دانلود پایان نامه

قوانین اسلام یبه گونه ای مدون شده است که سعادت دنیا واخرت را تأمین نماید و انسان را به تعالی برساند در جهان بینی اسلام دنیا مقدمه آخرت است و انسانی که در جستجوی نیک بختی است باید از تمام ظرفیت های خود بهره جوید و همه هستی را وسیله ای برای رسیدن به ارمان های الهی اش بداند تا اصل معنای واقعی انسان در وجودش متبلور شده و او را به کمال برساند و انسانی که دنیا را صراف جهان مادی نمیداند با رویکردی اخلاقی و انسانی اعمال خود را تنظیم می کند و برای زندگی جاودانه خویش نیز می کوشد. دستورات اسلام نیز جامع و مانع است و تمام ابعاد را در نظر گرفته است. حقوق اجتماعی که در اسلام وضع شده است برای همه انسان ها و ابدی است و نمی توان این حقوق را با گذشت زمان از افراد سلب نمود.
مبحث چهارم) تاریخ حقوق بشر
گفتار اول)تعریف حقوق بشر
از ابتدای پیدایش مفهوم حقوق بشر تعریف زیادی از آن شده است ولی به طور کلی هرگاه از حقوق بشر می اید منظور آن دسته از حقوقی است که انسان صرفا به جهت انسان بودن از آن برخوردار می گردد .
حقوق بشر عبارت از مجموعه از امتیازات متعلق به افراد یک جامعه و مقرر در قواعد موضوعه است که افراد، به اعتبار انسان بودن و در رابطه با دیگر افراد جامعه و با قدرت حاکم، با تضمینات و حمایت های لازم، از آن برخوردار می باشند .
گفتار دوم) زمینه حقوق بشر
حقوق بشر در تفکر تمام دانشمندان از قرون قبل از میلاد مسیح تا قرن حاضر وجود داشته و دستخوش تغییرات زیادی شده است. فیلسوفان یونان مانند افلاطون و ارسطو و پی از آن در قرون وسطی فیلسوفانی چون اکوینا س، ابلار و اگوستین درباره ماهیت انسان، حقوق او و تکالیفش اندیشه های زیادی داشتند و درباره حقوق انسان ها بسیار نوشته اند. اندیشه برخی از آنها مانند ابلار مبنای حقوق بشر در قرن جدید قرار گرفت .
ابلار با بیان عنوان (آگاهی من از ارزش خودم ) ارزش انسان رابه بشر یاد آوری نمود و این تفکرات زمینه برای مکتب پروتستان اماده ساخت. کلیسا و تفتیش عقاید و سلب آزادی ها به حدی بر مردم و افکار مردم فشار آورد که متفکرین به این فکر افتادند تا مکتبی جدید بسازند و بر علیه حاکمیت کلیسا اعتراض کنند. نقطه پایان دوره هزاره هزار ساله تاریک و دهشتناک سلب آزادی ها و کنترل قرون وسطا از یک طرف و نقطه آغاز نهضت بزرگ آزاد اندیشی و پاره کردن زنجیره اوهام و خرافات و تفتیش عقاید در اروپا رونسانس نامیده می شود. حاکمیت علم جانشین حاکمیت کلیسایی گردید و رهایی از حاکمیت کلیسا منجر به فردیت شد .
در قرون ۱۷ و ۱۸دانشمندان با تفکر اومانیستی انسان محور جهان را قرار دادند و منبع حقوق فطری که خداوند بود تبدیل به انسان شد. انسان معیار همه چیز گشت و قدرت تصمیم گیری و تشخیص در انحصار انسان قرار گرفت.
در این دوره عقل بشر منبع حقوق فطری شد وفلاسفه بر این باور بودند که انسان توانایی کشف و درک حقوق طبیعی را دارد. همچنین بنابر این نظریات هدف از تأکید بر حقوق طبیعی، حمایت از حقوق فردی عنوان شد، در حالی که پیش از آن هدف از تأکید بر حقوق فطری را اجرای اراده خداوند و تأمین طاعت از او می دانستند .
گفتار سوم ) اعلامیه های حقوق بشر و قرار دادهای بین المللی:
قرن بیستم نیز شاهد تحولات گسترده ای در حقوق بشر بود و اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی و ایجاد نسل های مختلف حقوق بشردر قرن بیستم واقع گشت و سبب تحول زیادی گردید. برخی از اعلامیه هایی که صادر شده است که به آنها می پردازیم.
اعلامیه حقوق بشر فرانسه
اولین اعلامیه حقوق بشر پس از انقلاب کبیر فرانسه در ماه اوت سال ۱۷۸۹م منتشر شد. این اعلامیه شامل ۱۷ ماده بود و در قانون اساسی فرانسه و بعد اعلامیه جهانی حقوق بشر موثر بود.
اعلامیه جهانی حقوق بشر
این اعلامیه در دسامبر ۱۹۴۸ به صورت قطعنامه ش۲۱۷در مجمع عمومی به تصویب رسید. این اعلامیه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفت و شامل ۳۰ ماده است.
قراداد اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی
این قرار داد در تاریخ ۴ نوامبر به تصویب رسیدو دارای ۶۶ ماده استو از کامل ترین متون حقوق بشر است. دولت های اروپایی ملزم به رعایت این قوانین هستند و کلیه اشخاص حق دارند که اجرای این مقررات را درخواست کنند. در این قرار داد تأسیس یک دادگاه پیش بینی شده است که شکایات مربوطه را رسیدگی می کند.
منشور اجتماعی اروپا
این منشور در سال ۱۹۶۱ به تصویب رسید و هدف بهره مند شدن اتباع از حقوق اجتماعی مساوی بدون تبعیض از جهت نژاد، رنگ و جنس و مذهب است. این منشور به این موارد اشاره دارد:
حق شرایط کاری امن و سالم
حق برخورداری از امنیت اجتماعی
حق برخورداری از کمک های اجتماعی و پزشکی
حق سالمندان از برخورداری از حمایت
۵٫۳٫۵٫۸۱ دیوان اروپایی حقوق بشر
در سال ۱۹۵۹ میلادی در کنار کمیسیون اروپایی حقوق بشر   دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز تأسیس شد تا طی یک رسیدگی دو مرحله‌ای نقش نظارت بر اجرای کنوانسیون اروپایی حقوق بشررا ایفاء نماید.
به تدریج با افزایش تعداد اعضای کنوانسیون اروپایی و زیاد شدن تعداد متقاضیان مراجعه کننده به این دو نهاد نظارتی، مدت زمان رسیدگی به شکایات بسیار طولانی شده و به حدود ۴ الی ۵ سال انتظار برای رسیدگی به یک پرونده رسید. پرونده‌ها ابتدا در کمیسیون اروپایی حقوق بشر مطرح می‌شدند و در صورت تأیید کمیسیون مزبوربه دادگاه اروپایی ارجاع می‌شد. از این جهت در راستای کمتر کردن مدت زمان فرآیند رسیدگی و همچنین آسان‌تر نمودن شیوه رسیدگی با تصویب و لازم الاجرا شدن پروتکل‌ شماره ۱۱، از نوامبر ۱۹۹۸ شاهد سیستمی تک مرحله‌ای برای رسیدگی و نظارت بر مقررات کنوانسیون اروپایی می‌باشیم. روتکل شماره ۱۱ بدون آنکه هیچ تغییر ماهوی در مقررات کنوانسیون اروپایی یا ملاک‌ها ومعیارهای رسیدگی به شکایات در دادگاه اروپایی به وجود آورد با حذف کمیسیون اروپایی از فرایند رسیدگی نقش مهمی را در کاهش زمان رسیدگی به شکایات ایفاء نمود. البته کماکان با افزایش تعداد بسیار زیاد در خواست‌ها به دیوان باز هم روند رسیدگی نسبتاً طولانی است. با این حال نظام رسیدگی و فرایند آن از سیستمی دو مرحله‌ای تبدیل به یک مرحله شده و تا کنون بدین شیوه اداره می‍‍‍شود.
اعلامیه اسلامی حقوق بشر
یکی از ابتکارات مهم سازمان کنفرانس اسلامی تدوین (اعلامیه اسلامی حقوق بشر )است که متن نهایی اش در ۵ اوت ۱۹۹۰ به تصویب رسید و شامل ۲۵ ماده است و حقوق و ازادی های عمومی را جزئی از دین مسلمین میداند.
میثاق های حقوق بشر
دو میثاق جدید در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۶۶ میلادی به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است که از جهت حقوق مدنی و سیاسی پس از اعلامیه جهانی حقوق بشر ارزش زیادی دارد و در واقع مکمل آن است. یکی از آنها راجع به حقوق سیاسی و مدنی است و دارای یک مقدمه و ۵۳ ماده است. و دیگری مربوط به حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و شامل یک مقدمه و ۳۱ ماده است.
کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادی های سیاسی

مراد از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که گاهی از آن به اختصار با نام کنوانسیون اروپایی نیز یاد می‌شود، در حقیقت «کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی»است که از آن با علایم اختصاری (ECHR) هم در برخی متون یاد می‌شود.
کنوانسیون مذکور از جمله اسناد تدوین شده توسط شورای اروپا است. این سند بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم به وسیله دولتهای عضو شورای اروپا در سال ۱۹۴۹ با هدف ارتقای فرهنگ، حیات سیاسی و اجتماعی اروپا و ترویج و توسعه حقوق بشر، دمکراسی و حاکمیت قانون در اروپا تدوین شد.
تدوین این سند و آغاز به کار زود هنگام و ایجاد شورای اروپا تا حدودی بیشتر در جهت نشان دادن واکنش و عکس العمل در قبال نقض های خطرناک، جدی و فاحش حقوق بشر بود که در اروپا در طول جنگ جهانی دوم به وقوع پیوسته بود. سرانجام پس از تلاشهای بسیاری که در راستای تدوین این سند صورت گرفت، کنوانسیون مذکور در چهارم نوامبر ۱۹۵۰ مورد تصویب قرار گرفت و در سوم سپتامبر  ۱۹۵۳ میلادی لازم الإجرا شد.
سند مذکور از حیث معاهده ‌ای درزمره معاهدات عام والزام آور در حمایت  از حقوق بشر وآزادی های اساسی است که حقوق وآزادی های متعددی ر اپوشش داده و بر اعضای آن رعایت مقررات مندرج در آن الزام آور است و از طرفی با توجه به گسترۀ اجرایی این سند ازآنجایی که سند مذکور درسطح معین و مشخص منطقه ‌ای مجریمی ‌باشد از جمله اسناد منطقه‌ای درحمایت از حقوق بشر محسوب می‌شود.
 
الف ) اهداف تدوین
هدف اولیه از تدوین این کنوانسیون بیشتر حمایت از حقوق مدنی و سیاسی در مقابل حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بود، اما چنین امری در نظرات دادگاه اروپایی حقوق بشر مورد تفکیک قرارنگرفت. تدوین کنوانسیون حاضر گامی بسیار مهم در جهت اجرای رویکردهای خاصی بود که در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد (۱۹۴۸۹ مطرح شده بود.
 ب) ویژگی (ECHR)
یکی از مهمترین مزیت ها و ویژگی ممتاز سند حاضر این است که حق دادخواهی فردی را به رسمیت شناخته که به موجب این حق افراد و سازمانها حق دارند اختلافاتشان را با دولتهایشان در خصوص نقض حقوق مندرج در این کنوانیسون به نهادهای استراسبورگ (Strasbourg) ارایه نمایند تا در خصوص آنهارسیدگی صورت پذیرد.
 ج) ساختار (ECHR)
نهادهای استراسبورگ که متشکل از دونهاد بسیار مهم کمیسیون اروپایی حقوقبشر (درسال ۱۹۵۴ تأسیس شده) ودادگاه اروپایی حقوق بشر (درسال ۱۹۵۹ تأسیس شده) است که طی فرایند شکلی خاصی به دادخواهی‌های ارجاع شده رسیدگی می‌نمایند. البته لازم به ذکر است که در پی اصلاح ساختاری که مطابق پروتکل شماره ۱۱ در سال ۱۹۹۸ صورت گرفته، دادگاه اروپایی حقوق بشر بطور مستقیم در خصوص موارد ادعای نقض حقوق وآزادیهای مندرج در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر رسیدگی می‌نماید.
 چ) حقوق ماهوی
حقوق ماهوی (substantive Rights) مندرج در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر به وسیله پروتکلی که به آن الحاق شده‌اند، تکمیل و توسعه یافته است. پروتکلهای شماره ۱، ۴، ۶، ۷ و ۱۳ در زمره پروتکلهایی‌اند که درجهت تکمیل حقوق ماهوی به اینکنوانسیون ملحق شده‌اند.
مهمترین حقوق ماهوی که در کنوانسیون مذکوربه رسمیت شناخته شده‌اند، بدین شرح است: حق حیات (ماده ۲)،حق آزادی از شکنجه و رفتارهای غیر انسانی (ماده ۳)، حق آزادی از بردگی و بندگی و کار اجباری (ماده ۴)،حق آزادی و امنیت شخصی (ماده ۵)،حق محاکمه عادلانه (منصفانه) (ماده ۶)، حق حمایت در برابر عطف بما سبق شدن قوانین کیفری (ماده ۷)، حق خلوت یا حریم خصوصی (ماده ۸)، حق آزادی فکر، وجدان و مذهب (ماده ۹)، حق آزادی بیان (ماده ۱۰)، حق آزادی اجتماعات و مجامع (ماده ۱۱)، حق ازدواج و تشکیل خانواده (ماده ۱۲) و حق درمان (ماده ۱۳).
این کنوانسیون استانداردهای حداقلی حقوق بشر را که توسط دولتهای اروپایی بیش از ۵۰ سال پیش با آن موافقت نموده بودند، بیان می‌کند. مفهوم حقوق بشر و استانداردهای آن در طول این سالهای متمادی بسیار متحول شده و بطور شگفت انگیزی توسعه پیدا کرده است و به گونه‌ای شده که حتی در برخی از جهات کنوانسیون مذکور نمی‌تواند پاسخگوی مسایل حقوق بشر مربوط به زمان حاضر باشد. علیرغم تصویب پروتکلهایی که جهت جبران این بعد و توسعه مفهومی به آن ملحق شده‌اند وهمچنین علیرغم تلاشهایی که توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر صورت گرفته تا با تفسیر این اسناد به عنوان «اسناد پویا و زنده» در جهت توسعه مفهومی این هنجارها گام بردارد باز هم بسیاری نسبت به مقررات مندرج در این کنوانسیون انتقاد نموده وآنرا دارای محدودیتهای بسیار گسترده می‌دانند.
اما با تمامی نقدهای مطرح شده، کنوانیسون اروپایی حقوق بشر تأثیر فوق العاده‌ای بر توسعه قانون گذاری و شیوه حمایتی در زمینه حقوق بشر در اروپا داشته است. این کنوانیسون در حال حاضر به عنوان یکی از اسناد بسیار مهم موفق ترین نظامهای منطقه‌ای در حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی به شمار می‌آید که از جهت ساز و کارهای اجرایی و تعداد اعضایی که دارد، اهمیت بسیاری دارد. از این کنوانسیون به عنوان حقوق بنیادین  (پایه‌ای) اروپا نیز تعریف شده است.
کمیسیون آفریقایی حقوق بشر
  الف) نحوه تشکیل کمیسیون آفریقایی
 کمیسیون آفریقایی حقوق بشر وملت‌ ها ازجمله نهادهای منطقه‌ای مبتنی برمعاهده است، که به موجب ماده ۳۰ منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها (۱۹۸۱) – در داخل سازمان وحدت آفریقا- به منظور ارتقاء حقوق بشر و تضمین حمایت از مقررات مندرج در منشور ایجاد شده است. بدین ترتیب از ماده ۳۰ به بعد منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها مقرراتی را درباره ترکیب کمیسیون، وظایف و اختیارات و سایر امور بیان می‌نماید. این کمیسیون در تاریخ دوم نوامبر ۱۹۸۷ گشایش یافته است.

مطلب مشابه :  منابع مقاله درمورد انتقال طلب

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ب‌) ترکیب کمیسیون آفریقایی
کمیسیون آفریقایی مرکب از یازده عضو است؛ که از بین شخصیت‌های آفریقایی که دارای حسن شهرت‌اند و معروف به داشتن سجایای اخلاقی والا، کرامت، حیثیت، بی‌طرفی و صلاحیت در امور مربوط به حقوق بشر و به ویژه تجربه حقوقی هستند، انتخاب می‌شوند. دارا بودن سوابق و تجربیات قضایی در انتخابات اعضای کمیسیون بسیار با اهمیت است.
اعضای کمیسیون با صلاحیت شخصی (نه به عنوان نماینده دولت‌ها) فعالیت می‌نمایند. هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از یک عضو در کمیسیون داشته باشد. رویه عملی در انتخاب اعضا به این گونه است که اعضاء غالباً از مناطق اصلی قاره آفریقا (نظیر مناطق شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی قاره) انتخاب می‌شوند. دبیر کل  اتحادیه آفریقا از کشورهامی‌خواهد؛ نامزدهای خود را حداکثر تا چهار ماه قبل از انتخابات معرفی نمایند. اسامی نامزدها، ‌در دفتر اجلاس سران دولتها ثبت می‌شود و اجلاس مذکور، اعضای کمیسیون را با رأی مخفی انتخاب می‌نمایند.
مطابق ماده ۳۴ منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها، هر دولت عضو تنها می‌تواند دو نامزد معرفی کند و نامزدهای معرفی شده هم باید تبعه یکی از کشورهای عضو منشور باشند. اعضای کمیسیون آفریقایی حقوق بشر برای مدت ۶ سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنها بلامانع است. همچنین براساس ماده ۳۶ منشور دوره چهارنفر از اعضاء در نخستین انتخاب بعد از ۲ سال ودوره سه نفر دیگر از آنان بعد از ۴ سال پایان می‌پذیرد و رئیس مجمع سران دولت‌های عضو سازمان وحدت آفریقا (از سال ۲۰۰۱ اتحادیه آفریقا)، بلافاصله پس از اولین انتخابات، اسامی کسانی را که پس از ۲ سال و ۴ سال دوره آنها پایان می‌پذیرد، با قرعه تعیین می‌کند.
منشور حقوق بشر آمریکایی
۱٫۱۰٫۳٫۵٫۸٫۱ الف) پیشینه و فرآیند تدوین اعلامیه آمریکایی
هم زمان با تصویب «منشور سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) در نهمین کنفرانس بین المللی کشورهای آمریکایی که در بوگوتای کلمبیا در سال ۱۹۴۸ برگزار شد، کشورهای منطقه آمریکا، اعلامیه آمریکایی حقوق و تکالیف انسانرا که به اختصار از آن تحت اعلامیه آمریکایی یاد می‌شود را نیز به تصویب رساندند. انگیزه‌ها و اهداف تدوین و تصویب این اعلامیه تا حدود زیادی مشابه انگیزه‌ها و اهداف تدوین و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است. این اعلامیه حدوداً شش ماه زودتر از اعلامیه جهانی به تصویب رسیده و با وجود آنکه از جهات متعددی مشابه اعلامیه جهانی حقوق بشر است ولی از برخی جهات نیز با یکدیگر متفاوت و متمایزند. اعلامیه آمریکایی و اعلامیه جهانی حقوق بشر هر دو پاسخی به وقایع جنگ جهانی دوم بودند.
هر دو سند مشتمل بر به رسمیت شناختن حقوق و آزادی‌های بنیادین فردی از هر دو سنخ حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند. همچنین مشابه اعلامیه جهانی، اعلامیه آمریکایی نیز الزام آور نبود.
سند پکن
از جمله اسناد مهم در قلمرو حمایتی حقوق زنان نتایج بدست آمده از چهارمین کنفرانس جهانی حقوق زنان ۱۹۹۵ پکن مندرج در برنامه عمل بکن می باشد


دیدگاهتان را بنویسید