بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

تشکیل تیم تولید محتوا و سازماندهی اون

رامین محمودی

۱۰

۰

۲ ۰۰۰۰

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟

روش هدف دار محتوا چیه؟

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

ایده پردازی در بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

روشای گسترش و پخش محتوا

بررسی و تحلیل کارکرد محتوا و گزارش گیری از اون

تکرار، نگهداری و رشد محتوا

 

شما الان با همه مسائل مربوط به بازاریابی محتوا آشنا هستین و شایدً یه روش هدف دار محتوا محکم واسه سایت خود برنامه ریزی کردین. واسه اینکه در بخش بازاریابی محتوا به موفقیت دست پیدا کنین، تنها چند نکته دیگه رو باید رعایت کنین که یکی از اونا، تشکیل تیم تولید محتوا هستش.

برنامه ریزی

در فصل قبلی این آموزش، درباره قیف بازاریابی محتوا و چگونگی جذب مشتری از راه تولید محتوا صحبت کردیم. در این مقاله می خوایم در مورد تشکیل یه تیم تولید محتوا فوق العاده صحبت کنیم تا شما مطمئن شید واسه گذروندن راه پیشرفت، وسایل درستی در اختیار دارین.

پیدا کردن افراد مناسب واسه تیم تولید محتوا

موفقیت اجرا و به کار گیری راه هدف دار محتوا خیلی مهمه، اما بیشتر وقتا گروهی که این محتوا رو تولید کردن ندیده گرفته می شن: تیم تولید محتوا. این افراد مسئول خلق ایده های موفقیت آمیز و رفعِ نیازای محتوایی شمان. در بعضی از موارد، ممکنه بخواین این افراد رو مسئول پیشرفت و تبلیغ محتوای خود (مثلاً در شبکه های اجتماعی) بذارین.

ایده

روشای بسیار زیادی واسه تشکیل تیم تولید محتوا هست. بهتره در اول آدمایی واسه تیم تولید محتوای خود انتخاب کنین که با نیازاتون سازگارند. حتی اگه یه فروشگاه اینترنتی دارین که تنها خودتون اونو اداره می کنین، بازم این موضوع صدق می کنه. حتی در این حالت هم شما می تونین یه روش هدف دار بازاریابی محتوا ایجاد کرده و اونو اجرا کنین. البته با در نظر گرفتن شرایط، این کار فقط به زمان زیاد نیاز داره و مقیاسای اجرایی اون کمی متفاوت میشه. شاید شمام از اون دسته آدمایی هستین که میخوان با منابع و هزینه کمتر به اهدافشون برسن!

به چه آدمایی نیاز دارین؟

قبل اینکه بخواین ساختار تیم تولید محتوا خود رو مشخص کنین بهتره افراد احتمالی رو که به اونا نیاز دارین، شناسایی کنین.

یه نفر باید محتوای شما رو بنویسه. یه استراتژیست محتوای خوب، تلاشای فعلی بازاریابی محتوای شما رو به دقت بررسی می کنه و اونو با چیزی که می خواید به اون دست پیدا کنین، مقایسه می کنه. این فرد می تونه روش هدف دار مناسبی واسه پر کردن خلاءهای فعلی بسازه.

بسته به نوع و اندازه عملیات بازاریابی، یه استراتژیست محتوا ممکنه همه پژوهشای قبل از تولید محتوا مانند ایجاد پرسونای برند، ایجاد سرمقالهای جور واجور و نوشتن راهنمای برند رو بکنه. تلاش کنین از این افراد مشاوره بگیرین یا اونا رو در کنار خود داشته باشین تا بتونین روش هدف دار خود در بین پیشرفت و تولید محتواتون، آزمایش کنین.

همونطور که میدونید نویسندگان افراد خلاقی هستن که در مرکز تیم تولید محتوا قرار می گیرن. این افراد کسائی هستن که شما می تونین به اونا تکیه کنین و از ایده های خلاقانه و جادوی داستان گویی اونا در روند تولید محتوا استفاده کنین.

یادتون باشه وقتی که از نویسندگی صحبت می کنیم، به این معنیه که باید به مقداری که هرینه کردین، توقع داشته باشی. البته این حرف به این معنی نیس که اگه می خواین محتوایی عالی در سایت تون داشته باشین باید هزینه زیادی پرداخت کنین، بلکه باید به دنبال آدمایی باشین که با موضوع کار شما آشنایی کافی دارن و می تونن نویسنده خوبی در بخش کاری شما حساب شن.

واسه اینکه یه نویسنده خوب در تیم تون داشته باشین، لزومی نداره نیروی کار جدید استخدام کنین. شما می تونین از مهارت نویسندگی کارمندان فعلی شرکت بهره ببرین. این کار جلوی هزینه های اضافی رو هم میگیره و فقط به زمان نیاز داره. هر چی فرد زمان بیشتری واسه نوشتن یه مطلب اختصاص بده، مطمئناً می تونه محتوای بهتر و شیواتری منتشر کنه.

بعضی از نویسندگان می تونن محتوا رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنن. یه سریای دیگه هم می تونن با جملات خود بازدیدکنندگان رو حیرت زده کنن. وقتی که در حال استخدام نویسنده واسه تیم تولید محتوا هستین باید بدونین که به یه نویسنده متخصص نیاز دارین یا یه فرد متخصص.

حتی بهترین نویسندگان هم نباید آثار خود رو ویرایش کنن. پس اگه می تونین از یه ویرایشگر واسه بهبود محتوای خود استفاده کنین. ویراستاران رو میشه به دو دسته طبقه بندی کرد: ویراستاران پیشرفت دهنده که می تونن بخشی از محتوای در حال تولید رو به دست بگیرن و اونو بهتر کنن و فرم طبیعی تری به اون بدن، و ویراستاران متن که از چشمون تیز بین خود واسه پیدا کردن غلطای املایی و غلطای دستوری استفاده می کنن.

مشترکین خبرنامه وبلاگ خود رو زیاد کنین

بعضی از ویراستاران می تونن هر دو کار رو با هم بکنن. اگه مجبور بودین از میون این دو ویرایشگر یکی رو انتخاب کنین، به دنبال ویرایشگر متن باشین چون نویسندگان شما می تونن با مهارتای خود کار ویرایشگر پیشرفت ای رو بکنن.

اگه به چشم یه روزنامه نگار به این موضوع نگاه کنین متوجه میشین که نوع سومی از ویراستاران هم هست. این نوع ویرایشگر فردیه که نویسندگان و محتوای اونا رو محاصره می کنه. واسه بیان بهتر، از این ویراستاران با عنوان هماهنگ کننده یاد می کنیم.

یه هماهنگ کننده خوب، فردیه که محتوای شما رو از همه دید تراز می کنه. هماهنگ کننده، فردیه که همه جزییات موجود؛ از بررسی سوابق و مدیریت آدمایی غیر استخدامی تا بررسی تگای Alt تصاویر رو زیر نظر میگیره تا مطمئن شه همه چیز به درستی پیش میره.

پیدا کردن هماهنگ کنندۀ ایده آل بسیار سخته اما وقتی که بتونین فردی منظم و خلاق رو پیدا کنین می تونین واسه بهتر شدن روابط و کیفیت کار خود ازش استفاده کنین. این فرد می تونه همه بخشای موجود رو پیگیری کنه.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

وقتی که تیم تولید محتوا رشد می کنه چه تغییراتی می کنه؟

بعضی شرکتا منبع مالی مورد نظر واسه اضافه کردن تعداد زیادی نویسنده رو در اختیار دارن. پس خیلی از این شرکتا تا وقتی که به اهداف خود در بازاریابی محتوا و تعداد بازدید کنندگانی که توقع دارن، برسن، مبادرت به استخدام نویسنده جدید می کنن.

همه افراد در این مورد خوش شانس نیستن. شرکتای بسیاری پس از یه مدت در میفهمن که باید با استخدام Freelancerا کار خود رو پیشرفت بدن و محتوای خود رو از خارج از مجموعه شون تامین کنن.

رشد شما به شرایطی که دارین بستگی داره، اما به احتمال زیاد کار خود رو با اضافه کردن نویسندگان و بعد یک یا چند ویرایشگر شروع می کنین. بعد از اینکه تیم تولید محتوا خود رو تشکیل دادین، ممکنه زمان استخدام یه هماهنگ کننده واسه نگهداری و حفاظت از همه موارد موجود شده باشه.

برون سپاری تولید محتوا و سخنی دربارۀ کیفیت

وقتی که مطمئن نیستین که روند رشدتون سریع میشه یا کنه، استخدام فریلنسر یه عمل به طور کاملً منطقیه، اما تبدیل شدن به کارخانه تولید محتوا منطقی نیس. نمی دونین کارخانه تولید محتوا چیه؟ اون دسته از وب سایتایی که بدون توجه به کیفیت، روزانه تعداد زیادی محتوای بد و ناخوانا رو در سایت خود قرار میدن رو کارخانه تولید محتوا می گن.

استخدام فردی که در داخل شرکت قرار نداره، ممکنه ایدۀ بسیار خوبی باشه. فقط یادتون باشه که نویسندگی و ویراستاری جزو مهارت هاییه که باید در طول زمان پیشرفت یابد. اختصاص زمان کافی واسه استخدام متخصص در بخش نویسندگی، مانند استخدام یه لوله کش ماهر و خبره واسه انجام تعمیرات بزرگ در ساختمون ارزشمنده.

یه نویسنده یا ویرایشگر خوب می تونه هر کاری که در مورد لحن یا روش نگارشی کلمات نیازه رو بکنه. اصلاً احتیاجی نیس بدونین این کارا چیجوری انجام می شه. محتوای با کیفیت این موضوع رو خوب نشون میده.

در اصل شما باید به خودتون اعتماد کنین. اگه نمونه کارای یه نویسنده شما رو راضی نمی کنه، حتماً خوانندگان و مخاطبان شما رو هم راضی نمیکنه. پس در مورد این موضوع به دقت فکر کنین.

انتخاب یه سیستم مدیریت محتوا

یه سیستم مدیریت محتوا (CMS) می تونه بهترین دوست یا بدترین دشمن شما باشه. هرچند میشه حد وسطی واسه این نوع سیستما هم پیدا کرد. اول از هر کاری باید بدونین که سیستم مدیریت محتوا چیه. به جز در مواردی که واسه خود سیستم مدیریتی جداگونه دارین، CMS می تونه به عنوان رابطی واسه انتشار، ویرایش و گسترش محتوای شما بکنه.

شاید عادی ترین و البته محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس باشه. بقیه موارد شامل دروپال، جوملا و مجنتو هستن. بعضی از سایتا اصلاً از CMS استفاده نمی کنن. وقتی که تصمیم داشتیم محتوای خود رو به سیستم مدیریت محتوای جدید انتقال بدیم باید سوالات زیر رو از خودمون پرسیدیم:

    • سهام داران ما چه کسائی هستن؟ چه دپارتمانا و بخشایی باید در روند انتخاب سیستم مدیریت محتوا، دید شن؟
    • سایت ما چیجوری می تونه از راه این CMS مدیریت شه؟
    • می خوایم این سیستم مدیریتی چه کارایی واسه ما بکنه؟ (این قسمت می تونه از ارائه سطوح دسترسی جور واجور به کارکنان یه سایت تا اتصال سیستم مدیریت محتوا به یه نرم افزار خاص رو شامل شه).
    • چه چیزایی در این لیست اجباری، اختیاری و دلخواهه؟ این کار به شما کمک می کنه لیست گزینه های موجود رو اولویت بندی کرده و اونو کمتر کنین.
    • می خوایم یه سیستم اختصاصی داشته باشیم یا در چارچوب موجود کار کنیم؟
    • این سیستم چند وقت یه بار به بروزرسانی (بروزرسانی) نیاز داره؟ این بروزرسانی رو چیجوری میشه مدیریت کرد؟ هزینه به روزرسانی هم باید روش زوم بشه؟
    • این سیستم مدیریت محتوا چیجوری سئو رو مدیریت می کنه؟ نشانی سایت در اون، با سئو سازگاره؟ میشه به موارد سئو مثل تگ عنوان یا توضیحات متا رسید؟ احتیاجی به پیشرفت این موارد هست؟
    • چه نوع رسانه هایی در اون پشتیبانی می شه؟ اگه بخوایم پادکستایی رو منتشر کنیم، نیازمند تغییر هستیم؟
    • چه آموزشایی واسه کاربرد سیستم جدید نیاز میشه؟ این موضوع واسه تغییر کامل یا کم کم خیلی مهمه.
    • چه پشتیبانیایی واسه مشتری نیاز میشه؟
    • چه قالبایی واسه اون هست؟
    • انتقال بین راه حلای CMS مثل چه چیزیه؟
    • راه حل

البته یه جواب واحد واسه این سوالات وجود نداره اما وقتی که به این سوالا جواب دادین، می تونین بهترین راه حل رو واسه تیم و شرکت خود پیدا کنین.

ایجاد یه چارچوب مناسب واسه بررسی محتوا

، قبل اینکه وارد مرحله تولید محتوا شید یه کار دیگه هم باید انجام بدین. مطمئن شید که چارچوب مناسبی واسه موشکافی داده ها دارین. واسه موشکافی موفقیتای خود، باید وسایل مناسب موشکافی رو در اختیار داشته باشین. این سیستم شامل تنظیم و راه اندازی گوگل بررسی (یا بقیه پلتفرمای موشکافی آمارهای سایت) واسه سایته تا بتونین رشد اونو به درستی پیگیری کنین.

موشکافی

۵ دلیل مهم شکست تبلیغات کلیکی گوگل رو بشناسین

تصمیم بگیرین که دوست دارین چیجوری به نظر برسین، بعد براساس اون معیارهای رسیدن به هدفتون رو مشخص کنین. در این مرحله باید بدونین که چه چیزایی قراره اندازه گیری شه. بررسی و بررسی ما رو سریع تر به اهدافمون میرسونه.

مثلا، واسه هدفی با عنوان”ایجاد و منتشر کردن راهنمای کامل در مورد پارچه لباس عروس” ممکنه بخواین همه حولوحوش کار رو بررسی کنین. به هنگام آزمایش محتوای جدید بهتره بقیه موارد رو هم اندازه گیری کنین. ترکیبی از ترافیک، زمان صرف شده در سایت، بانس ریت، اشتراکا و اندازه تبدیل می تونه اطلاعات کامل تری در اختیار شما بذاره.

یادتون باشه که اعداد به صورت ترکیبی، اطلاعات زیادی رو بهتون میده و قبل از استناد به اونا، باید آمار رو خوب درک کرده باشین. مثلا تصور کنین افزایش زیادی در ترافیک سایت هست اما بانس ریت هنوز پیشرفت خوبی نداشته. این موضوع می تونه به این معنی باشه که بازدیدکنندگان جدید سایت شما در مورد تیترها و عناوین احساس خوبی ندارن، از محتوای شما بدشون میاد یا محتوایی رو مطالعه کردن که Call to action مناسبی نداره. واسه اینکه بتونین بهترین نتیجه رو بگیرین، بهتره وقتی رو به بهتر شدن تجربه کاربری خود اختصاص بدین.

قبل از نتیجه گیری، به همه موارد موجود به دقت نگاه کنین. در این مورد، هزاران اشتراک در شبکه های اجتماعی ممکنه نشون دهنده محتوای خوب باشه اما کاربر نمی دونه در مرحله بعدی باید چه کاری بکنه.

شما می تونین لینکایی رو داخل مقاله بذارین و بازدیدکننده رو به راه دلخواه خود هدایت کنین. موشکافی، بخش باحال و جذاب بازاریابی محتوا هستش چون فرصتی رو واسه یادگیری در مورد مشتریان و چگونگی تعامل با ایشون جفت و جور می کنه.

نظر شما در این باره چیه؟ موارد بالا واسه تشکیل یه تیم تولید محتوا کافیه؟ یا اینکه موارد بیشتری باید در این باره دید شه؟ نظرات خود رو با ما در میان بذاریم تا بتونیم با همکاری شما عزیزان مطالب خود رو تکمیل کنیم.
هم اینکه اگه سوالی درباره آموزش سئو، آموزش بازاریابی محتوا و … دارین می تونین اونا رو با ما در میان بذارین تا کارشناسان نوین شما رو در این مورد کمک کنن.

موضوع مرتبطبازاریابی محتوا

 

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

 

 

ایده پردازی در بازاریابی محتوا