رضایت کاربران، مفهوم جدید سئو

رضایت کاربران، مفهوم جدید سئو

Search Experience Optimization معنی جدید سئو

شاید امروز از هر کسی که با معنی سئو آشنا باشه سوال کنین این کلمه رو واسه شما بهینه سازی واسه موتورهای جستجو یا همون Search Engine Optimization معنی کنه. که تعبیر درستی براساس چیزی که واسه اولین بار در دهه ۹۰ میلادی مطرح شد هستش. ولی می خوایم در این مقاله شما رو با معنی جدید SEO یا  همون Search Experience Optimization آشنا کنیم.

موتورهای جستجو در اون زمان قدرت زیادی نداشته و امکان ایندکس سریع، درک مطالب سایت و تخمین سرعت بارگذاری رو دارا نبودن. به خاطر همین کسی توجهی به بهینه سازی سایت خود متناسب با معیارهای گوگل یا دیگر سایتا نداشت. با گسترش محبوبیت و کارایی موتورهای جستجو توجه صاحبان سایتا به سئو بیشتر شده و معیارهای اصلی سئو به کلید موفقیت و جذب بازدیدکننده تبدیل شد.

با افزایش ارزش سئو و تاثیر گوگل بر موفقیت سایتا، افراد زیادی تلاش بر فریب موتورهای جستجو داشته و از راه های جور واجور خود رو واسه کلید واژه خاصی در نتایج جستجوی گوگل بالا کشیدن. به خاطر همین کیفیت یافته های جستجو افت شدیدی پیدا کرده و گوگل رو بر اون داشت تا با این اقدامات مقابله کرده و به جریمه سایتای اسپم بپردازه. با گذشت زمان و رونمایی از الگوریتمای جور واجور مانند پاندا و پنگوئن راه بر سایتای متخلف بسته شد ولی بازم روشای جدیدی واسه فریب الگوریتما و روباتای گوگل پیدا میشه.

نتیجه این پروسه چیزی جز کاهش کیفیت مطالب ارائه شده در وبسایتا نبود. چون توجه به فاکتورهای گوگل و جذب بازدیدکننده از اون اهمیت بالایی در موفقیت داشت، خیلی از سایتا کیفیت محتوای خود رو فدای جایگاه مناسب در یافته های کردن که موجب نارضایتی کاربران اونا شد. با ورود الگوریتمای جدید و آخرین بروزرسانی گوگل به نظر میرسه که معنی سئو با تغییری بنیادی روبرو می شه. از این پس میشه سئو رو با عنوان بهینه سازی تجربه جستجو یا Search Experience Optimization شناخت که در ادامه اون رو واسه شما توضیح می دیم.

Search Experience Optimization چیه؟

با خدشه دار شدن نام سئو و دید بد افراد نسبت به اون با گذشت زمان، شرکتای زیادی تمرکز خود رو بر این کلید واژه ورداشته و اهمیتی به رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل در سئو نمیدن. به عنوان یه مثال مناسب میتونیم به سایت SEOmoz اشاره کنیم که تازگیا نام خود رو به MOZ تغییر داده و با این کار فشار مالی و افت بازدید شدیدی رو تجربه کرد. ولی به احتمال زیاد مدیران این شرکت بزرگ و موثر در مورد بهینه سازی اهداف بلندمدت دیگه واسه خود تعریف کردن که جایگاهی واسه کلمه سئو در اون نمیبینن.

Search Experience Optimization تلاش بر اون داره که تجربه مناسبی رو واسه کاربران در موتورهای جستجو جفت و جور کنه، یعنی اگه شما عبارت خاصی رو در گوگل جستجو میکنین با مناسب ترین یافته های مواجه شید و خیلی سریع به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشین. اصول بهینه سازی واسه کاربران به توضیح زیره:

  • تولید محتوای به درد بخور و متناسب با نیاز کاربران
  • دسترسی آسون به مطالب و اتحاد موضوعی اونا در سایت
  • توجه به آمار سایت و چگونگی کارکرد کاربران در اون واسه پیدا کردن نقاظ ضعف و قوت
  • تعریف چکیده و عنوان مناسب و در رابطه واسه موتور جستجو، که کاربران رو در پیدا کردن صفحه مورد نظر راهنمایی کنه
  • افزایش سرعت سایت و کاهش زمان بارگذاری
  • رعایت اصول کدنویسی و نمایش سایت در هر مرورگر یا دستگاهی

 

Search Experience Optimization

نبود توجه به کاربران سایت و تجربه بد اونا در سایت میتونه هر لحظه موجب سقوط شما شه

مواردی هستن که ممکنه موجب بهبود رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل شن ولی واسه کاربران مناسب نیستن. این روش ها ممکنه الان کاربردی باشن ولی در آینده و با آپدیتای جدید گوگل موجب جریمه سایت شما می شن که مهمترین اونا عبارتند از خرید بک لینک از سایتای نامربوط، کپی از مطالب سایتای دیگه و بهینه سازی صفحات سایت واسه کلمات کلیدی ولی با محتوای ناجور.

ممکنه با تغییر معنی سئو خیلی از نکات و روشی که تا الان آموخته اید کارایی خود رو از دست بدن و یا حتی تاثیر معکوسی بر سئو شما داشته باشن. کلیه مقالات وبسیما از اول با راه و روش تکنیکای کلاه سفید و توجه به رضایت کاربران جفت و جور و منتشر شدن. رعایت این نکات علاوه بر بهتر شدن یافته های شما در گوگل، تجربه مناسبی واسه کاربران بهمراه داره.

Share