برای تبلیغ خلاقیت همیشه «بیلبورد» لازم نیست! / عکس

برای تبلیغ خلاقیت همیشه «بیلبورد» لازم نیست! / عکس

تبلیغ، هنر نمایاندن و شناساندن واسه دادوستد، هم معنی همون اصطلاح قدیمی «بازار گرمی» خودمونه، اما انگار ما هنوز به پیچ و خم های این هنر مدرن و اشتغال آفرین پی نبرده ایم. تصور خیلی از ما از تبلیغ، جیغه نه ترکیب هنر و ظرافت و ذوق.

انگار یاد نگرفته ایم که همیشه کارای تابلو و بزرگ و پرخرج و پرسروصدا جواب نمی دهد، یاد نگرفته ایم که فرستادن فله ای اس ام اس های بی محتوا به موبایل خلق الله «تبلیغ» نیس، تبلیغ مستقیم و تابلو نه فقط تبلیغ حساب نمی شه که خود ضدتبلیغه.

یاد نگرفته ایم که تبلیغ حتما نباید در «خیابون» باشه؛ می شه از روی تبلیغ ماهواره ای و خارجی تقلید نکرد. یاد نگرفته ایم که خلاقیت رو از جلوی چشمون، از نزدیک خودمون شروع کنیم. تبلیغ و خلاقیت می تونه خیلی دم دست تر و ساده تر و جلوی چشم تر باشه. زیباسازی و بومی سازی می تونه خیلی آسون الوصول تر از اون چیزی باشه که فکر می کنیم.

کمتر یادمون هست که میدون و میدون بروز ذوق و خلاقیت حتما یه تابلوی غول پیکر کنار بزرگراه نیس، می تونه خیلی کوچیک تر و قشنگ تر باشه، می تونه روی قوطی مقوایی یه «دستمال کاغذی» به تجسم دربیاد. یه ایده پرداز خوش سلیقه تو یه کارخانه دستمال کاغذی که لابد دلش خیلی با کاشی کاری های یزد و اصفهان بوده، طرح «کاشی معرق اسلیمی» رو انداخته روی قوطی مقوایی دستمال کاغذی. هم واسه فرهنگ بومی و تاریخی و اسلامی ـ ایرونی تبلیغ کرده و هم واسه ذوق و خلاقیت خودش؛ به همین سادگی! به همین کوچیکی، به همین موثری!

Share