برای درمان کبد چرب چه بخوریم؟

برای درمان کبد چرب چه بخوریم؟

کبد چرب fatty-liver-foods

کبد وظایف مهم بسیاری در بدن داره: خون رو سم زدایی می کنه، اولین جاییه که خون پس از راه گوارش به اون میره، و هم اینکه کبد ترکیبات پروتئین و چربیای بسیار مهمی که بدن واسه باقی موندن به اونا نیاز داره رو تولید می کنه.

از شنیدن اینکه “چیجوری می توانم کبد چرب خود رو کاهش دهم” تعجب می کنین؟ بعضی از راه های طبیعی اصلی شامل پیروی از رژیم غذایی سالم کبد چرب شامل کل مواد غذاییه. هم اینکه تعدادی از مکمل ها هم وجود دارن که می تونن به درد بخور باشن.

 

غذاهایی که باعث افزایش کارکرد کبد می شن

حتما براتون این سوال پیش اومده که اگه کبد چرب داشته باشیم، باید چه غذاهایی بخوریم؟ کلا، شما باید مواد غذایی براساس رژیم گیاهی بیشتری رو وارد رژیم غذایی تون کنین و غذاهای کبد چرب به درد بخور از جمله سبزیجات، میوه ها و چربی های سالم رو انتخاب کنین.

غذاهای به درد بخور زیر واسه کاهش التهاب شناخته می شن:

غذاهایی مانند زیتون، روغن زیتون، آووکادو و آجیل که پر از چربیای تک غیراشباع هستن.

غذاهایی از جمله ماهی سالمون و ساردین، دانه چیا، کتون و گردو که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستن.

غذاهای با آنتی اکسیدان بالا که می تونن به مراقبت از سلول های کبد در برابر آسیب کمک کنه، مخصوصا گزینه های پر از ویتامین E، که طبق بعضی تحقیقات تحقیقاتی می تونه وضعیت کبد چرب رو بهتر کنه. بعضی غذاهای سالم پر از ویتامین E شامل دانه آفتابگردان و بادام هستن.

سبزیجات تقویت کننده کبد از جمله کنگر فرنگی، سبزیجات سبز برگ مانند خردل، کاسنی، آروگولا و قاصدک.

چای سبز که پر از کاتچینه طبق تحقیقات به کاهش چربی بدن و جلوگیری از چاقی کمک می کنه.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای و کتوژنیک واسه کبد چرب

ممکنه بخواین به دنبال یه رژیم غذایی مدیترانه ای باشین، که بعضی تحقیقات نشون داده ان این رژیم غذایی می تونه چربی کبد رو کم کنن. این رژیم غذایی بر سبزیجات، میوه ها، حبوبات سبوس دار، سبزیجات، منابع چربی به درد بخور مثل روغن زیتون خالص و پروتئین های سالم مثل ساردین و دیگه ماهی های شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هم تاکید داره.

شما می تونید یه قدم جلوتر برید و رژیم غذایی کتوژنیک مدیترانه ای رو دنبال کنین. مطالعه آزمایشی که در سال ۲۰۱۱ در ژورنال مواد غذایی دارویی منتشر شد نشون می دهد که این نوع برنامه رژیم غذایی که روی کل غذاها (مخصوصا چربی های سالم، پروتئین ها و سبزیجات) تمرکز داره می تونه به افراد کمک کنه تا بر سندروم متابولیک که رابطه نزدیکی با مریضی کبد چرب غیرالکلی داره، پیروز شدن.

پس واسه آدمایی که با کبد چرب در رابطه به سندروم متابولیک درگیر هستن، این مطالعه نشون می دهد که فایده های درمانی بالقوه رژیم کتوژنیک مدیترانه ای می تونه سندرم متابولیک همراه با NAFLD رو بهتر کنه.

 

بهترین ویتامین و مکملا واسه درمان کبد چرب

براساس یه بررسی علمی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بعضی مکملا وجود دارن که به طور خاص واسه کمک به درمان مریضی های کبد چرب غیر الکلی استفاده می شن. از جمله این مکملا میشه به مواد زیراشاره کرد:

ویتامین E و ویتامین C: از اونجا که استرس اکسیداتیو می تونه نقش مهمی در رشد مریضی زایی باکتری ها اجرا کنه، عوامل آنتی اکسیدان مثل ویتامین E و ویتامین C می تونن در درمان یه کبد چرب به درد بخور باشن. با این حال، یافته های مطالعه تا الان مشخص نیس. مثلا، ویتامین E فقط واسه بزرگسالان گرفتار به NASH که دیابت یا سیروز ندارن به درد بخور هستش.

ویتامین D: تحقیقات نشون داده که کمبود ویتامین D می تونه منتهی به مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و کبد چرب غیرالکلی شه.

رسوراترول: به نظر می رسه رسوراترول در شراب قرمز و هم اینکه غذاهایی مانند انگور قرمز، کاکائو خام (شکلات تیره)، شکلای جور واجور توتا و هم اینکه در فرم تکمیلی موجود باشه. رسوراترول NAFLD رو در مدلای حیوونی کم می کنه.

آنتوسیانین: تحقیقات حیوونی به توانایی آنتوسیانین واسه کاهش تجمع چربی در کبد و جلوگیری از التهاب کبدی، اشاره میکنه.

عصاره چای سبز: آزمایشات نشون میده که چای سبز و EGCG (یه جور کاتچین) می تونن از راه کاهش جذب رژیم غذایی چربیا و کربوهیدراتا، از استئاتوز جلوگیری کنن.

سیر: اس-الیلمرکاپتوسیستین (SAMC) تولید شده از سیر به دلیل توانایی اش واسه تنظیم ذخیره سازی چربی و متابولیسم گلوکز، واسه مریضی کبد چرب غیرالکلی خوبه.

زنجبیل: می تونه به جلوگیری از NAFLD یا کم کردن روند پیشرفت اون به مریضی های شدید کبد کمک کنه.

دارچین: می تونه مقاومت انسولین و استرس اکسیداتیو رو بهتر کنه.

پروبیوتیک و پریبیوتیکا: همونطور که بررسی نشون میده، محور روده – کبد راه مهمی در پیشرفت مریضی کبد رب غیرالکلیه که با رشد بیشتر از اندازه باکتریای روده ای و افزایش نفوذ پذیری روده همراه س.” اینطوری، مریضی سیبو و سندروم روده نشت کننده یا روده چکه کن، عوامل موثر در NAFLD هستن، واسه همینه که پروبیوتیکا و پریبیوتیکا می تونن به درد بخور باشن.

کرکومین: کرکومین جزء فعال زردچوبه، می تونه باعث کم شدن اندازه چربی در کبد شه. هم اینکه ممکنه با فعالیتای آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی اش از پیشرفت کبد چرب جلوگیری کنه.

کورستین: کورستین به عنوان یه مکمل هست و هم اینکه در غذاهایی مانند سیب و پیاز هم پیدا میشه. کورستین می تونه به کاهش التهاب کمک کنه و واسه آدمایی که دارای کبد چرب و چاقی و یا دیابت هستن هم به درد بخور باشه.

این بررسی هم اینکه نشون میده که هر دو تحقیقات اپیدمیولوژیک و حیوونی نشون دادن که نوشیدن قهوه به طور منظم می تونه خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ که عامل خطر مریضی کبده رو کم کنه.

مریضی کبد چرب چیه؟

نقش کبد در بدن چیه؟

اختصاصی رژیم غذایی سلامت کبد سم زدایی

Share