متا تگ چیست؟ روش استفاده از آن در سئو سایت

متا تگ چیست؟ روش استفاده از آن در سئو سایت

سرفصل محتوا

  • متا تگ چیه ؟
  • تگ Alt-Text یا متن جانشین واسه تصاویر
  • تگ Author (نویسنده)
  • تگ Canonical
  • متا تگ news_keywords سرویس خبر گوگل
  • تگ Standout در سرویس خبر گوگل
  • تگ Local Source در سرویس خبر گوگل
  • تگ های H1 تا H6
  • متا تگ Description
  • تگ Nofollow
  • تگ Noindex
  • متا تگ های Open Graph واسه رسانه های اجتماعی
  • متا تگ Robots
  • تگ Title

متا تگ چیه ؟

متا تگا المانای HTML هستن که اطلاعاتی درباره یه صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان سایت قرار میدن. این عناصر باید به شکل تگ در قسمت یه سند HTML قرار داده شن و بعد از این باید در سیستم مدیریت محتوای مورد نظرتون کد نویسی شن.

زمانیکه یه موتور جستجو صفحه شما رو پیدا می کنه. باید اونو فهرست کنه ( اونو به بانک اطلاعاتی قابل جستجوی خود اضافه کنه ) البته همراه با اطلاعاتی از سایت شما.

حالا موتورهای جستجوی خیلی از برچسبهای <META> استفاده می کنن، که به شما اجازه میده کلمات کلیدی و توصیف صفحه خود رو در اون بذارین این به شما کنترل بیشتر میده تا صفحه شما در طول یه جستجو چیجوری نشون داده شه و بیشتر باعث ترافیک بیشتر به سایت شما می شه.

بر چسبهای <META> واسه چند هدف جور واجور می تونن مورد استفاده قرار گیرند معمولاً شما باید برچسبهای <META> رو در برچسبهای <HEAD> در شروع صفجه خود بذارین.

مثلا واسه بهبود بخشیدن به یافته های موتور جستجو ما از دو  نشون مخصوص استفاده می کنیم که در زیر مشاهده می کنین.

<meta name=”description” content=”توضیحات مربوط به صفحه اینجا قرار می گیرن“>

<meta name=”keywords” content=”کلمات کلیدی اینجا قرار می گیرن“>

اجرا بعضی از اونا ساده و یه سریای دیگه سخت تره، خصوصا اگه کاربر وردپرس یا بقیه CSMای آماده باشین، چون که در این سیستمای مدیریت محتوا کارایی مثل نوشتن ساده یه عنوان (headline) دلیل ایجاد تگ H1 شده و بخشای خاصی واسه اضافه کردن لینکای Canonical یا تگ Description هم در نظر گرفته شده.

تگ Alt-Text یا متن جانشین واسه تصاویر

گوگل قادر به مشاهده تصاویر شما نیس اما می تونه اونا رو بخونه؛ اون چه که گوگل می خواند همون عبارتای نوشته نوشته شده در بخش تگ Alt-Textه.

تگ Alt-Text باید شفاف، توصیفی و کوتاه بوده و نباید تعداد زیادی عبارت کلیدی در اون استفاده کرد. نرم افزارهای مطالعه محتویات صفحه نمایش (Screen readers) هم از تگ Alt-Text واسه توصیف عکسا واسه آدمایی که مشکل بینایی دارن، استفاده می کنن.

این نکته رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در زمان قرار گرفتن بیان کننده ماوس روی تصویر، Alt-Text نوشته شده تو یه جعبه متنی نشون داده می شه.

تگ Author (نویسنده)

تا چند سال پیش نشونه گذاری Authorship گوگل (rel=author) اهمیت زیادی داشت چون که با به کار گیری اون می تونستید نام نویسنده مقاله رو به مقاله تگ کرده و ریچ اسنیپت (rich snippet) مخصوص به اونو با تصویر پروفایل نویسنده بسازین.

بدیش اینه گوگل در سال ۲۰۱۴ یافته های براساس نام نویسنده (Authorship Results) رو از لیست یافته های جستجو حذف کرد و دیگه با به کار گیری این نشونه گذاری محتواهای ایجاد شده به وسیله نویسندگان رو دنبال نمی کنه.

هر چند بازم میشه از این تگ واسه محتواها استفاده کرده و با این کار یه جور سیگنال اعتماد یا خوراک اطلاعاتی به گراف علم گوگل نشون داد.

تگ Canonical

اگه دو محتوای مشابه در سطح وب وجود داشته باشه (مثلا هر نوع محتوای یه سایت دیگه رو شمام منتشر کنین)، باید یه تگ Canonical که شامل نشانی URL مقاله اصلی منتشر شده رو هم دید کنین.

با این کار رتبه صفحه (PageRank) و بقیه سیگنالای رتبه بندی گوگل به صفحه وب اصلی که منتشر کننده محتواست تعلق گرفته و در اصل به موتور جستجو می گن که صفحه اصلی که محتوا در اون قرار گرفته باید در یافته های جستجو ظاهر شه.

تگ Canonicalدر لینک HTML به شکل زیر نشون داده می شه:

<link rel=”canonical” href=”http://example.com” />

یا در بیشتر موارد بخشی در سیستم مدیریت محتوای مقالات هست که میشه URL اصلی رو در اون کپی و جایگذاری کرد. مثل تصویر زیر:

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر می تونین مطلب تگ Canonical چیه و کاربرد اون در سئو ؟ رو بخونین.

متا تگ news_keywords سرویس خبر گوگل

متا تگ news_keywords به شما اجازه میده ۱۰ اصطلاح اصلی در رابطه رو در مقالات خبری خود ذکر کنین.

واسه روشن شدن مطلب از مثال خود گوگل استفاده می کنیم. در مقاله ای درباره جام جهانی می تونین از کد زیر استفاده کنین تا سرویس خبر گوگل درک بهتری از وجود محتوای شما داشته باشه:

<meta name=”news_keywords” content=”World Cup, Brazil 2014, Spain vs Netherlands”>

متا تگ news_keywords فقط واسه وب سایتایی خوبه که در سرویس خبری گوگل هستن؛ اگه از این سرویس استفاده نمی کنین طبیعتا به کار گیری این متا تگ هم معنایی نداره.

تگ Standout در سرویس خبر گوگل

میشه مطلب بسیار مهم یا یه خبر داغ موجود در سایت رو با اجرا کد زیر در سرویس خبر گوگل جدا و برجسته کنین:

<head>

<link rel=”standout”  href=”http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314″/>

</head>

یا میشه از یه متا تگ استفاده کرد:

<head>

<meta name=”standout” content=”http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314″/>

</head>

حواستون باشه که بهتره از متا تگ فوق فقط واسه مطالب واقعا مهم و اصیل یا اخبار بسیار داغ رسانه ای استفاده کنین.

اگه گوگل متوجه سو استفاده شما از این تگ شه یکی از این دو کار رو انجام میده: یا همه تگای سایت شما رو ندیده می گیره یا کلا شما رو از سرویس خبری خود کنار می ذاره.

تگ Local Source در سرویس خبر گوگل

تازگیا گوگل بخشی رو با عنوان اخبار محلی به سرویس خبر خود اضافه کرده که محتوای روزنامه ها و مجلات منطقه ای و هم اینکه وبلاگای محلی که در سطح کشوری خبری از اونا نیس رو جمع آوری و منتشر می کنه.

بدیش اینه این تگا رو به صورت دستی نمیشه اضافه کرد و این کار به صورت خودکار به وسیله خود گوگل انجام می شه. این کار با بررسی محتوای تولید شده به وسیله منتشرکننده در گذشته (سابقه منتشرکننده) و مقایسه اون با محلی که اتفاق در اون اتفاق افتاده انجام می شه.

تگ های H1 تا H6

تگ H1 اون چیزیه که بازدیدکنندگان در قسمت بالایی سایت شما می بینن. عنوان (headline) یا نام صفحه وب از تگ H1 گرفته می شه (البته در بیشتر موارد به این شکله).

تگای H2 تا H6 کار ساخت عنوانای فرعی در مقاله یا مطلب شما رو رو دوش دارن. بهتره تا جایی که امکان داره محتوای خود رو با تگای H2 و H3 تقسیم بندی کرده و البته این کار رو با رعایت نظم و ترتیب منطقی انجام بدین.

معمولا هر صفحه شامل یه تگ H1ه. البته اگه استاندارد HTML5 رو واسه طراحی صفحات استفاده کردین این حرف حتما غلطه چون که در هر بخش میشه از یه تگ H1 استفاده کرد.

متا تگ Description

متا تگ description یه پاراگراف متنی کوتاهه که در یافته های جستجو در زیر نشانی URL ظاهر شده و باید کنترل کامل اونو در سیستم مدیریت محتوا در دست داشته باشین.

تگ Nofollow

اگه نمی خواین خزندهای موتورهای جستجو لینکای خاصی رو دنبال کنن تگ “rel=”nofollow رو به اونا اضافه کنین:

مثلا:

<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow”>EXAMPLE</a>

با این کار گوگل PageRank یا بقیه سیگنالای رتبه بندی رو در این لینکا اعمال نمیکنه.

پیشنهاد می شه از تگ nofollow واسه لینکایی که در قبال اونا وجهی گرفتین (مثل محتواهای اسپانسر شده یا آگهیا)، لینکای کالاهایی که مورد نقد و بررسی قرار می دید یا محتواهای تبلیغاتی و غیرقابل اعتماد و بقیه موارد مشابه استفاده کنین.

مطمئن شین در تموم اعلام نظرهای (کامنت) درج شده در سایت هم به طور خودکار تگ nofollow استفاده کرده شه چون که این بخش از وب سایتا بهشت هرزنامه نویس هاست و ممکنه به اعتبار سایت شما آسیب بزنه.

تگ Noindex

اضافه کردن تگ noindex واسه خارج کردن صفحات از گوگل استفاده می شه و به این صورت خزندهای موتور جستجو ایندکس اون صفحه رو متوقف می کنن. اگه بهتر می دونین بعضی از صفحات خصوصی باقی مونده و در برابر دید عموم نباشن می تونین از این تگ استفاده کنین.

واسه جلوگیری از ایندکس یه صفحه به وسیله خزندهای گوگل، این متا تگ رو در بخش <head> بذارین:

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

به خاطر جلوگیری از ایندکس یه صفحه به وسیله بقیه موتورهای جستجو هم از کد زیر استفاده کنین:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

هر چند گوگل اخطار میده که حتی با انجام این کار ممکنه صفحه مورد نظر در یافته های نشون داده شده به وسیله بقیه موتورهای جستجو ظاهر شه.

متا تگ های Open Graph واسه رسانه های اجتماعی

در سال ۲۰۱۰ فیس بوک توانایی Open Graph رو معرفی کرد که در زمان به اشتراک گذاری یه صفحه، لایک شدن اون و … امکان کنترل چگونی انتقال اطلاعات از یه سایت واسطه به فیسبوک رو واسه کاربران جفت و جور می کنه.

بقیه سایتای شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس و … هم از این متا تگای اجتماعی استفاده می کنن.

og:description

توصیفی از محتوای شما، چیزی مثل متا تگ Description که قبلا به اون پرداختیم. اگه از این تگ واسه نوشتن توضیح مطالب به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی استفاده نکنین، متا تگ Description که از قبل واسه صفحه اصلی تدارک دیدین، استفاده می شن.

og:image

شما می تونین حتی وقتی که تصویر Header ندارین هم، واسه پست خود تصویر اصلی انتخاب کنین.

og:type

نوع محتوایی که به اشتراک می ذارین مثل سایت، پست وبلاگی، ویدیو، تصویر و … رو مشخص می کنه.

og:url

مکانی که کاربران با کلیک به اون جا هدایت می شن رو مشخص می کنه. البته اصل نشانی URL مخفی مونده و فقط نام دامین نشون داده می شه.

متا تگ Robots

متا تگ robots به شما اجازه میده مشخص کنین که یه صفحه به خصوص به وسیله یه موتور جستجو باید ایندکس شه یا نه؛ یا این که تموم لینکای موجود در اون باید دنبال شن یا خیر.

متا تگ robots رو در بخش <head>  صفحه وب وارد کنین:

<!DOCTYPE html>

<html><head>

<meta name=”robots” content=”noindex” />

(…)

</head>

<body>(…)</body>

</html>

در ادامه پیاده سازیای خیلی از متا تگ Robots و معنا و معنی اونا رو توجه می کنین:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />

این صفحه رو ایندکس نکنین. لینکای موجود در صفحه رو دنبال نکنین.

<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />

این صفحه رو ایندکس کنین. لینکای موجود در صفحه رو دنبال نکنین.

<meta name=”robots” content=”noindex, follow” />

این صفحه راایندکس نکنین. لینکای موجود در صفحه رو دنبال کنین.

<meta name=”robots” content=”noimageindex” />

تصاویر موجود در این صفحه رو ایندکس نکنین.

<meta name=”robots” content=”noarchive” />

یه لینک ”کش شده“ رو در یافته های جستجو نشون ندین.

<meta name=”robots” content=”nosnippet” />

از نمایش یه اسنیپت در یافته های جستجوی واسه این صفحه دوری کنین.

<meta name=”robots” content=”notranslate” />

در یافته های جستجو پیشنهاد ترجمه این صفحه رو ندین.

تگ Title

می تونین تگ ‏Title خودتون رو در بخش <head> کد HTML سایت وارد کنین:

<head>

باید از چند عبارت کلیدی دقیق واسه توضیح صفحه و هم اینکه نام برندتون استفاده کنین. اکیدا پیشنهاد می کنیم که عبارات کلیدی در رابطه رو به کار بگیرین و از همه مهم تر این که بدونین: هر چند در حال ارائه و قالب بندی محتوا واسه موتورهای جستجو هستین اما محتواها واسه آدما نوشته می شه. حتما فرق این دو رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

منبع: yadbegir.com – newseo.ir

Share