آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در آن

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، تبلیغات اینترنتی

بازاریابی محتوا

آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در اون

علی بلوری

۱۷

۲

۴ ۳۲۶۳۸

هر وقت صحبت از توییتر و عبارت “توییت کردن” می شه، خیلی از ما به یاد خبرهای فوری، رقابتای انتخاباتی و موضع گیریای جنجالی دونالد ترامپ می افتیم. اما باید بدونیم که واقعیت توییتر و کاربرده های اون چیزی بالاتر از اینا هستش.

توییتر با بیشتر از ۳۳۵ میلیون کاربر فعال در ماه و پشتیبانی بیشتر از ۴۰ زبون جور واجور، یکی از قدرتمندترین و اثرگذارترین شبکه های اجتماعی در دنیا بوده و از وسایل عالی بازاریابی دیجیتال حساب می شه.

دیجیتال

با نوشتن متنای کوتاه و موثر، به کار گیری هشتگای قوی و تعامل فعال با بقیه کاربران، می تونین یکی از موثرترین کمپینای تبلیغاتی خود رو در توییتر به راه بندازین و از توانایی “ریتوئیت” به وسیله کاربران بیشترین استفاده رو ببرین؛ چون که توئیتر یکی از قوی ترین شبکه های اجتماعی واسه وایرال کردن محتوای شماس.

با وجود فیلتر بودن توئیتر، این شبکه یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایرانه. قدرت، اندازه تاثیرگذاری و توانایی موج سازی اون در حدیه که خیلی از شرکتای بزرگ ایرونی، سیاستمداران از همه طیفا و سلبریتیای خیلی از اون به عنوان رسانه ای واسه معرفی، تبلیغات و کمپینای خود استفاده می کنن. محتوای توییتر معمولا اونقدر گسترده می شه که سر از شبکه های اجتماعی دیگه از جمله اینستاگرام و پیام رسانا هم درمی آورد.

خلاصه اینکه اگه هنوز از توییتر واسه گسترش کار و کاسبی تون استفاده نمی کنین، بهتره که همین حالا به سراغش برید. در ادامه مطلب، به چگونگی کار با توییتر، امکانات اون و ویژگیایی که این شبکه رو از پلتفرمای اجتماعی دیگه جدا می کنن می پردازیم. با ما همراه باشین!

معرفی توییتر

توییتر در سال ۲۰۰۶ به وسیله جک دورسی (Jack Dorsey) که الان هم مدیرعامل این شرکته، راه اندازی شد. اولین توییت هم دقیقا به وسیله خودِ جک دورسی در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۰۶ زده شد. تعداد کاربران توییتر از همون اول با سرعت زیادی زیاد شد، تا جایی که تعداد کاربرانش ظرف شش سال به بیشتر از ۱۰۰ میلیون نفر رسید که جمعا روزانه حدود ۳۴۰ میلیون بار توییت می کردن.

توییتر در سال ۲۰۱۳ در جمع ۱۰ سایت برتر دنیا قرار گرفت و به دلیل زیادی توییتا و کاربرد گسترده اش، لقب “اس ام اس اینترنتی” رو بدست آورد.

توییتر امروزه به اصلی ترین تریبون “شهروند – خبرنگارها” تبدیل شده؛ یعنی آدمایی که خبرنگار حرفه ای یا شخص معروفی حساب نشده و فقط به دنبال پلتفرمی آنلاین واسه خبررسانی و رابطه با دنیای بیرون هستن.

طبق آخرین آمار ارائه شده در آخر سه ماه دوم سال ۲۰۱۸، توئیتر در ماه بیشتر از ۳۳۵ میلیون کاربر فعال داره.

ساختار و محتوای توییتر

ساختار توییتر بسیار ساده س! و یه ستون بیشتر نداره. شما خیلی راحت می تونین در اون توییتا رو بالا و پایین (Scroll) کنین. نوعای جورواجور محتوا در شبکه اجتماعی توییتر قابل به اشتراک گذاریه.

متن

اصلی ترین معنی عبارت “توییت کردن” در توییتر، نوشتن متن و به اشتراک گذاری اون با فشردن دکمه Tweetه. کاربران توییتر در اول در هر توییت تنها متنی با طول بیشترین حد ۱۴۰ کاراکتر می تونستن بنویسن، اما در نوامبر ۲۰۱۷ این اندازه واسه همه زبونا به جز ژاپنی، کره ای و چینی به دو برابر زیاد شد. در همون زمان هم این افزایش محدودیت موافقان و مخالفان خود رو داشت. اگه شمام نظری موافق یا مخالف با این دارین، می تونین در قسمت کامنتا با ما به اشتراک بذارین.

به خاطر همین محدودیت در تعداد کاراکترها، خیلی از کاربران توییتر بعضی کلمات رو مخفف کرده یا اونا رو از قصد غلط می نویسند. عبارتایی مثل Twttr به جای Twitter یا “پاد” به جای “پایگاه اطلاع رسانی دولت” نمونه هایی از این خلاصه سازیا هستن. زیاد روی این مسئله حساس نشید، این مسئله در توییتر به طور کامل عادیه و بعد از یه مدت سر و کله زدن با اون به این چیزها عادت می کنین!

به هر حال، اگه دوست دارین متنی طولانی‎ تر از ۲۸۰ کاراکتر بنویسین، باید نوشته خود رو در چند توییت جدا از هم نوشته یا به اصطلاح یه “رشته توییت ” بنویسین. راه دیگه هم به اشتراک گذاری لینک نوشته تون در توییتره که در ادامه دربارش صحبت می کنیم.

هر چی می خواد دل تنگت بگو!

لینکا

اگه مطلبی در وبلاگتان نوشته اید، در سایتتون محصولی واسه فروش دارین یا خبر یا محتوای جالبی در فضای وب دیدین که می خواین با بقیه به اشتراک بذارین، می تونین لینک صفحه مورد نظر رو توییت کنین. لینکا جزو ۲۸۰ کاراکتر توییتا حساب نمی شن و می تونین خیلی راحت متن مورد نظرتون رو هم کنار لینک مورد نظر بذارین.

تبلیغات کلیکی و سئو: دو قلوهای افسانه ای بازاریابی اینترنتی

توییتر همه لینکای به اشتراک گذاشته شده رو با به کار گیری دامنه t.co کوتاه می کنه. این دامنه به صورت اختصاصی واسه توییتره و هر لینکی که شما در اون منتشر کنین با این دامنه کوتاه می شه.

محتوای تصویری

به اشتراک گذاری عکس و گیف در توییتر بسیار آسونه. در هر توییت می تونین بیشترین حد ۱ گیف یا ۴ عکس توییت کنین و اگه از اپلیکیشن موبایلی توییتر استفاده می کنین، عکسا رو مستقیما از دوربین گوشی خود به اشتراک بذارین.

موبایل

ویدیو

به اشتراک گذاری ویدیو از راه آپلود کردن فایل یا ضبط اون با دوربین فیلمبرداری گوشی شدنیه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ویدیوی شما بیشترین حد می تونه ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه باشه، وگرنه توییتر خودش ویدیوی شما رو کوتاه می کنه. اگه می خواین ویدیوی طولانی تری رو به اشتراک بذارین، بهتره اون ویدیو رو در آپارات، نماشا، یوتیوب و بقیه رسانه ها بارگزاری کنین و لینک اونو در توئیتر به اشتراک بذارین.

علاوه بر این، امکان پخش زنده ویدیو اینجا هم هست.

نظرسنجیا (Polls)

یکی از بهترین ویژگیای توییتر واسه تعامل با بقیه کاربران، امکان ایجاد نظرسنجی در اون هستش. کافیه روی دکمه ایجاد نظرسنجی کلیک کرده، سوالتان رو تایپ کنین و جوابای مورد نظر رو وارد کرده تا کاربران بتونن یکی از اونا رو انتخاب کنن. امکان ایجاد محدودیت وقتی (یعنی اینکه نظرسنجی تا چه وقتی روی سایت بمونه) هم هست.

اگه دونستن سن کاربران کمک می کنه که بهتر با اونا رابطه برقرار کنین، پس می تونین یه نظرسنجی در این مورد راه بندازین.

وسیله ها و امکانات

درست مثل خیلی از شبکه های اجتماعی، واسه دیدن توییتا احتیاجی به ثبت نام در توییتر ندارین، اما واسه فعالیت در توییتر و به کار گیری اپلیکیشن موبایلی اون، باید حساب کاربری خود رو داشته باشین. واسه ساختن حساب کاربری به یه نشانی ایمیل احتیاج دارین.

ساختن حساب کاربری و تنظیمات پروفایل

ساختن حساب کاربری در توییتر با داشتن یه نشانی ایمیل معتبر و یه رمز عبور شدنیه.

بعد از ورود، باید یه نام کاربری (username) واسه خود انتخاب کنبد، وگرنه توییتر خودش واسه شما یه نام کاربری تعریف می کنه. همیشه می تونین در قسمت تنظیمات نام کاربری خود رو تغییر بدین، به شرطی که قبلا کسی از این اسم استفاده نکرده باشه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نام کاربری با عنوان حساب شما فرق داره. واسه انتخاب عنوان حساب هم از اسمای فارسی و هم انگلیسی بنا به سلیقۀ خود می تونین استفاده کنین.

با زدن دکمه Edit Profile، می تونین یه تصویر پروفایل و یه بنر واسه خود انتخاب کنین. امکان وارد کردن نشانی وبسایتان هم اینجا هست. اگه به دنبال اعمال تنظیمات بیشتر از جمله عوض کردن رمز عبور، فعال کردن تایید دومرحله ای، غیر فعال کردن حساب و … هستین باید به قسمت Settings and Privacy مراجعه کنین.

راستی اگه هنوز توئیتر رو نصب نکردین، می تونین به مقالۀ راهنمایی نصب و راه اندازی توئیتر در وبلاگ دیدوگرام مراجعه کنین.

دنبال کردن و دنبال شدن

درست مثل شبکه های اجتماعی دیگه، اینجا هم امکان فالو کردن دیگه کاربران هست. بخاطر ذاتِ توییتر که در اون جریان اطلاعات باز بوده و در دسترس همه س، حالت پیش فرض اینه که می تونین هر کاربری رو فالو کرده و از همون لحظه به توییتای اونا دسترسی داشته باشین، اما در صورت تمایل می تونین حساب کاربری خود رو به صورت Private درآورده تا افراد دیگه قبل از فالو کردن شما، از شما اجازه بگیرن.

البته اگه می خواین از توییتر واسه گسترش کار و کاسبی تون استفاده کنین، بهتره اینجور کاری نکنین.

فیو، ریتوییت، منشن و ریپلای

عبارت فِیو (Fave) حالت کوتاه شده Favorite است که الان به نام همون لایک (Like) شناخته می شه. این کار درست مثل لایک کردن پستا در دیگه شبکه های اجتماعیه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با فیو کردن یه توییت، دنبال کنندگان شمام میفهمه که شما اون توییت رو پسند کردین. اگه دوست ندارین از طرف فالوئرهایتان قضاوت شید، هر توییتی رو لایک نکنین مگه اینکه مایل باشین اونا هم اون توییت رو ببینن و پسند کنن.

آموزش برخورد با مشتری یا چیجوری با مشتری صحبت کنیم؟

تماشاگر این ماجرا بلاییه که یه مدت پیش بر سر تد کروز، یکی از سرشناس ترین سناتورهای جمهوری خواه در آمریکا امریکا اومد. اون در زمان رقابتای انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶، پس از لایک کردن توییتی در یکی از صفحات نه خیلی اخلاق مدار (!)، به وسیله کاربران بسیاری مورد حمله قرار گرفت و هنوزم پس از بیشتر از ۲ سال، کاربران دست از تمسخر اون ورنداشته ان.

عنوان ریتوییت (Retweet) یا همون دوباره توییت کردن، اصلی ترین روش به اشتراک گذاری توییتای بقیه با دنبال کنندگان شماس. با کلیک روی دکمه ریتوییت می تونین توییت مورد نظرتون رو بازنشر داده و زیر اون توییت متنی بنویسین تا نظر خودتون رو هم با دوستانتون مطرح کرده باشین. به این کار به اصطلاح کوت (Quote) هم میگن. این توانایی توئیتر واسه کسائی که به دنبال وایرال شدن محتوا یا به اشتراک گذاری کمپینای تبلیغاتی خود هستن، یکی از بهترین امکاناته، چراکه فوق العاده راحت و کاربردیه و کاربران بسیاری خیلی از اون اسفاده می کنن؛ تا جایی که میشه گفت که بیشتر از ۷۰% فضای توئیتر دور عمل “ریتوئیت کردن” می چرخه.

یکی از راه های رابطه مستقیم و عمومی با بقیه کاربران، منشن کردن اونا با به کار گیری @ و نام کاربری منحصر به فرد اوناس (درست مثل اینستاگرام). فرق در اینجاس که اگه کسی رو در توییتر منشن کنین، در واقع یه پست عمومی خطاب به اون نوشته اید و همه می تونن زیر اون توییت نظر خود رو بذارن. تازگیا خیلیا در کشور ما واسه مطرح کردن پیشنهادات و انتقادات خطاب به فروشگاه های اینترنتی، تاکسیای آنلاین، هنرمندان و سیاستمداران از این امکان توییتر استفاده می کنن.

ریپلای کردن (Reply) درست مثل کامنت گذاشتن در شبکه های اجتماعی دیگه س. اگه کسی شما رو منشن کرده و موضوعی رو مطرح کرده باشه، می تونین با زدن دکمه ریپلای به اون توییت جواب داده و اگه صاحب کار و کاسبی ای هستین، از توییتر به عنوان تریبونی واسه ارائه جوابیهای رسمی استفاده کنین. مثلا، به انتقادی که یکی از مسافران تپ سی در توییتر مطرح کرده و جواب تپ سی به اون کاربر توجه کنین:

توییتر می تونه کمکی به بخش خدمات مشتریان شمام باشه!

این وسط بد نیس اشاره ای هم داشته باشیم به اینفلوئنسرهای توییتر. شاید با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی آشنا هستین؛ آدمایی که در اینستاگرام معروف شدن و به خاطر همین شرکتا واسه تبلیغ جنسا یا خدماتشون به سراغ اونا می رن.

اینجا هم کاربران زیادی وجود دارن که کارشون همینه. از اونجا که این افراد فقط با یه منشن یا کوت کردن می تونن کاری کنن که توییت شما هزاران بار بیشتر دیده شه، بد نیس که واسه تبلیغات توییتر سراغ این آدما هم برید. درسته که اینفلوئنسرهای توییتر معمولا از نظر حرفه ای بودن از اینستاگرامیا چیزی کم ندارن و هزینه هایی که از شما می گیرن شک نداشته باشین پایین نیس!

پیامای مستقیم (DMا)

اگه مایل به رابطه با کاربری دیگه هستین اما نمی‎ خواهید صحبتاتون به صورت عمومی در توییتر منتشر شه، از پیامای مستقیم (Direct Message) استفاده کنین. DM زدن واسه کاربران دیگه بسیار ساده س! و نیاز به توضیح خاصی نداره. واسه فرستادن پیام به هر کدوم از دیگر کاربران، روی دکمه Messages کلیک کنین، نام کاربری اونو وارد کرده و پیامتان رو بفرستید.

هشتگا

میشه به جربزه گفت هشتگا در هیچ کدوم از شبکه های اجتماعی به اندازه توییتر قوی نیستن. به دلیل باز بودن و گسترده بودن توییتر، اگه از هشتگای پرکاربرد و مناسب استفاده کنین، تعداد بازدیدای توییتاتون می تونه به آسونی به اندازه افراد معروف بالا بره.

به کار گیری هشتگا معمولا واسه راه اندازی کمپینا یا تبلیغات واسه فروش یه محصول کوچیک گرفته تا انتخاباتای ریاست جمهوری مرسومه.  قبلا درباره هشتگ‎ ها و چگونگی به کار گیری اونا در شبکه های اجتماعی نوشته ایم، کافیه به مقالۀ هشتگ چیه و چیجوری باید ازش استفاده کرد، مراجعه کنین.

پروموت (Promote) کردن توییتا

درست مثل اینستاگرام یا فیسبوک، اینجا هم میشه توییتا یا خودِ حساب کاربری رو با پرداخت مبلغی به افراد بیشتری نشون داد یا به اصطلاح پروموت کرد. الان، توییتر خدمات پروموشن رو به کشور ما ارائه نمی ده.

بعضی از اصطلاحات عادی در میان کاربران فارسی زبون توییتر

بعد از یه مدت کار با توییتر و مخصوصا رابطه با کاربران ایرونی، به واژه ها و اصطلاحاتی برمی خورین که شاید در نگاه اول خیلی آشنا به نظر نیایند. در ادامه به بعضی از اونا می پردازیم:

آواتار (Avatar): اینجا منظور اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینما نیس! کاربران معمولا به تصویر پروفایل خود آواتار میگن.

نقشه سفر مشتری چیه و در طراحی اون باید به چه نکاتی دقت کرد؟

هدر (Header): کاربران در بالای صفحه خود از یه جور تصویر بنر استفاده می‎ کنن (درست مثل فیسبوک) که به اون هدر هم می گن.

فالو و آنفالو (Follow and Unfollow): نیاز به توضیح نیس که اینجا هم می تونین کاربران دیگه رو دنبال کرده (فالو کنین) یا دست از دنبال کردن اونا وردارین (آنفالو کنین).

لاک (Lock): توییتر ممکنه حساب کاربری شما رو به دلیلای زیادی مثل غیر فعال بودن، فالو کردن زیادتر از اندازه، انتشار محتوای ناجور یا گزارشای کاربران دیگه قفل (لاک) کنه. در این صورت شاید چند روزی طول بکشه که حساب دوباره باز شده و در دسترس شما قرار گیرد.

بلاک (Block): اگه در توییتر خدای نکرده با کسی مشکل دارین، می تونین اونو بلاک کنین. در این صورت نه شما به توییتای اون دسترسی دارین و نه اون به توییتاتون.

پین کردن توییت (Pin): می تونین یکی از توییتای مهم، شعارها یا مطالب مورد علاقه خود رو روی پروفایلتان سنجاق کنین که همیشه واسه همه قابل دیدن باشه.

بوکمارک (Bookmark): از اونجا که توییتر مثل دریایی از جملاته و پیدا کردن دوباره یه توییت اصلا کار آسونی نیس، پیشنهاد می کنیم اگه از توییتی خوشتون اومد و خواستین دوباره به سراغش برید، اونو بوکمارک کنین. در این صورت توییت مورد نظر واسه شما ذخیره شده و می تونین دوباره اونو در دسترس داشته باشین.

فیواستار (Fave star): به توییتایی که بیشتر از ۱۰۰۰ بار لایک بخورند، به اصطلاح فیواستار میگن.

مومنت (Moment): مومنت در توییتر تقریبا چیزی مثل استوری در اینستاگرام یا فیسبوکه. می تونین یک یا چند توییت رو انتخاب کرده، اونا رو با انتخاب گزینه Add to New Moment به هم وصل کنین، واسه مومنت خود عنوانی انتخاب کنین و در آخر روی پروفایلتان بذارین.  از این به بعد هر کسی که وارد پروفایل شما می شه، قادر میشه با دیدن مومنتاتون به موضوعات مورد علاقه و خط فکری شما پی ببره. از مومنتا می تونین واسه ثبت و نگهداری وقایع مهم روی پروفایلتان استفاده کنین. مومنتا به هر تعدادی که باشن واسه همیشه روی پروفایل شما در دسترس هستن، مگه اینکه خودتون تصمیم بگیرین اونا رو پاک کنین.

دی اکتیو کردن حساب (Deactivate): توییتر به شما این امکان رو میده که حساب کاربری تون رو غیر فعال کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در صورت پشیمون شدن، تا ۱۴ روز وقت دارین که حساب خود رو به حالت عادی برگردونین. بعد از ۱۴ روز، حساب شما واسه همیشه بسته می شه.

 ترولا (Troll): عبارت ترول در توییتر معمولا واسه کاربرانی استفاده می شه که کارشون تخریب، توهین یا مسخره کردن دیگه کاربرانه. معمولا فکر خوبیه که هر چند وقت یه بار ترولا رو از فهرست دنبال کنندگان خود خط بزنین (بلاک کنین).

طوفان توییتری: هر از چند گاه، کاربران توییتر واسه رسیدن به هدفی خاص یا رسوندن پیامی به جامعه، “طوفان توییتری” به راه میندازن. منظور از طوفان توییتری، پست کردن صدها هزار توییت به صورت هماهنگ و معمولا با هشتگی برابر به وسیله کاربران متعدده.

چیزی که تا به اینجا گفتیم قسمت ساده ماجرا و خلاصه ای از امکانات عمومی توییتر بود. واسه استفاده حرفه ای از توییتر، به وسایل حرفه ای نیاز دارین. در ادامه مطلب، به Twitter Analytics و چگونگی کار با اون می پردازیم.

به کار گیری Twitter Analytics واسه بازاریابان دیجیتال

توییت کردن بی هدف و برنامه هیچ فایده ای نداره. چه بخواین که صفحه خود رو در توییتر راه بندازین و چه به فکر شروع یه کمپین باشین، Twitter Analytics می تونه به شما کمک کنه که ایده هاتون رو بهتر عملی کنین. در فضایی که روزی دست کم ۵۰۰ میلیون توییت جدید هست، داشتن اطلاعات کافی و استفاده درست از اونا، باعث می شه افراد بیشتری شما رو ببینن.

ورود به پنل Twitter Analytics بسیار آسونه. کافیه روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و گزینه Analytics رو انتخاب کنین.

انکر تکست چیه و چه اهمیتی در سئو داره؟

داخل توییتر آنالیتیکس چه خبره؟

داخل پنل توییتر آنالیتیکس، آمارها و گزارشای زیادی به چشم می خورن. اینجا به تعدادی از اونا که واسه بازاریابای دیجیتال بیشترین اهمیت رو دارن می پردازیم.

۱٫ Top Tweet

Top Tweet یعنی توییتی که بیشترین تعداد Impression (اندازه بازدید) رو تو یه ماه به خود اختصاص داده. بررسی توئیتی که بیشترین بازدید رو داشته به شما کمک می کنه راه خود رو در توئیتر بهتر پیدا کنین.

۲٫ New Followers

شما به عنوان یه کاربر بعضی وقتا مطلبی رو پسند می کردین و بعضی وقتا هم بعد از مشاهده اون مطلب، به کانال یا صفحه مورد نظر می رید تا محتوای مشابه بیشتری ببینین. بالا رفتن تعداد دنبال کنندگان یعنی اینکه دارین خوب عمل می کنین و کاهش سرعت رشد تعداد این افراد، شاید نشونه ایه از اینکه یه تیکه از راه رو دارین اشتباه پیش می رید.

۳٫ Top Follower

عبارت Top Follower اینجا کسیه که از بقیه دنبال کنندگان شما فالوورهای بیشتری داره. از اونجا که فیو کردنا، ریپلایا و منشنا به کاربران دیگه هم نشون داده می شه، دنبال کننده های پر طرفدار افراد بیشتری رو به سمت صفحه شما می کشن.

۴٫ Top Mention

بین توییتایی که کاربران در اونا شما رو منشن کردن، اون توییتی که بیشترین تعداد دیده شدن رو به خود اختصاص داده به عنوان Top Mention شناخته می شه. گذاشتن تمرکز بیشتر روی Top Mention ها و فعالیت زیر اونا، باعث دیده ‍ شدن شما به وسیله کاربران بیشتری می شه.

۵٫ Engagements

Engagement ها عبارت هستن از هر کیلکی که روی توییتاتون خورده. باز کردن عکسا، ورود به لینکا، ریپلایا، باز کردن پروفایل یا هر کار مشابهی “Engagement” حساب می شه. این کلیکا یعنی اینکه تونسته ‎اید توجه کسی رو جلب کرده و اون شخص تلاش کرده که با شما بیشتر آشنا شه. تعداد Engagementا می تونه به شما نشون بده که Call to Actionاتون چیجوری عمل می کنن.

۶٫ Engagement Rate

ملاک Engagement Rate یا اندازه مشارکت یعنی تعداد کلیکا تقسیم بر تعداد دیده شدنای یه توییت. موقع مقایسه وضعیت دو یا چند توییت، تنها شمردن تعداد کلیکا ممکنه گمراه کننده باشه چون تعداد دفعاتی که اون توییت دیده شده رو در نظر نگرفته ایم. مثلا فرض کنین که توییتی ۱۰۰ بار دیده شده و ۲۰ بار رویش کلیک شده. در این حالت اندازه مشارکت ۲۰% است. حالا تصور کنین که توئیت شما ۱۰۰۰ بار دیده شده اما تعداد  کلیک هاش همون ۲۰ کلیک باشه، اندازه مشارکت ۲% می شه. پس همونطوری که می ببینن تعداد بازدیدها مهم نیس. نسبت کلیک به بازدید مهمه.

۷٫ Twitter Reach Percentage

این ملاک نشون میده که چه تعدادی از دنبال کنندگان شما توییتی رو دیده ان. مهم بودن این عدد در اون هستش که شما می تونین فهمیده باشین که در زمان مناسب توییت می کنین یا خیر.

پس توئیتر آنالیتیکس امتیازات زیادی واسه شما داره. من در این قسمت ۴ مورد از پرکاربردترین فواید توئیتر آنالیتیکس رو به شما توضیح میدم.

۴ دلیل واسه اینکه باید از توییتر آنالیتیکس استفاده کنین

از هر شبکۀ اجتماعی که استفاده کنین، آنالیتیکس اون اطلاعات مفیدی به شما میده. توئیتر هم از این قانون استثنا نیس.

شناخت بهتر مخاطبان

شناخت درست مخاطب و داشتن درک مناسب از نیازها، تمایلات، سن، جنس، زبون، موقعیت جغرافیایی و اطلاعات دیگه از اون نه فقط واسه کاربران توییتر بلکه واسه همه بازاریابان دیجیتال اهمیت زیادی داره. خیلی از این اطلاعات در پنل آنالیتیکس موجود بوده و اطلاعات دیگری رو هم می تونین با پیدا کردن همون کاربران در شبکه های اجتماعی دیگه مثل اینستاگرام بدست بیارین.

تولید هوشمندانه تر محتوا

با وجود اینکه توییتر محدودیت تعداد کاراکترهای هر توییت رو به ۲۸۰ زیاد کرده، بازم پیشنهاد می ‎شه توییتای خود رو کوتاه اما جذاب بنویسین.  نکته دیگه هم اینه که تمایل آدما به کلیک روی توییتایی که عکس یا ویدیو دارن تا سه برابر بیشتر از توییتای متنیه.

اما جدا از این صحبتا، Twitter Analytics همیشه می تونه به شما کمک کنه بدونین که مخاطباتون واقعا چه نوع محتوایی رو دوست دارن. مثلا فرض کنین که کار شما تولید و فروش لباس سگ و گربه س. اگه مطالب و عکسای مربوط به گربه ها بیشتر کلیک می خورن، شاید بهتر باشه که شمام تمرکز اصلی خود رو روی لباس گربه بذارین!

پیدا کردن بهترین زمان واسه توییت

هر توییت بعد از زمان انتشار نیمه عمری در حدود ۲۴ دقیقه داره (نیمه عمر اینجا یعنی اینکه اگه قراره توییت شما رو ۲۰۰ نفر ببینن، ۱۰۰ نفر اونو در عرض ۲۴ دقیقه اول دیده و ۱۰۰ نفر دیگه اونو کم کم در ساعات یا روزای آینده می بیننن). این اندازه تقریبا نصف شبکه های اجتماعی دیگه مثل فیسبوک یا اینستاگرامه. به همین خاطره که توییت کردن در زمان درست، اهمیت زیادی داره.

در بعضی منابع گفته شده که بهترین زمان واسه توییت حدود ساعت ۳ بعداز ظهر روزای کاریه. پیشنهاد شده که واسه ایجاد بهترین رابطه با مخاطبان، دست کم روزی یه بار توییت کنین. اما این پیشنهاد هم وحی منزل نیس و بهترین زمان توییت بستگی به نوع مخاطبان و جنس محتوای شما داره.

پینترست، اقیانوسی از ایده ها!

توییتر آنالیتیکس می تونه به شما کمک کنه که بدونین در چه زمانا و چه روزهایی پست هاتون موفق تر بودن. بعد از یه مدت کم کم می تونین بدونین که فالوئرهایتان در چه وقتی آنلاین هستن تا دقیقا در همون زمانا توییت کنین.

بازاریابی موفق تر!

وسیله Twitter Analytics به شما میگه که چه کاری جواب میده و چه کاری خیر. Top Tweet های شما به شما میگن که کدوم قسمت از کارتون درست بوده، و از طرف دیگه توییتای ضعیف تر می تونن به شما نشون بدن که کجای کار رو اشتباه کردین. واسه گرفتن بهترین یافته های، موقع توییت کردن همیشه تجربیات قبلی رو در نظر داشته باشین.

گرفتن تیک آبی رنگ و تایید حساب کاربری

  • چه شما درخواست تایید حساب بدین و چه خودِ توییتر بخواد حساب کاربری شما رو تایید کنه، حساب کاربرانی تایید می شه که تا حدی به وسیله همه مردم شناخته شده باشن (سلبریتیا، سیاستمداران، یا شرکتا و برنده های معروف). بعضی وقتا هم در صورت وجود چندین حساب به نام یه شخص یا برند، توییتر تلاش می کنه حساب اصلی رو پیدا کرده و اونو تایید کنه.
  • فعال بودن شما در توییتر خیلی با اهمیته. روزی دست کم دو بار توییت کنین و با کاربرانی که شما رو منشن می کنن رابطه داشته باشین.
  • حساب کاربری خود رو به وبلاگ و حسابای خود در دیگه شبکه های اجتماعی وصل کنین. اگه نام شما در چند جا به شکل برابر وجود داشته باشه، احتمال تایید شدن شما بالا میره.
  • مشخصات خود یا برند خود رو به صورت کامل و درست در پروفایلتان بذارین.
  • تلاش کنین حسابای کاربری تایید شده رو دنبال کنین و با اونا در رابطه باشین.
  • وقتی که احساس کردین حساب شما آمادگی تایید شدن رو داره، خطاب به حساب کاربری @verified یه توییت زده و بخواین شما رو تایید کنن. اگه از شما سوالی شد، جواب سوالات رو به صورت درست و کامل ارائه کنین تا روند تایید شدن شما سریع تر به پیش رود.
  • صبور باشین. همونطور که گفتیم، تایید شدن حساب کاربری فرآیندی وقت گیره و شاید هم هیچ وقت انجام نشه. اما اگه دارای شرایط لازم واسه تایید شدن باشین، این اتفاق شک نداشته باشین می افته.

واسه تایید شدن حساب کاربری، کارایی هست که حتما باید انجام بدین. در ادامه مطلب، به این موارد می پردازیم.

تایید شماره تلفن

واسه تایید شدن حساب کاربری شما، یکی از چیزایی که باید تایید شه شماره موبایل شماس. واسه تایید شماره تلفن، مراحل زیر رو دنبال کنین:

  1. وارد صفحه کاربری خود در توییتر شید (لاگین کنین).
  2. روی دکمه پروفایل (عکس پروفایل) کلیک کنین.
  3. گزینه Settings and privacy رو انتخاب کنین.
  4. روی برگه Mobile کلیک کنین.
  5. شماره موبایلتان رو وارد کنین و روی دکمه Continue کلیک کنین.
  6. کدی که براتون اس ام اس شده رو وارد کنین و Activate Phone رو بزنین.

غیر فعال کردن Tweet Protection

این کار درست مثل پابلیک کردن حساب کاربری در اینستاگرامه. طبیعیه که واسه اینکه به عنوان یه شخص یا برند معروف شناخته شید، محتوای حساب کاربری شما واسه همه قابل دیدن باشه.

  1. لاگین کنین.
  2. روی عکس پروفایلتان کلیک کرده و دکمه Settings and privacy رو بزنین.
  3. وارد برگه Privacy and Safety شید .
  4. تیک کنار گزینه Protect your tweets رو وردارین و روی Save Changes کلکی کنین.

ویرایش اطلاعات حساب کاربری واسه تایید شدن

  1. لاگین کنین.
  2. روی عکس پروفایلتان کلیک کرده و گزینه Profile رو انتخاب کنین.
  3. روی دکمه Edit Profile کلیک کنین.
  4. عکس پروفایلتان رو طوری انتخاب کنین که نشون دهنده معروفیت و اقبال عموم به شما باشه. از عکسی روشن و با کیفیت استفاده کنین یا لوگوی اصلی خود رو بذارین.
  5. از نام واقعی خود یا برند خود استفاده کنین.
  6. در قسمت Location، محل واقعی زندگی یا کار و کاسبی خود رو وارد کنین.
  7. نشانی سایت رسمی خود رو داخل پروفایلتان بذارین.
  8. اطلاعات شخصی یا اطلاعات مربوط به برندتون رو تا می ‎تونید کامل در قسمت Bio بنویسین.
  9. روی دکمه Save changes کلیک کنین.

حواستون باشه