سئوی منفی چیه و چقدر نگران کننده س؟

تازگیا صحبتای زیادی دور و بر سئوی منفی یا همون negative SEO در فضای وب جهان و ایران صورت گرفته. البته معنی سئوی منفی چیز جدیدی نیس ولی تازگیا و با سیاستای گوگل پررنگ تر از قبل شده. به راستی سئوی منفی چیه؟ چیجوری میشه تشخیص داد که روی یه سایت Negative SEO انجام شده و چیجوری میشه از اون پیشگیری کرد؟

فعالیتای سئو رو میشه با فیلم خوب، بد، بیریخت مثل سازی کرد، فعالیتایی به درد بخور مثل تولید محتوای اختصاصی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، رعایت اصول بهینه سازی و نقشه سایت رو خوب می گیم، فعالیتایی مانند ارائه محتوای کپی از سایتای دیگه، خرید بک لینک و برچسب گذاریای اشتباه رو بد میدونیم و در آخر سئوی منفی در فضای رقابتی به درستی زشته!

پادکست

 

بررسی سئوی منفی و اثرات اون

در این مقاله از وبسیما می خوایم ابعاد جورواجور سئوی منفی و روشای پیشگیری از اون رو به شما معرفی کنیم.

سئوی منفی چیه؟

هر زمان شخصی تلاش کنه که جایگاه شما رو در یافته های جستجوی گوگل پایین بیاره و از این روش بازدید سایت شما رو کم کنه در حال انجام سئوی منفی است. سئو یا بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو هدفی جز بهبود جایگاه شما در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده از متورهای جستجو نداره، سئوی منفی فعالیتایی عموما خارج از مجموعه شماس واسه مقابله با موفقیت تون!

سئوی منفی واقعا هست؟

همه خوب میدونیم که مطالبق با الگوریتمای گوگل اگه به خرید و فروش و یا رد و بدل کردن لینک بپردازیم جریمه می شیم. این اتفاق ممکنه از راه جریمه دستی گوگل و یا الگوریتم پنگوئن واسه سایت بیفته. در نتیجه اگه لینکایی که واسه سایت خود کسب میکنیم میتونن مشکلاتی بهمراه داشته باشن پس لینکایی که بقیه به سایت ما هم میدن از این قانون مستثنی نیستن، اینجاس که سئوی منفی وارد میشه.

گوگل در صحبتای خود نسبت به سئوی منفی بسیار محتاطه و تا جایی که بتونه وجود اون رو نفی میکنه. در گوگل صفحه ای هست که قوانین اصلی خود رو معرفی کرده، تا قبل از سال ۲۰۰۳ در جمله ای نوشته شده بود “هیچ راهی وجود نداره که حریف شما جایگاهتان رو در گوگل به خطر بندازه یا شما رو از ایندکس خارج کنه.

سئوی منفی قبل 2003

ولی در ژانویه ۲۰۰۳ یه عبارت “تقریبا” به اول این جمله اضافه شد که از اولین نشونه های سئوی منفی در اینترنته.

نظر گوگل درباره سئوی منفی

 

منظور گوگل در اون زمان تایید سئوی منفی و به کار گیری لینکای داغون کننده واسه مقابله با رقیبان نبوده ولی نشونه هایی از تلاش افراد واسه سئوی منفی دیده بوده. در اون زمان واسه سئوی منفی، بیشتر از راه دستکاری فایل robots.txt و یا هک کردن سایتا مشکلاتی ایجاد می کردن.

ولی در مورد لینک سازی چیجوری؟ گوگل تا الان به اون اشاره داشته؟ در سال ۲۰۰۷ مت کاتس در مصاحبه ای با Forbes اعلام کرد که “نابود کردن جایگاه یه حریف در نتایج جستجوی گوگل با به کار گیری لینکای داغون کننده نشدنی نیس ولی بسیار مشکله. ما همیشه تکنیکای جدید رو دنبال میکنیم و به سرعت پادزهرهایی واسه هرکدوم جفت و جور می کنیم.”

در سال ۲۰۱۲ و بعد از معرفی اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن که به قصد مقابله با لینک سازیا غیر طبیعی بوجود اومد، صحبتا دور و بر سئوی منفی و به کار گیری لینکای داغون کننده واسه رقبا هم شدت بیشتری گرفت، یه نگاه ساده به آمار جستجوی عبارت Negative SEO در اون زمان نشون دهنده توجه وبمستران به این مسئله س.

تعداد جستجو واسه عبارت سئوی منفی

در اکتبر ۲۰۱۲ و با ارائه نسخه جدید پنگوئن، وسیله جدید در وبمستر گوگل با نام disavow tool معرفی شد. این وسیله به وبمستران اجازه میداد تا لینکایی که از نظر خودشون واسه سایت مناسب نیستن رو به گوگل معرفی کنن تا در رتبه بندی یافته های اونا رو در نظر نگیره.

مت کاتس اعلام کرد که بیشتر سایتا احتیاجی به به کار گیری این وسیله ندارن ولی کسائی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت خود دارن باید از هر روشی واسه نگهداری اون استفاده کنن. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایتای مختلفی بدون اینکه دلیل شکست خود رو بدونن با افت یهویی جایگاه در نتایج جستجوی گوگل مواجه میشدند.

البته این وسط گزارشای خیلی از سئوی منفی به وبمستر گوگل میرسید که در عمل با بررسی بیشتر مشخص میشد دلیل این یافته های سئوی منفی نبوده، همین مسئله موجب شده که گوگل بازم در برابر وجود اینجور روشی مقاومت کرده و راه حل مناسبی واسه اون ارائه نده. پس قبل از هرچیز باید دقیقا بدونیم که چه وقتی دچار سئوی منفی از طرف یکی از رقیبان خود شده ایم.

نشونه هایی از سئوی منفی واسه سایت شما

نشونه هایی هست که یه وبمستر میتونه از راه اونا رفتارای مشکوک بقیه واسه ایجاد سئوی منفی در سایت خود رو شناسایی کنه، واسه اینکار شما باید وسایل مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یه آمارگیر دقیق و قوی رو در اختیار داشته باشین. نمونه هایی از این نشونه ها به توضیح زیره:

  • لینک به سایت شما از انجمن و فرومای خارجی.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرسایی مانند .ru .cz .pl .biz و چیزای دیگه ای به جز اینا. همه این لینکا عجیب نیستن ولی واسه یه سایت ایرونی دریافت بک لینک زیاد از این جور آدرسا به طور کامل عجیب هستش.
  • تعداد زیادی بک لینک از وبلاگای غیر در رابطه و جورواجور.
  • لینکایی با متن برابر و از چند دامنه مشخص، مثلا در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشه.
  • دریافت بک لینک از سایتای غیراخلاقی، سایتای شرط بندی و مشابه اونا.

نکته مشترک میان همه موارد بالا، بی ارزش و اعتبار بودن اونا و از همه مهمتر قیمت پایین این جور لینک هاس. بطوریکه حریف شما میتونه با هزینه ای کم تعداد زیادی لینک ناجور به سایت شما سرازیر کنه.

البته بیشتر سایتای ایرونی احتیاجی به نگرانی در این باره ندارن و درآمد اونا از اینترنت به اندازه ای بالا نیس که رقیبان واسه سرنگون کردنشون هزینه کنن ولی زمانیکه صحبت از تجارتای پردرآمد و رقابتای سنگین میشه همه چیز تغییر می کنه!

این وسط مواردی مشاهده میشه که آدما به دست خود تکنیکای سئوی منفی رو روی سایتشان انجام میدن! تبلیغات جور واجور واسه فروش تعداد زیادی لینک با پیج رنکای ۲ و ۳ در ازای قیمت پایین در واقع بدترین دام واسه یه وبمستره. به جای جمله ای مانند ‘خرید ۵۰ لینک رنک ۲ فقط ۱۰۰ هزارتومن’ باید بخونین ‘با ۱۰۰ هزارتومن سایت خود رو نابود کنین’.

شمام تا کنون با استفاده تکنیکای اشتباه و داغون کننده موجب آسیب زدن به سئوی سایت خود شدین؟ و یا متوجه رفتارهایی مانند سئوی منفی از طرف رقیبان خود شدین؟