دانشجویی

بررسی اثربخشی درس عملیات کشاورزی در دانشگاه های- قسمت ۵۷

۳– با توجه به اینکه اکثر پاسخگویان با آگاهی و شناخت کامل از رشته تحصیلی خود به انتخاب آن اقدام نکرده اند و پس از قبولی در رشته تحصیلی نسبت به آن شناخت پیدا کرده و اکثر آنان قبل از انتخاب رشته تحصیلی خود با بازار کار و فرصت های شغلی آن آشنایی نداشته اند و این آشنایی اغلب با ورود به دانشگاه کسب شده است این موضوع نشان دهنده ضعف مدارس در زمینه آشنا نمودن دانش آموزان با رشته های تحصیلی دانشگاهی و مشاغل و حرف در سطح جامعه دارد به نظر می رسد لازم است از دوره ابتدایی در کتب مدارس به معرفی رشته ها و مشاغل اقدام و به گونه ای واقعی و در قالب بازدید از محیط های کسب و کار و تماس با شاغلان آنها زمینه مناسبی برای شناخت هر چه بیشتر دانش آموزان فراهم آید.همچنین ضرورت ایجاد و تقویت شاخه های مشاوره تحصیلی و هدایت شغلی و بازار کار در سطح دبیرستان ها و مراکز کارآفرینی و اشتغال در سطح دانشگاهها از مواردی است که لازم است بدان توجه جدی مبذول گردد.
۵- بدیهی است با توجه به اهمیت عملیات داشت، برداشت ، انبارداری و استفاده صحیح از عوامل تولید( زمین، آب، کود و…) و مدیریت مزرعه در بهره وری کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی که هر دو مورد از موضوعات مهم در کشاورزی کشور می باشد به نظر می رسد لازم باشد توجه بیشتری به آموزش های مذکور صورت گیرد.
۶- با توجه به اینکه اکثر نمونه ها معتقدند با گذراندن درس ، با مفاهیم کشاورزی پایدار چون مبارزه بیولوژیک، استفاده حداقل از کود و سم و.. به صورت عملی آشنا نشده اند و بحث کشاورزی پایدار و اصول حاکم بر آن از موضوعات مهم در کشاورزی نوین است لازم است ضمن اهمیت قایل شدن برای مبحث مذکور در درس دانشجویان به صورت عملی با روش های تولید در راستای اهداف کشاورزی پایدار آشنا شوند.
۷- با توجه به ضعف درس در ایجاد روحیه پژوهشگری و تحقیق و ایجاد روحیه ابتکار، خلاقیت و فعالیت های نو آورانه در زمینه تولید محصولات کشاورزی در دانشجویان و عدم کسب قابلیت های راهنمایی و مشاوره تخصصی در سر مزارع و تولید محصولات کشاورزی در مقیاس کوچک توصیه می شود به ایجاد قابلیت های نامبرده درآنان توجه جدی مبذول شود. اهمیت این موضوع زمانی است که فارغ التحصیلان کشاورزی به عنوان مهندس ناظر در سطح مزارع به کار گرفته می شوند یا با دریافت وام قصد دارند به تولید محصولات کشاورزی اقدام کنند.همچنین با توجه به این که عدم حضور و مشارکت گروههای ترویج در اجرای درس خلاء بزرگی است که حداقل نتایج آن ناتوانی فارغ التحصیلان در ایجاد ارتباط با کشاورزان و عدم آشنایی آنها با ویژگی های روحی و روانی کشاورزان و درک نادرست محیط روستا خواهد بود لازم است در اصلاح سرفصل پیشنهادی درس به این مهم توجه جدی مبذول گردد.
۸-با توجه به نظر اکثر نمونه ها در مورد عدم توفیق بازدیدهای عمومی و تخصصی پیش بینی شده درس در تکمیل آموخته های سر مزرعه و آشنایی آنها با مسایل و مشکلات واقعی موجود در فرآیند تولید و شیوه تولید محصولات کشاورزی توسط کشاورزان، توصیه می شود ضمن توجه بیشتر به موضوع بازدید در درس ، انتخاب محل بازدید با دقت بیشتری صورت گیرد چرا که بازدیدها اهمیت زیادی در آشنایی دانشجو با واقعیت های تولید محصولات کشاورزی دارند و دانشجو در نتیجه بازدید بر مبنای تعاملی سازنده با مولدین بخش کشاورزی، مراکز علمی و تحقیقاتی به درک واقع بینانه تری در مورد فرآیند تولید محصول نایل خواهد شد.
۹-دعوت از کارشناسان باتجربه و یا کشاورزان پیشرو در سر مزرعه به عنوان یک یا چند جلسه آشنایی عملی دانشجویان و تعامل دانشگاه با بخش تولید.
۱۰- با توجه به نظر اکثر نمونه ها در مورد عدم توفیق درس در ایجاد محیط مناسب برای تبادل تجارب و اطلاعات دانشجویان و ایجاد توان تصمیم گیری منطقی و عقلایی در وضعیت های بحرانی تولید محصولات کشاورزی (که کشاورزی ایران چندان با آن بیگانه نیست) در آنان توصیه می شود در محتوای مطالب آموزشی آنان به موضوعات نامبرده توجه جدی مبذول گردد.
۱۱- با توجه به اینکه اکثر نمونه ها فعالیت های بخش عمومی درس در زمینه تولید محصولات زراعی و صیفی و بخش تخصصی هر رشته را پاسخگوی نیازهای خود ندانسته اند و در عین حال با گذراندن درس نتوانسته اند با فرصت های اشتغال آتی خود در خارج از دانشگاه آشنا شوند. بدیهی است با توجه به موضوع بیکاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کشاورزی در کشور، انتظار می رود مجریان درس زمینه ای را برای آشنایی فارغ التحصیلان با فرصت های شغلی در خارج از دانشگاه و خصوصا” حوزه ها و افراد موفق کار آفرین فراهم نمایند تا زمینه تشویق و کسب ایده ایجاد کسب و کار برای دانشجو فراهم آید.
بسمه تعالی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

پاسخگوی گرامی، سلام
پرسشنامه ای که اکنون در اختیار دارید، به منظور انجام یک تحقیق دانشگاهی تحت عنوان” اثربخشی درس عملیات کشاورزی در دانشگاههای شهرستان خرم آباد” تهیه شده است . لطفا گزینه ای را که به دیدگاه شما نزدیکتر است با زدن علامت(×) در مستطیل مقابل هر سوال مشخص فرمایید . مطمئنا پاسخ صادقانه و دقت نظر شما در پاسخگویی به گویه ها ، مارا در دستیابی به نتایج درست یاری خواهد کرد . ضمنا اطلاعات به صورت محرمانه می باشد.
با تشکر – یحیی جودکی

 

بخش اول) مشخصات فردی

 

 

    1. جنسیت : مرد ¨ زن ¨

 

    1. سن :………………

 

    1. معدل دیپلم : ………………

 

    1. معدل کل واحد های گذرانده : ………………

 

    1. تعداد واحد گذرانده : ………………

 

    1. محل تولد : شهر ¨ روستا ¨

 

    1. محل سکونت : شهر ¨ روستا ¨

 

    1. دانشجوی بومی( لرستان) ¨ غیر بومی¨

 

    1. رشته تحصیلی دانشگاهی : علوم تجربی¨ ریاضی فیزیک¨ کشاورزی¨ سایر ¨

 

    1. رشته و گرایش تحصیلی دانشگاهی : ………………

 

    1. دانشگاه محل تحصیل : ………………

 

    1. شغل پدر ………………..

 

    1. شغل مادر : ………………

 

    1. انتخاب چندم در کنکور :اول¨ دوم¨ سوم¨ بیشتر ¨ ذکر شود¨

 

    1. سابقه کار کشاورزی قبل از تحصیل در دانشگاه : داشته ام ¨ نداشته ام ¨

 

    1. اشتغال به کار کشاورزی در کنار تحصیل : دارم ¨ ندارم ¨

 

    1. میزان شناخت رشته تحصیلی در زمان انتخاب رشته خیلی کم ¨ کم¨ متوسط ¨ زیاد ¨ خیلی زیاد ¨

 

    1. میزان شناخت کنونی به رشته تحصیلی خیلی کم¨ کم ¨ متوسط ¨ زیاد ¨ خیلی زیاد¨

 

    1. میزان علاقه به رشته قبل از تحصیل خیلی کم¨ کم¨ متوسط¨ زیاد¨ خیلی زیاد¨

 

    1. میزان علاقه به رشته در حال حاضر خیلی کم ¨ کم¨ متوسط ¨ زیاد¨ خیلی زیاد¨

 

    1. میزان علاقه به کار های عملی ویدی خیلی کم¨ کم¨ متوسط¨ زیاد¨ خیلی زیاد¨

 

  1. میزان علاقه به طبیعت خیلی کم ¨ کم ¨ متوسط¨ زیاد ¨ خیلی زیاد¨

 

بخش دوم : لطفا دیدگاه خود را در زمینه” میزان اثربخشی درس عملیات کشاورزی “ در هر یک از موارد زیر بیان فرمائید :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *