راهنمای عمومی واسه سفارش سئو سایت

سئو سایت چیزی زمانبر و فنی بوده و بیشتر مدیران سایتا زمان کافی واسه بهینه سازی و سئو سایت خود رو ندارن. در این شرایط مراجعه به متخصص سئو و پرداخت هزینه در ازای صرف زمان و علم سئوکاران چیزی منطقی و روشن بنظر میرسه. در این مقاله می خوایم به بررسی دقیق تر این روند و عوامل موثر بر انتخاب متخصص سئو و انتظار شما از سئو واسه سایت بپردازیم. (با مراجعه به لینکای موجود در متن می تونین اطلاعات تکمیلی در مورد هر بخش رو به دست بیارین)

پادکست

 

سئو چیه؟ و به چه دلیل به اون نیاز داریم؟

در مقالات گذشته وبسیما به اهمیت سئو و اینکه به چه دلیل باید در صفحه اول گوگل باشیم پرداخته شده و در این بخش به شکل کلی نکاتی رو به شما یادآوری می کنیم. کلا دو روش جذب بازدیدکننده از راه موتورهای جستجو هست که شامل تبیلغات در موتورهای جستجو (SEM) و بهینه سازی واسه موتورهای جستجو (SEO) میشه. در صفحه یافته های جستجوی گوگل اولین گزینه ها که فرق کمی هم با یافته های اصلی دارن مربوط به تبلیغات در گوگل یا همون SEM هستن و پس از اون یافته های واقعی جستجو یا همون SEO نشون داده می شن.

سئو سایت

کاربران اینترنتی عموما دید بهتری نسبت به یافته های جستجو در گوگل در مقایسه با تبلیغات دارن و ارزش و اعتبار بیشتری واسه صفحاتی که خودشون از راه موتورهای جستجو پیدا کردن قائل می شن. به خاطر همین ارزش جذب یه کاربر از راه سئو و موتور جستجو بسیار بیشتر از کاربرانی هستش که بوسیله تبلیغات اینترنتی یا ایمیلی به سایت شما وارد می شن.

به چه دلیل باید به متخصص سئو مراجعه کنیم؟

قبل از سپردن سایت خود به یه متخصص یا شرکت سئو باید بدونین که واقعا احتیاجی به این کار دارید؟ هزینه ای که صرف میکنین تاثیری بر تجارت شما داره؟

به همین منظور بهتره در اول لیستی از انتظارات خود از سئو سایت جفت و جور کنین و راه پیش رو رو هدف دار طی کنین. بعضی از هدف گذاریای مناسب واسه سئو سایت عبارتند از:

  • کسب جایگاه بهتر نسبت به رقبای اینترنتی
  • افزایش بازدید روزانه سایت
  • گسترش برند و نام تجاری شما
  • افزایش فروش و درآمد

پس از تعیین هدف شما از سئو سایت، نوبت به تعیین راه و روش انجام اون میرسه، گزینه های مختلفی پیش روی شما هستش که وابستگی مستقیم به زمان آزاد و اندازه سرمایه شما دارن. معمولا زمان لازم واسه یادگیری تکنیکای درست سئو و اجرای دقیق اونا روی سایت واسه شما بسیار گرانبهاتر از هزینه ای هستش که به یه متخصص سئو میپردازید. هم اینکه خیلی از شرکتا با استخدام یه نیروی کار دائم به عنوان مسئول مستقیم مدیریت و بهینه سازی سایت خود وابستگی شرکت به شرکتای سئوکار و مشکلات همکاری دوطرفه رو کاهش میدن. یکی از بدترین ایده ها اون هستش که سئو سایت رو خودتون انجام بدین!

اگه در آخر تصمیم به استخدام یه متخصص سئو واسه انجام امور مربوط به سایت خود و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده گرفتید ادامه این مقاله میتونه واسه شما خیلی مهم باشه.

اشتباهات عادی در مورد سئو؟

سئو و بهینه سازی سایت شامل روش ها و تکنیکای مختلفی شامل بهینه سازی سرعت سایت، تعریف درست تگای متا در صفحات، کسب لینکای طبیعی و معتبر، فعالیت در شبکه های اجتماعی و بسیاری موارد دیگه میشه. انتخاب هر کدوم از این روش ها و یا ترکیبی از اونا میتونه واسه شما به درد بخور و اثر داشته باشه، ولی اشتباهات رایجی در این مورد هست که بررسی موردی اونا میپردازیم:

من باید رتبه یه نتایج جستجوی گوگل باشم!

بطور حتم کسب رتبه ۱ در نتایج جستجوی گوگل میتونه بازدیدکننده زیادی واسه سایت شما بهمراه داشته باشه و افزایش تعداد بازدیدکننده یکی از نشونه ها اصلی موفقیت در سئو هستش. ولی حتی خود گوگل هم نمی تونه رتبه ۱ رو واسه شما تضمین کنه چون نتایج جستجوی گوگل با در نظر گرفتن کشور کاربر، سابقه جستجوهای قبلی و فعالیت اون در شبکه های اجتماعی تغییر میکنه و نمیشه یه رتبه یکتا واسه سایت شما در هر کلید واژه مشخص تعیین کرد.

هم اینکه مهمتر از جایگاه شما، عبارتیه که این جایگاه رو در اون بدست آوردین، بعضی از عبارات دارای رقابتی سنگین بوده و بعضی خیلی راحت قابل رسیدن هستن. کسب رتبه ۱۰ واسه عبارتی مانند “آموزش فتوشاپ” ارزشمندتر از رتبه ۱ واسه عبارتی مانند “آموزش تازه کار تا حرفه ای فتوشاپ” هستش. پس کارکرد خود یا متخصص سئو رو تنها براساس جایگاه کلمات نسنجید، بلکه اندازه افزایش ورودی و اندازه حضور این افراد در سایت شما بسیار مهم تره.

در اینجور شرایطی داشتن یه آمارگیر قوی و بررسی رفتار بازدیدکنندگان در سایت اهمیت زیادی داره.

من فقط سئو تضمینی رو قبول دارم

اگه کسی جایگاه مناسب در نتایج جستجوی گوگل رو به شکل تضمینی به شما پیشنهاد می ده، بهتره که به فکر متخصص دیگری باشین. هم اینکه مشاهده میشه که بعضی افراد پیشنهاداتی مانند پرداخت پول پس از مشاهده یافته ها به شما ارائه میدن! این پیشنهاد در اول وسوسه انگیز بنظر میرسه ولی یه نکته کوچیک در پشت این پیشنهاد نهفتهه.

اگه سایت شما جایگاه خوبی پیدا نکرد چه میشه؟ شما پولی پرداخت نمیکنید ولی ضرری هم متحمل نشدین؟

در بیشتر موارد (این یه قانون کلی نیس) آدمایی که اینجور پیشنهادی به شما میدن از تکنیکایی واسه فریب گوگل استفاده میکنن، این تکنیکا در بعضی موارد یافته های زودتر از موعد متعارف و زیادی دارن و در بعضی سایتا بی تاثیر جلوه میکنن. ولی در آخر تاثیر به کار گیری این روش ها واسه هر سایتی در درازمدت داغون کننده و مضر هستش. نتیجه این موارد و جریمه های جورواجور گوگل معمولا چندماه بعد مشخص میشه و شما در اون زمان کل هزینه سئو رو پرداخت کردین.

سایت خود رو یه بار واسه همیشه سئو میکنم

سئو و بهینه سازی سایت قبل از هر چیز یه امر رقابتیه، حتی اگه شما در جایگاه خوبی قرار گرفته باشه دلیلی نداره که در آینده این جایگاه رو از دست ندین. ممکنه رقبای شما کارکرد بهتری داشته باشن و یا رقبای جدیدی پا به فضای اینترنتی بذارن، پس جایگاه شما همیشه در خطر بوده و حفظ اون نیازمند رسیدگی و بروزرسانی دائمی در سایته.

محتوای تازه مهمترین اصل در حفظ جایگاه سایت و یا کسب رتبه های بهتره. کدنویسی درست و بهبود سرعت سایت رو میشه به شکلی انجام داد که همیشه شرایط مناسبی داشته باشه ولی هر سایتی واسه حفظ جایگاه خود یا بهبود اون نیازمند محتوای تازه و بروزرسانی دائمی هستش.

موارد دیگری هم وجود دارن که با در نظر گرفتن طولانی شدن مقاله به اونا نپرداختیم، تا اینجا شما به دید روشنی از نیازها و انتظارات خود از سئو سایت رسیدین. در مقاله بعدی چگونگی صحبت کردن با یه متخصص سئو و سوالاتی که باید هنگام سفارش از اون سوال کنین رو به شما آموزش میدیم.