نتیجه ای که از گفتار پیشین برایمان حاصل شد این بود که کاربرد حیله در ابواب عبادات نیز جایز است، حال برای روشن شدن صحت و سقم این نتیجه به بررسی برخی از حیله های رایج در ابواب عبادات خواهیم پرداخت:
۱ـ حیله در باب طهارات ثلاث:
یکی از موارد کاربرد حیله در باب طهارات ثلاث (غسل، وضو و تیمم)، جایی است که مکلف برای غسل یا وضو آب دارد و استفاده از آب نیز برایش ضرر ندارد اما بخاطر تنبلی، حیا، گرانی قیمت آب۱۹۵، یا سرد بودن آب و مواردی از این قبیل نمی خواهد غسل یا وضو بگیرد بلکه می خواهد عباداتی که به عهده دارد را با تیمم امتثال نماید، لذا نماز یا هر عبادت دیگری که نیاز به غسل و یا وضو دارد را به تاخیر می اندازد، تا زمانی که وقت برای غسل و وضو تنگ می شود سپس تیمم کرده و آن عبادات را امتثال می کند.۱۹۶
از این قبیل حیله است ، کسی که آب در دسترس خود را به حیوانی می خوراند و یا می ریزد تا دیگر آبی نداشته باشد و به عبارت دیگر خود را مضطر می سازد تا با تیمم عباداتش را بجا آورد.
برای بررسی صحت کاربرد چنین حیله هایی، دو مسئله را باید پاسخ گفت:
۱ـ آیا این حیله به لحاظ حکم تکلیفی صحیح است یا خیر؟
۲ـ آیا این حیله به لحاظ حکم وضعی دارای اثر شرعی می باشد یا خیر؟ یعنی عبادتی که با توسل به چنین حیله ای امتثال شود مکفی است یا نیاز به قضا دارد؟
۱ـ حکم تکلیفی کاربرد این نوع حیله:
سؤالی که اینج