برای از بین بردن احساس گناه چه کنیم؟

برای از بین بردن احساس گناه چه کنیم؟

یادتون باشه: اگه بگید “نه” خودخواه نیستین.

نتونستید بعد از کار واسه عمل جراحی مادرتون با اون تماس بگیرین؟ وقتی به خاطر مریضی بچتون مجبور بودین زودتر به خونه برید، همکارتون روی پروژه با سرعت ضعیفی پیش می رفت؟ اونه، وقتی با دوستت قرار ملاقات داشتی ۲۰ دقیقه دیر کردی؟ و در همه این موارد احساس گناه می کنین.

این طبیعت انسانه، که اگه فکر کنین کسی رو نا امید کرده و یا باعث ناراحتی کسی شدین، احساس بدی داشته باشین. اما احساس گناه چیزی نیس که ما توقع داشته باشیم به مدت طولانی در اون فرو رویم.

کارن کونیگ، روان دکتر، LCSW، توضیح میده: “ما می خوایم به مدت کوتاهی احساس گناه کنیم و اگه تشخیص بدیم که ما بد عمل کرده ایم، باید هرچه زودتر این وضعیت رو جبران کنیم.” ” احساس گناه سالم ما رو به سمت اقدام و آرامش درد احساسی جهت می دهد.”

درسته که در تئوری خوب به نظر می رسد. اما در عمل، همیشه این قدرها هم ساده نیس. پس چه کاری می تونیم انجام بدیم تا از این احساس ول شده و شرایط رو تغییر بدیم؟ در این مقاله تاکتیک های پیشنهاد شده واسه چگونگی متوقف کردن احساس گناه رو بررسی می کنیم، با ما همراه باشین.

  1. بین احساس گناه و احساس بد فرق قائل شید

کونیگ می گوید: “اگه به طور مناسب رفتار می کردین نباید احساس گناه می کردین، اما به هر حال رفتار شما کسی رو ناراحت کرده” ما باید تشخیص بدیم که بین احساس گناه و احساس بد به وجود اومده بوسیله آزردن فردی، فرق هست.

مثلا شما به دلیل محدودیتای مالی عزمتونو جزم کردین که یه عروسی کوچیک و با تعداد مهمونای محدود برگزار کنین و دوستی که دعوت نشده از شما رنجیده س. اگه واقعا اون رو از لیست مهمونا حذف کرده بودین مجبور نیستین احساس گناه بکنین چون شما می خواستین لیست مهمون هاتون رو محدود کنین. اما با این وجود می تونید تشخیص بدید که احساساتش جریحه دار شده است.

کونیگ می گوید: “خیلی خوبه که به جای احساس گناه، احساس بدی داشته باشیم و بگیم: “من احساس بدی دارم که تو ناراحت هستی.”

  1. اون چیزی که واقعا می خواهید رو کشف کنین

اگر هدفی خاص واسه رسیدن نداشته باشین، احساس موفقیت داشتن سخته.

Sharon Melnick نویسنده “موفقیت تحت فشار” میگه: “شما در غیاب داشتن معیارهایی واسه چیزی که واقعا می خواهید و چیزایی که به شما کمک می کنه به اندازه کافی احساس خوبی داشته باشین، احساس گناه می کنین.”

در حالی که اگه نتونین به خاطر کارتون به همه بازیای فوتبال پسرتون برید ممکنه احساس یه والدین خوب رو نداشته باشین، اما در این شرایط می تونین به این فکر کنین که به حضور در چه تعداد بازی اون نیاز دارین تا احساس یه والد خوب رو داشته باشین.

Melnick توضیح می دهد: “شاید اگه شما بتونین در دو بازی از چهار بازی در ماه حضور داشته باشین برنامه ریزی واسه اون دو بار آسون تر هستش و شما از حضور در هیچ کدوم از بازی هاش احساس گناه نمی کنین.”

  1. با احساستون مخالفت نکنین

اینکه مرتبا با خودتون بگید باید احساس گناهم رو متوقف کنم فایده نداره، در واقع، شاید این کار فقط باعث می شه که شما حتی بیشتر در این وضعیت بمونین.

Ann Russo پیشنهاد می کنه: هدف اینه که اعمال و رفتارای خود رو هدایت کنین. اگه در مورد چیزی مقصر هستین، با افکار و اقدامات مثبت درگیر شید.”

“نمی تونی به خاطر فراموش کردن روز تولد خواهرت دست از سرزنش کردن خودت ورداری؟” صحبت منفی رو به چیزی تبدیل کنین که هر دوی شما احساس بهتری داشته باشین، مثل برنامه ریزی واسه یه اسپای روزانه که هر دو از اون لذت میبرین. Russo میگه: “اگه راه خود رو تغییر بدید، در آخر به سمت جلو حرکت می کنین.”

  1. قضاوت کردن خودتون رو متوقف کنین

بعضی وقتا چیزی که در موردش احساس گناه می کنین در واقع باعث آزار بقیه نمی شه. پس قبل اینکه زمان و انرژی بیشتری رو در مورد این وضعیت هدر بدید، با فردی که فکر می کنین اون رو آزار دادین، صحبت کنین.

Melnick می گوید: در فکرتون این مسئله رو بزرگ نکنین و دیدگاه فرد مقابل رو درک کنین.

شاید شما احساس گناه می کنین چون فرض می کنین که شریک زندگی تون ترجیح می دهد شما زیاد به مسافرتای کاری نرید، اما وقتی که با اون صحبت می کنین، میفهمید که تا وقتی که در سفر نیستین و شبا شام در خونه هستین از سبک زندگی شخصی شما ناراحت نمی شه.

  1. احساس قدرشناسی رو به جای احساس گناه چهارچوب بندی کنین

نگه داشتن احساس گناه باعث می شه که شما درگیر چیزای منفی که در گذشته اتفاق افتاده باشین. اما کاترین جکسون، دکترا، متخصص روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات سلامتی درمانی میگه: “دقیق شدن و فوکوس کردن روی چیزی که از اون سپاسگذار هستین، ذهن شما رو از گناه و زشتی بیرون می کشد.”

“واسه اینکه یه دونات خریدین و به برنامه کاهش وزنتون معتقد نبودین احساس بدی دارین.”

به جای این که به خودتون بگید که “تو یه فرد شکست خورده هستی، و هیچوقت یه گرم دیگه از وزنت رو از دست نخای داد” از این حقیقت که شما انتخاب های خوبی مثل بلغور جو دو سر با میوه واسه صبحونه و سالاد مرغ بریان واسه نهار درست کردین، تقدیر بکنین.

جکسون می گوید: “این نوع تفکر به آرومی شما رو تشویق می کنه که به سمت هدف خود قدم وردارین، اعتماد به نفس به دست بیارین و بیان احساسات مثبت رو زیاد کنین.”

  1. دلسوزی و مهربانی رو نشون بدید

ما تمایل داریم وانمود کنیم که افراد دیگه مثل ما فکر می کنن. پس اگه شما خیلی سریع بقیه رو قضاوت می کنین، حتما شما بیشتر احساس می کنین بقیه هم شما رو مورد قضاوت قرار می بدن.

دفعه بعد که فهمیدین کسی مرتکب اشتباهی شده، در مقابل نیاز به انتقاد، مقاومت کنین و به جای اون کمی مهربانی نشون بدید.

لیندسی فورد، مربی والدین و بنیانگذار Think Feel Decide میگه: “وقتی که ما نسبت به بقیه مهربانی نشون می بدیم، احتمال بیشتری هست که تصور کنیم مردم هم نسبت به ما دلسوز هستن.”

” این نوع تفکر، عادت مهربانی و درک رو ایجاد می کنه و سرزنش کردن خود رو کمی سخت تر می کنه.”

  1. به یه ناظر تبدیل شید

واسه دیدن چیزی که درست انجام دادین زمان سختی دارین؟ با تبدیل شدن به یه ناظر خوب قدم های نوزاد در جهت درست در نظر بگیرین و خیلی راحت وقتی که احساس گناه می کنین و از خودتون انتقاد می کنین، توجه کنین. تلاش نکنین چیزی رو تغییر بدید، فقط بدون تشخیص قضاوت کنین.

Fran Walfish، روانشناس خونواده می گوید: ” این اولین قدم بزرگه که به سمت تفکر مثبت تغییر می کنه.”

  1. به چگونگی رفتارتون با یه دوست فکر کنین

فورد خاطرنشان می کنه: “هرچقدر که شما خودخوری کنین، صحبت در ذهنتون شاید خشن تر از چیزیه که تا حالا به یه دوست گفتین.”

تو شاید به اون اطمینان داده بودی که عالی کار می کنه و این اشتباهات معرف اون نیستن، و این به اندازه کافی خوبه.

ناقص و ناکامل بودن به معنی کم بودن نیس.

درست به نظر می رسه؟ خوب الان، همون نوع صحبت کردن انگیزشی رو در خودتون هم امتحان کنین.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

اختصاصی روانشناسی

Share