سئو موبایل، آینده یا همین امروز؟

آموزش کامل سئو موبایل

در این مقاله تلاش میکنیم تموم چند تا نکته مهم واسه سئو و بهینه سازی سایت در موبایل رو به شما آموزش بدیم. قبل از هر چیز باید با تعریف دقیق سئو موبایل آشنا شده و الگوریتمای جدید گوگل واسه رتبه بندی یافته ها در موبایل رو بررسی کنیم.

تعداد جستجوهای انجام شده بوسیله موبایل به سرعت در حال رشده و الان نزدیک به ۵۶ درصد جستجوها در گوگل از راه تلفنای هوشمند انجام میشه.

55 درصد کاربران با موبایل وارد سایت می شن که الگوریتم Mobile First Index بر اونا اثر میذاره

این روند با رشد چشم گیری رو به زیاد شدنه و میشه گفت در سالای آینده جستجو از راه گوگل در تصرف موبایل هستش. استقبال کاربران از تلفنای هوشمند به اندازه ای زیاد بوده که گوگل الگوریتمایی اختصاصی مانند Mobilegeddon واسه بررسی و ایندکس نسخه موبایل سایتا معرفی کرده.

هم اینکه گوگل در نظر داره در آینده ای نزدیک با به کار گیری الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل سایتا رو ملاک اصلی تحلیل محتوا و تعیین جایگاه در یافته های جستجوها بذاره.

سئو موبایل چیه؟

کلیه فعالیتای انجام شده واسه بهینه سازی نسخه موبایل سایت و بهبود تجربه کاربری در اون که موجب کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل میشه رو Mobile SEO می گیم.

این فعالیتا هم در مورد طراحی نسخه موبایل یعنی به کار گیری تکنیکایی مانند Responsive Design یا Dynamic Serving و هم در بهبود تجربه کاربری یعنی افزایش سرعت سایت و دسترسی آسون به محتوا مورد توجه هستش.

توجه کنین که از نظر گوگل Mobile Device برابر یه تلفن هوشمنده و تبلتا در دسته بندی به طور کامل متفاوتی قرار می گیرن. البته هدف ما سئو سایت واسه همه دستگاه ها و کاربرانه ولی چیزی که در این مقاله مورد بحثه به تلفنای هوشمند اختصاص داره.

الگوریتمای گوگل واسه تعیین جایگاه در موبایل

الان ۹۵ درصد جستجوهایی که از راه موبایل انجام میشه از راه موتور جستجوی گوگل هستن. در نتیجه توجه به استانداردها و الگوریتمای اون واسه کسب جایگاه بهتر و بازدیدکننده بیشتر اهمیت خیلی بالایی داره.

الگوریتم Mobilegeddon

در سال ۲۰۱۵ گوگل رسما الگوریتم Mobile-Friendly خود رو معرفی کرد که بسیاری اون رو با نام Mobilegeddon می شناسن.

الگوریتم Mobilegeddon و تاثیر اون بر سئو موبایل

با معرفی این الگوریتم رتبه بندی یافته ها در دسکتاپ و موبایل متفاوت شد، یعنی هنگام جستجوی یه کلید واژه در دسکتاپ ممکنه یافته های متفاوتی با همون عبارت در موبایل ببینین.

تا قبل از این تاریخ موبایل فرندلی بودن سایت یه نکته مثبت و ارزش افزوده با تاثیر کم واسه شما حساب میشد ولی پس از اون گوگل خیلی از سایتایی که واسه نمایش در موبایل مناسب نبودن رو جریمه کرده و جایگاه اونا رو در یافته های جستجو از راه موبایل کم کرد.

الگوریتم Mobile First Index

با ادامه روند استفاده بیشتر از تلفنای همراه و افزایش جستجوهای انجام شده از راه اونا گوگل عزمشو جزم کرد تا ارزش بیشتری واسه نسخه موبایل سایتا در نظر بگیره. میشه گفت الان آدمایی که با موبایل جستجو میکنن در اکثریت هستن پس باید توجه خاص ای به رضایت مندی اونا داشت.

تا قبل از معرفی Mobile First Index اگه کاربر از راه دسکتاپ جستجو میکرد گوگل نسخه دسکتاپ سایت رو ملاک رتبه بندی قرار میداد و اگه از راه موبایل جستجوی خود رو انجام میداد رباتا براساس نسخه موبایل سایت جایگاه اون رو تعیین می کردن.

چگونگی ایندکس قبل از الگوریتم Mobile First Index

ولی با الگوریتم جدید در هر شرایطی نسخه موبایل سایت ملاک گوگل واسه اراده کردن در مورد جایگاه و ارزش یه صفحه هستش.

سئو موبایل بعد از الگوریتم Mobile First

واسه اینکه اطلاعات بیشتری در مورد این الگوریتم جدید و تاثیر اون بر رتبه بندی سایتا داشته باشین پیشنهاد میکنیم مقاله الگوریتم Mobile First Index رو بخونین.

چیجوری نسخه موبایل سایت رو بهینه سازی کنیم؟

در اولین قدم واسه سئو موبایل باید سایت خود رو واسه آدمایی که با موبایل وارد می شن آماده کنیم. اگه دقیقا همون محتوا و طراحی نسخه دسکتاپ رو تو یه صفحه نمایش کوچیک به کاربر نمایش بدیم کارایی سایت رو شدیدا کاهش دادیم.

واسه طراحی نسخه موبایل سایت ۳ روش اصلی هست که در ادامه اونا رو بررسی میکنیم.

۱- نشانی دهی متفاوت واسه موبایل و دسکتاپ

در این روش معمولا نسخه موبایل سایت روی یه زیردامنه مانند m.websima.com قرار گرفته و با تشخیص تلفنای هوشمند کاربران رو به اون نسخه برگشت میدن.

به کار گیری دو نشانی واسه طراحی نسخه موبایل سایت

به کار گیری این روش قدیمی و کهنه و بی اعتبار شده؛ چون واسه اجرا اون شما باید دو نسخه جدا از هم از سایت خود رو طراحی کنین و واسه هر صفحه از سایت دو نشانی جدا از هم داشته باشین. با این کار مشکلات زیادی مانند کاهش سرعت ایندکس، تولید محتوای تکراری، فرق در تجربه کاربری و … در سئو موبایل بوجو میاد.

۲- به کار گیری فوت وفن Dynamic Serving

در این روش نسخه موبایل و دسکتاپ سایت هر دو تو یه نشانی مشاهده می شن. سرور شما براساس نوع مرورگر و اندازه صفحه نمایش تشخیص می ده که کاربر با موبایل وارد شده یا با دسکتاپ. در ادامه متناسب با هر کاربر نسخه موبایل یا دسکتاپ با کدنویسیای جدا از هم در دسترس کاربر قرار می گیرن.

فوت وفن dynamic serving واسه طراحی نسخه موبایل سایت

به کار گیری این روش به شما اجازه می ده که منابع استفاده شده در هر نسخه رو مدیریت کرده و واسه هر دستگاه یا اندازه صفحه نمایش طراحی به طور کامل اختصاصی و جدا از هم داشته باشین.

مثلا ممکنه شما در نسخه دسکتاپ یه اسلایدر با تصاویر افقی و بزرگ داشته باشین ولی در موبایل از یه تصویر ساده و عمودی به جای اون استفاده کنین. با این کار کاربرانی که با موبایل وارد سایت شدن دیگه احتیاجی به دانلود تصاویر بزرگ اسلایدر شما ندارن و این موجب افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربری می شه.

مشکل اصلی این روش بالا رفتن هزینه های کدنویسی و البته ارتقای سایت هستش. با هر تغییری در محتوای سایت شما باید سناریوهای متفاوتی  در سایزهای جور واجور طراحی کنین و البته با ورود گوشیا و نمایشگرهای جدید نسخه های مناسبی از صفحات سایت بسازین.

الان فروشگاه های اینترنتی بزرگ مانند digikala از این روش استفاده میکنن تا مدیریت بهتری بر منابع سرور و بهبود سرعت اون داشته باشن.

۳- طراحی ریسپانسیو یا Responsive Design

در طراحی سایت ریسپانسیو هم نشانی صفحات و هم کدهای HTML واسه موبایل و دسکتاپ یه جوره و با به کار گیری دستورات CSS چگونگی نمایش محتوا در سایزهای جور واجور مدیریت میشه.

طراحی سایت ریسپانسیو واسه سئو موبایل

با این کار هزینه های طراحی شما به نسبت پایین تر بوده و تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر جایگاه شما ناچیز هستش. برخلاف روش اول شما آدرسای برابری دارین و احتمال تولید محتوای تکراری در آدرسای متفاوت صفر میشه.

الان طراحی سایت ریسپانسیو پیشنهاد اول گوگله و شدیدا مورد تایید اون هستش.

تکنیکای بهینه سازی سایت واسه موبایل

در این بخش تلاش میکنیم مهمترین تکنیکای موجود واسه سئو موبایل رو بررسی کرده و وسایل مناسبی واسه هرکدوم به شما پیشنهاد بدیم.

۱- بهبود تجربه کاربری یا Mobile Usability

در پنل گوگل وبمستر تولز بخشی واسه بررسی Mobile Usability سایت طراحی شده که به گزارشی از وضعیت صفحات شما در موبایل ارائه می ده. هر خطایی که گوگل در صفحات سایت شما مشاهده کنه در این فضا به شما نشون داده میشه.

اطلاعات قرار گرفته در این بخش از راه وسیله Mobile Friendly Test گوگل و واسه هر صفحه از سایت شما به صورت جدا از هم جمع آوری میشه. هم اینکه می تونین با استفاده مستقیم از این وسیله یه صفحه از سایت خود رو بررسی کرده و وضعیت اون رو از دید گوگل بررسی کنین.

وسیله mobile friendly test

این وسیله پیشنهادات متفاوتی در مورد طراحی ریسپانسیو سایت و تجربه کاربری در اختیار شما قرار می ده. مثلا اگه یه دکمه در موبایل اندازه مناسبی نداشته باشه (کوچکتر از سطح تماس انگشت) یا دو دکمه متفاوت فاصله کمی با هم داشته باشن (احتمال کلیک اشتباه بوسیله کاربر) این وسیله به شما اطلاع میده.

هم اینکه فاکتورهای دیگری مانند اندازه فونتا، رنگ بندی و … تا حدی بوسیله وسیله Mobile Friendly Test بررسی می شن که نشون دهنده اهمیت تجربه کاربری و تاثیر اون بر سئو موبایله.

سه نکته مهم واسه افزایش کارایی در موبایل

I) دسترسی گوگل به منابع سایت رو محدود نکنین

واسه بررسی چگونگی نمایش و ساختار کلی صفحه رباتای گوگل باید به همه فایلای موجود در صفحه شامل CSS و JS دسترسی داشته باشن. محدود کردن هر کدوم از این فایلا واسه ربات گوگل موجب میشه نمای واقعی صفحه از دید گوگل مخفی شده و ریسپانسیو بودن اون رو تشخیص نده. واسه اطلاعات بیشتر مقاله آشنایی با Blocked Resources رو در وبسیما بخونین.

II) از پاپ آپ استفاده نکنین

گوگل رابطه خوبی با پاپ آپ نداره. چون با ورود کاربر به صفحه یه تصویر یا باکس بزرگ در مقابل اون قرار میگیره و مانع دسترسی مستقیم به محتوای صفحه می شه. به کار گیری پاپ آپ مخصوصا در نسخه موبایل یه نکته منفی واسه سئو شما حساب میشه.

III) محتوای اصلی رو در موبایل مخفی نکنین

خیلی از طراحان بخشایی از صفحه رو در نسخه موبایل و سایزهای کوچکتر مخفی میکنن با این کار این محتوا از دسترس کاربر و ربات گوگل خارج شده و تاثیر اون بر تعیین محتوا و ارزش صفحه از کف میره. پیشنهاد میشه تا حدامکان همه بخشای محتوایی صفحه در نسخه موبایل هم قابل دسترسی باشن.

۲- بهینه سازی سرعت سایت در موبایل

یکی دیگه از وسایل کاربردی گوگل با نام Page Speed Insights به بررسی سرعت صفحات در موبایل و دسکتاپ میپردازه. الان سیستم بررسی و امتیازدهی این وسیله در دسکتاپ و موبایل متفاوت بوده و ممکنه واسه یه صفحه از سایت دو عدد متفاوت به شما نمایش دهد.

بررسی سرعت سایت در موبایل و تاثیر اون بر سئو

در این وسیله توجه خاص ای به زمان نمایش اولین نمای سایت به کاربر شده. یعنی گوگل پیشنهاد میکنه شما اول چیزی که در نگاه اول لازمه رو به کاربر نشون داده و بعد بقیه بخشا رو لود کنین.

واسه اینکار به کار گیری تکنیکای بهینه سازی مانند Eliminate render-blocking JavaScript and CSS، فشرده سازی تصاویر، کاهش زمان جواب گویی سرور، کاهش تعداد درخواستای ارسالی به سرور و مواردی مثل این تاثیر زیادی بر سرعت شما در موبایل داره.

تکنیکای بهینه سازی صفحات واسه موبایل و دسکتاپ نیازمند یه مبحث تخصصی و کامل در این زمینه س که در کارگاه آموزش سئو تکنیکال در آکادمی وبسیما آموزش داده میشه.

۳- بهبود دسترسی کاربر به محتوا

چگونگی نمایش محتوا در موبایل و دسکتاپ باید متفاوت بوده و متناسب با فضای موجود در صفحه چیدمان و ابعاد هر بخش عوض شه.

شما می تونین با تغییر ابعاد تصاویر و اندازه فونتا خوانایی اون رو واسه کاربران بهبود بدید. حتی ممکنه طبق گزارش وسیله گوگل سایت شما به طور کامل Mobile Friendly باشه ولی کاربر امکان مطالعه متن و دسترسی به بخشای جور واجور رو نداشته باشه.

یکی دیگه از مشکلات عادی به کار گیری تصاویر بزرگ در شروع صفحه س که در نسخه موبایل کاربری سایت رو کم می کنه و کاربر رو مجبور میکنه که واسه نمایش محتوا اسکرول کنه.

گوگل پیشنهاد میکنه که کاربر در نگاه اول به موضوع اصلی صفحه و عنوان اون دسترسی داشته باشه.

به کار گیری فوت وفن فضای خالی در طراحی سایت در طراحی نسخه موبایل اهمیت خاص ای داره چون  موجب می شه کاربران به درستی رابطه بخشای جور واجور صفحه رو درک کرده و واسه مطالعه هر بخش مشکلی نداشته باشن.

۴- به کار گیری AMP

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages بوده و به معنی شتاب دهی به صفحات موبایله. این فوت وفن تازگیا بوسیله گوگل معرفی شده و به سرعت در حال همه گیر شدنه.

در این روش هر صفحه از سایت شما یه نسخه AMP در آدرسی دیگه داره که با به کار گیری تگ canonical به صفحه مادر در رابطه شده. AMP تلاش میکنه تا محتوای صفحه رو براساس استانداردهای موبایل که بوسیله گوگل تعریف شدن نمایش دهد.

اطلاعات نسخه AMP بوسیله گوگل ایندکس شده و در صفحه نتایج جستجوی گوگل مستقیما واسه کاربر نشون داده میشه.

به کار گیری AMP در سئو موبایل

صفحاتی که از تکینک AMP استفاده کردن شانس بیشتری واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل دارن و البته به دلیل نمایش آیکون AMP در کنار اونا امکان جلب توجه کاربر و افزایش CTR رو به شما میدن.

واسه آشنایی بیشتر با AMP و چگونگی نمایش اون در گوگل پیشنهاد میکنیم مقاله AMP چیه رو بخونین.

۵- بهینه سازی نمایش در یافته های جستجو در موبایل

معمولا هنگام جستجو در موبایل گوگل واسه عنوان هر صفحه ۶۹ کاراکتر رو نمایش می ده ولی این تعداد در موبایل حتی به ۷۸ هم میرسه. یعنی نمایش عنوان صفحات در موبایل فضای بیشتری داشته و به شما اجازه می ده هدف گذاری بهتری واسه افزایش اندازه CTR خود داشته باشین.

هم اینکه تازگیا در موبایل آیکون و یه تصویر شاخص از سایت به کاربر نشون داده میشه. داشتن این دو ویژگی به شما امکان میده شانس کلیک خود رو بالا برده و در دراز مدت جایگاه خود رو در یافته های بهبود بدید.

نمایش یافته های جستجو در موبایل

علاوه بر موارد بالا به کار گیری تکنیکای نشونه گذاری استاندارد یعنی Schema موجب میشه اطلاعات تکمیلی مانند امتیاز دهی ستاره ای، AMP، اسلایدر تصاویر و … در یافته های جستجوی سایت شما نمایان شه. هر کدوم از این بخشا میتونن تاثیر بسیار زیادی بر افزایش بازدیدکننده و بهبود رتبه شما داشته باشن.

سخن پایانی

توجه به سئو موبایل و صرف زمان و هزینه واسه اون در گذشته ای نه خیلی دور یه جور وسواس حساب میشد ولی امروز به یکی از مهمترین وظایف شما هنگام بهینه سازی سایت تبدیل شده.

اگه تا به امروز توجهی به نسخه موبایل سایت خود نداشتین بهتره خیلی سریع واسه بهینه سازی اون اقدام کرده و خود رو واسه آینده ای نزدیک که در اون ۸۰ درصد جستجوها از راه موبایل انجام میشه آماده کنین.

اگه تجربه ای در به کار گیری هر کدوم از تکنیکای معرفی شده در این مقاله و تاثیر اون بر سئو سایت خود داشتین در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بذارین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *