرفت که تسلا تاکسیای خیلی خوبی می سازه!

مطمئنا اتومبیلای برقی نقشی بسیار پر رنگ در آینده دارن؛ وقتی آلودگی خودروهای بنزینی در شهرهای بزرگ از جمله تهران به یه مشکل بزرگ تبدیل شده، اتومبیلای برقی یکی از راهکارهای اصلی واسه کاهش شدت این موضوع هستن.

این وسط به کار گیری ناوگان خودروهای برقی واسه جابجایی مسافرین می تونه از گامای اولیه واسه احترام به محیط زیست و البته شهروندان باشه که همیشه در برابر دود و آلودگی به وجود اومده به وسیله خودروهای بنزینی در شهرها قرار دارن.

Share