برای سلامت پوست و مو چه بخوریم؟

برای سلامت پوست و مو چه بخوریم؟

واسه سلامت پوست چه بخوریم

تاحالا دقت کرده اید که چقدر وقت و هزینه خرج تقویت پوست و موهاتون از بیرون می کنین؟ اگه به اون فکر کنین، بهترین راه و روش واسه مطلوب نگه داشتن اونا، تقویت اون از داخل به بیرونه.

پروتئین پایه اصلی مغذی واسه داشتن پوست، مو و ناخنی مقاوم و سالمه. و بااینکه بیشتر مابه اندازه کافی پروتئین مصرف می کنیم اما بعضی موادغذایی پروتئینی هستن که واقعاً واسه پوست مفیدن. یکی از اونا ماهیه.

ماهی نه فقط ماده غذایی پر از پروتئینه، یه منبع غذایی عالی واسه بقیه موادمغذی پوستیه. ماهی های روغن دار مثل ماهی تن، سالمون، قزل آلا، شاه ماهی و ماهی خال مخالی شامل چربی های امگا۳ هستن که به نرم و انعطاف پذیر نگه داشتن مو کمک می کنن. هم اینکه شامل مقدار زیادی ویتامین A هستن که یکی از ویتامین های لازم واسه پوسته.

ویتامین A به پوست کمک می کنه رطوبت خود رو نگه داره و انعطاف پذیر بمونه. ماهی شامل آنتی اکسیدان قوی تر دیگری هم هست به نام سلنیوم. سلنیوم درکنار ویتامین E به خنثی کردن سموم که موجب تخریب طولانی مدت می شه، کمک می کنه.

پوستی که خوب آبرسانی شده کمتر دچار چین و چروک می شه. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز به تامین آب بدن کمک کردن و خشکی پوست رو کاهش می دهد.

skin

غذاهای مخصوص حفظ سلامت پوست

ویتامین C، ویتامین آنتی اکسیدانه

فلفل قرمز، توت فرنگی، پاپایا، کیوی، مرکبات، کلم پیچ، کلم بروکسل، بروکلی

ویتامین A، ویتامین آنتی اکسیدانه

ماهی روغن دار، جگر، هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز، اسفناچ، کدو، شاهی، زردآلو و انبه

ویتامین E، ویتامین آنتی اکسیدانه

روغ کلزا، روغن زیتون، فندق، بادام، بقیه آجیل، دانه ها و گوجه فرنگی

اسید فرولیک

ذرت، توت فرنگی، تمشک، گریپ فروت، سیب، آوکادو، آلو، شاه توت، موادغذایی غلات کامل

اسیدهای چرب لازم

ماهی کولی، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ، روغن بذر کتون، فندق، ماهی خال مخالی، صدف، میگو، سالمون، ساردین

سلنیوم، موادمعدنی آنتی اکسیدانه

آجیل برزیلی، لابستر، تن، لیمو، ماهی مرکب، گوش ماهی، ساردین، بذر افتابگردان، بادام زمینی، آجیل و کشمش، گردو

بتاکاروتین (نارنجی)،

لیکوپن (قرمز) و لوتئین (زرد)،

همه رنگدونه های آنتی اکسیدانه

هویج، زردآلوی تازه، گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی و اسفناچ

 

آنتی اکسیدان ها به مواظبت از سلول ها در مقابل تخریب به وجود اومده بوسیله رادیکال های آزاد که مخصوصاً در پوست بخاطر قرار گرفتن در برابر اشعه فرابنفش بسیار شایع هستن، کمک می کنه.

ویتامین E به بدن واسه تولید دوباره ویتامین C کمک می کنه که یه عامل ضدپیری به حساب می آیند.

اسید فرولیک با اثرات داغون کننده اشعه فرابنفش مقابله می کنه. از کلاژن ها و الاستین موجود در سلول های پوستی مواظبت می کنه که مسئول توانایی ارتجاعی پوست هستن.

اسیدهای چرب لازم مثل امگا۳ به ضدآب بودن دیواره سلول های پوستی و آبرسانی پوست کمک می کنه. پوست خشک و پوست پوست شده، معمولاً هشداری واسه بالا بردن مصرف آبه.

سلنیوم یه جور ماده معدنیه که واسه ساخت گلوتاتیون لازمه که آنزیمیه که به نابود کردن رادیکال های آزادی که از آلودگی هوا و دود سیگار استنشاق می کنیم کمک می کنه. رادیکال های آزاد ممکنه در بدن زیاد شن و به کلاژن و الاستین پوست آسیب بزنن.

رنگدونه های آنتی اکسیدانه هم با منحرف کردن اشعات UV، محافظتی ناچیز ایجاد می کنن.

بهترین آرایش واسه موهای مشکی

مواد غذایی خاص سلامت مو

ویتامین A به تولید روغن لازم واسه نرم کردن مو و پوست سر کمک می کنه و اون رو سالم و نورانی نگه می داره. کمبود اون موجب بدکیفیت شدن موها می شه اما زیادی اون به شکل مکمل هم اثرات داغون کننده ای رو به دنبال داره. درعوض بهتره از موادغذایی پر از ویتامین A استفاده کنین.

کمبود زینک هم موجب ریزش مو شده، شکنندگی مو رو زیاد کرده و رنگ اون رو می برد.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک که در بسیاری اجناس پوست و مو یافت می شه، رشد سلول ها رو بازسازی اون رو تقویت کرده و از سوزش پوست جلوگیری می کنه.

بیوتین واسه استواری و سرعت رشد مو لازمه و از ریزش مو جلوگیری می کنه.

بیوتین

جگر، عصاره مخمر، آجیل، برنج قهوه ای، تخم مرغ، لبنیات

مو و ناخن

ویتامین B5

جگر، عصاره مخمر، قلوه، آجیل، برنج قهوه ای، تخم مرغ

مو و ناخن

ویتامین A

ماهی روغن دار، جگر، هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز، اسفناچ، زردالو، انبه، کدو و شاهی

مو

زینک

غذاهای دریایی (به خاص صدف، خرچنگ و حلزون)، گوشت قرمز، مرغ، جگو، تخم مرغ و آجیل

مو و ناخن

سلنیوم

آجیل برزیلی، لابستر، لیمو، ماهی مرکب، گوش ماهی، ساردین، بذر افتابگردان، بادام زمینی، آجیل و کشمش، گردو

مو

مراقبت از ناخن

مصرف کم آهن موجب بدشکل شدن یا شکننده شدن ناخن ها می شه. مکمل بیوتین نشون داده که موجب سخت تر و محکم تر شدن ناخن با افزایش ۲۵٪ ضخامت اون می شه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

زیبایی مو زیبایی پوست سلامت مو سلامت پوست مردمون

Share