Google sandbox چیه؟

اگه کمی به سئو سایت خود اهمیت داده و یا گشتی در فرومای تخصصی زده باشین حتما با عبارت google sandbox یا سندباکس گوگل برخورد کردین. سندباکس گوگل قبل از هر چیز یه تئوری تجربیه! یعنی بر خلاف الگوریتمایی مثل پاندا و پنگوئن، مدیران گوگل هیچ وقت وجود اون رو تایید یا تکذیب نکرده ان.

گوگل سندباکس در واقع توضیحی واسه پیشرفت کنه دامنه های جدیده. براساس sandbox گوگل، بعد از راه اندازی یه دامنه جدید شما تا یه مدت (بین ۱ تا ۴ ماه) در سندباکس قرار داده میشین تا گوگل از کیفیت محتوای شما مطمئن شده و زمینه اصلی کار شما رو مشخص کنه.

سندباکس در واقع همون زمینای بازی شنی کوچکیه که کودکان زیر ۴ سال رو در اون قرار میدن تا در امنیت به بازی با همدیگه مشغول شن. به کار گیری این عبارت هم به دلیل اون هستش که سندباکس گوگل فقط واسه دامنه های جدید و انگار خردسال فعال میشه.

سندباکس گوگل

زمانیکه گوگل شناخت کافی نسبت به سایت شما و محتوای اون به دست بیاره، از سندباکس خارج شده و جایگاه اصلی خود رو پیدا می کنین. کارای زیادی رو میشه واسه کاهش این دوره انجام داد که مهمترین اونا ارائه محتوای با کیفیت با زمان بندی مشخص، فعالیت در شبکه های اجتماعی و کسب لینکای معتبر و در رابطه هستن.

سندباکس گوگل چه کاربردی داره؟

شاید مهمترین سوال اون باشه که سندباکس به چه دلیل بوسیله گوگل اجرا میشه؟ اوایل سال ۲۰۰۴ و با تغییرات اساسی در الگوریتمای گوگل sandbox هم مطرح شد، هدف اصلی گوگل جلوگیری از پیشرفت سریع سایتای اسپمر در نتایج جستجوی گوگل بوده. با به کار گیری این روش دیگه نمیشه یه سایت جدید رو به سرعت در صف اول نتایج جستجوی گوگل قرار داد و هر روز روش های هدف دار جور واجور رو واسه فریب الگوریتما امتحان کرد.

با این وجود خیلی از سایتای تازه تاسیس بازم شانس حضور در نتایج جستجوی گوگل و جذب بازدیدکننده رو دارن، پیشرفت شما در دوره سندباکس زیاد نیس ولی تماشاگر تغییراتی در جایگاه خود واسه عباراتی خاص و افزایش کم کم تعداد بازدیدکنندگان سایت می باشین. در صورت مشاهده جهش یهویی در بازدید سایت خود (معمولا تو یه روز به دو برابر میرسه) می تونین امیدوار باشین که از sandbox خارج شدین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سندباکس گوگل جزو الگوریتمای تنبیهی نبوده و به معنی اسپم شناخته شدن سایت شما نیست، بلکه راهی واسه جلوگیری از رشد قارچ گونه اسپمرها در فضای اینترنته. قرار گرفتن در سندباکس گوگل ۱۰۰ درصد نیس و سایتای زیادی هستن که با این مشکل مواجه نمی شن.

از کجا بفهمیم که در سندباکس گوگل هستیم؟

واسه اینکه تشخیص بدیم جایگاه ناجور ما در کلمات کلیدی بدلیل سندباکس بوده یا جریمه های گوگل، باید بفهمیم که در همه عبارات جایگاه مناسبی نداریم یا فقط در بعضی کلمات خاص. قبل از هرچیز با به کار گیری عملگر :site نشانی دامنه مورد نظر رو در گوگل جستجو کنین. اگه هیچ نتیجه ای یافت نشد یعنی کلا گوگل سایت شما رو ایندکس نکرده و شانسی واسه جذب بازدیدکننده دارید، اما اگه گوگل صفحات خیلی از سایت شما رو ایندکس کرده و در عبارات مورد نظر خود جایگاه خوبی ندارین شاید در سندباکس قرار گرفتین و فعلا باید شن بازی کنین!

خیلی از وبمستران هستن که بعد از یه فعالیت چند ماهه و یا چند ساله با افت یهویی بازدید و کاهش رتبه در نتایج جستجوی گوگل مواجه می شن و فکر میکنن که دچار سندباکس شدن. اشتباه نکنین، این اتفاق فقط واسه دامنه های جدید روی می ده و اگه شما یه بار وارد سندباکس شده و از اون خارج شدین هیچ وقت دوباره به اون وارد نمی شید. در این شرایط به احتمال زیاد سایت شما بوسیله یکی از الگوریتمای گوگل جریمه شده و باید دلیل اصلی این افت یهویی رو جستجو کنین.

ماه عسل گوگل

یکی دیگه از مشکلات وبمستران و سوالات همیشگی وبمستران در فرومای تخصصی اون هستش که به چه دلیل سایت من تو یه ماه اول راه اندازی پیشرفت زیادی داشته و در بالاترین جایگاه یافته های بوده ولی الان جایگاه من یهو افت کرده؟!

اصطلاح ماه عسل گوگل یا google honeymoon هم واسه سایتای تازه تاسیس بکار گرفته میشه ولی این مسئله حتی واسه سایتای قدیمی و صفحات تازه منتشر شده هم صدق میکنه.

در ماه عسل گوگل شما با منتشر کردن یه مطلب جدید خیلی سریع جایگاه خوبی واسه عبارت مورد نظر خود کسب میکنین و واسه دو روز تا یه هفته همه چیز خوبه ولی یهو جایگاه شما به رتبه ۲۰، ۶۰ و یا حتی ۲۰۰ سقوط میکنه. دلیل اصلی این توجه گوگل به محتوای تازه و شانس دادن به رقبای جدیده.

در ماه عسل گوگل شما به مدت کوتاهی جانشین یکی از رتبه های بالا در نتایج جستجوی گوگل میشین و در این مدت روباتای گوگل برخورد کاربران با سایت شما رو بررسی میکنن، تعداد کلیک کاربر روی لینک شما و اندازه ضریب خروج سایت شما عوامل مهمی هستن که بر رتبه پایانی شما موثر هستن.

در این مدت گوگل علاوه بر الگوریتمای خود اندازه استقبال کاربران از صفحه شما رو تحت نظر گرفته و در آخر جایگاه اصلی شما رو تعیین می کنه. خیلی از افراد فکر میکنن که پیشرفت خوبی داشتن ولی یهو سایت اونا جریمه شده، در حالیکه جایگاه واقعی اونا از اول همین بوده.

در آخر سندباکس یا ماه عسل؟!

تفاوتای اساسی میان ماه عسل گوگل و سندباکس هست. ماه عسل ممکنه در هر وقتی اتفاق بیفته و مربوط به یه صفحه خاص و جدید از سایت شما میشه ولی سندباکس فقط در اول راه اندازی سایت موثر بوده و تموم صفحات سایت شما رو تحت تاثیر خود قرار میده.

هردوی این روش ها نظارتی بوده و هدف اصلی اونا تعیین جایگاه واقعی شما در یافته های گوگله. مهمترین درسی که از این مقاله می تونین بگیرین اون هستش که:

راه اندازی یه سایت جدید نیازمند تلاش و صبر بسیاره، به موفقیتای کوچیک دل نبندید و با شکستای مقطعی ناامید نشید. براساس اصول سئو حرکت کنین و از روشای جانبی و گول زننده شدیدا دوری کنین تا بتونین در آخر یه دوره ۶ ماهه تحلیل درستی از کارکرد خود داشته باشین.