یکی از کلی ترین مشکلاتی که با ظهور خودرو ظاهر شد مسئله ایمنی و عاقبتای زیست محیطی خودروه. همونطور که از اسمش پیداست، معاینه فنی خودرو، تست و آزمایشی  واسه تشخیص سلامت و اندازه سلامت خودروه. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن مثبت خوندن کارکرد وزارت نفت در پخش سوخت گازوئیل یورو ۴ اعلام کرد که واسه صنعت هم چیزای مهم زیادی ایجاد شده اما شرایط خودروهای داخلی قبول کردنی نیس بطوریکه در سال جاری از بین ۸۰ هزار خودروی نو زیر چهار سال که واسه دریافت معاینه فنی برتر مراجعه کرده بودن ۵۵ درصد اونا رد شدن.۸۰ تا ۸۵ درصد آلودگی هوا در کلانشهر تهران به وجود اومده به وسیله منابع متحرک شامل موتورسیکلتا و خودروها هستش. «محسن پور سید آقایی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه کار گروه ملی آلودگی هوا که با موضوع سوخت در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه های جور واجور از جمله وزارت نفت برگزار شد اعلام کرد:

«اگه بخوایم واقعی به شرایط کشور نگاه کنیم هیچکی نمی تونه در این شرایط قول ۱۰۰ درصدی بده پس می خواهم از کارکرد وزارت نفت در پخش سوخت گازوئیل یورو ۴ دفاع کنم چون شرایط کشور به شکلی نیس که ادعا کنیم همه مسائل به طور کامل با پیش بینی ها یکی بودن داره.»

پورسیدآقایی عقیده داره نکته مهم اون هستش که رویکردها و جهت گیری ها درست باشه. در شرایط حاضر حالا خوبیش اینه همه دستگاه ها از جمله وزارت نفت پخش نفت گاز استاندارد رو لازم می دانند و وزارت نفت پذیرفته که جدا از منافع سازمانی حتی در صورت تحمیل هزینه های بیشتر پخش نفت گاز استاندارد رو بکنه و منافع سلامتی مردم رو در اولویت بذاره.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در وزارت نفت جهت گیری خوبی در پخش سوخت انجام شده، گفت: «همه با هم وضعیت سوخت بهتر شده و اگه وزارت نفت همین جهت گیری ها رو ادامه بده؛ در این بخش پیشرفت های خوبی حاصل می شه. در صنعت هم استانداردهای زیادی زور شده اما واقعا پیشرفت چندانی در صنعت حاصل نشده. وضعیت معاینه فنی این ادعا رو ثابت می کنه. امسال معاینه فنی برتر رو به صورت داوطلبانه تو تهران اجرا کردیم؛ اینکه خودروهای با عمر کمتر از چهار سال به معاینه فنی مراجعه کرده و اقدام به دریافت برگه معاینه فنی برتر کنن.

چند سالیه که پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو رو واسه رانندگان و همراه داشتن اونو اجباری کرده. البته نکته ای رو باید دونست که این معاینه واسه خودروهاییه که عمرشون بیشتر از ۴ ساله و خودروهایی که کمتر از ۴ سال از تولیدشون میگذره احتیاجی به داشتن و حمل برگه معاینه فنی خودرو ندارن. پورسیدآقایی ادامه داد:

«در معاینه فنی برتر در دور ۲۵۰۰ موتور، گازهای تعیین شده به وسیله سازمان محیط زیست مورد اندازه گیری و امتحان قرار می گیرند. از اونجا که با دریافت برگه معاینه فنی برتر تخفیفی در طرح ترافیک شامل حال خودروها می شه خیلی از خودروهای نو با عمر زیر چهار سال که احتیاجی به دریافت برگه معاینه فنی ندارن؛ به طور داوطلبانه واسه دریافت برگه معاینه فنی برتر مراجعه کردن. از حدود ۸۰ هزار مراجعه خودروهای نو زیر چهار سال، نزدیک به ۵۵ درصد اونا رد شده و موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر نشدن.»

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، روشنه که خودروهای داخلی در چه شرایطی قرار دارن. پس در قیاس با صنعت، وزارت نفت کارای خوبی انجام داده. درخواست من اون هستش که وزارت نفت راهی رو که طی کرده با قدرت ادامه بده.

پور سید آقایی هم اینکه از وزارت نفت خواست با در نظر گرفتن تولید گازوئیل یورو ۵ در یکی از پالایشگاه ها، بخشی از این تولیدات رو به تهران دست کم واسه اتوبوسرانی شهر تهران اختصاص بده.

تاثیر مثبت شناور سازی ساعات اداری در کاهش ترافیک

در شش ماهه دوم سال با تغییراتی که در اندازه تقاضاهای سفر شهری صورت می گیرد، مصرف سوخت افزایش می یابد علاوه بر اون به دلیل شرایط جوی حاکم و بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) تهویه آلودگی هوا کاهش می یابد، در نتیجه آلودگی تولید شده مدت زمان بیشتری در جو باقی می موند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در موضوع تغییر ساعات کاری ادارات اعلام کرد: «در مورد بحث شناور سازی ساعات ادارات تحقیقات خوبی انجام شده. سال گذشته هم دولت اجازه داد که ساعت کاری در مهرماه به جای ۸ از ۹ شروع شه که اثر خوبی روی کاهش ترافیک داشت. امسال هم دنبال تغییر ساعات شروع کار بودیم و دولت در آخر پیشنهاد سال گذشته رو ابلاغ کرد.»

: «اصل موضوع شناورسازی ساعت کاری موضوع خوبیه و روی ترافیک شهر اثر مثبتی می ذاره، البته ممکنه به این طرح این ایراد گرفته شه که باعث بلاتکلیفی ارباب مراجعه و بی نظمی در ساعات حضور کارکنان ایجاد می کنه. پیشنهاد من اینه که شروع ساعت کاری تو تهران ۷ تا ۹ شناور باشه اما بین کارکنان و مدیران مافوق در این مورد هماهنگی ایجاد شه که اشکالی در کار انجام نشه و نظم ادارات بر هم نریزد.»

یکی از اهداف طرح معاینه فنی تحقق دستور شورای عالی حفاظت محیط زیست و کاهش آلودگی هواست اما این تموم ماجرا نیس بلکه اطمینان از ایمنی خودرو و سلامت فنی اون موضوع مهمتری‎ست که موجب افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث رانندگی می شه، نکته ای شاید از نگاه خیلی از افراد دور مونده و دلیلی شده تا معاینه فنی رو جدی نگیرند.