برای افزایش قد کودکان چه کنیم؟

برای افزایش قد کودکان چه کنیم؟

افزایش قد

به دنبال هستین ؟ قبل از هر چیزی یادتون باشه که قد یه موضوع ژنتیکیه.

در واقع نقش ژن های جور واجور روی قد شما اثر داره. البته یادتون نره داشتن دو والدین کوتاه قد به این معنی نیس که شما هم ً قد کوتاه میشین. عکس این موضوع هم صادقه. یعنی اگه والدینی بلند قد دارین حتماً قدبلند نیستین. اما در بیشتر موارد اگه هم خونواده بابایی و هم خونواده مادری تون قد کوتاه باشن به احتمال زیاد شما میشین.

با این حال نباید ناامید شد. بهتره به تغذیه تون اهمیت بیشتری بدین، ورزش کنین و از بعضی عادت های نادرست مانند مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی دوری کنین. چون این دو عامل مانع از رشد قد شما می شن.

حواستون باشه که سیگاری غیرفعال بودن (قرار داشتن در برابر دود سیگار بقیه) هم می تونه روی قد شما اثر بزاره. البته این موضوع هنوز به طور قطعی به اثبات نرسیده اما یافته های پژوهشی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده نشون می دهد کودکان و نوجوانانی که سیگار می کشن یا در برابر دود سیگار افراد دیگه قرار دارن در مقایسه با دیگه بچه ها کوتاه قدتر هستن. پس علاوه بر دوری از مصرف دخانیات از مراوده با دوستان سیگاری هم دوری کنین.

والدینتون رو تشویق به ترک سیگار کنین و از همه مهم تر که به اندازه کافی بخوابین. این روزا با ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی زیاد به زندگی ما خواب از چشمامون ربوده شده. اما شما یادتون باشه که هورمون رشد بیشتر در خواب ترشح می شه.

نوجوونی دوره مهمی در ساخت اسکلت بدنه. پس در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شه. یعنی اینکه روزانه ۵ مرتبه مواد غذایی شامل کلسیم مانند ماست یا پنیر و چیزای دیگه ای به جز اینا مصرف شه. با همین کار ساده علاوه بر بلند قد بودن می تونید امیدوار باشین که دچار پوکی استخون زودرس نشید.

مطمئنا مصرف شیر واسه کودکان کم سن لازمه. اما نباید بعد از سنین کودکی از مصرف اون غافل شد. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تا سن نوجوونی مصرف شیر واسه رشد شما لازمه.

اجناس لبنی مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم، آهن و پروتئین ها رو به بدنتون می رساند که واسه رشد از اهمیت بالایی بهره مند هستن. پس پیشنهاد می کنیم روزانه چندین نوبت اجناس لبنی مثل ماست و شیر و پنیر و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده کنین. به نظر بعضی کارشناسان نوجوانان باید روزانه یه لیتر شیر مصرف کنن تا قد بلندی داشته باشن.

کربوهیدرات ها اولین منبع انرژی واسه بدن هستن. نون سبوس دار، برنج، پاستاها، سیب زمینی، غلات صبحونه، عدس و جوی دوسر جزو مواد غذایی مفیدی هستن که باید در طول روز استفاده کنین.

مصرف این مواد غذایی به بدنتون انرژی می دهد و شما رو مدت زمان بیشتری سیر نگه می داره. یادتون باشه که اگه در هر وعده به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده کنین احتیاجی نیس در طول روز همیشه مقابل یخچال رژه برید.

حواستون باشه که باید یاد بگیرین تغذیه خود رو کنترل کنین. چون زیاده روی در مصرف این مواد غذایی و هر ماده غذایی دیگه و عادت داشتن به ریزه خواری در طول روز می تونه به جای بلند کردن قدتون پهنایتان رو بیشتر کنه. یعنی اینکه به جای خوش هیکل بودن چاق شید. پس لازمه از والدینتون یا آدمایی که تخصص بیشتری در مورد تغذیه دارن کمک بگیرین.

ویتامین D

حتماً در دروس مدرسه درباره ویتامین D خونده اید. این ویتامین رو ویتامین خورشیدی می می گن چون از راه نور خورشید جذب بدن می شه. اینجاش خیلی مهمه که واسه جذب کلسیم بیشتر به ویتامین D نیاز دارین. متأسفانه این روزا کمبود این ویتامین در بین مردم زیاد شده که دلایل زیادی داره.

اما اگه شما می خواهید علاوه بر قدبلند شدن اسکلت سالمی هم داشته باشین روزانه بیست دقیقه در برابر آفتاب راه برید. یا اینکه از اجناس لبنی غنی شده از ویتامین D استفاده کنین.

سبزیجات

آهن ترکیبی در بدنه که وظیفه حمل اکسیژن خون به سمت سلول های بدن رو رو دوش داره. فیبرها هم از ترکیبات به درد بخور موجود در سبزیجات هستن که واسه هضم بهتر غذا لازمن. این ترکیبات مغذی در بین رشد و هم در تموم سال های زندگی واسه تغذیه عضلات و مغز و هم اینکه داشتن بدنی سالم لازم هستن.

پس واسه بلند قد بودن و مهم تر از اون سالم بودن از دوازده سالگی مصرف مواد غذایی پر از آهن و فیبرها مانند بروکلی، اسفناج، نخود، عدس و نخودفرنگی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو زیاد کنین. قانون ۵ میوه و سبزی در طول روز رو یادتون باشه.

بیشتر ما دوست داشتیم چند سانتی متری بلندقدتر بودیم. اما واقعیت اینه که بعد از پشت سر گذاشتن سنین بلوغ امکان اینکه قد بلند بشیم خیلی کمه. به خاطر همین نقش والدین در داشتن فرزندانی رعناتر خیلی مهمه. بیشتر مردم که خود بهره چندانی از بلند قامتی نبرده ان دلشون می خواهد که فرزندانی بلند قد داشته باشن.

واسه رسیدن به این منظور بچه ها در سنین رشد نیاز به مواد غذایی مغذی دارن. البته ممکنه با مصرف مواد غذایی به درد بخور حتی بعد از سنین رشد هم چند سانتی به قد اضافه شه اما بهتره از همون سنین کودکی به فکر قد و قامت بچه ها بود. در ادامه چند ماده غذایی به درد بخور واسه بلند قد شدن پیشنهاد می کنیم.

از اینا دوری کنین

بهتره به والدین خود اعتماد کنین و از زیاده روی و کوتاهی دوری کنین. یعنی زیاده روی نکنین و مصرف مواد غذایی به درد بخور رو هم پس نزنین. تا می تونید سراغ اجناس رژیمی نرید، نوشابه ها دشمن سلامتی تون هستن. شیرینیجات زیادی مصرف نکنین.

یادتون باشه که بر خلاف تبلیغات شکلات شامل شیر شما رو قد بلند نمی کنه؛ این مواد غذایی شامل قند و چربی زیادی هستن که خیری واسه سلامتی ندارن. پس بهتره از مواد غذایی طبیعی، سالم و تازه استفاده کنین. در آخر اینکه بدونین زیبایی واقعی وقتی حاصل می شه که شما سالم و تندرست باشین.

یافته های تحقیق ها نشون می دهد که نوجوانان و کودکان در حال رشد باید هر شب به مدت ۸ ساعت و نیم تا ۱۱ ساعت بخوابن. چون بافت های بدن شون در بین خواب رشد کرده و بازسازی می شن.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

ورزش هایی واسه افزایش قد کودکان و نوجوانان!

افزایش قد شفاف

Share