چگونه فروشگاه فیزیکی در کنار فروشگاه آنلاین داشته باشیم؟

چگونه فروشگاه فیزیکی در کنار فروشگاه آنلاین داشته باشیم؟

به باور خیلی از کارشناسان، صنعت خرده فروشی در آستانه «آخرالزمانی» قرار داره و تحولات به وجود اومده به وسیله اون از یه مدت پیش شروع شده.

زمزمه های گذشته درباره تعطیلی بعضی شعب فروشگاه زنجیره ای Sears و در عین حال خبر راه اندازی و اداره بیشتر از ۶۰۰ زنجیره خرده فروشی حضوری آمازون، حکایت از این داره که صنعت خرده فروشی در میونه تغییراتی خیره کننده قرار گرفته.

راه اندازی فروشگاه های فیزیکی آمازون گو (Amazon Go) از اون خبرهاییه که آینده صنعت خرده فروشی رو نشون میده. این اخبار از تغییری بزرگ در قوانین بازی تجارت الکترونیک نشون داره.

درواقع، مشتریائی که روزگاری واسه خرید به فروشگاه های زنجیره ای حمله می آوردن و بعد با فراگیرشدن فروشگاه های آنلاین به این شکل از خرید روی آوردن، بازم بهتر می دونن خریدشون رو در فروشگاه های سنّتی یا به اصطلاح «خشت و گِلی» (Brick and Mortar) بکنن.

روند و محصول و فضای رابطه با مشتری در کار و کاسبی های خشت وگِلی، فیزیکیه و مثل این مراکز فقط به روش سنّتی و معمولا بدون به کار گیری اینترنت فعالیت می کنن. این دست مراکز فروش به دلیل اینکه تجربه ای عمیق تر از تعامل با برند رو در اختیار مشتری قرار میدن، با اقبال مصرف کنندگان الان مواجه شدن.

براساس مطالعه مؤسسه ان اف آر، ۷۹درصد از مصرف کنندگان باور دارن تجربه اونا از خرید و هم کم ّوکیف تعامل با برنده که زیادی و اندازه خرید اونا و هم تعداد مراجعاتشان به فروشگاه رو مشخص می کنه.

علاوه براین، تقریبا ۶ نفر از هر ۱۰ خریدار به بهونه برگزاری رویدادهای خاص در فروشگاه از جمله امکان امتحان کردن اجناس، جشنواره های فروش خاص، نمایش عرضه و معرفی اجناس جدید، جلسات آموزشی در رابطه با روش به کار گیری اجناس خاص و هم رویدادهای تجربی و میدونی دیگه تدارک دیده شده خرده فروشان، به فروشگاه ها مراجعه می کنن.

مشتری از مراجعه به فروشگاه های سنّتی، تجربه شخصی عمیق تری کسب می کنه.

درنتیجه، به دلیل تجربه شخصی عمیق تری که مشتری از مراجعه به فروشگاه های سنّتی و حضوری کسب می کنه، پیشرفت رو به رشد فروشگاه های «کلیک به خشت» (Click and Mortar) رو تماشاگر هستیم.

منظور از فروشگاه کلیک به خشت فروشگاهیه که علاوه بر فروش مجازی، به راه اندازی فروشگاه فیزیکی و انجام عملیات فروش از این روش هم مبادرت کنه.

درواقع، الان برنده های فروشگاهی بسیاری در کنار فعالیتای آنلاین خود به راه اندازی شعب فیزیکی اقدام می کنن. امروزه، برنده هایی مثل Everlane و Warby Parker و Wayfair که به صورت آنلاین فعالیت می کنن، به خاطر ایجاد راهی جدید واسه رابطه با مخاطباشون به گشایش فروشگاه های خشت وگِلی روی آورده ان.

مثل این فروشگاه ها امکان مشاهده و لمس و تجربه اجناس و برنده های جور واجور رو واسه مشتری جفت و جور می کنن و باعث تعامل عمیق تر با مشتری و وفادارسازی اون به برند می شن.

همون طورکه میدونیم، تبدیل شدن از فروشگاه مجازی به فروشگاه فیزیکی و فعالیت هم زمان در هر دو فضا، فرایندی مسئله ساز و گاه ناممکن واسه خیلی از برندهاه. اجاره های بلندمدت و سنگین و ضرورت سرمایه گذاری کلان و هزینه های مربوط به تدارکات عملیاتی، این روند رو وقت گیر و گرون می کنه.

سرمایه گذاری

باوجود تمایل مصرف کنندگان واسه شکلای جور واجور جدیدی از تجارب خرید، الگوی فعلی ظرفیت لازم واسه ایجاد این دست تجربه ها رو نداره؛ پس، نیازمند ایجاد الگویی تازه در صنعت فروشگاه داری هستیم. درواقع، اگه این صنعت بخواد به حیاتش در عصر دیجیتال ادامه بده، خود رو با نیازمندیای این عصر هم باید تطبیق دهد.

دیجیتال

با وجود جنب و جوشا و تلاشای بسیار واسه اجرا و به کار گیری فناوری در بخشای جور واجور به خاطر بهبود تجربه مشتری، بیشتر نقش خرده فروشان سنّتی در این معادله ندیده گرفته می شه.

ازاین رو، الگوی سنّتی خرده فروشی توفیق چندانی در قرار گرفتن و به کار گیری فناوری نداشته. این صنعت، گویی در چرخه ای باطل گیر افتاده و در مقابل تغییر مقاومت می کنه.

درواقع، مدل فعلی خرده فروشی تا وقتی که نتونه ساختارهایش رو واسه تحقق نیازای جدید برنده ها و مصرف کنندگان بهتر کنه، به پیشرفت شایان توجهی دست نخواد نیافت. خرده فروشیا درآخر میفهمن پذیرش تغییر و سوارشدن بر موج تغییر می تونه به اونا درجهت اجرای روان تر روش هدف دارا و عملیات برگشت سرمایه کمک کنه.

پس، جفت و جور کردن وسایل مناسب و بسترهای لازم واسه رشد و پیشرفت، به کار گیری فناوری واسه ساده سازی فرایندهای عملیاتی، تأمین سیستم پشتیبانی قوی به خاطر تضمین موفقیت در درازمدت و جفت و جور آوردن بسترهای لازم واسه برنده ها به خاطر ایجاد تجربه ای مطلوب واسه مصرف کنندگان، ازجمله چیزای مهم تغییر در این صنعت حساب می شه.

این صنعت، گویی در چرخه ای باطل گرفتار شده و در مقابل تغییر مقاومت می کنه.

حال چی می شه اگه بتونیم فناوریا و فرایندهایی که به درد بخور بودن خود رو در صنایع دیگه و به خصوص تجارت الکترونیک اثبات کردن، در تجارتای خشت وگِل اعمال کنیم؟

درک ضرورت و انتخاب روش هدف دار مناسب به عنوان بخشی از روند تغییر خیلی با اهمیته.

اگه می خواید درکنار فروش آنلاین، فروشگاه حضوری راه اندازی کنین، نکات زیر رو درنظر بگیرین:

سرفصل محتوا

  • خرده فروشی سنّتی بازم زنده س؛ اما به فناوری نیاز مبرم داره.
  • به انجمن ملحق شید یا خود در ایجاد اون پیش قدم شید.
  • مسئولیت اجتماعی
  • ایجاد تجربه ای ناب واسه مشتری
  • مشتری خوشحال
  • بازار

خرده فروشی سنّتی بازم زنده س؛ اما به فناوری نیاز مبرم داره.

خیلی از امور زندگی ما به لطف فناوری آسون شده؛ پس به چه دلیل از فناوری در آسون کردن فرایندهای اداره کسب وکارمون استفاده نکنیم؟ فروشگاه های سنّتی باید خود رو با وضعیت درحال تغییر وفق بدن و به تغییر دیجیتالی روی بیارن؛ وگرنه از دور رقابت خارج می شن.

الان، خدمات زیادی مثل Square ،Shopify ،Dor ،Zendesk و QuickBooks فرایندهای بیشتر خسته کننده و وقت گیر، اما لازم واسه اداره فروشگاه ها رو خودکار کردن.

این برنامه ها و نرم افزارها به حذف و خودکارسازی وظایف عادی و روزمره در فروشگاه ها مانند عملیات فروش، آزمایش پاخور فروشگاه، پشتیبانی از مشتری و امور حسابداری کمک و زمان لازم رو واسه تمرکز بیشتر بر تعامل با مشتریان و پیشرفت کار و کاسبی و کمک به رشد و شکوفایی جامعه محلی جفت و جور کردن؛ جامعه ای که در اون به کار مشغولیم.

به انجمن ملحق شید یا خود در ایجاد اون پیش قدم شید.

انجمنای حمایتی و صنفی علاوه بر نقش خود در پشتیبانی از خیلی از امور روزمره بنگاهای اقتصادی، به رشد و پیشرفت اونا هم کمک می کنن. با گروهی از افراد، مربیان، دوستان و مشتریان هم فکر خود شبکه ای ارتباطی بسازین؛ آدمایی که به کمک کردن به شما و کسب وکارتون معتقد هستن.

اقتصادی

علاوه بر شبکه محلی، می تونین نیم نگاهی هم به سازمانای بزرگ ملی بندازین. اتاقای بازرگانی و انجمنای صنفی محلی و اتحادیهای تجاری می تونن دراین زمینه کمک تون کنن. پیوستن به خرده فروشیای چندبرندی هم راهی آسون واسه شبکه سازی و تبدیل شدن به بخشی از مقصد خرید بزرگ تر حساب می شن و در عین حال، به افزایش محبوبیت و معروفیت کسب وکارتون کمک می کنن.

مسئولیت اجتماعی

راهی واسه ادای دِین خود به جامعه پیدا کنین. می تونین بخشی از محصولاتتون رو به مناسبتای جور واجور اهدا کنین، کمپینای اجتماعی راه بندازین، در امور اجتماعی داوطلب شید و در فعالیتای مؤسسات خیریه هم جهت با ارزشای کاری خود سهیم شید.

خیریه

مشتریان امروزی مایل ان بدونن که پول خود رو کجا خرج می کنن.

مسئولیت اجتماعی راهی عالی واسه صرفه جویی در منابع و اثبات جایگاه اجتماعی ما هستش. مشتریان امروزی مایل ان بدونن که پول خود رو کجا خرج می کنن. پس، احتمال خرید مصرف کنندگان از برنده هایی بیشتره که ارزشایی مشترک با اونا و اجتماعشان دارن.

ایجاد تجربه ای ناب واسه مشتری

وقتی کسب وکاری در رفع خواسته های مصرف کنندگان خود ضعیف باشه و تجربه مشتری اولویت اون نباشه، مصرف کنندگان هم به حریف روی می یارن و به دنبال کسی میرن که بتونه این نیازها رو برطرف و تجربه ای دلچسب واسه اونا جفت و جور کنه. تجربه مشتری همون انتظارات آگاهانه یا ناآگاهانه اون از رابطه با برند ما هستش؛ انتظاراتی که از تموم تعاملات مشتری با برند نشئت میگیره.

مشتری خوشحال

ازاین رو رابطه پیوسته و مؤثر با مصرف کنندگان، کلید ایجاد تجربه ای مطلوب واسه ایشون و عاملیه که به برگشت مشتری و تکرار خرید میرسه. یادتون نره هیچکی با واردشدن به فروشگاهی که رابطه انسانی در اون وجود نداره، تجربه شیرینی به دست نمیاره.

پس، همیشه در فکر روشای نوآورانه واسه ایجاد تجربه ای منحصربه فرد واسه مشتریان خود باشین؛ تجربه ای که اون رو در جایی غیر از فروشگاه شما پیدا نمی کنن. خرده فروشان موفق هنر فروش رو احیا می کنن؛ چراکه باور دارن هسته اصلی خرده فروشیای فیزیکی موفق، تجارب و احساسات خاصیه که در بین خرید به مشتری القا می شه.

ایده هایی مثل ویترینا و قفسه های تعاملی جذاب، سفارشی سازی در نقطه فروش، ارائه نمونه اجناس و امکان تحویل در همون روز سفارش، مدیریت هوشمند موجودی، به کار گیری فناوری اینترنت اشیا ازجمله راهکارهایی هستن که به ایجاد تجربه ای جدا واسه مشتریان حضوری کمک می کنن.

ایده

«مدیریت تجربه مشتریان» بالاتر از خدمات عادی به مشتریه و راهبردی متمایزکننده به حساب میاد که تعاملات مشتری رو درجهت برآورده کردن انتظاراتش و درنتیجه، افزایش رضایت و وفاداری و پشتیبانی مشتری طراحی می کنه.

میشه با اجرا فرایندهای مدیریت تجربه مشتریان، ارزشی منحصربه فرد واسه اونا درست کرد تا نه فقط به برندتون وفادار شن؛ بلکه اونو به دوستان و خونواده خود هم معرفی کنن؛ روشی که به طور حتم، ارزشمندترین و موثر ترین نوع تبلیغاته.

بازار

شاید فکر کنیم رشد افسارگسیخته فروشگاه های مجازی، صنعت خرده فروشی سنّتی رو به طرف نابودی و مرگ کم کم پیش می بره؛ اما آمارهای زیادی نشون میده مصرف کنندگان بازم به مراجعه به فروشگاه های فیزیکی علاقه نشون میدن.

باوجوداین، نمیشه تغییر با عجله این صنعت رو کتمان کرد؛ پس، بازیگران این صنعت واسه رشد و پیشرفت باید نوآوریای فناورانه رو واسه ارتقای تجربه مشتریان به کار بگیرن.

اولویت دادن به مشتری و تنظیم عرضه و اجناس براساس ارائه بهترین تجربه خرید در فروشگاه ها، توجه به نگرانیای جامعه محلی و دقیق شدن و فوکوس کردن بر ارائه خدماتی که به باقی موندن و رشد کسب وکار ما کمک می کنه، به طراحی الگویی جدید در صنعت خرده فروشی میرسه که هم مطلوب خریداران و هم موردنیاز برندهاه و راه آینده این صنعت رو روشن می کنه.

منبع: zoomit.ir

Share