برای پیشگیری از آنفولانزا چی بخوریم؟

برای پیشگیری از آنفولانزا چی بخوریم؟

سوپ flu-diet

موقع بروز آنفلوانزا بدن شما به کالری بیشتری نیاز داره چون هر چی درجه گرما بدن بالاتر میره، سوخت و ساز بدن هم زیاد می شه.

داشتن برنامه غذایی ناجور طول دوره این مریضی و استعداد دچار شدن به اون رو شدید شدن می کنه، بهترین راه واسه جلوگیری از این روند، ترکیب یه رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشته.

بایدهای تغذیه ای در آنفلوانزا

  • و غذاهای آبکی دیگه به خصوص وقتی که با مرغ طبخ می شه، به مرطوب نگه داشتن بینی، جلوگیری از کم آبی بدن و مقابله با التهاب گلو کمک می کنه.
  • چای داغ هم درد گلو رو آرامش داده و از گرفتگی بینی جلوگیری می کنه؛ البته نه اون قدر داغ که به بافت مری آسیب زند.
  • میوه های خونواده مرکبات شامل ویتامین ث هستن و با اینکه از آنفلوانزا جلوگیری نمی کنن، اما می تونن طول دوره اون رو کم کنن. هم اینکه ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدنه.
  • غذاهای تند ضد احتقان هستن. خوردن فلفل تند و یا ترب کوهی به آرامش علائم مریضی کمک می کنه.
  • موز پر از پتاسیمه و از عرق کردن، تهوع، استفراغ، و یا اسهال جلوگیری می کنه.
  • هم از تهوع جلوگیری می کنه و آرامش دهنده بقیه بیماریای معده س.

نبایدهای تغذیه ای در آنفلوانزا

غذاهای اسیدی: در واقع منظور غذاهاییه که محیط بدن رو اسیدی می کنه.

شیرینیا و کربوهیدراتای تصفیه شده: کربوهیدراتای تصفیه شده مانند کراکر و نونای سفید و … به سرعت به قند شکسته می شن و مانند شیرینیا و آبمیوهای صنعتی، شکرشون باعث التهاب می شه و در واقع می تونه بدن شما رو در مقابله با عفونت ضعیف کردن کنه.

سوپ و غذاهای آبکی دیگه به خصوص وقتی که با مرغ طبخ می شه، به مرطوب نگه داشتن بینی، جلوگیری از کم آبی بدن و مقابله با التهاب گلو کمک می کنه

غذاهای چرب و سرخ کردنیا

فراوردهای لبنی: با وجود چیزی که شما ممکنه شنیده باشین شیر، ماست و مانند اون می تونه در بعضی از افراد مخاط گلو رو کلفت تر و غیر قابل تحمل کنه؛ اما اگه شما می تونین لبنیات رو تحمل کنین اون رو استفاده کنین چون که لبنیات منبع خوبی از پروتئین و ویتامین ده که می تونه در مقابله با عفونتا به بدن شما کمک کنه هم اینکه، ماست پروبیوتیک می تونه به تعادل باکتریای روده شما کمک کنه.

الکل

نکات بهداشتی واسه پیشگیری

ویروس آنفلوآنزا در هوا معلقه، پس اگه در خیابون از کنار کسی که آنفلوآنزا داره، می گذرید یا لباس کسی که سرماخورده رو لمس می کنین، آنفلوآنزا نمی گیرین؛ اما اگه فرد مریض روی دست دیگری سرفه یا عطسه کنه، دچار شدن به مریضی حتمی هستش.

مهم ترین اصول واسه دوری از دچار شدن به آنفلوآنزا عبارتند از:

چندین بار شستشو دستا در روز، به خصوص پس از برگشت از کار، بعد از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی و هم اینکه خرید، بسیار لازمه. اگر آب و صابون در اختیار ندارین، از ژلای شستشو دست استفاده کنین.

اگه کسی سرفه می کنه، باید دستمال جلوی دهنش بگیره و پس از استفاده اون رو در سطل زباله بندازه.

تهویه هر روز هوای اتاقا هم پیشنهاد می شه.

اگه خودتون گرفتار به آنفلوآنزا هستین، از ماسک استفاده کنین تا بقیه به این مریضی دچار نشن. مدل ماسکای جراحی که سبک ترن و در داروخانه ها یافت می شن، مؤثرتر از ماسک هاییه که به نوک اردک شباهت داره.

مکملایی واسه پیشگیری

پیشگیری از ورود میکروبا به بدن با اقدامات بهداشتی لازمه. اما تقویت دستگاه ایمنی بدن هم نکته ایه که نباید از اون غفلت کرد.

ریزمغذیا: به کار گیری ریزمغذیایی مانند مس و روی در روزای ابتدایی زمستون به پیشگیری از بروز عفونتا کمک می کنه.

رژیم غذایی: رژیم متناسب مانع از بروز بیماریای زیادی از جمله آنفلوآنزا می شه. واسه نمونه، مصرف یه واحد لبنیات همراه یه میوه تازه در وعده صبحونه، مس لازم بدن رو تأمین می کنه. وعده ناهار هم بهتره شامل کمی گوشت یا ماهی همراه با سبزی و میوه باشه؛ واسه شب هم مصرف نشاسته همراه سبزیجات پیشنهاد می شه. این رژیم غذایی مانع از افت انرژی در طول روز و اطمینان از مقابله بدن با ویروسا می شه.

بهترین دمنوش واسه سرماخوردگی

درمانای خونگی سرماخوردگی

تبیان رژیم غذایی سرماخوردگی

Share