جادوی پینترست و برندینگ

جادوی پینترست و برندینگ

سرفصل محتوا

  • چه چیزایی رو میشه از پینترست آموخت؟
    • ۱- از دید چشمی، جذابه
    • ۲- استفاده آسون داره
    • ۳- اجتماعیه
    • ۴- خوبه
    • ۵- ویروسیه
    • ۶- موردهدف قرار گرفته
  • پینترست چیجوری به کمک برند شما میاد؟

چه چیزایی رو میشه از پینترست آموخت؟

شایدً در جریان روند پیشرفت سایت Pinterest هستین. موفقیت اونا یه شبه نبود و به نظر نمیاد که سِحر و جادویی هم در کار باشه. کاری که اونا انجام دادن ترکیبی از اصول مهم بود. اونا یه مورد رو قربونیِ دیگری نکردن. همه رو باهم داشتن.

این اصول، امتیازات زیادی واسه شرکتای بزرگ و استارتاپا داره که می تونن از اون بیاموزند. یعنی یادآورِ خوبیه. پس بیایید در ادامه نگاهی به این موارد بندازیم:

۱- از دید چشمی، جذابه

وقتی وارد سایت پینترست میشین اولین چیزی که می بینین تصاویرند. به سرعت می تونین از مقدار کمی از متن ساده ای که داره عبور کنین. هیچ کاری جهت انجام دادن واسه بازدیدکننده ای که بار اول وارد اون شده وجود نداره!

نکته کلیدی

با کلمات و تصاویر، سایت خود رو آشوب نکنین. تلاش کنین اونو ساده نگاه دارین تا مردم به اون نگاه کنن. اگه اطلاعات بیشتری درخواست کردن خیلی راحت از راه ویدیو یا متن می تونین واسه شون جفت و جور کنین.

وقتی که در حال طراحی یا طراحی دوباره سایت خود هستین شخصیتای جور واجور افراد رو تو ذهن خود مورد بررسی قرار بدین.

۲- استفاده آسون داره

Pinterest با هزاران ویژگی جور واجور بارگذاری نمی شه. ساده س! و چگونگی به کار گیری اونم خیلی راحت اتفاق می افته. روند عضو شدن در اونم واسه کاربر پیچیده و آزاردهنده نیس. بیشتر ادما از راه دهن به دهن در پیدا میکنن که پینترست چیجوری کار می کنه.

نکته کلیدی

۷۶ درصد از مصرف کنندگان گفتن مهم ترین چیزی که در سایت باید مطمئن شن راحتیِ به کار گیری اون هستش. سایت خود رو حسی (انتقال مستقیم) و از نظر چشمی جذاب کنین، کارِ سختیه اما ارزشش رو داره. سادگی می تونه مزیت رقابتی حساب شه. Dropbox بخاطر سادگی در استفاده شناخته شده. همونطور که استیو جابز گفته:

چه شکلی بودن و چه احساسی رو ایجاد کردن فقط موضوع اصلی نیس. طراحی، چگونگی نتیجه دادن اون هستش.آزمایش کنین تا ببینین که چی واسه کاربران شما جواب میده.

۳- اجتماعیه

مردم دوست دارن خودشون رو بگن و با بقیه به اشتراک بذارن. دوست دارن با کسائی که چیزای مورد علاقه برابری دارن آشنا شن و رابطه برقرار کنن. پینترست کمک می کنه تا این اتفاقا واسه کاربران به شکل ساده تر اتفاق بیفتن. از راه پینا و بوردها باعث می شه سر زبانا بیفته. پینترست ذاتاً اجتماعیه.

همه اجناس، نمی تونن اجتماعی باشن. فیسبوک هم مثل پینترست، روزانه بیشتر از ۲۰۰ میلیون تصویر در اون آپلود می شه.

درباره یوتیوب فکر کنین. سومین سایت پربازدید در سراسر دنیاست. اما محصولی نداره که اجتماعی باشه. اما جنبه های اجتماعی رو در اون اجرا کردن. توانایی نظر دادن، پروفایلا، دنبال کردن و … همه اینا به افراد کمک می کنه تا با دیگری تعامل داشته باشن.

وب سایتا، بخاطر این ویژگیای اجتماعی محبوب تر می شن؟

حتماً وب سایتای موفق زیادی هست که کارکرد اجتماعی درون خود جای نداده ان. Craigslist و Drudge Report دو مورد از اینا هستن. چیزی که این سایت دارن، راحتیِ استفاده س.

تصور کنین که Drudge توانایی نظردادن رو به پست هاش اضافه کنه، ترافیک و تعامل این سایت افزایش پیدا می کنه؟ یا اگه Craigslist صفحات پروفایل واسه فروشندگان و توانایی مرورفروشا رو به سایت خود اضافه کنه، باعث می شه که سایت مورد اعتمادتر جلوه کنه؟

اجناس رو مهم کنین و می بینین که کاربران از حال می کنن. راحتی در استفاده و اطمینان پیدا کردن از اینکه سایت تون سرعت خوبی داره، باعث می شه تا کاربران ناامید نباشن.

۴- خوبه

اگه از سایت پینترست دیدن کرده باشین شک نداشته باشینً فهمیدین که چه پینای مفیدی در خود جای داده. در بخش غذا، شما می تونین دستورهای آشپزی رو ببینین. Nordstorm نکات مُد و فشن به شما ارائه میده. Etsy هم شکلای جور واجور دست ساز رو به اشتراک می ذاره. کلا، بقیه چیزایی رو به اشتراک می ذارن که افراد دیگه اونا رو جذاب میدونن.

در بقیه موارد، می تونین با کلیک روی تصویر، به سایت دلخواه مراجعه کرده و مقاله رو بخونین.

۵- ویروسیه

همونطور که در تصویر بالا می بینین، کاربران اینترنتی از سراسر جهان که در طول یه روز، ۷ روز، یه ماه و سه ماه از سایت پینترست دیدن کردن ثبت شده و نمودار، تغییرات اندازه بازدید رو از سال ۲۰۱۱ تا۲۰۱۲ نشون میده.

پین کردنِ تصاویر چقدر می تونه خوب باشه وقتی کسی اونو نبیند؟ پینترست به کاربران اجازه میده تا فالو کرده و علاقه مندی خود رو اعلام کنن. همینطور می تونن نظرات خود رو گفته و Repin (دوبارهً پین کردن) کنن. وگرنه می تونن به همون لایک اکتفا کنن.

نکته کلیدی

اجناس شما باید ویژگیایی واسه به اشتراک گذاری داشته باشه. دکمه های لایک و توییت گزینه های مناسبی هستن. همینطور تلاش کنین انگیزه ای رو به افراد انتقال بدین تا به دوستان شون تعریف کنن.

۶- موردهدف قرار گرفته

سایت Pinterest در درجه اول، به وسیله خانوما استفاده می شه. خانوما از راه خانمای دیگری که به این سایت مراجعه کرده و از تصاویر لذت بردن باخبر شده و مراجعه می کنن. یعنی نیاز به هیچ فیلترینگ یا جستجویی نیس، دقیقاً در همانجا قرار گرفته.

نکته کلیدی

این موضوع شاید واسه همه جواب نده. اگه شما از قبل یه محصول محبوب دارین می تونه بهترین باشه تا از کاربران بیگانه دوری کنین.

پینترست چیجوری به کمک برند شما میاد؟

* قبل از هر چیز شما احتیاج به ساخت یه حساب کاربری در اون دارین. اینجا حواستون باشه که نام اونو هم جهت با نام برند خود و حتی مثل اون ثبت کنین.

آرم برند خود رو به عنوان لوگوی حساب کاربری خود در اون بذارین و هم اینکه همه اطلاعات و توضیحات اولیه در مورد برند خود رو در قسمت توضیحات اون وارد کنین تا کاربر با برند شما آشنا شه.

برندا نکته ای رو باید اینجا رعایت کنن و اون اینه هنگام ساخت حساب کاربری، فرم مخصوص به صاحبان کار و کاسبی رو پر کنن تا از مزیتایی که پینترست واسه این دسته از کاربران اختصاص داده استفاده کنن از جمله گزارش آنالیتیک که واسه بازاریابان بسیار کاربردیه.

گزارشی که به اونا اعلام می کنه چه تعداد کلیک روی عکسا و فیلما و… خورده و اونا رو به سایت اصلی هدایت کرده و چه محتوایی رو کاربران دنبال می کنن و… .

*   این رو در نظر داشته باشین که هرچه مطالب بیشتری رو شما بذارین، به همون اندازه هم شما سایت برند خود رو در برابر دید کاربران قرار دادین که هر دوی اینا در کنار هم باعث محبوبیت برند شما می شه و موجب بالا رفتن ترافیک شماس که به همون سادگیا نیس و باید تلاش فراوون و سیاستای بازاریابی خاص رو با در نظر گرفتن شناخت کاربران خود دید کنین.

* عالی می شه اگه شما مطالب و عکسایی رو که استفاده می کنین دارای کیفیت بالا و محتوای کاربردی باشه و ارزش خوندن رو در خود داشته باشه چون باعث برگشت کاربران به صفحه شما و به کار گیری مطالب شما و به اشتراک قرار دادن اون واسه دوستانشون می شه.

پس مهمه که محتوای شما واقعی و براساس واقعیت برند شما باشه و خیلی هم در اون زیاده روی نکنین و از خود تعریف و تعریف هم نکنین چراکه باعث می شه فکر کنن بسیار خود عاشق و غیر واقعی هستین.

* ویژگی عالی دیگری که پینترست داره اینه که قسمتی رو واسه Pin کردن ویدئو ها واسه شما اختصاص داده که حتی شما می تونین ویدیوهای خود رو که در YouTube و… قرار دادین، در صفحه خود Pin  کنین و اونا رو در برابر دید بذارین

. در مورد نام Boardای خود که همون آلبوماتون هستش دقت بالایی رو داشته باشین تا از این روش هنگام جست وجوی کاربران در پینترست بتونن به صفحه شما برسن که این لازمه اون هستش اونقدر شما در این شبکه اجتماعی به گشت و گذار و جست وجو پرداخته باشین تا بتونین با چگونگی جست وجوی کاربران و کلماتی که اونا استفاده می کنن آشنا شید.

* قبلا گفته شد که هنگام انتشار مطلبی، توضیحات به درد بخور اونو یادتون نره و دقت بالایی رو در نوشتن اونا به کار بگیرین چراکه مثلا عکس شما و توضیحاتی رو که به همراه اون قرار دادین، در دنیای رو به رشد سریع پینترست در حال به اشتراک قرار گرفتن و دیده شدن و خواندنه. فکر کنم واسه شما بازاریابان مهم بودن این موضوع بسیار رو باشه.

* واسه مناسبتای مختلفی که در تقویم رسمی یا تقویم شرکت خود دارین، Board  متناسب با اونا درست کنین. مانند جشنواره ها، افتتاحیها، تخفیفات خاص، کلکسیون جدید و… کاربران و مراجعه کنندگان هرچه کانال رو مرتب تر و منظم تر ببینن بیشتر علاقه مند و مایل به برگشت به اون و دنبال کردن اون، به دلیل وجود محتوای به درد بخور و جور واجور هستن.

* یکی دیگه از خصوصیاتی که پینترست می تونه با اون به برندینگ شما کمک کنه اینه که یه کانال آماده واسه قرار دادن محتوا در اون هستش، فقط کافیه که شما در اون عکسا و فیلما و مقالات و… که امکان قرار دادن در سایت خود رو ندارین یا جای اونا نیس رو در پینترست بذارین تا با تنوع موجود شما کاربران رو به سمت سایت خود هدایت کنین تا برند خود رو پیشرفت بخشید.

از طرفی هم شما باید مراجعه کنن گان به سایت خود رو به دنیای پینترست خود راهنمایی کنین که اینجا هم پینترست این امکان رو داده که وب نویسان لینک ارتباطی اونو به همراه لوگوی خود درون سایت خود بذارن و اگه هم از WordPress استفاده می شه باز اینجور امکانی رو قرار داده تا دنیای خود رو با برند شما رابطه دهد.

* همکاران خود رو هم به پینترست برند خود دعوت کنین. با این کار اونا رو هم در پیشرفت بخشیدن برند خود در این شبکه همراه کردین که واسه اونا لذت بخش و مورد پسند بوده و هم اینکه سرعت بالا رفتن ارتقای برند شمام زیاد می شه.

* مهم ترین موردی که بهتره اونو یادمون نره، رابطه با مراجعه کنندگانه. به این صورت که اگه اونا از وقت خود واسه نوشتن نقد و بررسی و… استفاده می کنن، شمام واسه اونا وقت گذاشته و به اونا جواب بدین. شما با این کار اعتماد اونا رو جلب کردین و بیشتر به واقعی بودن صفحه شما و برند شما ایمان
می یارن.

* از کلمات کلیدی و موثر در Pinای خود استفاده کنین تا با این کار مطالب شما خیلی راحت در دسترس عموم قرار گیرد. یادتون نره که قرار دادن نشانی سایت شما مهم ترین بخش در قسمت انتشار مطالب خوده تا اونا رو به سایت خود و سایتای منبع هدایت کنین.

* بهترین دنبال کنندگان خود رو شناسایی کنین و از اونا بخواین که شما رو به بقیه معرفی کنن. با این کار شما اونا رو در این کار سهیم کرده و حس مهم بودن رو به اونا انتقال می دین. پیشنهاد من به شما اینه که در مورد پینترست و خصوصیات فراوون و زیادی که در اون هستش تحقیق کنین و اونو به عنوان یه روش هدف دار واسه مطرح کردن بیشتر برند خود و امور بازاریابی حساب کنین.

منبع: فرصت امروز – اصفهان پلاس – cstland.com

Share