برای رفع تهوع بارداری چه بخوریم؟

برای رفع تهوع بارداری چه بخوریم؟

pregnancy nutritionحالت تهوع بارداری

به گزارش آلامتو و به نقل از نی نی بان؛ بعضی وقتا بارداری مانند یه گره کور و مشکلی حل نشدنی می کنه: ممکنه با مسائل جدیدی درباره سلامت خود مواجه شید، اما بعضی درمانای پزشکی رایج، واسه مادران باردار پیشنهاد نمی شن. خبر خوب اینه که با رعایت نکاتی در مورد تغذیه، میشه مشکلات رایج بارداری رو برطرف کرد یا آرامش داد. اگه با حالت تهوع صبحگاهی، سیاتیک یا یبوست مواجهید، با پیشنهاد های غذایی که در ادامه میاد، می تونین جنبه کمتر مورد پسند بارداری رو کمرنگ کنین.

غذاهای سرد

جای تردیدی نیس که حالت تهوع صبحگاهی، مشکل غیر قابل تحملیه؛ بدتر از اون این که محققان به طور کامل از دلیلای بروز این حالت آگاه نیستن. به نظر می رسه بارداری واسه بخشی از مغز که کنترل حالت تهوع رو رو دوش داره مانع بوجود میاره و این موضوع، ایجاد کننده بروز تهوع و استفراغ می شه. این حالت هم اینکه ممکنه با افزایش بعضی هورمونا (مانند استروژن) و شدید شدن قوه بویایی شما در رابطه باشه که انگار روش بدن مادره واسه مراقبت از مواد غذایی که باید به فرزندش برسه. میریام اریک، دکتر متخصص و نویسنده کتاب «مدیریت تهوع صبحگاهی» در این باره میگه: «بدن شما از بو واسه برآورد و اطمینان از ایمنی [مواد غذایی] استفاده می کنه. تشخیص بوی گندیدگی و فساد غذا، شما رو در برابر خطرات احتمالی حفظ می کنه». در عین حال، این مشام حساس و تیز می تونه به جوجه سرخ شده هم نه بگه. واسه مقابله با حالت تهوع، از غذاهای سرد استفاده کنین. غذای گرم بوی بیشتری متصاعد می کنه و ایجاد کننده رفلکس دهن می شه.

زود غذا بخورین

تلاش کنین یه جعبه بیسکوییت شور در کنار تخت تون داشته باشین و به محض بیدار شدن، بیسکوییت گاز بزنین، چون که خوردن از اول روز می تونه از وقوع تهوع صبحگاهی پیش گیری کنه. خانوم اریک در این باره توضیح میده: «معده خالی حالت تهوع رو شدید شدن می کنه. البته همه کراکرها (بیسکوییت شور) مثل هم نیستن، هرچه شورتر بهتر». در عین حال، مواد شور هیچ وقت مزه خوبی ندارن و پس از زایمون شاید از خودتون سوال کنین، چیجوری به نظرتون این مواد تا این حد خوشمزه بودن!

از لیمو و آب و عصاره اون استفاده کنین

هیچ وقت از لیمو طی این دوره غافل نشید. بو کشیدن لیمو و چلاندن اون در آبی که می خورید یا به کار گیری برشای لیمو رو در برنامه خود بذارین. بو و مزه سرحال کننده لیمو می تونه معده شما رو، وقتی که حالت تهوع از راه می رسه، آرامش دهد. آب لیمو هم می تونه کمک کنه. همیشه هنگام بیرون رفتن، ظرف کوچیکی شامل عصاره یا آب لیمو در کیف تون داشته باشین تا هنگام ضرورت، دچار مشکل نشید.

از ویتامینا کمک بگیرین

سیاتیک اشاره به دردهای تیرکشنده ای داره که از پایین کمر به سمت پای شما درست می شن. هومن ملامد، متخصص ارتوپدی و جراح نخاع در بورلی هیلز در این باره میگه: «بازم که شکم شما بزرگ تر می شه، مرکز ثقل بدن تون به سمت بالاتر بدن کشیده می شه و نخاع شما رو مستعد آسیب پذیری می کنه». رژیم غذایی بخشی از درمان کلی این مشکله. ملامد در این باره میگه: «بعضی غذاها بافتای عضلانی دردناک و التهابات عصبی رو آرامش میدن». میان وعده هایی پر از اسیدهای چرب امگا-۳، مانند گردو یا کلم پیچ، شامل ویتامین A مانند هویج و اسفناج و شامل ویتامین B مانند سیب زمینی شیرین و موز از این دسته ان.

از شیرینی جات دوری کنین

دکتر ملامد میگه: «شکر و مواد قندی می تونه سیاتیک رو شدید شدن کنه، چون که شرایط انتهای نرونا رو بدتر می سازه. به جای مواد قندی، روزانه یه اونس (حدود ۳۰ گرم) شکلات تیره – شامل ۷۰ درصد کاکائو یا بیشتر – استفاده کنین. شکلات تلخ از مواد غذاییه که میشه در مصرف اون زیاده روی کرد».

از کربوهیدراتای پیچیده بهره بگیرین

یبوست از ناراحتیای شایع دوره بارداریه. ملیندا جانسون، سخنگوی موسسه تغذیه آمریکا میگه: «سرعت عمل دستگاه گوارشی شما، وقتی باردار میشین، کم میشه، طوریکه بدن تون بتواد مواد مغذی بیشتری رو در طول لوله گوارش جذب کنه. یعنی، مواد زائد و دفع شدنی مدت زمان بیشتری در این دستگاه باقی می مانند. هرچه این مدت زمان طولانی تر شه، آب بیشتری از این مواد خارج می شه و باعث می شه مدفوع سفت تر و کوچیک تر شه که خروج اون رو از بدن سخت تر می کنه». غلات کامل به خصوص واسه رفع یبوست در این دوره اهمیت زیادی دارن. خانوم جانسون اضافه می کنه: «خوردن غلات کامل موجب تشکیل یه جور مواد زائد می شه که راحت تر در روده بزرگ حرکت می کنه. علاوه بر این، فیبر موجود در غلات آب بیشتری در خود نگه می داره که باعث نرم تر موندن مدفوع می شه». به پیشنهاد این سازمان، روزانه سه وعده غلات کامل استفاده کنین.

از سبزیجات غافل نشید

وقتی دچار یبوست شدین، تموم شکل های جور واجور فیبر خوبه. اما میوه ها و سبزی جات، دارای نوع خاصی از فیبرند موسوم به XOS که به حرکت مواد در لوله گوارشی کمک می کنه. ملیندا جانسون در این باره میگه: «بدن ما نمی تونه XOS رو هضم کنه، اما این ماده در واقع، غذای یه جور باکتری خوبه که در روده بزرگ هست. خوردن غذاهای شامل XOS باعث بهتر شدن کارکرد روده و کولون می شه و سرعت هضم غذا رو زیاد می کنه. علاوه بر این، اجناس جانبی فعالیت باکتری مورد اشاره، خود باعث نرم شدن مدفوع می شه». با خوردن روزانه برابر دو فنجون میوه و دو نیم فنجون فنجون سبزی جات می تونین سیستم گوارشی خود رو بهتر کرد. به این شکل شاید فکرتون از مشکل یبوست و مراجعه دائمی به دست شویی خلاص شه و بتونین ذهن تون رو مهیای بچه ای که در راه س کنین!

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

بارداری زنان نی نی بان

Share