برای جذب بیشتر آهن در بدن چه کنیم؟

برای جذب بیشتر آهن در بدن چه کنیم؟

“مریم جوادی”در گفت وگو با ایرنا اضافه کرد: آهن در شکل های جور واجور گوشت، تخم مرغ، حبوبات، غلات، بعضی از سبزی ها و به مقدار کمی در لبنیات پیدا میشه که درصورت مصرف همزمان فرآورده های گیاهی و حیوونی جذب اون زیاد می شه.

ایشون اظهارداشت:خوراک لوبیا و عدس از غذاهای به درد بخور دیگه ایه که اگه با آب لیمو مصرف شن، آهن خوبی رو به بدن می رسونن.

این کارشناس تغذیه گفت: بطورکلی دو نوع آهن در طبیعت هست که نوع اول اون حیوونی و نوع دوم اون نباتی می باشه و واسه جذب، نیاز به عوامل کمک کننده مثل ویتامین C، پروتین و لاکتوز شیر داره.

جوادی با گفتن این که چربی، فیتات ، فسفات و اگزالات جذب آهن رو کم می کنن، اضافه کرد: از اونجایی که کلا جذب آهن غذا کم می باشه، باید واسه پیشگیری از کمبود اون به چگونگی تغذیه و کنترل عوامل کاهش یا افزایش دهنده جذب اون توجه کرد.

این کارشناس تاکیدکرد: آهن درسنین کودکی، رشد، نوجوونی، بارداری و شیردهی باید به مقدار کافی مصرف شه تا واسه این گروه ها ایجاد مشکل نکنه.

جوادی گفت:درصورت تخلیه منابع آهن بدن، علایم کمبود آهن از جمله کم خونی، رنگ پریدگی، کاهش توان جسمی و ذهنی، افزایش موارد دچار شدن به بیماریا به دلیل کاهش توان ایمنی بدن رخ می دهد.

ایشون گفت : کمبود آهن در سنین کودکی موجب کاهش توان کودک در انجام تکالیف و یادگیری و دلیل کاهش رشد کودک می شه.

جوادی ادامه داد: هم اینکه کمبود آهن در بارداری علاوه بر خطراتی که واسه مادر ایجاد می کنه، دلیل سقط جنین یا تولد نوزاد نارس می شه.

این کارشناس تغدیه درپایان اضافه کرد: مصرف نابجای آهن مکمل یا طبخ غذا در ظروف آهنی می تونه دلیل مسمومیت با آهن شه.

مواد غذایی لازم واسه بدن

کمبود آهن و مریضی کم خونی در کودکان و راه درمان اون

آهن بازنشر سیمرغ

Share