یه تحقیق که از طرف روانشناسان دانشگاه دوک و جانز هاپکینز در آمریکا انجام شده، نشون میده، نوزادانی که درک بهتری از “مقدار” دارن، بهتر از همسالان دیگرشون در سن ۳ سالگی می تونن از پس مهارتای ریاضی بر آیند. به نوشته آریل استار و دو همکار دیگش که این تحقیق رو هدایت می کردن، اندازه ضریب هوشی در این تحقیق در نظر گرفته نشده.

روانشناسان آزمایشات خود رو در اول روی ۶۶ نوزاد ۶ ماهه انجام دادن و سه سال بعد واسه انجام آزمایشای بیشتر واسه امتحان اندازه مهارتای ریاضی این کودکان رو مورد بررسی دوباره قرار دادن.

در اول محققان به نوزادان نقطه های مشکی روی زمینه سفید رو نشون داده و عکس العمل اونا رو به هنگام تغییر تعداد نقطه های مشکی رنگ و هم ترتیب اونا مورد مطالعه قرار دادن. در دور دوم این تحقیق کودکان سه ساله باید تعدادی از تمرینای ریاضی رو که مربوط به درک اونا از اعداد و مقادیر بودن، حل می کردن.

واسه نمونه به این کودکان دو مونیتور نشون داده شد که روی اونا نقاط مشکی رنگ دیده میشدند و اونا باید هر کدوم رو که نقطه های بیشتری داشت، انتخاب می کردن. در یکی دیگه از مراحل تحقیق از بچه ها خواسته شد تا اسباب بازیا رو بشمارند.

این وسط به گفته محققان اون دسته از کودکانی که در شش ماهگی یافته های بهتری رو در تست به دست آورده بودن، در سن سه سالگی هم به شکل زیادی بهتر از دیگر همسالان خود عمل کردن.

نوزدان فرق میان ۲ و ۳ رو تشخیص میدن

البته قبل از این در سال ۱۹۸۰ روانشناسی به نام “پرنتیس استارکی” یافته های تحقیقی رو منتشر کرد که نشون می داد نوزادان حس خیلی بالایی در تشخیص اعداد دارن. این تحقیق در جامعه علمی اون زمان شدیدا مورد توجه قرار گرفت. تا اون زمان فکر می رفت درک اعداد و مقادیر تازه از سن پنج سالگی شدنیه. .

استارکی در آزمایشگاه دانشگاه فیلادلفیا از راه نقطه های مشکی رنگ واسه امتحان مهارت تشخیص نوزادان ۱۶ تا ۳۰ هفته ای استفاده کرده بود. در اول فقط دو نقطه مشکی رنگ روی مونیتور دیده می شدن که ترتیبشان همیشه عوض می شد. براساس مشاهدات استارکی یه وقتی که هر نوزاد به مونیتور خیره می شد، به طور میانگین دو ثانیه بود.

اما نکته قابل توجه وقتی اتفاق افتاد که به هنگام تعویض تصویر نه فقط ترتیب نقطه ها عوض شد، بلکه تعداد اونا هم از دو به سه عدد زیاد شد. نتیجه اون بود که نوزادان حتما به این تغییرات عکس العمل نشون داده و اندازه خیره شده اونا به مونیتور به مدت نیم ثانیه زیاد شد.

اینطوری مشخص شد که نوزادان متوجه تغییر عدد ۲ به ۳ شدن و پرنتیس استارکی نتیجه گرفت که اونا از درک اعداد بیشتر از اون که قادر به شمارش باشن، بهره مند هستن.

ضرورت تحقیقات بیشتر

تحقیقای آریل استار و تیمش هم براساس روش آزمایشی پرنتیس استارکی استوار بود و تنها فرق در به کار گیری دو مونیتور به جای یه مونیتور بود. روی یه مونیتور تعداد نقطه های نشون داده شده تغییر می کرد و روی مونیتور دیگه تنها تغییر در ترتیب اونا و نه در تعدادشون رخ می داد. روانشناسان این وسط بر این نکته تمرکز می کردن که کدوم مونیتور بیشتر توجه نوزادان رو به خود جلب می کنه.

این تیم پژوهشی در گزارش خود که در نشریه “Proceedings of the National Academy of Sciences” به چاپ رسیده، با این حال یادآور شدن که تحقیقات دیگری هم وجود دارن که رابطه بین درک از اعداد در سنین نوزادی و مهارت حساب در سنین بالاتر رو رد می کنن.