شگفتیای بازار خودرو ایران همه نداره، در شرایطی که در چند هفته گذشته تماشاگر تحولات عجیب و غریبی در روندای قانونی و اجرایی روند واردات خودرو به کشورمون بوده ایم و حتی نام برنده هایی چون کیا، هیوندایی و حتی ب ام و در مقطعی از فهرست ثبت سفارش خارج شده بود، تویوتا پریوس با طراحی بسیار خاص و غجیبش موفق شده تا تبدیل به پر فروش ترین تویوتا حاضر در بازار ایران شه.

این در حالیه که در چند سال گذشته معمولا مدلای کرولا، کمری و RAV4 سهم بیشتری در واردات این برند ژاپنی بازی می کردن.

البته سهم بالای واردات یه خودرو هیبریدی در بازار سنتی کشورمون رو میشه به فال خوب گرفت اما با در نظر گرفتن روند سالای گذشته کمی بعید انگار مشتریان در بازار یهو از کرولا رویگردان شده و به سراغ پریوس بیریخت و ۱۵۰ میلیون تومانی (گرانتر از کرولا) برن.

به هر حال بازار خودروهای وارداتی کشورمون هنوز رنگ آرامش به خود نگرفته و با گذشت بیشتر از یه سال از حاصل شدن توافق هسته ای، هنوز خودروسازان خارجی غیر فرانسوی (بیشتر به دلیل نگرانی از یافته های انتخابات آمریکا) جسارت لازم واسه ورود مستقیم به بازار ایران رو پیدا نکرده ان.

در عین حال وزارت صنعت هم به فشارای خود واسه برگشت رسمی نمایندگان خودروسازان خارجی به ایران ادامه میده. در اینجور شرایطی حتی تازگیا این موضوع مطرح شده که خودروسازان بزرگ جهان فقط در شرایطی مجاز به حضور در بازار ایران هستن که در خاک کشور سرمایه گذاری کرده و واحدای تولیدی و مونتاژی بسازن.

طبیعتا اینجور توقعی با در نظر گرفتن حجم کم بازار خودرو کشورمون و مسائل سیاسی، رنگ واقعیت به خود نمی گیره، به خصوص در شرایطی که بیشتر خودروسازان به دنبال تهدیدات دونالد ترامپ حتی عطای تولید در مکزیک رو هم به لقایش بخشیده ان، سرمایه گذاری در ایران می تونه براشون بسیار گران تموم شه.

در واقع میشه با قاطعیت گفت که وزارت صنعت در مدیریت روند واردات خودرو به کشور دچار پریشونی و گیجی شده، به خصوص اینکه طبق آمار و ارقام موجود در ۱۰ ماه اول امسال، ارزش واردات خودرو به کشورمون با افزایشی ۵۰ درصدی به یه میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار رسیده و اینجور حجمی از خروج ارز نگرانیایی رو هم در بین فعالین اقتصادی به وجود آورده.

به جز پژو و رنو، تنها خودروسازی که پس از برجام تصمیم به زنده کردن خط تولیدش در ایران گرفته هیوندایه که دو هاچ بک ریز نقش خود رو با همکاری کرمان موتور وارد بازار کرده.

به خصوص اینکه بدیش اینه بر خلاف واردات گسترده تماشاگر افزایش غیر قابل توجیه قیمت خودروهای وارداتی در بازار هم هستیم، قیمت همه خودروهای ۲۰۱۷ در بازار بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومن بیشتر از مدل ۲۰۱۶ تعیین شده و این در حالیه که خودروسازان خارجی افزایش قیمتی رو روی اجناس خود اعمال نکرده ان.

در مورد خودروهایی که تغییر نسل رو تجربه کردن، وضعیت به مراتب بدتره، قیمت ۱۹۰ الی ۲۰۰ میلیون تومانی هیوندای توسان جدید از افزایش بیشتر از ۴۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو نسبت به نسل قبلی اون حکایت می کنه و تویوتا هایلوکس هم این روزا تبدیل به گرون ترین وانت بار کشور شده و با قیمتی در حدود ۲۴۵ میلیون تومن واسه مدل ۲۰۱۶، بیشتر از ۷۰ میلیون تومن نسبت به نسل قبلی خود گران تر شده.

یا قیمت دیگه خودرو اقتصادی و شاسی بلند تویوتا یعنی RAV4 تا حدود ۲۷۰ میلیون تومن بالا رفته که دلیل اونم اصلا روشن نیس اما این خودرو رو در عمل به داداش لوکسی یعنی لکسوس NX (قیمت نمونه های کم آپشن در حدود ۲۸۰ الی ۲۹۰ میلیون تومن) نزدیک کرده.

با این اوصاف انگار قرار نیس آب گل آلود واردات خودرو هیچ وقت رنگ شفافیت به خود گیرد و هر گونه تغییری در روند واردات خودرو به کشورمون در واقع به بهونه ای واسه سود جویی واسطه ها هم جهت با صید ماهیای چاق و چله از این شرایط منجر می شه. مسئولان مربوطه هم از پیدا کردن راه حلی واسه برگردوندن نمایندگیای رسمی شرکتای خارجی به کشور ضعیف مونده ان.

از طرف دیگه با در نظر گرفتن در اومد بالای دولت و گمرک از واردات خودرو، صرف نظر کامل از واردات خودرو هم مطرح نیس و باید به ادامه وضعیت کج دار و مریز موجود عادت کرد.