بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند

 

چهار مولفه در نظر گرفته شده برای بازاریابی رابطه­ای که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از(Ndubisi, 2013,101).:

  • اعتماد: تمايل مشتری به تكيه به يك شريك مبادله­اي است كه به آن اطمينان دارند؛
  • ارتباطات: توانايي ایجاد ارتباط به منظور ارائه اطلاعات موثق و به موقع  و رفع نیازها است؛
  • تعهد: تمايل هميشگي به حفظ رابطه ارزشمند است؛
  • مدیریت تعارض: توانايي اجتناب از تعارضات بالقوه و حل و فصل تعارضات بالفعل است شاخص­های این متغیر عبارتند از:
  • امن بودن بانک در انجام معاملات
  • قابل اعتماد بودن وعده­های بانک
  • مطابق با اصول خدمات با کیفیت بودن
  • احترام کارکنان به مشتریان
  • متعهد بودن بانک نسبت به مشتریان
  • اعتماد به خدمات بانک
  • ارائه دستورالعمل مطابق با نیازها
  • ارائه خدمات شخصی جهت رفع نیازهای مشتری
  • منعطف بودن در تغییر خدمات
  • منعطف بودن در رفع نیازها
  • دادن اطلاعات به موقع و قابل اعتماد
  • دادن اطلاعات در زمان ارائه خدمات جدید
  • عمل کردن به وعده­ها
  • دقیق بودن اطلاعات
  • تلاش برای جلوگیری از تعارض­های بالقوه
  • تلاش برای جلوگیری از تعارض­های آشکار
  • بحث در مورد راه حل­ها در هنگام وجود مشکل

1-8-1) ارتباطات دهان به دهان

دو مولفه در نظر گرفته شده برای ارتباط دهان به دهان: توصیه و تشویق و بیان جنبه­های مثبت هستند که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است (محمدی و همکاران، 208:1392). شاخص­های آن عبارتند از:

  • تشویق دوستان و بستگان به کار با این بانک
  • توصیه این بانک به افراد جویای نظر
  • توصیه این بانک به افراد در هنگام صحبت در این رابطه
  • توصیه این بانک به دوستان
  • صحبت در مورد جنبه­های مثبت این بانک با افراد دیگر

1-8-2) وفاداری مشتری

شاخص­های وفاداري مشتری که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از (Ndubisi, 2013,102):

  • اولین انتخاب فرد در میان بانک­های دیگر
  • اولین موردی که در هنگام تصمیم ­گیری به ذهن فرد می­رسد
  • جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

    پایان نامه بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند بر ارتباطات دهان به دهان مشتریان با میانجی گری وفاداری مشتری

Share