۱۰ توصیه ساده برای آنکه سال جدید را به پربازده ترین سال زندگی خود بدل کنید

با گذر زندگی و پیش اومدن مسائل جور واجور، بهره وری یکی از اون موضوعاتیه که هیچ وقت قدیمی نمیشه. تقریباً میشه گفت واسه مدیریت بهتر زمان، حذف عوامل حواس پرت کن، و منظم باقی موندن بی انتها راه جور واجور هست.

یکی از دلیلای گستردگی این بحث اینه که هر کدوم از ما با ویژگیای شخصیتی منحصر به فرد، عادات کاری خاص، و وظایف جورواجور، فرق زیادی با بقیه داریم.

جمعی از متخصصین بخش بهره وری، پیشنهادای خود رو واسه بالا بردن این ویژگی در افراد با بقیه در میان گذاشته ان. میشه امید داشت این ۱۰ روش هدف دار بتونن به شما کمک کنن سال ۹۵ رو به پر بازده ترین سال زندگی خود بدل کنین.

۱- بین کارای خود معطلی ای در نظر بگیرین

حتماً شمام در سر و کار با سرویسای اشتراک ویدیو مثل یوتیوب با ارائه ویدیوهای بعدی به صورت خودکار پس از به آخر رسیدن ویدیوی قبلی آشنا هستین. دکتر جاش دیویس، نویسنده و محقق، در مورد تبدیل شدن به نمونه انسانی این ویژگی اخطار میده. اون میگه: «درست قبل اینکه کار تازه ای رو شروع کنین یکی دو دقیقه به تأمل بپردازید و از خودتون سوال کنین انجام این کار واسه امروز اولویت داره یا خیر».

دیویس میگه «این کار ممکنه وقت تلف کردن به نظر بیاد، اما این معطلیا خیلی کوتاه هستن. وقت تلف کردن یعنی به کاری بپردازید که آنقدرا مهم نیس و با این وجود تموم روز رو از شما بگیره».

۲- فکر کردن آگاهانه به مشکلات رو متوقف کنین

مشکلات به ظاهر حل نشدنی می تونن به سیاهچالهای زندگی ما تبدیل شن و تموم انرژی و توان ما رو در خود ببلعند. به خاطر همین اسکات ابلین پیشنهاد می کنه: «فکر کردن آگاهانه به مشکلات رو کنار بذارین. تحقیقات تازه و باحال زیادی منتشر شدن که ثابت می کنن باید در طول روز وقتی رو به تفکر ناخودآگاه اختصاص بدیم. در همین برههای تفکر ناخودآگاه است که بهترین ایده ها و راه حلا به ذهن ما میان».

۳- زود بیدار شید و بنویسین

حتی میشه زمان یاد شده در مورد بالا رو در برنامه روزانه هم گذاشت. سالی کراوچک، بنیانگذار الوست ۹۰ دقیقه ابتدایی هر روز خود رو به همین کار اختصاص میده. اون میگه: «مستقیم به آشپزخانه میرم، یه لیوان قهوه درست می کنم، روبروی رایانه می شینم و شروع می کنم به نوشتن».

اون ادامه میده: «من معمولاً با ایده های تازه ای از خواب بیدار میشم و تلاش می کنم قبل اینکه ذهن خودآگاهم به سانسور افکارم بپردازه همه اونا رو با نوشتن از ذهنم خارج کنم و جایی بنویسم». هدف از این کار پیدا کردن ایده ای انقلابی نیس، بلکه کمک می کنه افکارتون رو کمی تکون بدین و بعداً به موارد مهم اونا رسیدگی کنین.

کراوچک در مورد این ایده ها میگه: «بعضی از اونا رو وقتی بعداً می خونم چیز زیادی دستگیرم نمی شه. اما بعضی هاشون ایده های خوبی حساب می شن و تعداد کمی هم لا کم به نظر خودم ایده های فوق العاده ای هستن».

۴- واسه خودتون پلی لیست درست کنین

اما نه هر پلی لیستی. قرار نیس فکر نشده ۵۰ آهنگ مورد علاقه تون رو تو یه فهرست بریزین و دکمه اجرای تصادفی رو بزنین. مت مک اینیس، بنیانگذار و مدیرعامل اینکلینگ پیشنهاد می کنه «پلی لیستی نیم ساعت ای از آهنگای بدون کلام و انرژی بخش درست کنین، و تا آخر این فهرست اپلیکیشنایی مثل ایمیل، توئیتر و اسلک که حواستون رو پرت می کنن رو ببندین. بعد آگاهانه به کار دیگری بپردازید تا وقتی که بخواین پلی لیست بعدیتون رو گوش کنین».

۵- کمتر وسواس به خرج بدین

آنت گرنت، متخصص ارتباطات میگه: «کمال گرایی بهره وری رو نابود می کنه». اون باور داره خوب بودن (در برابر بی اشکال بودن) کافیه؛ از دیدگاه اون دیگه ترفندای بهره وری، در مقایسه با دونستن همین یه مورد رنگ می بازن.

۶- شبکه ارتباطات خود رو هرس کنین

شبکه سازی اجتماعی امتیازات زیادی داره، اما مدیریت شبکه ای لجام گسیخته از افراد زیاد جزو این امتیازات نیس. ساوا برهانه از مرکز زنان و کار و کاسبی دانشگاه بنتلی، راه حل ساده ای واسه این موضوع داره. اون میگه: «من در آخر هر سه ماه، نگاه می کنم ببینم کدوم روابط برام نتیجه، بهره وری، و رضایت به همراه داشتن. بعد تلاش می کنم ارتباطات نتیجه بخش رو بیشتر و ارتباطات بی ثمر رو حذف کنم».

اون اضافه می کنه: «هدف از این کار، نابود کردن پلای ارتباطی نیس، بلکه حذف روابط غیر به درد بخور، انرژی بر و بی نتیجه س».

۷- از انجام چند کار با هم دوری کنین و به مراقبه بپردازید

هممون سال هاست که شنیده ایم انجام چند کار با هم ایده خوبی نیس. اما هاروی دویچندورف، نویسنده و متخصص هوش هیجانی میگه این نکته بازم نیاز به تکرار داره: «در آن واحد تنها روی انجام یه کار تمرکز کنین. انجام چند کار با هم افسانه س. من حس می کنم اگه بخوام چند کار رو با هم انجام دهم، نمی تونم هیچ کدوم از اونا رو درست انجام دهم».

واسه اینکه بهتر بتونین روی انجام یه کار در آن واحد تمرکز کنین، دویچندورف انجام فعالیتایی نیازمند تمرکز مثل مراقبه رو پیشنهاد می کنه و میگه: «من هر روز تمرکز می کنم و به نظرم این کار به باز شدن ذهن کمک می کنه و باعث می شه آگاهانه تر و با دقت بیشتری روی کارم متمرکز شوم».

۸- واسه خودتون قانون داشته باشین

خیلی از مواقع به جای اینکه ما زمان خود رو مدیریت کنیم، اجازه می دیم زمان ما رو مدیریت کنه. الیزابت گریس، مربی مدیریت زمان میگه واسه به دست گرفتن کنترل زمان باید حد و مرزایی تعیین کرد.

خبر خوب اینه که شما می تونین حتی با اینحال حد و مرزا، هر چقدر که می خواین آزادی عمل داشته باشین. گریس میگه: «قوانین شما می تونن چیزی مثل بیشترین اندازه دو جلسه شبکه سازی در هفته یا بیشترین حد چهار مشتری در روز باشن. به این قوانین معتقد بمونین و هر جا لازم بود اونا رو کاهش کنین. این راه و روش به شما اجازه میده مطمئن شین روی یه بخش به قیمت بی توجهی به بخش ای دیگه بیشتر از اندازه سرمایه گذاری نمی کنین».

۹- بیشتر آشپزی کنین

آشپزی شاید پیشنهاد ای در جهت افزایش بهره وری به نظر نرسه، اما فیسل هوک اونو به درد بخور می دونه. آشپزی بر خلاف کارای اجرایی کوتاه اما پر دردسر روزانه که ما رو تموم روز مشغول نگه می دارن، کاری فرایندی و براساس اراده کردن حساب می شه. به نظر هوک، این کار قوه تحلیل، خلاقیت و صبر رو در افراد تقویت می کنه.

۱۰- خوش بگذرونین

شاید خشنودیای آنی آنقدرا هم بد نباشن. پیشنهاد دکتر توماس کومارو در این مورد اینه: «کارای لذتبخش رو بدون این دست اون دست کردن انجام بدین اما کارای آزاردهنده یا نه خیلی باحال رو تا جایی که می شه به تعویق بندازین».

اون دلیل این پیشنهاد رو این جوری توضیح میده: «کارای لذتبخش و جذاب خود به خود انگیزه بخش هستن و کمک می کنن باقی کاراتون رو هم به انجام برسونین».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *