نگاهی به شرایط مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی و وارد کنندگان

نگاهی به شرایط مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی و وارد کنندگان

خیلی از خودروسازان دنیا، خدمات پس از فروش رو به عنوان یه اصل در پایداری فروش و جذب مشتری در نظر می گیرن و تا حد امکان اجازه نمی دن اعتبار و درآمد زایی شون از این ناحیه ضربه بخوره.

برگشت تحریمای خودروسازی، همه بخشای این بخش رو تحت تاثیر خود قرار داده و در کنار اون، افت ارزش پول ملی، موجب شده تا خیلی از قطعات و لوازم خودروهای موجود در بازار، که به صورت وارداتی در بازار موجود هستن، دچار زیاد شدن قیمت زیادی شن.کمبود بعضی از قطعات خودرو یا زیاد شدن قیمت زیادتر از اندازه اون باعث نارضایتی بعضی از شهروندان شده، مثلا میشه از شکلای جور واجور روغن موتورهای مورد استفاده به وسیله خودروهای موجود که درزمان چند ماه گذشته، افزایش قیمتی دو برابری داشتن، یاد کرد. علاوه بر مشکل گرانی، خیلی از قطعات خودروها در بازار به سختی یافت می شن و بعید نیس که در آینده، شرایط بدتر شه.

در مورد خودروهای چینی طی چند سال گذشته همیشه بازرگانان سنتی بازار قطعات یدکی در این مورد فعال بودن. وضعیت خدمت رسانی به اجناس خودروسازان خصوصی و واردکنندگان متفاوت از اجناس ایران خودرو و سایپاه. شرکتایی که همکار تولیدکنندگان چینی هستن، مثل خودروسازان بخش خصوصی در کرمان، که به تولید اجناس mvm، چری، جک، لیفان و بی وای دی اشتغال دارن، تونسته ان در چند ماه گذشته شرایط بهتری رو در خدمات پس از فروش، نسبت به شرکتای وارد کننده باشن. شرکتای یاد شده اجناس خود رو به صورت CKD و با داخلی سازی بیشتر بیست درصدی تولید می کنن. این خودروها، در سالای گذشته به واسطه کارکرد بهتری که نسبت به تولیدات داخلی داشتن، بر خلاف قیمت بالاتر شون، به کالاهایی شناخته شده و پرطرفدار در بازار تبدیل شدن و از همین رو، هم شرکتای چینی و هم همکاران ایرونی اونا، نمی خوان اصلا، وجهه خوبی که در بازار واسه خود دست و پا کردن رو از دست بدن. البته افت ارزش پول ملی و افزایش ارزش دیگه ارزها در مقابل اون، موجب شده که قیمت خودروها چینی نسبت به چندین ماه گذشته، افزایش زیادی داشته باشه و به خاطر همین، این شرکتا باید به دنبال ارائه شرایط پرداخت آسون تر واسه جلب مشتریائی باشن که قدرت خرید اونا نسبت به اول سال، فرقی نکرده.در طرف دیگه، وارد کنندگانی هستن که اجناس خود رو به صورت CBU وارد بازار می کنن و این دسته، نسبت به اجناس تولیدی در شرکتای فوق، دردسرهای بیشتری رو واسه صاحبان جفت و جور کردن. علاوه بر مشکل ممنوع بودن واردات و افزایش تعرفه، که موجب شده خودروهای اقتصادی وارداتی قیمتی مثل اجناس لوکس داشته باشن، خیلی از نمایندگیای مجاز این شرکتا، خود رو موظف به سرویس دهی پس از فروش نمی دونن و تا حد امکان، تلاش میکنن مشتری رو به تعمیرگاهای غیر رسمی برگشت بدن که ریسکای مخصوص به خود رو داره، به خصوص اگه خودروی شما یه محصول وارداتی چند صد میلیون تومانی باشه. این مشکل در گذشته تنها مربوط به خودروهایی بود که به صورت غیر رسمی و بدون گارانتی شرکتای اصلی وارد شده بودن، اما حالا ابعاد این موضوع گسترده تر شده.

در این مورد، یکی از کارشناسان صنعت خودرو، دلیل اصلی ایجاد این مشکل، به خصوص واسه خودروهای وارداتی که دارای گارانتی رسمی هستن رو قوانین سردرگم کننده وزارت صنعت می دونه. خیلی از قوانین موجود در مورد خدمات پس از فروش و رعایت حقوق مصرف کننده، نقض کننده همدیگه هستن. علاوه بر نبود سرویس دهی، گزارشایی در مورد اینکه در اتو سرویسا قطعات فابریکی از روی خودروهای وارداتی ورداشته شده و با نمونه های تقلبی جانشین شدن، منتشر شده.

کمبود قطعات یدکی، خواب دراز مدت خودروها در تعمیرگاها، برخوردهای بعضی وقتا ناجور با مشتریان و هم اینکه ضعف در عیب یابی و تعمیرات دقیق خودروهای خراب، از جمله مواردی هستن که دلیل شده سطح رضایتمندی عمومی از خدمات پس از فروش خودرو در کشور، خیلی بالا نباشه. روند مراجعه مصرف کنندگان به مراجع قانونی و پیگیری حقوق خود هم، به اندازه کافی زمان بر و پر هزینه س. برابر ماده ۲۹ دستورالعمل اجرایی پشتیبانی از مصرف کننده در مورد خودرو، سازمانای صنعت و معدن و تجارت استانا با نظارت سازمان پشتیبانی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، موظف به پیگیری شکایات مشتریان خودروها هستن. در ادامه اگه رضایت مشتریان جلب نشه، مشتری باید به هیات حل اختلاف واقع در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استانا مراجعه کنه و هیات پس از بیست روز، موظف به ارائه رای خود به صورت کتبی میشه.

Share