روانشناسی سه کلید مهم برای ایجاد توانمندی در نیروی انسانی

روانشناسی سه کلید مهم برای ایجاد توانمندی در نیروی انسانی

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر و جستجو در بین هزاران پایان نامه

در موضوعات جور واجور و دانلود متن کامل اونا

با فرمت ورد به سایت  zusa.ir  مراجعه کنین

 

هروقت گروهی از کارکنان با مسئولیت­های خاص واسه روند کار و تولید انتخاب می­شن، از شروع تا آخر کار برنامه ­ریزی و اجرا می­ کنن، همه چیز رو مدیریت می­ کنن و مسئولیت رو به صورت مساوی و مساوی تقسیم می­ کنن. مزیت تیم­های خودگردان در جفت و جور کردن رضایت شغلی، تغییر نگاه، تعهد کاری، ایجاد رابطه بهتر میان کارکنان و مدیران، تاثیر بیشتر فرایندهای تصمیم ­گیری، بهبود و پیشرفت عملیات، کاهش هزینه­ها و بهره­وری سازمان خلاصه می­شه(میرمحمدی،۱۳۹۲)

الف) اولین کلید: تیم­سازی رو جانشین سلسله مراتب کنین. توانمندسازى بدون ایجاد تغییرات مناسب در سلسله ­مراتب بوروکراسی سنتی غیر ممکنه و اون نیازمند یه ساختار سازمانی تخت با سطوح سلسله مراتبی کمتر و بهبود رابطه بین تیم­ها می­باشه(مجیدى، قهرمانى و محمودآبادى، ۱۳۸۷)

هروقت گروهی از کارکنان با مسئولیت­های خاص واسه روند کار و تولید انتخاب می شن، از شروع تا آخر کار برنامه ­ریزی و اجرا می­ کنن، همه چیز رو مدیریت می کنن و مسئولیت رو به صورت مساوی و مساوی تقسیم می­ کنن. این گروه از کارکنان از شروع تا آخر، مسئول کل پروسه تولید و ارائه خدمت، موظف خود هستن. اونا مجازند تصمیم بگیرن و تصمیمات رو اجرا کنن. ژاپنی­ها این گروه­ها رو حلقه کیفیت(QC)می­نامند. این سبک از مدیریت دلیل می­شه، سازمان از سبک هرم سازمانی به سبک دایره­ای واسه بهتر شدن کل سیستم سازمان تغییر بفرسته. (جلالى جواران و جلالى جواران، ۱۳۸۹). این گروه ها از راه گذروندن دوره­های آموزشی می تونن مهارت­های لازم رو کسب و درحین کار وابستگی کمتری به مدیران و سرپرستان احساس کنن. گروه های خودگردان در کار همدیگه دخالت نمی­کنن مگه اینکه گامی درجهت توانمندشدن باشه. مدیریت عالی سازمان باید نسبت به پشتیبانی و پشتیبانی از گروه های خودگردان باور قلبی داشته باشه( آقایار ،۱۳۸۲)

ب) کلید دوم تسهیم اطلاعات: که به کارکنان اجازه می­دهد موقعیت­های سازمان خود رو بشناسن و مورد موشکافی بذارن. تسهیم اطلاعات با اعتمادسازی در سازمان، شکستن تفکر سلسله مراتبی سنتی شروع می­شه و در نتیجه موجب افزایش احساس مسئولیت­ پذیری کارکنان می­شه. یعنی اطلاعات نیاز به آسونی دراختیار کارکنان قرار گیرد. دسترسی به اطلاعات باعث اعتمادبه­نفس و آگاهی اونا از وضعیت فعلی سازمان شده و موجب تحکیم فرهنگ اعتماد و همدلی می­شه. کارکنان اگه اطلاعــات کافی نداشته باشن قادر به تصمیم ­گیری درست نیستن. دسترسی کارکنان به اطلاعات باعث احساس تعلق، بهبود کارکرد و احساس مسئولیت کارکنان می­شه. اطلاعات خون زندگی توانمندسازیه(آقایار ، ۱۳۸۲).
موشکافی

ج) کلید سوم: اختیار و استقلال کاری: باید در چارچوب مرزهای مشخص باشه تا از اتلاف انرژی الکی جلوگیری کنه. عوامل تعیین­کننده مرز فعالیت­ها عبارتند از:

ماموریت یا فلسفه وجودی سازمان: یعنی هدف از تشکیل یا کار و کاسبی سازمان چیه؟
فلسفه
ارزشها: حدود فعالیت شما چیه؟
خیالات: تصویر شما از آینده چیه؟
اهداف: چی، چه وقت، در کجا و چیجوری انجام بدین؟

نقشه ها: کی، چه کاری با چه نوع ساختار سازمانی انجام بده و در انجام کار چیجوری پشتیبانی می­شه؟ خیلی از مدیران معمولاً از تفویض اختیار ترس دارن. چون فکر می کنند مهم­ترین عامل باقی موندن سازمانشون که کسب درآمد و سوده به خطر می­افتد. البته این دیدگاه وقتی درسته که اختیار تصمیم ­گیری به کارکنان ضعیف واگذار شه (آقایار ،۱۳۸۲).

 

امتیازات توانمندسازی منابع انسانی

توانمندسازی دلیل افزایش حق انتخاب داشتن افراد،  در گرفتن تصمیم در بخش شغلی­شون می­شه که این سود زیادی رو واسه سازمان به ارمغان می­آورد(نومون، منسورکن و احسون[۱]، ۲۰۱۰).

کارکنانی که خود رو توانا می­پیدا کنن با اختلاف و ابهام در نقش کمتری مواجه می­شن، به خاطر این که اون­ها می­تونن بر محیط خود کنترل داشته باشن. هم اینکه کارکنان توانا احساس رضایت شغلی ، انگیزه و وفاداری سازمانی بیشتری دارن چون خود رو دلیلی موثر در رسیدن سازمان به اهدافش  می دونن(گریسلی و همکاران، ۲۰۰۸).

« باون و لاولر » ( ۱۹۹۲ ) امتیازات توانمندسازی کارکنان در سازمان­های خدماتی رو به توضیح زیر توصیف می­ کنن:

۱- کارکنان توانا به نیازای مشتریان در بین سرویس دهی جواب­های سریع و به موقع می­ بدن.

۲- افراد توانا به مشتریان ناراضی در بین عودت خدمات جواب­های سریع و به موقع می­ بدن.

۳- کارکنان توانا احساس بهتری نسبت به خود و شغلشون دارن.

۴- کارکنان توانا با مشتریان به گرمی و آغوش باز رابطه برقرار می کنن.

۵- کارکنان توانا می­تونن منبع بزرگی از اندیشه­های خدماتی باشن(عبداللهی و نوه­ابراهیم، ۱۳۸۵).

راهکارهای عملی توانمندسازی کارکنان

الف) آموزش ضمن خدمت: آموزش ضمن خدمت جهت بهسازی و توانمندسازی کارکنان مورد تاکید سازمان­ها به خصوص سازمان­های یادگیرنده و پویاست .آموزش ضمن خدمت با تامین علم و مهارت لازم واسه انجام وظایف به صورت کارآ و موثر، منتهی به ایجاد حس اعتماد به نفس و خودارزشی درکارکنان و در نتیجه احساس رضایت شغلی در کارکنان می­شه، که نتیجه اون بهره­وری بالاتر در سازمان می­باشه (پاک­طینت و فتحی زاده، ۱۳۸۷).

اعتماد به نفس

ب) تسهیم اطلاعات واسه توانمندسازی کارکنان نه فقط یه ضرورته، بلکه موجب ایجادجو اعتماد، صمیمیت و مسئولیت­ پذیری هم می­شه .این تسهیم نه فقط حس تعلق، مشارکت و مالکیت نسبت به سازمان ایجاد می­ کنه ، بلکه کارکنان رو مصمم می­سازه تا از اطلا عات کسب شده واسه بهبود کارکرد ساز مون استفاده کنن.

ج) پرورش تجارب تسلط شخصی[۲]: تسلط شخصی می ­تونه با فرصت انجام موفقیت آمیز کارای سخت که آخر به تحقق هدفهای مطلوب منتهی شه، تشویق شه .کلید کار شروع اون با کار­های آسون و بعد پیش رفتن به سمت کارای سخته تا اینکه شخص احساس تسلط بر همه پیچیدگی مسائل رو تجربه کنه (پاک­طینت و فتحی­زاده، ۱۳۸۷).

ه) الگوسازی[۳]: راه دیگه توانمندسازی افراد، الگوسازی یا نمایش الگوی رفتاری درسته .باندورا دریافت که مشاهده افراد موفق در فعالیت­های چالشی، محرک نیرومندی واسه بقیه می­باشه تا باور پیدا کنن که اونا هم می­تونن کامیاب شن .این کار باعث می­شه تا افراد یه کار رو قابل ­انجام تلقی کنن و اینکه بدونن شغل در محدوده توانایی­های آنانه و کامیابی امکان­پذیر می­باشه(همون).

و) کار تیمی[۴]: این پدیده به دلیل روحیه تعاون و هم­افزایی، در سال­های گذشته شدیدا روش زوم شده .این بحث از نتیجه های زیادتر از اندازه تقسیم وظیفه در کارا درگذشته بوده بنابر این از بعد توانمندسازی مهم می­باشه(همون).

ط) ایجاد اعتماد: اعتماد بنیادی­ترین احساسیه که هر فرد می ­تونه اون رو تجربه کنه. جهت تقویت اعتماد

میان کارکنان و مدیریت، اقدامات زیرسودمند می­باشه:

توجه و احترام به نقطه نظرات کارکنان؛

تشویق کارکنان به رد و بدل کردن آزاد اطلاعات؛

جفت و جور کردن سهولت دسترسی کارکنان به مدیریت سازمان؛

دادن آزادی عمل به کارکنان در ارائه طرحهای مربوطه(آقایار، ۱۳۸۲)

[۱] Nauman, Mansurkhan & Ehson

[۲] Fostering Personal Mastery Experiences

[۳] Modeling

[۴] Team working

Share