پایان نامه - مقاله و پروژه

مطالعه تطبیقی راهبردهای جذب سرمایه گذاری خارجی مورد مطالعه کشورهای ایران، ترکیه و …

معاون وزیر اقتصاد اظهارداشت: در سال ۸۸ نیز با وجود تحریم ها سال جهش در میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بود و بر همین اساس جذب سرمایه های خارجی بیش از سه میلیارد دلار بوده و رتبه ششم رشد ورودی سرمایه گذاری خارجی کشور با ۸۶ درصد رشد کسب کردیم.
وی گفت: در سال ۸۹ نیز تلاش شد تا رقم سه میلیارد دلار تثبیت شود و این کار بسیار مشکل بود اما امروزه نه تنها راهبرد تثبیت سرمایه گذاری خارجی سه میلیارد د لار محقق شده بلکه رشد تقریبی ۲۵ تا ۳۰ درصدی در رشد جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته ایم.
به گفته وی،‌در بخش فاینانس ها نیز رشد چشمگیر داشته ایم و از منابع بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی و بانک های تجاری دنیا بهره مند شده ایم .
وی با تاکید بر بی نظیر بودن استقبال از پروژه های اقتصادی ایران از سوی سرمایه گذاران خارجی گفت: هیچ سازمانی در کشور به اندازه سازمان سرمایه گذاری خارجی در حوزه اقتصاد بین الملل برای جذب منابع مالی بین المللی درگیر نیست.
وی ادامه داد:وظیفه عمده سازمان سرمایه گذاری، تجهیز منابع بین المللی برای طرح های اقتصادی است به نحوی که این سازمان در بخش عمده ای از طرح های بزرگ، زیر بنایی و توسعه ای کشور فعالیت هایی را انجام داده و بر همین اساس سازمان سرمایه گذاری خارجی موتور محرکه اقتصاد کشور است .
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود اقدامات انجام شده اما بخش خصوصی هنوز آشنایی کافی با اقدامات دولت ندارد.
علیشیری با بیان آنکه ،‌ ایران در عرصه جذب منابع خارجی تازه وارد است ،‌اظهارداشت: جذب منابع مالی خارجی با دو شکل فاینانس ( قرض) از بانک های بین المللی ، توسعه ای و بانک های تجاری بین المللی و همچنین سایر ابزارها انجام می شود.
به گفته وی ،‌ سرمایه گذاری مستقیم خارجی شکل دوم جذب منابع است اما در این روش ریسک تجاری طرح ها به عهده سرمایه گذار است و آنها موظف هستند طرح را مطابق آمار های فنی ارایه دهد در غیر این صورت تمام بنگاه اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه می شود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت سرمایه های خارجی در اقتصاد کشور ، از اجرای طرحی با سرمایه گذاری خارجی در مازندران معادل پنج برابر بودجه این استان و مذاکره برای اجرای طرح هایی در همدان معادل چهار برابر بودجه عمرانی آن خبر داد و گفت: ‌ سرمایه گذاری به معنای انتقال فناوری است.
وی اظهارداشت: جذب منابع سرمایه گذاری نه تنها فعالیت آسانی نیست بلکه از پیچیده ترین اقدامات است و رسانه ها در این بخش نقش موثری دارند.
وی گفت: تمام کشور ها به طور دائم اعلام می کنند که دارای محیط اقتصادی امن و فضای مناسب کسب و کار هستند و بر همین اساس برای جذب سرمایه گذاری خارجی جنگ دائمی است.
علیشیری با بیان آنکه،‌ سرمایه گذاری خارجی متاثر از بخش های مختلف است، افزود: حتی یک خبر می تواند اثرات منفی بر سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.
وی درعین حال گفت که با هدفمند شدن یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ده‌ها برابر خواهد شد.
بهروز علیشیری با اشاره به اینکه برای رسیدن به نرخ رشد ۸ درصدی مورد نظر قانون برنامه پنجم توسعه باید ظرف این مدت هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: برای این منظور حدود ۶۰۰ میلیارد دلار از منابع عمومی، بخش خصوصی و تسهیلات بانک‌ها به دست می‌آید و بقیه آن یعنی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار باید از محل جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انواع فاینانس بدست آید.
علیشیری در ادامه از آمادگی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین منابع مالی بخش خصوصی جهت خرید مواد اولیه، تجهیزات، ماشین‌آلات و غیره از طریق تسهیلات بانک توسعه اسلامی خبرداد و با بیان اینکه نرخ سود این تسهیلات نرخ لایبور به علاوه ۳ تا ۷۵/۳ درصد بر اساس طرح‌ها است، گفت: برای این منظور لازم است که بخش خصوصی درخواست‌های خود را همراه با مدارک مورد نیاز برای سازمان ارسال نمایند.وی تاکید کرد: بخش خصوصی ایران برای استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی نیاز به صورت‌های مالی حسابرسی شده به زبان انگلیسی در سه سال اخیر، مشخصات فنی کالا و منبع واردات تجهیزات و گرفتن نامه اعلام قصد از یکی از بانک‌های داخلی به سازمان سرمایه‌گذاری ارائه کرده تا نسبت به اخذ تسهیلات آنها از بانک توسعه اسلامی اقدام شود.
وی در مورد رتبه کسب و کار ایران با تاکید بر اینکه هنوز این رتبه به هیچ وجه مطلوب کشور نیست، گفت: البته این شاخص بین‌المللی از ۱۴۲ در سال ۸۷ به ۱۲۹ در سال گذشته رسید که نشان از ارتقای ۱۳ پله‌ای شاخص رشد کسب و کار در ایران دارد. علیشیری افزود: برای بهبود رتبه کسب و کار، دولت ۵۰ درصد، قوه قضائیه ۵۰ درصد و مجلس ۱۰۰ درصد سهم در پیدایش فضای کسب و کار مناسب در کشور و اصلاح قوانین و مقررات مانند قانون تجارت، قانون کار، آیین دادرسی مدنی، قانون تامین اجتماعی و مالیات دارند و این همکاری در نهایت منجر به بهبود فضای کسب و کار کشور می‌شود.
علیشیری در ادامه درباره تاثیر هدفمندی یارانه و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژ

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

ی بر سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد: اجرای قانون یارانه‌ها علامت مثبتی به سرمایه‌گذاران می‌دهد، به دلیل اینکه قبلاً علامت مثبتی بخاطر حامل‌های انرژی یارانه‌دار به سرمایه‌گذار خارجی ارائه نمی‌شد، تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نبود، اما امروز سرمایه‌گذار خارجی تکلیف خود را در مورد قیمت واقعی حامل‌های انرژی می‌داند و نرخ بازگشت سرمایه به راحتی حساب می‌شود. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ سود اوراق مشارکت بانکی بدون هیچ‌گونه ریسک حدود ۱۶ درصد است، بنابراین برای سرمایه‌گذار خارجی نرخ بازگشت سرمایه سالانه حداقل باید ۲۰ درصد باشد تا با توجه به ریسک‌های فراوان متحمل شده انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. علیشیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با هدفمند شدن یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ده‌ها برابر خواهد شد.
علیشیری درباره اشتغال ایجاد شده همراه با سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در این زمینه تنها اشتغال مطرح نیست و انتقال تکنولوژی نیز مهم است. به عنوان مثال سرمایه‌گذار خارجی در زمینه‌هایی مانند اپراتورهای تلفن همراه، تولید آب آشامیدنی معدنی و لبنیات، تکنولوژی‌های نوینی وارد کشور کرده‌اند، اما در مورد اشتغال هنوز آمار دقیقی به دست نیامده و به زودی میزان اشتغال ایجاد شده در سرمایه‌گذاری خارجی اعلام خواهد شد. علیشیری تاکید کرد: مدیران بخش نیرو، گاز، نفت و پتروشیمی باید سالانه ۱۰۰میلیارد دلار پروژه برای سرمایه‌گذار خارجی تعریف کنند. وی افزود: سازمان سرمایه‌گذاری برای نخستین بار یک میلیارد دلار اوراق عرضه صکوک تعریف کرد و قرار شد در قانون بودجه سال جاری تا سقف ۱۳ میلیارد دلار اوراق صکوک ارزی منتشر و منابع خارجی جذب شود.
در ادامه در خصوص موانع جذب بالاتر سرمایه گذاری خارجی ،ایشان اظهار داشتند که میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال گذشته کمتر از نیم درصد حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی دنیا به حساب می‌آید، دلیل این امر آن است که هنوز اجماعی در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در همه مدیران به وجود نیامده و تنها ۶ سال است که مجموعه کشور به این نتیجه رسیده که باید سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم نیز جذب شود. وی افزود: در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در کشور معطل یک تکان و هل دادن است که ۱۶ میلیارد دلار در صنعت نفت و انرژی و ۴ میلیارد دلار در صنعت و معدن است.
وی صندوق ارزی ایرانیان را یکی از فرصتهای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران دانست وخصوص آخرین تحولات صندوق ارزی ایرانیان نیز گفت: مجمع عمومی و فوق‌العاده این صندوق ۱۰ روز قبل برگزار و اساسنامه آن بازنگری و تغییراتی در آن داده شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: برهمین اساس بنیانگذاران این صندوق ظرف مدت ۱۵ روز باید ۲۵ تا ۴۰ میلیون دلار پذیره‌نویسی کنند و سپس از ابتدای اسفند ماه سال جاری وارد مرحله مشارکت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی شویم. به گفته وی، ‌درخواست‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق وجود دارد.
ایشان همچنین یکی دیگر از فرصتهای موجود را تسهیلات بانک جهانی دانست ودرباره قطع تسهیلات بانک جهانی در راستای تحریم ایران تصریح کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ۸۰ میلیون دلار از تسهیلات این بانک برای طرح‌های مصوب قبلی استفاده شده است. این در حالی است که ‌بانک جهانی به علت تحریم، عملیات جدید تامین مالی را متوقف کرده و البته ایران درخواست‌هایی را برای رفع این مشکل و ارائه تسهیلات توسعه گرایانه کرده است.
متن مصاحبه با خانم دکتر قمصری نماینده مدیریت صندوق ارزی ایرانیان:
ایشان موقعیت فعلی ایران را در جذب سرمایه گذاری خارجی نامناسب دانسته و موارد زیر را به عنوان علت امر بیان نمودند:
عدم هماهنگی ارگانهای ذی ربط
تحریمهای بین المللی
نبود یک عزم جدی برای جذب سرمایه گذار
عملکرد بهتر رقبا(از قبیل امارات-عربستان-ترکیه-کشورهای شرق آسیا و کشورهای آفریقایی)
نرخ تورم ونرخ ارز
ایشان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بورس اوراق بهادار ویا سرمایه گذاری در صندوقهای سرمایه گذاری مشترک را برای سرمایه گذاران خارجی پر منفعت دانسته واشاره داشتند که می باید با تبلیغات مناسب یک چنین موقعیتهایی را به خارجیان معرفی کرد.
ایشان اقدامات دولت نهم ودهم را در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار مفید و موثر دانسته واز آن به عنوان قدم اولی محکم در این راه یاد نمودند.
 
متن مصاحبه با مهندس حسن خسته بند عضوکمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: