بهینه سازی سایت و ساختار سایت

بهینه سازی سایت و ساختار سایت

هدف پایانی هر وبمستر اینه که ترافیک سایت خود رو بالا ببره و بتونه رتبه عالی در گوگل به دست بیارین و این به شرطی محقق می شه که سایت خود رو به درستی بهینه کرده باشه. سئو سایت براساس اصولی صورت میگیره که از نظر سئو و فاکتورهای گوگل قانونیه و به شما کمک می کنه که کیفیت سایت رو بالا ببرین.
یکی از عواملی که در بهینه سازی سایت تاثیر داره، ساختار سایت شما هستش. کلا هر سایتی از بخشای جور واجور تشکیل شده که هر وبمستر متناسب با نوع سایت خود، این بخشا در سایت دید می کنه. مثلا تعداد صفحات سایت، منوهای سایت، به کار گیری کلمات کلیدی و.. از بخشای سایت هستن. اینجاش خیلی مهمه که هر گونه بهینه سازی در بخشای سایت، روی رتبه سایت شما موثر میشه و می تونه رتبه بندی سایت رو زیاد کنه.

سئو

بهینه سازی سایت فرایندی از ارتقای ‫سایت به صورتیه که بیشتر در برابر دید‬ یافته های موتورهای جستجو قرار گیرند. هرچه سایت بیشتر در برابر دید یافته های جستجو قرار گیرد بازدید کنندگان بیشتری اونو پیدا کرده و به اون سر می زنن. واسه درک بهبودیای انجام گرفته بر یافته های موتورهای جستجو اول از همه باید هدف موتورهای جستجو رو درک کنیم. کلا، موتورهای جستجو تلاش میکنن که محتویات موجود در ‫اینترنت رو پیدا و بفهمن ‫و بعد یافته های معتبر و مرتبطی رو براساس ‫عبارتی که کاربر اونو جستجو کرده ارائه بدن. ‫اول میخوایم در مورد ربط داشتن صحبت کنیم. واسه نمونه وقتی کاربری عبارتی مثل‬‬‬‬‬ بهینه سازی سایت رو جستجو میکنه، موتورهای جستجو لیستی از یافته های مربوط به مبحث بهینه سازی سایت رو به اون نشون میدن. ‫موتورهای جستجو همه صفحات وب که بازدید می شن رو تحلیل کرده و ‫در رابطه ترین صفحات به‬‬‬ بهینه سازی سایت رو انتخاب میکنه. اونا اینکار رو با عوامل مختلفی آزمایش میکنن، از جمله چگونگی نوشته محتوا‬، ‫اجرا اون در کدها و هم اینکه لینک کردن دیگه سایتای  موجود در اینترنت به شما ‫و همه اینا تو یه الگوریتم الویت بندی شده ‫بسیار بزرگ و پیچیده قرار میگیره ‫و در آخر در کسری از ثانیه موتور جستجو میتونه ‫صفحات وب رو براساس ارتباطش با عبارت مورد جستجوی شما- ‫در این نمونه بهینه سازی سایت – رتبه بندی کنه درک این موضوع خیلی خیلی مهمه، چون موتورهای جستجو ‫به شکل دقیقی محتویات در مورد‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫بهینه سازی سایت رو ‫با محتویات مربوط به عبارتهای دیگه مثل‬‬ ‫بهینه سازی یا عبارتی مثل‬ سئو تفکیک میکنه ‫موتورهای جستجو میتونن درکی معنایی و موضوعی از واژه ها ومفاهیم داشته باشن. ‫بذارین مثال دیگری بزنم :‬‬‬ خونه سگ. موتورهای‬ ‫جستجو میدونن صفحاتی که خونه سگ میفروشن ‫رابطه خیلی زیادی به کوئری جستجو‬‬ ‫دارن ولی هم اینکه میدونن که ‫سایتایی در مورد لوازم حیوانات‬‬ خونگی هم رابطه خوبی با اون دارن ‫هم اینکه میدونن وب سایتی که غذا یا‬‬ ‫اسباب بازی حیوانات رو معرفی میکنه هم ‫به این کوئری جستجو رابطه داره، ولی ارتباطش کمتره.

‫ساختار در بهینه سازی سایت

‫ساختار در بهینه سازی سایت از اهمیت خاصی بر خورداره. هر چی بیشتر و بیشتر بر کلید واژه ها‬ و قالبها تمرکز کنین، محتوای بیشتری در‬ سایت میسازید و صفحات بسیاری واسه‬ نگهداری این محتوا دارین.‬ ساختار بندی درست این صفحات اهمیت زیادی داره‬ چون واسه اینکه موتورهای جستجو بتونن‬ شما رو در جواب به کوئریای جستجوی مر‫بوطه نشون بدن باید بتونن رابطه صفحات شما با‬ همدیگه رو بفهمن. فرض کنین که واسه اولین‬ بار کتاب فروشی رو میبینین،‬ شما به دنبال کتاب تخیلی هستین که نویسنده اون‬ اسمش با حرف ج شروع میشه‫ از اونجایی که اولین بار ‬است که به این کتاب فروشی سر میزنین‬ نمیدونین هرچیزی کجاس پس تلاش میکنین‬ آرایش کتاب فروشی دستتون بیاد.‬ حالا خوبیش اینه کتاب فروشی راهنماهای خوبی داره.‬ شما به قفسه کتاب نگاه میکنین‬ و تلاش میکنین تا بخش تخیلی رو پیدا کنین‬ وقتی به بخش کتابای تخیلی رسیدید، قفسه ای که‬ در اون کتابا نام نویسندگانشان‬ با ج شروع میشه رو پیدا میکیند‬ بعد به قفسه نگاه کرده و‬ اون کتاب مورد نظر رو پیدا میکنین‬ حال فرض کنین که شما با‫ این روند تلاش میکنین‬ آرایش تموم کتاب فروشی رو یاد بگیرین‬ شما همه بخشها و قفسه ها،‬ دسته بندیا و نویسندگان رو یاد میگیرید‬ و درآخر در مورد همه کتابها خواهید دونست این همون کارکرد موتورهای جستجوئه.‬

اونا در سایت میشن تا چیزی‫ که می خوان رو یاد بگیرن‬ و سازمان دهی و مکان قرار گرفتن محتوا‬ و موضوع اونا رو ثبت میکنن.‬ حال تصور کنین به جای بازدید‬ از کتاب فروشی، شما در کتاب فروشی کار میکیند‬ شما می دونین که فروشگاه چیجوری آرایش شده و‬ هرکدوم از کتابا در کجا قرار دارن،‬ اگه مشتری وارد شه سوال کنه‬ که دنبال یه کتاب تخیلی میشه ولی‬ نام نویسنده اش یادم نیس ولی‬ میدونم که با حرف ج شروع میشه،‬ می تونین اونو به سمت قفسه مورد نظر راهنمایی کنین.‬ حالا شما یه موتور جستجو هستین که‬ مردم واسه کسب اطلاعات به شما‬ مراجعه میکنن و شما راه رو نشونشون میدین‬ و شما می تونین این کار رو‬ سریع انجام بدین چون شما محتوا‬ و ساختار رو درک کردین‬. در فضای اینترنت موتورهای جستجو صفحه‬ خونگی شما رو پیدا میکنن‬ و در بین سایت و لینکهای شما میشن.‬ چگونگی لینک کردن صفحات در سایت‬ اهمیت زیادی داره و اینکار با نام‬  داخلی شناخته میشه‬.

اگه شما در فروشگاهی آنلاین هستین‬ ممکنه سیستمی از دسته بندی اجناس‬ داشته باشین که به زیر دسته ها‬ لینک میکنن که لینکهای محصول خاصی رو دارن‬. اگه شما تو یه سایت اطلاع‫ رسانی هستین، ممکنه با‬ مباحث و زمان انتشار دسته بندی رو انجام بدین.‬ نوع ساختار و روشی که‬ انتخاب میکنین مهمه و با یه ساختار تمیز‬ می تونین به موتورهای جستجو در درک‬ سایت کمک کنین تا محتوای شما رو پیدا کرده‬ و جستجوگران رو راهنمایی کنه‬. از طرف دیگه، یه ساختار‬ بد واسه سایت، درک سایت شما رو واسه‬ موتورهای جستجو نشدنی میسازد‬. ممکنه با سایتهایی برخورد کرده‬ باشین که هیچ راهنمایی ندارن یا‬ اینکه مجبور میشین ساعته ها یه صفحه‬ رو بالا و پایین کنین‬ تا به چیزی که می خواید برسین‬.

ممکنه لینکهایی رو باز کنین‬ که بنبست باشن و دیگه راه بر‫گشتی هم واسه اون تعبیه نشده باشه‬ یا اینکه بر لینکهایی کلیک کنین که صفحه اون دیگه موجود نباشه. اگه موتور جستجو نتونه صفحه آرایی‬ سایت شما رو درک کنه، یا اینکه به نظر‬ ساختار اون منطقی نباشه یا اینکه‫ صفحات اون از دست رفته باشن‬ ممکنه دیگه به ان سر نزنن‬ و ممکنه دیگه اونو‬ به افراد دیگه پیشنهاد نکنن‬ چون وب سایتها و اهداف افراد جور واجور فرق داره و‬ ساختار همه کاره وجود نداره.‬ موضوعی که باید به یاد بسپرید‬ اینه که ساختار سایت باید‬ واسه شما و افراد دیگه روشن باشه‬. یادتون باشه که موتورهای‬ جستجو تنها تلاش میکنن که فرا‫یند انسانی رو مثل سازی کنن‬ پس وقتی که به طراح و پیشرفت ساختاری پرداختید که‬ منطقی بود و مردم میتونستن مسیرهای اونو پیدا کنن‬ می تونین مطمئن باشین که موتورهای جستجو‬ هم میتونن اون ساختار رو درک کنن‬.

تنظیم انتظارات بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت نیاز به تلاش بسیار، زمان‬ و صبوری بسیاری داره. در این بخش می خوایم که‬ به چگونگی به کار گیری بهینه سازی سایت بپردازیم‬ ولی قبل از شروع باید انتظارات خود رو مشخص کنین.‬ بهینه سازی سایت کمی با استراتژیهای دیگه بازرگانی فرق داره و‬ درک این تفاوتها میتونه به ما کمک کنه تا‬ یه کمپین موفق رو راه اندازی کنیم‬. صبوری یه اصله و هیچ‬ چیز از اون مهمتر نیس.‬ این رو یه روند دراز مدت‬ در نظر بگیرین که امتیازات بلند یه مدت واسه شما داره.‬ دلیلی هست که همه این‬ حقهای ” در گوگل رتبه اول رو بدست بیارین”‬ تنها یه حقه س. پیشرفت و اجرای یه روش هدف دار با‬ گذشت زمان ممکن میشه، واسه پیدا کردن کلیدواژهاتون‬ واسه ساخت محتوای منحصر به فرد،‬ واسه ساخت لینکها و اعتبار بیشتر‬ و حل مشکلات فنی سایتتون باید زمان زیادی صرف کنین‬.

مشکلات

این روند هیچوقت پایانی نداره و همیشه‬ باید کاری واسه اون انجام شه.‬ بهینه سازی سایت یه پروژه یه باره‬ نیس، فرایندیه که واسه یه مدت طولانی ادامه داره،‬ هم اینکه باید یادتون باشه که موتورهای جستجو دفعتا‬ با سایت شما رابطه پیدا نمیکنن.‬ دریافتن تغییرات محتوایی شما، لینکهای جدید صفحات‬ و ساختار کلی سایت زمان گیره‬ ‫و قرار دادن همه این عوامل‬ در الگوریتم واسه بررسی دوباره رابطه‬ و اعتبارشان قبل از تغییرات و تاثیرشون‬ بر یافته های جستجو حتی زمان بیشتری می بره.

‬ واسه موفقیت روند بهینه سازی سایت باید‬ قبل از هرچیزی صبور باشین.‬ یکی از موضوعات دیگری که باید‫ در سئو در نظر داشته باشین،‬ تغییرات موتورهای جستجوئه‬ و باید یادتون باشه‬ که شما هیچ کنترلی بر اون ندارین.‬ موتورهای جستجو همیشه تلاش میکنن تا‬ واسه گرفتن یافته های بهتر‬ اجناس خود رو پیشرفت بخشن و‬ همیشه چیزای جدیدی رو امتحان میکنن.‬ بعضی وقتا این تغییرات الگوریتمیه، تغییرات دیگه بیشتر در مورد‬ قابلیتها و روشای جور واجور نماییش محتوای متفاوت به کاربرانه‬ موتورهای جستجو واسه ارتقای تجربه‬ کاربران به تغییرات ادامه میدن،‬ پس همیشه باید تا حد امکان‬ با این تغییرات همراه شید‬ ولی یکی از بزرگترین انتظارات واسه یه کمپین موفق سئو‬ ،بهینه سازی سایت واسه دو بیننده س:‬ موتورهای جستجو و آدمای واقعی‬. دقیق شدن و فوکوس کردن بر علاقه مندیای موتورهای جستجو خیلی آسونه‬ ولی مخاطبین اصلی سایت ما مردم هستن.‬ با وجودی که ممکنه اگه‬ در نتایچ جستجو نباشیم، هیچوقت ما رو پیدا نکنه،‬ این مردم هستن که نتیجه‬ پایانی رو ممکن میسازن و باید امیدوارم باشیم‬ که موتورهای جستجو این موضوع رو بدونن.‬ هدف اصلی موتورهای جستجو اینه‬ که نتایجی رو پیدا کنن که مردم فکر میکنن به درد بخور و کارآمده. اگه اعتبار خود و محتویات مورد‬ علاقه مردم رو بسازین‬ و اگه اینکار رو به صورتی‬ انجام بدین که نظر مخاطبین کامپیوتری رو جلب کنه‬ هدف اصلی و همیشگی موتورهای جستجو‬ جایزه دادن به شما واسه اون هستش‬.

چه وقتی بهینه سازی سایت رو شروع کنیم؟

همیشه بهتره که قبل از ساخت سایت در مورد بهینه سازی سایت فکر کنین ولی بیشتر اوقات اینکار رو بعد از ساخت سایت انجام میدن و قبل از شروع، اونو در نظر نمیگیرن. با وجودی که این کار اشکالهای زیادی داره ولی بازم ممکنه بیشتر مراجعه کننده ها بعد از ساخت سایتشان به ما مراجعه کنن و من میدونم که خیلی از شماها وضعیتی دارین. شما همین الان وب سایتی دارین شاید از کارمند دیگری از شرکتتون به شما رسیده یا اینکه خیلی وقت پیش سایت‫ رو واسه خودتون ستختین یا تازگیا اونو ستختین ولی در مورد سئو و بهینه سازی اون هیچ فکری نکردین و حال به ما نیاز پیدا کردین. شما می خواید سایتتون رنک خوبی در موتور جستجو دریافت کنه امیدوارم که به موقع کار رو شروع کرده باشین. در بیشتر موارد شما می تونین‫ سایت رو به صورتی اصلاح کنین تا برابر معیارهای موتور جستجو باشه. بیشتر شما می تونین کاری کنین که سایت در موتور جستجو به نمایش دربیاد.

چند چیز رو اصلاح کنین تا ارتقای خوبی بدست آورد البته انجام اون در اولین مراحل ساخت سایت ارزانتره ولی شما نمیتونین تاریخ رو عوض کنین پس در این دوره ما به اصلاح سایت ساخته شده میپردازیم، اونو تحلیل میکنیم و واسه بهبود عملکردش در موتور جستجو اونو اصلاح میکنیم تا یعنی موتور جستجو پسندتر (Search Engine Friendly)شه و البته ما میخوایم کاری کنیم که سایت مورد پسند موتور جستجو قرار بگیره. اول باید مقدمه ای بگم، امروزه دو موتور جستجو مهم به اسمای گوگل و بینگ هست که اگه شما در این موتورهای جستجو رنک خوبی دریافت کنین در بیشتر موتور جستجوهای دیگه حدودا بیشتر از ۹۷% از جستجوها رتبه خوبی بدست میارید. در مورد یاهو چیجوری؟ یاهو یافته های جستجو رو از بینگ دریافت میکنه. در مورد AOL یا EarthLink و Comcast چیجوری؟ این سایتها یافته های خود رو از گوگل دریافت میکنن پس اگه کارکرد خوبی در این‫ دو سیستم داشته باشین در بیشتر سایتهای جستجو نتیجه خوبی میگیرید و کارایی که شما واسه بهینه سازی سایت واسه گوگل و بینگ انجام میدین در موتورهای جستجو دیگه مانند ask.com هم کمکتون میکنه. منظور از بهینه سازی سایت چیه ؟ منظور اینه که در موتور جستجو بهترین نمایش رو از خود به تصویر بکشیم به این معنا که باید سایت‫ خود رو ساختار بندی کنیم و به صورتی محتوای جستجو رو بسازیم که در موتور جستجو قرار بگیریم تا وقتی کسی واسه خدمات، کسب و کارا و اطلاعات جستجو میکنه سایت شما رنک بالا یا نزدیک به بالایی رو دریافت کنه. به کارکرد موتورهای جستجو در زمان جستجوها فکر کنین.

اونا باید فکر کنن که از بیشتر از تریلیون صفحه ایندکس شده ای که دارن کدوم یکی واسه جستجوی انجام شده مناسبتره و اونا اینکار رو به دو صورت انجام میدن: اول متن موجود در سایت‫ رو بررسی میکنن و دوم لینکهای اشاره کننده به سایت رو میشمارند البته اصل ماجرا در جزئیات اینکاره و موتورهای جستجو واسه اینکار از صدها ملاک جور واجور استفاده میکنن. کلیدواژهای جستجوگر در این سایت هست اگه اینطوره در کجاس؟، در نشانی، متن عنوان، سرتیتر صفحه یا متن بدنه ؟ ساختار واژه ها به چه صورته؟ در متن پر رنگ در نزدیکی بالای صفحه قرار داره یا در پایین صفحه ؟ کلیدواژهایی به سایت اشاره کردن؟ لینکهایی که به سایت اشاره میکنن از کجا میان؟ همونطور که من ذکر کردم نزدیک‫ به صدها چیز جور واجور هست که موتور جستجو اونا رو بررسی میکنه و بدیش اینه موتورهای جستجو جزئیاتی درموردش ارائه نمی کنن واسه همینه که اطلاعات اشتباه زیادی در این کار و کاسبی هست چون اطلاعات مخفی زیادی وجود داشته و افراد بیشتر در موردش حدس می زنن. این کار مانند مهندسی بدون درک قوانین فیزیکه و هر هفته هم قوانین تغییر میکنه. همونطور که می دونین میدون بهینه سازی سایت همیشه در حال تغییره و این کار نیازمند توجه همه ساعته س. این موضوع تقریبا صحت داره البته برنامه نویسان بینگ و گوگل همیشه ابداعات جدیدی دارن. از طرف دیگه بیشتر اصول پایه بهینه سازی سایت همیشه ثابت می مونه.

Share