راهنمای وبمستر گوگل

راهنمای کامل مدیران سایتا یا همون Google webmaster Guidelines رو میشه کتاب مقدس یا منبع اصلی واسه سئو دونست. بیشتر توضیحات و آموزشای ارائه شده در این راهنما به شکل عمومی و کلی هستن اما هرکدوم با کمی دقت و بررسی بیشتر مشعلی موثر در دالانای تاریک و مبهم سئو و بهینه سازی سایت هستن.

تازگیا گوگل تغییراتی در این دستورالعملا ایجاد کرده. تغییراتی که شاید درحد کلمات و جملاتی کوتاه باشن ولی نکات مهمی در خود نهفته دارن. هر تغییر کوچیکی در این بخش ساعت فکر و تحلیل در پشت خود داشته و نمایانگر راه سئو در روزا و سالهای آینده هستش.

google webmaster guidelines

در این مقاله از وبسیما می خوایم راهنمای عمومی وبسمتران رو بازخوانی کرده و چند تا نکته مهم اون رو بررسی کنیم.

 

مهمترین نکات اضافه شده به راهنمای وبمستران در گوگل

اگه امکان اون رو دارین، از گواهی SSL و HTTPS در سایت خود استفاده کنین. ایجاد رابطه امن میان سایت و کاربران راه حل مناسبی واسه ارتباطات در فضای وبه.

به کار گیری گواهی SSL به عنوان یکی از اصول راهنمای وبمستر گوگل گفته شده. همین مسئله اهمیت و ارزش اون رو نشون می ده. تا همین چند ماه پیش می گفتیم که وجود اون میتونه تاثیر مثبت داشته باشه ولی شاید از این به بعد باید فکر کنیم که نبود اون ممکنه تاثیر منفی بر کارکرد کلی سایت و سئوی شما در آینده داشته باشه.

سایت خود رو با در نظر گرفتن همه صفحات نمایش شامل کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل طراحی و اجرا کنین. از وسیله بررسی کارایی سایت در موبایل استفاده کنین و مشکلات گفته شده رو برطرف کنین.

Mobile Friendly بودن سایت و طراحی رسپانسیو مدت هاست که مورد توجه گوگل و الگوریتمای اون بوده اما تا الان جایی در راهنمای عمومی نداشته، با این وجود اضافه شدن اون به راهنمای کلی دور از ذهن نبود.

محتوای مهم موجود در صفحات باید در نگاه اول دیده شن. رباتای گوگل توانایی درک محتوای قرار داده شده در تبا و اسلایدرها رو دارن ولی ارزش کمتری واسه این نوع محتوا در نظر می گیرن.

این عبارت خوب مشخص میکنه که قرار دادن محتوای سایت در تبا و بازشوندها مانع دسترسی ربات به اونا نمیشه ولی موجب میشه که ارزش این محتوا کمتر درنظر گرفته شه. در نتیجه باید عبارات و کلمات هدف خود رو در برابر دید مستقیم کاربران قرار داده و دسترسی به اون رو به آسونترین روش ممکن برنامه ریزی کنیم.

بخشایی از راهنمای وبمستر که تغییر داشتن

هر صفحه ای در سایت شما باید دست کم از یه صفحه دیگه که خودش در برابر دسترس و دید گوگله لینک شده باشه. این لینک میتونه به شکل متنی و یا به شکل عکس با متن جانشین مناسب باشه. متن لینک یا متن جانشین تصویر باید مربوط به صفحه لینک شده باشه.

در نسخه قبلی نوشته شده بود که هر صفحه باید دست کم یه لینک متنی از صفحه ای دیگه روی وب داشته باشه که در نسخه جدید اعلام شده به کار گیری تصویر هم مجازه البته به شرطی که متن جانشین تصویر به درستی انتخاب شده باشه.

تعداد لینکای موجود در صفحه رو در حد معقولی پایین نگه دارین (کمتر از چند هزار لینک!)

در نسخه قبلی به شکل مشخص گفته شده بود که هیچ صفحه ای نباید بیشتر از ۱۰۰ لینک در خود داشته باشه ولی امروز این عدد به چند هزار زیاد شده. البته دقت کنین که این عدد به عنوان بیشترین حد معرفی شده و هرچقدر که شما تعداد لینکای صفحه رو پایین تر نگه دارین بهتره.

فکر کنین کاربران چه کلماتی رو واسه دسترسی به سایت شما جستجو میکنن و همون کلمات رو در محتوای سایت خود بکار گیرید.

این نکته بسیار مهم و کاربردیه چون به ما می آموزد که قبل از جفت و جور محتوا باید فکر کنیم که دقیقا چه کلمه یا عبارتی رو هدف گذاری کردیم. نه اینکه سایت و محتوا رو منتشر کنیم و تازه به فکر کسب جایگاه روی کلمه مورد نظر خود باشیم. پروسه بازاریابی محتوا محور قبل از تولید محتوا شروع میشه.

راهنمای وبمستر گوگل

مطمئن شید که عنوانا و متن جانشین تصاویر منحصر بفرد، دقیق و توضیحی باشن.

تنها تغییر نسبت به گذشته اضافه شدن عبارت منحصر بفرده. گوگل به ما اعلام میکنه که از به کار گیری عنوانای کوتاه و تکراری دوری کنیم. هم اینکه متن جانشین تصاویر باید به شکلی انتخاب شه که طوری کامل معرف اون تصویر باشه.

مطمئن شید که تموم لینکا به صفحات درستی منتهی می شن. کدهای HTML سایت باید استاندارد باشن.

در نسخه قبلی از راهنمای عمومی وبمستران در گوگل گفته شده بود صحت لینکای سایت و کدهای اون رو بررسی کنین. ولی در نسخه جدید بر این مسئله تاکید بیشتری شده. در ادامه توضیح می ده که ممکنه استاندارد بودن کدهای HTML (براساس استانداردهای W3.org) مستقیما بر رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل تاثیر نداشته باشن ولی بر نمایش سایت در موبایل و استفاده درست از نشونه گذاری Schema تاثیر زیادی دارن.

مواردی که از راهنمای عمومی سئو حذف شده

در گذشته گفته شده بود، صفحاتی که محتوای اونا به شکل داینامیک و با قرار گرفتن ؟ در نشانی صفحه درست می شن از نظر سئو مناسب نبوده و ممکنه رباتا هنگام ایندکس کردن با مشکل مواجه شن. هم اینکه صفحاتی مانند یافته های جستجو یا بخشایی که به شکل خودکار محتواگذاری می شن باید از دید موتورهای جستجو و رباتای خزنده مخفی شه.

در نسخه جدید این بخش کلا حذف شده و الان رباتا و الگوریتمای گوگل درک درستی از این صفحات دارن.

علاوه بر موارد گفته شده در این مقاله تغییرات دیگری هم در این صفحه و راهنمای عمومی وبمستران دیده میشه که به اونا نپرداختیم چون تغییر و اختلافی به نسبت علم قبلی ما نداشتن. نکته بسیار مهم اون هستش که بیشتر این موارد قابل پیش بینی و درک بوده و همه هم جهت با تجربه کاربری بهتر و احترام به مخاطبین آماده شدن.

بنظر شما رعایت این موارد چقدر بر روند موفقیت یه سایت اثر میذاره؟ بازم روشای میانبر و تکنیکای جانبی میتونن موجب فریب موتورهای جستجو و کسب جایگاه در یافته های اونا شه؟